Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door renate1985
Wanneer ik ziek ben zijn ze gelukkig rustig. Als ik heel ziek ben komen ze alleen 's ochtends buiten en 's avonds als mijn man thuis is.

Carte games en click to calm klinkt heel leuk. Ik ga er eens op googlen! Dank je wel!

Het is ook mijn eigen schuld hoor, ik ben heel druk en ben graag bezig ipv bankhangen. Die energie hebben hun over genomen en ze gedragen zich zoals ik me voel. Ik ben echt chaotisch en vaak druk  :-[ met de honden erop uit gaan vind ik heerlijk en rustgevend.
Door Lil
renate1985 schreef: Wanneer ik ziek ben zijn ze gelukkig rustig. Als ik heel ziek ben komen ze alleen 's ochtends buiten en 's avonds als mijn man thuis is.

Carte games en click to calm klinkt heel leuk. Ik ga er eens op googlen! Dank je wel!

Het is ook mijn eigen schuld hoor, ik ben heel druk en ben graag bezig ipv bankhangen. Die energie hebben hun over genomen en ze gedragen zich zoals ik me voel. Ik ben echt chaotisch en vaak druk  :-[ met de honden erop uit gaan vind ik heerlijk en rustgevend.
Niets mis mee, maar wel iets wat heel goed is om je te realiseren.  :-*

Ik ga met mijn voorgangers mee. Gewoon even opletten met hoe je honden het doen en kijk ook eens bij verrijking voor dieren. Leuke spelletjes daar.

Je kunt ook werken met allemaal soorten puzzels, anti schrokbakken (als je kvv geeft, met barf gaat dat niet). Zoekspelletjes, doggy dance, clickerspelletjes in alle soorten en maten. The sky is the limit.

Hier honden die beiden kennen: (veel) beweging of bijna geen beweging, maar wel veel geestelijke uitdaging. Ik wissel dit dus af. Ik heb een tijdje meer gewandeld en minder geestelijke uitdaging geboden en mijn honden lieten mij duidelijk merken dat ze dit minder fijn vonden. Dus toen weer wat meer geestelijk gaan uitdagen en wat minder gaan wandelen. Nu even een periode dat er meer geestelijke uitdaging is.

Ik ben alleen, dus als ik ziek ben dan is er niets of als mijn baas mij op een cursus met overnachting stuurt. Anderen gaan mijn honden niet bezighouden. Maar als ik dan wat geschikt hersenwerk mee geef, zijn ze wel lekker rustig bij de mensen waar ze dan moeten verblijven. Ik neem dan gewoon gevulde kong mee of gevulde gedroogde luchtpijp of een geschikt speeltje met (sorry, graanvrije brokjes ivm bederven). Dat hoeven ze dan maar te geven en mijn honden hebben dan even die paar dagen zonder wandelingen toch voldoende uitdaging zonder dat ze lastig worden of niet blij zijn.
Door Cizsel
Om ze moe te maken: hun koppie laten gebruiken! Denkwerk!

Voor spieren (vanwege aandoeningen bijv.), beter om 3x per dag 10 minuten te fietsen dan 1x per dag een uur! Dat is beter voor de spieropbouw!
Ga je 1x per dag een uur fietsen, werk je eigenlijk voornamelijk aan de conditie (en krijgen ze dus meer energie).
Door renate1985
Heel erg bedankt voor de leuke tips om te doen!
Doggy dancing lijkt me ook heel leuk!
We gaan ook meer denkwerk inzetten om te doen. Anti schrokbak gaat niet want ze eten inderdaad barf.

Spelletjes is kaine heel snel beu maar click to calm, Doggy dancing en meer van die dingen zal hij wel leuk vinden. Hij is liever samen actief bezig dan dat hij zelf dingen moet uitzoeken. Puzzels hebben we liggen maar dat vind hij 1x leuk en daarna niet meer terwijl hij zoekspelletjes wel heel leuk vind omdat we dan samen actiever bezig zijn. Een clicker hebben we ook en dat gaan we ook maar weer oppakken.

Er zijn zoveel leuke dingen om samen te doen  :D
We gaan eerst beginnen met de click to calm en rustig in draf fietsen naar plekken dichtbij om daar lekker te wandelen en zwemmen.

Dank jullie voor al de leuke tips!
Cursus is met kaine heel moeilijk omdat er dan teveel prikkels zijn en hij oververmoeid raakt en baldadig. We gaan weer samen aan de slag want ik merk dat Kaine nu ook steeds meer bezig wil zijn met ons ipv zijn omgeving. Hij is zekerder geworden van zijn eigen en andere honden reageren ook goed hem!
1 hond die altijd naar hem uitviel stond gisteren zelfs kaine zijn bek te likken  :o

Conditie hoeft inderdaad niet aan gewerkt te worden want die is heel goed bij hun gelukkig!
Door Lil
Graag gedaan!

