Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Bosliefje
Maar wat is het echte probleem?
Ik denk toch de pupkoper die klein kleiner kleinst wil, of plat platter platst. (ja, natuurlijk ook de fokker die zoiets 'produceert')
En als ze die niet bij de stamboomhond kunnen vinden, gaan ze verder zoeken bij de stamboomloze.

Maar ik denk dat wat er in de media staat niet is wat de meeste pupkopers ervan vinden. Ook als hun rashond goed ziek was wordt hij vervangen door het zelfde ras omdat het ras zo lief is. Volgens mij is gezondheid helemaal geen overweging bij de aankoop van een pup.
Door nova
Lizzy schreef: Ik takel even met je mee.

En de nieuwste trend is...., kruisingkjes fokken. En rashonden zonder stamboom (die zijn immers veel gezonder). Want na 1 juni kost een stamboom per pup aanvragen 140 euro.
is nog net niet het dubbele van t huidige tarief.. en of de honden hiermee gebaat zijn?
ik betaalde 77 euro... Ik vrees dat fairfok failfok gaat worden :(
Door Erna
nova schreef: is nog net niet het dubbele van t huidige tarief.. en of de honden hiermee gebaat zijn?
ik betaalde 77 euro... Ik vrees dat fairfok failfok gaat worden :(
Volgens mij klopt dat ook niet. Tarief stamboom is 77 euro en na 1 juni 2014 komt daar 29,78 voor het DNA onderzoek bij. Totaal 106,78.
Door kaszi
In België wordt van het hele nest DNA afgenomen.
1tje wordt bij willekeur getest. De fokker kan wel vragen om sommige of alle pups te testen. En betaald dan voor het aantal uiteindelijke DNA profielen die er opgemaakt werden.
Enkel de pups die een DNA profilering ondergingen krijgen een stamboom waarop staat dat de ouders overeenkomen met het DNA profielvan de pup.
Door *Lia*
Ik lees dus in de folder die ik van de week kreeg: 77.00 + 28,50 + 35.00 voorrijkosten. Die 35 euro zal éénmalig zijn. Als de teef geen dna onderzoek heeft gehad, wordt dat gedaan bij het chippen van het nest. Voorheen betaalde je nooit geen voorrijkosten, want die chippert kwam gewoon (mag ook wel voor 77.00 euro). Als hij bij mij een nestje komt chippen ben ik niet van plan die 35 euro te betalen, want voorheen kwam hij ook gewoon zonder die 35.00 euro.
Door var Stolthet
Jantina schreef: Is die 35 euro niet voor het afnemen van DNA bij de reu?
Zoals ik heb begrepen ja... als de reu niet op het adres is waar het nest is wat gechipt wordt
Door Esther Q
Bosliefje schreef: Maar wat is het echte probleem?
Ik denk toch de pupkoper die klein kleiner kleinst wil, of plat platter platst. (ja, natuurlijk ook de fokker die zoiets 'produceert')
En als ze die niet bij de stamboomhond kunnen vinden, gaan ze verder zoeken bij de stamboomloze.

Maar ik denk dat wat er in de media staat niet is wat de meeste pupkopers ervan vinden. Ook als hun rashond goed ziek was wordt hij vervangen door het zelfde ras omdat het ras zo lief is. Volgens mij is gezondheid helemaal geen overweging bij de aankoop van een pup.
Het echte probleem is dat EEN DEEL van de fokkers primair fokt op een type uiterlijk dat op de lange termijn zorgt voor problemen, en EEN ANDER DEEL van de fokkers primair fokt op sportprestaties en daarbij voor het gemak ook honden inzet die super presteren maar toch een mankementje hebben. Dat kan in geval 1 zijn omdat het ingefokte uiterlijk an sich voor problemen zorgt (vb te korte snuit), of in geval 1 en 2 omdat het ingefokte uiterlijk/sportieve karakter is verkregen door te strakke lijnteelt/inteelt, reuen te vaak worden ingezet (wat dit in de hand werkt), en/of het negeren van al aanwezige gezondheidsproblemen bij de selectie van ouderdieren om maar aan dat ene type uiterlijk/sportieve karakter te kunnen voldoen. Het zijn dus NIET de pupkopers die klein, kleiner kleinst willen. Het gros van de pupkopers weet helemaal niet wat hij wil, of waar hij voor kiest. Behalve een hond die er ongeveer zo en zo uitziet en heel erg lief, leuk, gezellig en vooral lekker makkelijk is. Hoopt die koper dan. De fokker, samen met de keursmeesters op shows, of samen met de prestatiedrang in de sport zetten de trend!
Als pupkopers uitkomen bij stamboomloze honden is dat eerst en vooral omdat die goedkoper zijn. Probleem is dat EEN DEEL van stamboomloze fokkers net zo min let op verwantschap/gezondheid bij het fokken als DIE TWEE DELEN van de fokkers die met stamboom fokken. Ik mailde laatst nog over een stamboomloze hond en vroeg wie de ouders waren, kreeg ik als antwoord: 'Dat weet ik zo niet, maar hij is hartstikke leuk.' Dat antwoord krijg je in de regel dan weer nooit van een -gezondheid aan zijn laars lappende- fokker die met stamboom fokt. Nee, die zegt heel trots, deze pups zijn van halfbroer keer halfzus, met een pa erachter die tig keer is ingezet terwijl die spondylose heeft (maar dat komt door de sport...) en heeft daar dus heel bewust voor gekozen.

Sensatie, dat is nieuws, dus waarom zou dat anders zijn als het om (ras)honden gaat...
Door Jantina
koekiesranch schreef: Zoals ik heb begrepen ja... als de reu niet op het adres is waar het nest is wat gechipt wordt
Zo las ik het dus ook...
Door Lizetta
Is het niet ook om vast te stellen wie de vader/moeder is? Ik weet dat er bij sommige rassen erg mee geknoeid wordt. Een van mijn bovenburen (ik ga niet verder uitwijden, maar hij zou geen honden moeten hebben :-X) fokt honden, roept van de daken dat hij huppeltje x puppeltje heeft, maar zegt dan tegen vrienden (en buren, want die kunnen dat ook horen, zo hard praat hij) dat het zo makkelijk verdienen is als je gewoon zegt dat een pup van die combinatie is.
En tsja, tegenwoordig wordt je als rashondenbezitter steeds vaker met de nek aangekeken, want die honden zijn ongezond en zielig. In ons ras komt helemaal niets genetisch voor en dan zouden mijn honden ongezond en zielig zijn ??? :o

Ik vind overigens de benaming fairfok echt nergens op slaan :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door