Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Heb een airfryer. Met name voor de diepvriesfrieten en snacks ooit.prima voor 2 man. Reden is : gewone frietpan is zo smerig om schoon te maken en we gebruiken hem te weinig, daarnaast had ik tegoedbonnen voor desbetreffend merk die ik moest besteden dus ja dan verzin je wel wat.
Maar ik vind hem wel handig, goed duurt langer, maar schoonmaken is in een zucht gebeurd.
Door Kaela
Wij doen friet ook in de oven. En krieltjes ed. Heel lekker, heel makkelijk en omdat je maar een drupje olie gebruikt beschouw ik het ook niet als ongezond.

Gewoon voorgekookte verse krieltjes of frieten in een schaal. Klein beetje olie, goed omscheppen tot ze allemaal glimmen en hoppa in de oven. Ik heb hier wel dat "goed" en "verbrand" erg kort na elkaar zijn, dus ik moet goed opletten en op tijd de oven uit doen. Maar jammie, wij eten graag aardappeltjes uit de oven!
Ik doe ook meestal de oven uit voordat ze helemaal goed zijn. Spaart energie en voorkomt dat ze op het eind toch net te donker kleuren.
Door Nadia
Lil schreef: Klinkt handiger dan op papier op de bakplaat.
Ja is bij mij zo geboren omdat ik geen bakpapier in huis had.
Ik maak er ook complete gerechten mee op die manier. Ui erbij. Knoflook verse kruiden. Echt super lekker
Door Lil
Nadia schreef: Ja is bij mij zo geboren omdat ik geen bakpapier in huis had.
Ik maak er ook complete gerechten mee op die manier. Ui erbij. Knoflook verse kruiden. Echt super lekker
Compleet gerecht? Dus met groente erbij?

Klinkt goed. Ik kom niet verder dan aardappelen met kruiden.
Door Kaio
Nadia schreef: Ja is bij mij zo geboren omdat ik geen bakpapier in huis had.
Ja maar dat is geen ordinaire friet meer  :biggrin2: Is veel lekkerder

Ik had er hier eentje thuis die minimaal 1x per week friet wou, van friture friet naar eigengebakken gegaan, naar om de 2 weken, dan een airfryer, en euh 1x per maand misschien? Dus ordinaire friet met snacks.
Airfryer is wel makkelijk in gebruik ervoor, gaat eigenlijk altijd goed.
Ik maak wel knolselder frieten in de oven, op de bakplaat. Heerlijk!
Door Martine-Tom
Doranto schreef: Wordt bij jullie de friet knapperig in de oven? Mij is dat nog niet gelukt.
Wat doe jij precies en welke friet gebruik je?
Door Nadia
Lil schreef: Compleet gerecht? Dus met groente erbij?