Ik herken je probleem van de cursus. Echt ik ben zooooooooooooooo blij dat het voor Jones mogelijk is, domweg omdat er sinds 2 jaar een GT zit waar het wel mogelijk is om op cursus te gaan. Bij die vele andere hondenscholen zou het met Jones en mij niet goed gaan denk ik. Ga ik mij ergeren, want heeft de hond vervelend gedrag (omdat je hem nu eenmaal niet in een grote groep met tig honden moet zetten) en zie de vicieuze cirkel....

Maar thuis kun je dus heel veel op meerdere manieren. Boris en clickeren is ook niet zo zijn ding. Hij is te lang te traditioneel getraind, toch zet ik hem aan het denken. Doe ik of ietsje meer bijsturen ipv 100% zelf laten uitvinden of doe ik bijvoorbeeld werken met nee als hij iets aanbiedt wat hij niet moet doen. Geeft hem meer steun en dan vindt hij clickeren wel leuk. Hij biedt wel dingen uit zichzelf aan, maar als het allemaal niet juist is krijg je bij hem frustratie. Zeg ik nee dan weet hij dat hij iets totaal anders moet gaan doen (hij blijft ander hangen in met poten dingen doen terwijl ik juist wil dat hij met de neus wat doet of zo iets moet je dan aan denken). Wat ook helpt is gewoon veeeeeeeeel kleinere stapjes belonen en dat ik doe bij de honden die wel meer de clicker en zelf initiatief tonen gewend zijn.
Je kunt het dus aan de hond aanpassen.
Door renate1985
Bij kaine moet inderdaad ook alles aangepast worden. Kaine kan ook niet tegen grote groepen en teveel prikkels om hem heen. Bij Kaine is het vaak zoeken naar dingen die hij leuk vind en als we wat gevonden hebben word hij inderdaad ( vooral in het begin)  bij ieder klein stapje heel goed beloond. En dan vind hij het nog leuker.

Dingen die hij niet leuk vind heeft bij hem ook geen zin om dat te belonen. Hij geeft daar dan niks om en gaat liever baldadig doen dan zijn beloning aannemen.

In het bos vinden ze bijvoorbeeld behendigheid en zoekspelletjes leuk. Alles in het bos gebruiken we. Omgevallen bomen lopen we overheen of ze springen eroverheen. Struikjes of boompjes dicht bij elkaar daar zigzaggen we tussendoor. Een omgezaagde boom is een plateau zoals in het eind van de behendigheid.

Dat vinden ze beide onwijs leuk. Ook houd de 1 de honden vast en de ander verstopt zich. Daarna moeten de honden de verstopte persoon vinden. Balletjes en snoepjes worden verstopt en moeten ze zoeken.

In huis leren ze ook dingen te doen. Kaine opende eerst deuren wat niet mocht. Daar hebben we daarna een commando aan gekoppeld omdat we het niet afgeleerd kregen. Nu opend hij alleen op commando deuren. Is heel handig als je je handen vol hebt hahaha.

Zo zijn er veel meer leuke dingen die we al samen doen. Dit soort dingen trekt hun aandacht omdat we dan echt intensief samen bezig zijn. Een denkspel vind Kaine te saai denk ik en daarom is voor hem de lol er snel af.

De frustratie komt ook heel bekend voor. Als kaine iets niet lukt dan word hij ook gefrustreerd. Ik stop dan voor het zover komt en ga iets doen waarvan ik weet dat hij het wel kan.
Op een gegeven moment lukt het andere ook wel maar dat heeft bij kaine tijd nodig en moet leuk blijven.

Het blijft altijd een uitdaging op deze manier hahaha
Door Lil
Mag ik 1 kleine opmerking maken?

Een denkspel vindt hij niet leuk? Je beschrijft tig denkspelletjes die je met hem doet.  :P :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Maar snap je denk ik wel, je bedoelt waarschijnlijk die hondenpuzzels. Hier eentje die alles leuk vind en eentje die denkt, nah doe ik mij de moeite niet voor (maar die vind voerballen en kongs wel leuk, maar de echte puzzels met klepjes en schuifjes niet zo heel erg denderend. Moet ik er al rookworst of leverworst in duwen en maar kort doen).
Door Kaela
Zo klinkt het allemaal veel beter! Fietsen is heel erg fijn voor wat lichamelijke uitdaging. En dan denkspelletjes ed erbij voor de geestelijke uitdaging. Zo te horen hoef je qua conditie niet veel op te bouwen. Lekker laten draven, zij bepalen dan verder het tempo. Ik heb voor bochten commando's. Let op voor rechts af (dat is de moeilijkste) en kom voor linksaf. Met hoooooo kondig ik aan dat we gaan stoppen.

