Vivianneb schreef:
Alle apotheken bezorgen toch?
En jeetje wat een gedoe zo zeg Fido! Nooit bij stilgestaan dat het op die manier gaat :/
Triest eigenlijk, want een dierenarts heeft zo 100 andere banen waar je eigenlijk een hele opleiding voor moet hebben..
Ja het is een heel gedoe als je het goed wil doen.
Medicijnen worden besteld en bij binnenkomst gecontroleerd en ingevoerd in de computer. Dat invoeren houdt in: hoeveelheid, batchnummers (voor tracking en tracing) en exp.datum/houdbaarheid. Opiaten worden nog eens bij gehouden in opiatenlijsten tevens retour sturen brief als bewijs ontvangst opiaten.
Dan worden de medicijnen opgeruimd. Counter, apotheekkast, opiatenkast of in een aparte koelkast.
Als je medicijnen uitpond, dat wil zeggen uit een grote verpakking in een kleinere hoeveelheid uitlevert, en je knipt een tablettenstrip door dan moet op dat gedeelte vd strip die terug gaat te lezen zijn naam en sterkte van het geneesmiddel én de exp.datum. Je moet dus heel goed opletten wat je doet en eventueel een stickertje schrijven met de gegevens die je op de "rest" strip plakt.
Bij afleveren moet een etiket met bepaalde gegevens op het medicijn staan (bij verlies traceerbaar).
Daarnaast moet je de houdbaarheid datum van alle medicijnen bij houden en controleren. Aangeprikte flesjes hebben een bepaalde houdbaarheid. Sommige 24 uur ander 14 dagen of nog anders. Datum voorbij is weggooien gebruikt of ongebruikt. Weggooien in aparte afvoerbakken waar we weer voor moeten betalen.
Ik hoop zo een idee te hebben gegeven wat voor werk erbij komt kijken. Dit is hoe wij het doen, wij zijn bijna gecertificeerd en dat vergt de puntjes op de i. Ook apotheken werken zo!
Helaas niet alle apotheekhoudende dierenartsen

en al lijkt het onzin maar iedereen zou het een fijn idee vinden dat als er iets in een traject van medicijnen fout gaat er héél snel gereageerd kan worden om leed te voorkomen
