Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door DJ_Doerak_Tucker
Ik denk dat als je eenmaal berenklauw gezien hebt je het wel kunt onderscheiden van fluitekruid. Het blad is dichter/compacter maar wel veel groter dan van fluitekruid. Het kan inderdaad hele nare plekken veroorzaken en je ziet het steeds meer groeien, het is een prachtige plant maar van een afstand  ;).
Door pearlsofpassion
Bereklauw heeft echt dichte en bolle schermen van bloemen. 
Bij Fluitekruid staan de bloempjes veel verder uit elkaar en zijn witter en kleiner.  Het lijkt eerder een paraplu met gaten terwijl het bij bereklauw eerder bolletjes zijn.  Zoals pluisjes.  Je kan tussen de verschillende deelschermpjes doorkijken, maar niet door een deelschermpje op zich.  Dat is bij fluitekruid wel het geval, ook de bloemetjes in een deelschermpje liggen wat uit elkaar.

De bladeren van fluitekruid zijn zoals kervel of selder een varen of zoiets.  Plat, kwetsbaar, mooi uitgewaaierd in 1 vlak, diepe inkervingen, tot op de bladsteel.  Bij bereklauw zijn de inkervingen van het blad veel minder diep en het krult wat op. Het lijkt iets meer op een distelblad.  Het is dikker, grover, groter en ziet er vooral steviger en zwaarder uit. 
Bij fluitekruid loopt de bladsteel ook door het hele blad door en daar zijn zijnerven op bevestigd die weer hetzelfde patroon herhalen. Veernervig samengesteld noemen we dat in de vakterm. Maar alles ligt in 1 vlak. 
Bij berenklauw gaan de zijnerven zich wat keren tov de bladsteel of hoofdnerf.  Het is een duidelijk 3D blad. 

Weet wel dat er ook verschillende soorten berenklauw zijn die dus er ook allemaal een tikkeltje verschillend uitzien.  Het is vooral het blad waaraan je het verschil goed kan zien. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 25 apr 2014, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je eenmaal het blad van bereklauw hebt gezien, dan vergis je je nooit meer. Hier staat het er ook vol mee. Blad van fluitekruid is klein, zoals je hebt kunnen zien. Het blad van berenklauw is echt heeeeeeel groot, wel zo groot als een flink bord, diameter 30 cm denk ik, en naarmate de plant groeit, wordt het blad ook groter, echt immens groot.
Wanneer de plant nog klein/jong is, zijn de bladen nog samengefrommeld, en is het moeilijker te onderscheiden van fluitjeskruid, maar dan is de plant nog niet gevaarlijk eigenlijk.
Ik heb gelezen dat de plant pas giftig wordt als het boven de 20 cm hoogte komt. De hele plant is giftig, ook de zaden, wortels alles. Brrrrrr.....
Door Kaela
Dat is een goed plaatje. Je kan je echt niet vergissen met fluitekruid, als je het eenmaal gezien hebt. Nu kan berenklauw wel heel klein zijn, maar dan nog zijn de bladeren duidelijk "groot". Met de uitleg van POP kan ik persoonlijk weinig, met nerven en schermen enzo (sorry pop, het is wel een heel mooi verhaal  :biggrin2: ), voor mij is het echt de grote bladeren die zo duidelijk verschil maken. En uiteindelijk ook de grote van de plant, die dingen worden vaak reusachtig.
Door Lida. S
Berenklauw lijkt niet op fluitenkruid. Zelf ben ik er wel heel gevoelig voor en heb ider jaar weer "brandwonden". Vooral als ze bloeien zijn ze erg giftig. Langdurig afspoelen met koud water beperkt de reactie
Door Neally
Op die pagina die Pike aanbied zie ik ook nog zo een soort plant. Groen met paraplubloemen. Scheerling. Gevlekt.
Daar staat bij: giftige plant, dodelijk.  :-X Ik weet het nu helemaal niet meer. Hier staat het vol met lage (40/50 cm)
planten met witte paraplubloemen.  :duimen: Dat deze niet giftig zijn.
Door Neally
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... en-191.jpg

Tekst: "De gevlekte scheerling (Conium maculatum) is een plant uit de schermbloemenfamilie (Umbelliferae oftewel Apiaceae). De plant lijkt op kervel. Alle delen van de plant zijn giftig. De stengel is kaal en aan de voet roodbruin gevlekt. Bij kneuzing geeft de plant een "muisachtige" geur. Hij komt voor langs dijken, wegen en weilanden, maar is vrij zeldzaam in Nederland."

Deze is het, en het staat er vol mee. Zo zeldzaam is het dus niet.  :(
Door Kaio
Ja of het is fluitekruid....
Ik vind het ook echt serieus moeilijk om op de foto's echt de verschillen zodanig te kunnen zien dat ik in het echt zeker kan zijn welke het nou is  :-\
Door Senna99
Bij ons achter hebben we zowel fluitekruid als bereklauw staan, naast/doorelkaar.
Ik zal er als ik er om denk vanmiddag even een foto van maken.  Kun je duidelijk het verschil zien.
Het fluitekruid staat nu trouwens ook al in bloei (of in ieder geval begin van). En bereklauw nog niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door