Denk ook eens aan hem leren op krukjes te staan (kleine en grote krukjes, voorpoten, achterpoten, voor en achterpoten), over meerdere krukjes laten lopen, in hoepels te zitten of er doorheen te lopen, dingen leren duwen met zijn neus. Ik heb bijvoorbeeld een smurfen knuffel en ben Oscar al zijn lichaamsdelen aan het leren. Vét moeilijk, want het is maar een kleine knuffel en alles zit heel dicht op elkaar. Kleine stapjes, korte sessies.
Puzzels vinden honden vaak saai als het te moeilijk is. Dan kunnen ze het niet oplossen en is er niets aan. Ook dan weer kleinere stapjes.

Succes, komt wel goed!
Door renate1985
Inderdaad de puzzels vind hij niet leuk  :-[
Net als "domweg" achter een bal aan rennen ziet hij het nut niet van in. Hij is meer echt samen bezig dan dat hij iets alleen moet doen. Zoals een puzzel oplossen of een bal halen. Samen vind hij leuker.

Oh op een krukje enzo staan klinkt ook heel leuk! Ben benieuwd of hij dat zal durven, hij heeft hele erge hoogte vrees. Een trapje van 3 tredes durft hij ook niet vanaf. Maar we gaan het proberen! Duwen met de neus vind hij heel leuk, die gebruikt hij overal voor ( deur openen doet hij met zijn neus, hand aantikken voor een snoepje doet hij met zijn neus). Dat is leuk om uit te breiden!
Er komen zoveel leuke dingen voorbij om te doen  :D

We gaan er eerst een paar uitkiezen om een begin te maken anders word het teveel hahaha.
Allemaal onwijs bedankt! We kunnen weer heerlijk aan de slag!
Door renate1985
We zijn net met de honden naar het bos gefietst. Een stukje ook door het bos heen. Het ging heel goed en ze vonden het heerlijk!
In het bos hebben we ze laten zwemmen en hebben een stukje gewandeld. Toen zijn we rustig gaan zitten en hebben we van de omgeving genoten.
Daarna weer terug op de fiets naar huis. Het fietsen heen is ongeveer 7 minuten en dan nog terug.

Ze hebben beide in een mooie draf naast de fiets gelopen. kaine reageerde zelfs niet op hondjes die we onderweg tegen kwamen  :o
Dit hadden we veel eerder moeten doen. Het is echt een genot om met je honden te fietsen en erop uit te trekken.
Morgen gaan we weer en maandag hebben ze weer rust van het fietsen.

Dank jullie voor alle tips. Ik ben me aan het verdiepen in het click to calm en "truukjes" aan het bedenken om hun te leren  :biggrin2:
Door Ulrike
Wat fijn dat ze het zo goed doen! Ik ben ook met Finch sinds kort aan het fietsen en hij vindt het geweldig. Ik ben ook zo trots als ik hem zo braaf naast de fiets zie meedraven. Hadden we al veel eerder moeten doen.

Ik zag dat sommige mensen al reageerden over de mate van beweging die je aan de honden geeft. Inderdaad iets om in je achterhoofd te houden is denk ik dat je honden ook van positieve bezigheden stress hormoon aanmaken en daardoor ook drukker (minder moe) kunnen worden: http://www.moniquebladder.nl/blog/2013/05/13/drukke-hond/
Door renate1985
Dank je voor de tips en het artikel. Heel interessant stuk.
Vandaag hadden ze een rustdag van het fietsen. Vanmorgen een uur naar het veld geweest, vanmiddag anderhalfuur in het bos geweest en vanavond neemt mijn man ze een uur mee naar het veld.

Morgen hebben ze een echte rustdag. Dan is het 's ochtends naar het veld voor een half uur. Daarna gaan mijn man en ik beide heel de dag werken. 's avonds fietsen we naar het bos en wandelen daar dan een half uurtje en dan op de fiets terug.

Het fietsen is heel intensief voor ze omdat ze ook meerdere dingen tegelijk moeten doen. Ze doen het beide geweldig en zijn ook voldaan na thuis komst.

Ik moet zeggen dat ze beide van actie houden en actief bezig zijn. Rust nemen ze ook meer dan genoeg gelukkig. Maar als je te weinig actief bezig bent met ze dan worden ze vervelend.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door