Klinkt goed. Ik kom niet verder dan aardappelen met kruiden.
Ja hoor. Wortel, boontjes, erwten, ui, koolraab, appel (oké is geen groente) courgette, broccoli. Paprika, tomaat, champignons gaat prima.
Door doranto
Martine-Tom schreef: Wat doe jij precies en welke friet gebruik je?
Ik heb het met gewone voorgebakken frites uit de diepvries geprobeerd, maar ook met speciale ovenfrietjes. Ik spreid het dan in een dun laagje uit over een bakplaat en zet het in de oven. Overal waar de frietjes met elkaar contact maken en ook de onderkant blijft zacht, dus heb ik ook al wel halverwege de frietjes allemaal omgedraaid. Dan wordt het wel iets beter, maar nog niet dat je zegt: goh wat lekker... Bovendien vind ik dat een heel gedoe.
Misschien ligt het aan mijn oven? Ik heb alleen zo'n klein combi ding, met magnetron, grill en hete lucht.  :-\
Vandaar dat ik dus aan zo'n actifry of airfryer dacht. Dat schijnt een stuk minder werk te zijn (knikker het erin en wachten maar  ::)).
Door Martine-Tom
Doranto schreef: Ik heb het met gewone voorgebakken frites uit de diepvries geprobeerd, maar ook met speciale ovenfrietjes. Ik spreid het dan in een dun laagje uit over een bakplaat en zet het in de oven. Overal waar de frietjes met elkaar contact maken en ook de onderkant blijft zacht, dus heb ik ook al wel halverwege de frietjes allemaal omgedraaid. Dan wordt het wel iets beter, maar nog niet dat je zegt: goh wat lekker... Bovendien vind ik dat een heel gedoe.
Misschien ligt het aan mijn oven? Ik heb alleen zo'n klein combi ding, met magnetron, grill en hete lucht.  :-\
Vandaar dat ik dus aan zo'n actifry of airfryer dacht. Dat schijnt een stuk minder werk te zijn (knikker het erin en wachten maar  ::)).
Die zijn idd niet lekker.
Heel simpel, koop verse voorgebakken friet uit de koeling (of schijfjes, of krieltjes) of hardkokende aardappelen en snij die zelf in de vorm van je voorkeur. Genoeg olie om ze te laten glanzen (halve eetlepel is meestal genoeg) en dan in de voorverwarmde oven op 220gr.
Ligt eraan hoe groot enzo, maar voor gewone friet reken je een minuut of 20. Geloof me dat ze knapperig worden!  :)
Door doranto
Martine-Tom schreef: Die zijn idd niet lekker.
Heel simpel, koop verse voorgebakken friet uit de koeling (of schijfjes, of krieltjes) of hardkokende aardappelen en snij die zelf in de vorm van je voorkeur. Genoeg olie om ze te laten glanzen (halve eetlepel is meestal genoeg) en dan in de voorverwarmde oven op 220gr.
Ligt eraan hoe groot enzo, maar voor gewone friet reken je een minuut of 20. Geloof me dat ze knapperig worden!  :)
Ik ga het binnenkort gelijk uitproberen!
Ik laat hier wel even weten hoe het geworden is  :)

ps. Niet halverwege omkeren ofzo?

Oja, ik deed meestal niet zo heet, omdat in de frituurpan het ook maar op 180 mag.... :-[  Misschien ook een reden dat het niet lukte? Maar zijn zulke hoge temperaturen niet ongezond?
Laatst gewijzigd door doranto op di 27 mei 2014, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Doranto schreef: Ik heb het met gewone voorgebakken frites uit de diepvries geprobeerd, maar ook met speciale ovenfrietjes. Ik spreid het dan in een dun laagje uit over een bakplaat en zet het in de oven. Overal waar de frietjes met elkaar contact maken en ook de onderkant blijft zacht, dus heb ik ook al wel halverwege de frietjes allemaal omgedraaid. Dan wordt het wel iets beter, maar nog niet dat je zegt: goh wat lekker... Bovendien vind ik dat een heel gedoe.
Hier ook alleen een combimagnetron met hete lucht functie (een goedkope nog wel), gaat prima!
Ik gebruik altijd verse friet en aardappelschijfjes met een beetje olie.
Ik draai een keer of vier om. Niet heel netjes, gewoon even husselen.
Het wordt knapperig, moet zelfs oppassen dat het niet te knapperig/donker wordt.
Door rosmin
hier een actifry voor de gebakken aardappeltjes/ frites

de onderdelen zijn zoals Lida ook al zei kwetsbaar; hier is het roergeval ook al stuk gegaan, en het deksel is gescheurd. We hebben hetzelf gerepareerd, maar verbazen ons over de matige kwaliteit van de onderdelen.
En het grootste nadeel vind ik dat de portie per keer redelijk klein is ,als je frites voor meer dan 3 personen wilt maken hebben wij 2 porties nodig en per keer duurt dat ca. 45 minuten.
Door doranto
rosmin schreef: hier een actifry voor de gebakken aardappeltjes/ frites

de onderdelen zijn zoals Lida ook al zei kwetsbaar; hier is het roergeval ook al stuk gegaan, en het deksel is gescheurd. We hebben hetzelf gerepareerd, maar verbazen ons over de matige kwaliteit van de onderdelen.
En het grootste nadeel vind ik dat de portie per keer redelijk klein is ,als je frites voor meer dan 3 personen wilt maken hebben wij 2 porties nodig en per keer duurt dat ca. 45 minuten.
Heb jij dan de kleine actifry of de grote? Ik dacht dat die er in 2 maten was?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door