Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Dank jullie wel.

Van 7 naar 6, maar het voelt alsof ik ineens 3 kippen minder heb. Ze is mijn gekke doerak. De drukste van mijn kipjes, degene die niet kan wachten als ik met eten kom. Het miezerige ineengedoken bolletje dat ontdekte hoe leuk rennen is en met regelmaat voor de fun doorheen de tuin rende. Het spook wat zelfs eten pikte van onder de neus van mijn top hen. Ook degene die Quin wel van haar teken ging afhelpen, alleen bleken het tepels te zijn ::) :biggrin2:

Ze is maar in het begin van de romer hier komen wonen. Ik denk vanaf april in opvang. Lang heeft ze dus niet van haar nieuwe leven kunnen genieten, maar er loopt hier niemand rond die dat met zoveel overgave deed.

Ik moet de dierenarts nog spreken. Hij heeft mij via bericht op de hoogte gebracht deze ochtend, dus ik weet nog niet of er meer duidelijkheid is over wat er juist aan de hand was.
Door doranto
Ach wat jammer dat ze het niet heeft gehaald. :'(
De tijd die ze bij jou is geweest heeft ze wel volop kunnen genieten!
Door Anne in Zweden
Och, wat jammer nou, Frodo. :( Dan doe je zo je best en dan mag het toch niet baten. :'(

Ik ben er wel achter dat ex-leggers en rassen die voor de industrie gefokt worden, toch stukken kwetsbaarder zijn dan 'normale' kipperds. Ze kunnen het lange tijd goed doen, maar dan ineens is de koek op en leggen ze binnen een paar dagen het loodje. Het weerhoudt mij er niet van toch steeds weer rescues te halen, omdat ik het fijn vind om ze nog een tijdje een kippenleven te kunnen geven zoals de natuur het bedoeld heeft (zoveel mogelijk, althans). Maar ik heb mezelf inmiddels wel gedwongen om me niet al te zeer aan die kipjes te hechten, zodat het verdriet beperkt is wanneer ze ineens wegvallen. Ik geef de kippen ook geen namen meer - ook omdat het vrijwel onmogelijk is ze uit elkaar te houden als je er meer dan een stuk of vijf van dezelfde soort hebt, maar vooral om een beetje afstand te kweken. Dat is de enige manier waarop ik kippen kan houden zonder steeds weer beteuterd en verdrietig te zijn als er eentje wegvalt.

Sterkte met het verliels van je wildebrasje. Je hebt haar nog een mooie tijd gegeven en dat is eigenlijk het enige wat telt. :-*
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: wo 22 jan 2025, 01:42 Bloed bij de ontlasting en diarree ( dat is het altijd als de poep in de veren blijft hangen) is vaak een teken van coccidiose of wormen, Anne.
Vooral het eerste.

Al krijgen legkippen wel vaker last van buikproblemen die zich ook uiten in diarree. Dat had onze australorp het laatste jaar ook.

Maar als je het vb af en toe eens zou kunnen testen bij het woud of zo, weet niet of dat mogelijk is voor jou, zou ik dat toch eens doen. En zeker water-en voerbakken grondig schoonmaken en steeds schoon houden. Zorgen dat er geen strooisel in de bakken of voer of water op de grond terechtkomt.
Sterven ze vaker in de winter? Of is dat niet het geval?
Ik weet niet of het coccidiose zou kunnen zijn. Het zijn hier alleen de ex-leggers die zomaar ineens diarree krijgen en dan binnen een paar dagen wegkwijnen (al komt het ook voor dat ze een paar later weer vrolijk rondhuppelen). Tegen wormen geef ik maandelijks drie dagen achter elkaar Verm-X-korrels. Geen pharma, ik weet het, maar ik zie nooit wormen in de ontlasting en de legbars hebben nooit ergens last van.

Ik haal iedere dag de keutels weg onder de zitstokken (waar ze achterlangs kunnen lopen) en zoveel mogelijk ook van de grond. De ondergrond in de winterstal is houtkrullen en hooi/stro op een dikke laag aangestampte aarde, zodat eventueel gemorst water gewoon in de grond verdwijnt. Het water maak ik iedere dag schoon, en het zit in van die reservoirs waar ze alleen uit de rand kunnen drinken. En het voer ook.

Testen bij het Woud is niet te doen. Ik zou het hier eens bij de da-praktijk kunnen navragen waar ze ook veeartsen hebben, maar eigenlijk denk ik dat het gewoon een kwestie is van kippen die een beroerde start hebben gehad in het leven en op een gegeven moment 'op' zijn. Want nogmaals, de legbars sukkelen nooit (ook niet toen ze nog bij de buren woonden).
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: do 23 jan 2025, 00:01 Och, wat jammer nou, Frodo. :( Dan doe je zo je best en dan mag het toch niet baten. :'(

Ik ben er wel achter dat ex-leggers en rassen die voor de industrie gefokt worden, toch stukken kwetsbaarder zijn dan 'normale' kipperds. Ze kunnen het lange tijd goed doen, maar dan ineens is de koek op en leggen ze binnen een paar dagen het loodje. Het weerhoudt mij er niet van toch steeds weer rescues te halen, omdat ik het fijn vind om ze nog een tijdje een kippenleven te kunnen geven zoals de natuur het bedoeld heeft (zoveel mogelijk, althans). Maar ik heb mezelf inmiddels wel gedwongen om me niet al te zeer aan die kipjes te hechten, zodat het verdriet beperkt is wanneer ze ineens wegvallen. Ik geef de kippen ook geen namen meer - ook omdat het vrijwel onmogelijk is ze uit elkaar te houden als je er meer dan een stuk of vijf van dezelfde soort hebt, maar vooral om een beetje afstand te kweken. Dat is de enige manier waarop ik kippen kan houden zonder steeds weer beteuterd en verdrietig te zijn als er eentje wegvalt.

