Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door marina
#2834363
Ik ook, ik voel me zoveel beter een veel meer energie!
Sinds een jaar nu voornamelijk suiker vrij, koolhydraat arm ook een poosje maar daar werd ik ongelukkig van als vegetariër. Nu vooral tragere koolhydraten eb dat gaat prima.
Ik moet zeggen dat het me weinig moeite kost, sowieso in d supermarkt kan ik het heel makkelijk laten. Nadeel is wel dat ik bijna alles zelf moet maken, brood(want daar wordt ook suiker aan toegevoegd), koekjes ed. Eigenlijk gewoon niets meer kant en klaar uit de supermarkt. In het begin maakte ik veel cakes  met agave of palmsuiker maar die behoefte neemt nu ookaf gelukkig.
En natuurlijk soms neem ik ook wel een stukje taart maar daar kan ik altijd de prijs voor betalen later. Op mijn werk vliegen momenteel de kerst stollen, banketletters me om de oren, gewoon weggeven heel makkelijk!
Laatst gewijzigd door marina op zo 22 dec 2013, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2834432
fransbulletje schreef: Eigenlijk gaat het niet alleen om suiker maar ook om alle andere toevoegingen die in veel produkten zitten.
E nummers die er voor zorgen dat je een heel pak koekjes /zak chips leeg eet.
Sinds ik zelf alle koekjes/taart bak en biologische chips eet heb ik die behoefte absoluut niet meer.
1 Koekje is lekker en een handje chips ook maar dan is het genoeg.
Chocolade 72% cacao (minstens) precies hetzelfde daar eet je geen reep van op, 1 stukje is genoeg chocola.
In recepten wordt ook heel veel suiker gebruikt, de helft is vaak genoeg en dan vervangen door inderdaad de kokosbloesemsuiker/palmsuiker honing of appel/dadelstroop.
Als je het eenmaal gewend ben wil je al die kant en klare zoetigheid niet meer.
Een gebakje van de bakker, klinkt heel verwend maar vind ik niet lekker meer zo mierzoet.
En toch gaat dat allemaal niet op bij mij. Ik koop al bijna al mijn boodschappen bij de bio en daar koop ik ook nog eens nooit chips of koek. Hooguit een stuk echt pure chocola zonder suiker.

Maar toch........zodra ik weer een klein beetje zoet heb geproefd (door te bakken met dadels en kokosbloesemsuiker) dan komt die drang weer omhoog om naar het tankstation te rijden voor een Balisto ef dus naar de AH voor vreselijk fout snaaiwerk.

En bij de biowinkel moet je trouwens ook nog heel goed opletten of er geen suiker in de producten zit, want het is dan wel biologische ruwe rietsuiker die er in veel producten zit, het blijft suiker.

Overigens vindt ik het heel knap dat jij er helemaal vanaf bent en ook geen cravings hebt
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2834439
Fido schreef: Ik. En ik weiger om van de smaak van zoet afscheid te nemen! Ik drink geen alcohol, koffie, thee, rook niet maar ben dol op zoet. Ik was suikerverslaafd tot een aantal jaren geleden. Over gegaan op paleo leefwijze en overgegaan op een andere eetwijze.
Ik heb afkick verschijnselen gehad en ben drie maanden helemaal gestopt met zoetigheid te eten. Super prima fantastisch maar ik vind een leven zonder zoetigheid niet leuk en heb besloten dat ik zoet blijf eten maar wel op een heel bewuste manier.

In mijn keukenkast geen geraffineerde suikers maar oerzoet, palmsuiker en dadels altijd op voorraad. Honing wil ik ook nog wel gebruiken als zoetmaker.
Ik eet alleen zoetigheden die ik heeeel errugg lekker vind. Hoe duur of bijzonder het is maar als ik een hap neem en proef en ik vind het niet heeeeeel errrugg lekker dan gaat het niet verder mijn mond in.
Ik eet ook heel bewust. Niet iedere week een gebakje maar als ik gebak haal dan 2-3 gebakjes achter elkaar en alleen van een bepaalde banketbakker. Hoppaah even die pancreas aanzetten en dan is het weer klaar voor een langere tijd  :biggrin2:

Ik weet zeker dat ik vele malen minder zoetigheid naar binnenwerk dan de gemiddelde vrouwspersoon van mijn leeftijd maar streef er zeker niet naar om geheel te stoppen met zoet. Stoppen maakt mij dood en dood ongelukkig en ik zou dan heel erg ziek worden van de stress.
Zo herkenbaar ik vind zoet eten ook geweldig, maar voor mij is het grote probleem dat de alternatieven voor witte suiker of rietsuiker me niet hetzelfde gevoel van verzadiging geven. Dus ga ik beginnen met een alternatief zit ik zo weer aan de kikkers en muizen of borstplaat (met sinterklaas) of dus nu die verrekte Fudge van de AH. Ik voel me er na ook vreselijk slecht (niet schuldig) maar lichamelijk heel erg knudde.

