nanne schreef: Fijn dat je zo begaan bent met de dieren om je heen, was iedereen dat maar! Echt top dat je dat hier vraagt en je twijfels uitspreekt+1!![]()
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
nanne schreef: Fijn dat je zo begaan bent met de dieren om je heen, was iedereen dat maar! Echt top dat je dat hier vraagt en je twijfels uitspreekt+1!![]()
BlissSpirit schreef: Ben het er mee eens dat ze er tegen kunnen, maar of het echt ideaal is. Ik zou ook liever een schuilstal/ afdak zien.Paarden zijn héél erg gewoontedieren. En dat maakt het soms moeilijk om te beoordelen wat goed is. Paarden die opgegroeid zijn zonder schuilstal, zullen namelijk weer niet of nauwelijks een inloopstal gebruiken. En paarden die elke dag om 16.00 uur binnen gehaald worden, staan om kwart voor vier bij het hek te wachten, wat baasjes het idee geeft dat ze heel graag in hun warme, droge stalletje willen staan. Allemaal gewoonte, gewenning en routine.
We hebben zelf twee shetjes, moeder en zoon, en die hebben nu een mega vacht, maar als het goed regent, dan staan ze echt binnen.
Tuurlijk is moeder dat gewend sinds ze als veulen hier kwam, maar ze heeft altijd een keus gehad en kan vrij in en uit lopen en kiest dan bij behoorlijke regen toch voor lekker beschut binnen en droog staan.
Geef toe, we noemen ze ook wel eens verwende hangbuik pony's![]()
![]()
![]()
Alba schreef: Denk dat de gemiddelde Shet met wintervacht sowieso buiten heel gelukkig is.Vertel dat maar aan mijn shetlander dames, die staan echt heel snel binnen als het begint te regenen en zijn blij dat 's avonds de deuren dicht zijn en ze lekker binnen kunnen staan. Mijn IJslanders trouwens ook, die geven ook de voorkeur aan hun stal.
Kinnie schreef: Ik dacht dus eigenlijk dat het wel verplicht was, om bij paarden/pony's die 24/7 buiten staan dat er een beschutte plek aanwezig moet zijn. Niet alleen voor de regen, alsook net zo goed tegen de zon bij warm weer...Jammer genoeg niet. En gemeenten hebben de neiging bijzonder vervelend te doen als je iets wil bouwen, want dat is lelijk in het landschap.
Of ze daar nou in gaan staan of niet, de mogelijkheid moet er zijn, dacht ik...
Mijn shet vroeger, en die had in de winter echt een wintervacht, ging toch wel een droog plekje zoeken als het echt echt echt nat werd buiten![]()
Kaela schreef: Paarden zijn héél erg gewoontedieren. En dat maakt het soms moeilijk om te beoordelen wat goed is. Paarden die opgegroeid zijn zonder schuilstal, zullen namelijk weer niet of nauwelijks een inloopstal gebruiken. En paarden die elke dag om 16.00 uur binnen gehaald worden, staan om kwart voor vier bij het hek te wachten, wat baasjes het idee geeft dat ze heel graag in hun warme, droge stalletje willen staan. Allemaal gewoonte, gewenning en routine.Dat het gewoonte dieren zijn geloof ik ook en merk je ook wel bij bepaalde dingen, maar ze hebben hier nooit verplicht in de stal hoeven staan, dus altijd een vrije keus kunnen maken. En kiezen dan toch voor beschutting, dat zegt voor mij toch dat ze dit prettiger vinden.
BlissSpirit schreef: Dat het gewoonte dieren zijn geloof ik ook en merk je ook wel bij bepaalde dingen, maar ze hebben hier nooit verplicht in de stal hoeven staan, dus altijd een vrije keus kunnen maken. En kiezen dan toch voor beschutting, dat zegt voor mij toch dat ze dit prettiger vinden.Ook dat is gewoonte (en dat bedoel ik absoluut niet als waardeoordeel hoor! Super goed dat ze de mogelijkheid én de keuze hebben!). Ze zijn het van jongs af aan gewend, zien het andere paard/paarden ontspannen de schuilstal in gaan en dan wordt het ook voor de jongere dieren een gewoonte. Zet er voor de grap 1 paard tussen wat altijd zonder schuilstal heeft gestaan en dikke kans dat die net er buiten gaat staan wachten tot zijn vriendjes weer buiten komen. Of zet er een paard in wat een heel erg vast binnen-buiten zet ritme heeft en dan zul je dat ook nog heel lang terug blijven zien.
Zie het in de polder ook wel, dan is er erg weinig beschutting, maar ze staan te dringen om allemaal achter de struiken uit de wind of onder die ene boom te passen. Maar goed, hier houden ze gewoon hun stal met stro en mogen ze kiezen![]()