Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

In Belgie is dat ook.
Ik zie 2 kanten eerlijk gezegd. Het is zeker goed ten aanzien van de wildgroei van katten ten gevolge van oeps nestjes, overvolle asiels en zakken dode kitten in de weilanden en langs het kanaal.
Aan de andere kant ben ik tegen vroegcastratiepuur vanwege dat een dier onder invloed van hormonen lichamelijk en geestelijk volwassen wordt.
Ander nadeel, krijgen we dan alleen nog maar raskatten? Geen tijger, lapjes katjes etc?
hannabelgje schreef: Bij katten schijnt vroegcastratie alleen maar voordelen te hebben.
Dat is nog helemaal niet bewezen. Ik heb mij onlangs uitgebreid bezig gehouden met vroegcastratie en er zijn wel degelijk nadelen en problemen. Ook gedragsmatig pakt het niet altijd goed uit, maar sommige mensen willen het zo graag doorvoeren dat ze de negatieve aspecten onder het kleed vegen.
Je lost het zwerfkattenprobleem er niet mee op, zo lang mensen nog altijd katten als impuls aanschaffen en vervolgens weer op straat dumpen zullen er zwerfkatten blijven.

Ook vraag ik me af in hoeverre je kunt controleren of een kat gecastreerd is....
Idd wie gaat dat controleren....Hier in de wijk lopen heel wat katten rond die niet geholpen zijn, laat staan gechiped. Als ze hierop gaan controleren worden ze kijhard uitgelachen, bewijs maar eens dat dat MIJN kat is wordt er nu al gezegd :biggrin2:

Nee dit gaat hem nooit worden, never.
Kefraya schreef: Dat is nog helemaal niet bewezen. Ik heb mij onlangs uitgebreid bezig gehouden met vroegcastratie en er zijn wel degelijk nadelen en problemen. Ook gedragsmatig pakt het niet altijd goed uit, maar sommige mensen willen het zo graag doorvoeren dat ze de negatieve aspecten onder het kleed vegen.
Je lost het zwerfkattenprobleem er niet mee op, zo lang mensen nog altijd katten als impuls aanschaffen en vervolgens weer op straat dumpen zullen er zwerfkatten blijven.

Ook vraag ik me af in hoeverre je kunt controleren of een kat gecastreerd is....
Oorknipje.

Ik heb geen showkatten, dus het had mij niet uitgemaakt als dat was gebeurd (ik begrijp dat katten daar geen last van hebben, dat is natuurlijk wel een voorwaarde).
Ik liet mijn katten altijd rond de 8 maanden castreren, ik wil niet dat de katers de buurt en omstreken onveilig maken, en de poezen hoeven ook niet loos krols te zijn.
Mocht ik fokken dan is het een ander verhaal.

Ik wil alleen niet gedwongen worden om ze nog jonger te castreren.
Wat ik op foto's heb gezien van oorknipjes (het gebeurt al bij zwerfkatten) vind ik het redelijk subtiel, en ik vind het eigenlijk voor mijn katten ook niet nodig, want ik heb ze laten helpen (op 4,5 maand, 6 maanden en 11 maanden) en ze komen niet buiten en ze gaan nooit zwerfkatten worden.

Maar dat zegt iedereen die een kitten neemt, en helaas is de praktijk blijkbaar anders, dus ik vind het in deze context best te verdedigen dat de "goeien" onder de kwaaien moeten 'lijden".
ZIe hier iets in Belgie: http://www.belg.be/13208/nieuws/verplic ... erfkatten/
Officiele doc kan ik helaas zo gauw niet vinden. Maar de kittens worden dus al geholpen voor ze het nest uitvliegen. En verplichte identificatie.
Aan de ene kant snap ik echt wel dat ze met zoiets komen, heb nl hier in de buurt al verschillende zakken dode kittens gevonden, serieus dat is walgelijk om te zien. Heb een graatmager kittentje mee naar huis genomen, die had het overleeft met een grote portie levenslust, en herplaatst. Heb een buurvrouw gehad waarvan de poes iedere 4 maanden of zo een nestje had. Ja ze vergat iedere keer om te "helpen" en ze vond het gewoon leuk.
En ze zal niet de enige zijn die zo doet. En als je ze dan niet kwijt kunt...en de asiels ze ok niet meer aannemen omdat ze vol zitten? Of dumpen of buiten loslaten wat voor nog meer kittens zorgt in de toekomst. Tja geef de overheid, asiels en dierenbelangen organisaties maar de schuld? Snap ergens dat ze overgaan tot deze stap, al ben ik het ook niet volledig eens ermee
Kefraya schreef: Dat is nog helemaal niet bewezen. Ik heb mij onlangs uitgebreid bezig gehouden met vroegcastratie en er zijn wel degelijk nadelen en problemen. Ook gedragsmatig pakt het niet altijd goed uit, maar sommige mensen willen het zo graag doorvoeren dat ze de negatieve aspecten onder het kleed vegen.

Ik heb me er een jaar geleden ook mee bezig gehouden en kon nergens documentatie vindenn van nadelen, wel heel veel van voordelen. De fokker waar Wasabi vandaan komt heeft er ook onderzoek naar gedaan en is ook niets tegen gekomen.
hannabelgje schreef: Ik heb me er een jaar geleden ook mee bezig gehouden en kon nergens documentatie vindenn van nadelen, wel heel veel van voordelen.

Alle documentatie ten spijt gaat het altijd tegen mijn gevoel in om in een gezond dier te gaan snijden. Normaal ben ik niet zo'n "vanuit gevoel beslissingen nemen", ik moet altijd alles helemaal beredeneren maar bij verplicht castreren krijg ik om de een of andere reden altijd de kriebels. Dieren worden heel geboren en wie zijn wij om te beslissen of bepaalde onderdelen erin thuishoren of niet. Maar dat is dus puur een gevoelskwestie.

Overigens ben ik dus wel in literatuur nadelen tegengekomen, vooral van erg vroeg castreren maar het is lastig te vinden. Inderdaad wat hierboven ook al werd gezegd de nadelen worden vaak snel onder het tapijt geveegd.

:-*
Door Martine-Tom
calimero_a schreef:
Alle documentatie ten spijt gaat het altijd tegen mijn gevoel in om in een gezond dier te gaan snijden. Normaal ben ik niet zo'n "vanuit gevoel beslissingen nemen", ik moet altijd alles helemaal beredeneren maar bij verplicht castreren krijg ik om de een of andere reden altijd de kriebels. Dieren worden heel geboren en wie zijn wij om te beslissen of bepaalde onderdelen erin thuishoren of niet. Maar dat is dus puur een gevoelskwestie.
Het gaat nog meer tegen mijn gevoel in om katten maar door te laten fokken en ultimo op straat als roadkill te laten belanden.
Of het de oplossing is, wsl niet maar er word iig iéts aan gedaan...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door