Ik ben ook wel vreselijk verpest als baby qua zoet. Ik huilde heel veel als baby en omdat mijn ouders niet meer wisten wat ze met me aanmoesten zijn ze begonnen met het geven van een speen gedipt in de honing en dat hebben ze best lang volgehouden (werkte het beste  ::))
Laatst gewijzigd door Sarah5 op zo 22 dec 2013, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fransbulletje
#2834440
Sarah5 schreef: En toch gaat dat allemaal niet op bij mij. Ik koop al bijna al mijn boodschappen bij de bio en daar koop ik ook nog eens nooit chips of koek. Hooguit een stuk echt pure chocola zonder suiker.

Maar toch........zodra ik weer een klein beetje zoet heb geproefd (door te bakken met dadels en kokosbloesemsuiker) dan komt die drang weer omhoog om naar het tankstation te rijden voor een Balisto ef dus naar de AH voor vreselijk fout snaaiwerk.

En bij de biowinkel moet je trouwens ook nog heel goed opletten of er geen suiker in de producten zit, want het is dan wel biologische ruwe rietsuiker die er in veel producten zit, het blijft suiker.

Overigens vindt ik het heel knap dat jij er helemaal vanaf bent en ook geen cravings hebt
Heb het idee dat de groene smoothie's hier ook bij helpen.
Iedere ochtend voor het ontbijt en s'avonds voor het avondeten een glas en daardoor heb ik weinig behoefte aan zoetigheid.
Brood eet ik alleen nog maar speltbrood ,liefs desem, en dat laat ik komen van http://www.bisschopsmolen.nl
Zij beschrijven duidelijk wat er in het brood zit en heb aan 2 sneetjes gewoon genoeg. En na het eten van hun brood niet gelijk trek in zoetigheid zoals bij het brood van de bakker hier.
Was echt stapel op zoet, schuimgebak, melkchocolade, marsepein/mokka gebak , mars/snickers noem maar op.
Moet er nu niet aandenken om daar iets van te eten vind het gewoon niet lekker meer.
Smaakt nergens naar alleen maar mierzoet.
Het is een fase waar je even doorheen moet denk ik.
Door marina
#2834441
Nadia schreef: Vergeet niet dat brood/bloem eigenlijk gewoon suiker is.
Ik gebruik alleen speltmeel, volkoren met toevoeging van pitten en zaden, gaat in mijn geval prima met mijn bloedsuikerspiegel.
Maar ik eet maar 2a3 keer per week brood als lunch, belegt met veel rauwkost en een eitje.

Het is denk ik heel erg persoons afhankelijk wat je kan hebben aan "snelle" koolhydraten.
Door koningBilly
#2834535
Ik wou dat ik het kon, maar ik begin er zelfs niet aan. Ik heb mijn suiker nodig... yep ik ben een verslaafde van de maatschappij.
Het is bewezen op scans dat vervangers van suiker nu eenmaal niet hetzelfde genotscentrum stimuleren als echte suiker. en daar raken je hersenen verslaafd aan.
Dus zoeten is prima maar het kan gewoon niet hetzelfde gevoel opleveren.
Aan de volhouders proficiat!
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2838489
Zo een kleine update.

Na dag 3 suikervrij kreeg ik mega suiker trek. Dus ben aan het bakken geslagen met speltmeel en rozijnen en een beetje kokosbloesemsuiker (wortelcake muffins)
Okay dat hielp de eerste avond, dag 2 mega suiker trek (ongesteld  ;)) toch weer gevallen voor de (nu halve prijs) fudge van de appie.

2 zakken helemaal opgegeten en 1 doos zeebanket (kerstcadeautje leverancier) tot ik er ziek en misselijk van was (leek me de beste optie  :biggrin2: ).
Omdat ik me er zo rot door voelde hoop ik nu een beter start te kunnen maken met suikervrij. Overigens ben ik al eens 2 jaar helemaal suikervrij geweest  ::)

Zit nu inmiddels weer op dag 3 van suikervrij en help m'n lijf met 'ontgiften' door heel veel water en brandnetelthee te drinken. Verder drink ik in de ochtend een wortel / gember / sinaasappel / tarwegrassap met hennepzaad en chiazaad. De rest van de dag om de 2 uur iets eten geen brood (maar speltcrackers) enz.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2838634
Ik ben ook suikervrij, redelijk gemakkelijk en ik gebruik ook vrijwel geen honing, palmbloesemsuiker of iets dergelijks en al helemaal geen stevia. Ik zorg dat ik altijd verantwoorde tussendoortjes bij me heb als groentensap (met wat fruit), fruit, noten, moerbeibessen of gojibessen en die mag ik onbeperkt eten van mezelf. Alleen nu met de feestdagen heb ik af en toe meegedaan en dan krijg ik meteen weer opvliegers. Maar ja, dat weten we dan ook weer.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2838638
Ik ben tijdens Eddies onverwachte zh-opname behoorlijk de mist in gegaan en daar mag ik nu nog voor bloeden..... Vreet nog steeds koekjes die ik anders niet eet.... Maar ik ga mezelf weer herpakken en moet daarvoor betalen met een paar dagen hoofdpijn, 't is niet anders. Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2838655
Nadia schreef: Als je zin hebt in zoet zou je eens incabessen moeten snoepen. Ohh die zijn zo enorm lekker!
Ik heb ze altijd gedroogd
Joh.... als ik mezelf goed voel heb ik  helemaal geen behoefte aan zoet, maar als mijn stresslevel stijgt moet er ordinaire suiker in. Voor mijn part suikerklontjes.... ::) :-[ :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door