Sterkte met het verliels van je wildebrasje. Je hebt haar nog een mooie tijd gegeven en dat is eigenlijk het enige wat telt. :-*
Hij denkt tumoraal en ik las dat ongeveer 20% naar schatting al tumoren heeft op de leeftijd van 1 jaar. Het is iets wat heel veel voor komt bij ex industriekippen. Kans is wel reëel dat het bij jouw kippen ook wel al voor wat overlijdens gezorgd zal hebben.

Hier geen moeite met ze uit elkaar houden, maar ik heb wel bruine ex leggers en daar zie je in het verenkleed ook al verschil. Mijn twee ex moeder dieren lijken van op afstand veel meer op elkaar. Die zijn wit. Mijn bruine zijn dan ook nog eens twee verschillende hybrides die ook echt een heel ander uiterlijk hebben. Ik denk dat ik met 7 witjes van dezelfde soort het beduidend moeilijker zou hebben.

Mijn kippen hebben ook geen namen zoals mijn andere dieren. Ipv namen die ik mooi vind zijn ze allemaal naar bloemen vernoemd. Symbolisch omdat ik hoop dat ze nog echt kunnen openbloeien in hun tijd hier.

Nog steeds denk ik eraan om ook een paar raskipjes er tussen te hebben zitten om toch een paar kippen te hebben waar ik mij wat minder zorgen om maak.
Door sam28
Wat verdrietig frodo!! Ik denk dat ze blij was dat ze het laatste stuk bij jou mocht leven!
Door - pien -
Wat verdrietig dat ze het niet heeft gehaald, maar bij jou heeft ze de tijd van haar leven gehad, dat heb je haar mooi gegeven!
Door Anne in Zweden
Ik denk dat ons laatste witje ons vannacht ook gaat verlaten. :( Ik dacht net al dat ze dood op de grond lag, maar toen ik haar oppakte bleek ze nog te leven, en ze liep een legnest in. Maar ik heb weinig hoop dat ze het gaat redden. Ze voelde zo mager en zwak aan, hoewel ze wel steeds eet als ik haar iets voorzet. Eerder vanmiddag heeft ze nog lekker van wat blikvoer gesmikkeld dat de honden als ontbijtje krijgen.

Naja, het zij zo. :(
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: do 23 jan 2025, 19:08 Ik denk dat ons laatste witje ons vannacht ook gaat verlaten. :( Ik dacht net al dat ze dood op de grond lag, maar toen ik haar oppakte bleek ze nog te leven, en ze liep een legnest in. Maar ik heb weinig hoop dat ze het gaat redden. Ze voelde zo mager en zwak aan, hoewel ze wel steeds eet als ik haar iets voorzet. Eerder vanmiddag heeft ze nog lekker van wat blikvoer gesmikkeld dat de honden als ontbijtje krijgen.

Wat jammer :( Klinkt inderdaad helemaal niet goed.
Door doranto
Anne in Zweden schreef: do 23 jan 2025, 19:08 Ik denk dat ons laatste witje ons vannacht ook gaat verlaten. :( Ik dacht net al dat ze dood op de grond lag, maar toen ik haar oppakte bleek ze nog te leven, en ze liep een legnest in. Maar ik heb weinig hoop dat ze het gaat redden. Ze voelde zo mager en zwak aan, hoewel ze wel steeds eet als ik haar iets voorzet. Eerder vanmiddag heeft ze nog lekker van wat blikvoer gesmikkeld dat de honden als ontbijtje krijgen.

Wat verdrietig :(
Door pike
Wat sneu Frodo van je kippetje. Sterkte ermee. En Anne jij ook want dat klinkt niet best. :'(
Door Anne in Zweden
Ze leeft nog steeds. :o

Vraag niet hoe, maar ze leeft nog. Vanochtend dacht ik dat ze dood was, en ze was diep weggekropen in het legnest dus ik heb haar er een beetje onhandig en hardhandig uit moeten trekken. Maar toen ik haar op de arm had, had ze gewoon haar oogjes open en ze bewoog zich een beetje. Ik heb haar een tijdje geaaid en haar toen in een doosje met houtkrullen gelegd. Ze kon niet staan, en viel ook liggend steeds om. Als ik k*oten aan m'n lijf had, zou ik haar ter plekke de nek om hebben gedraaid, maar dat kan ik dus niet. :-\ Hoe vervelend het ook is voor het dier, ik kan ze niet doden...

Enfin, het leek me dat ze het koud was (ze voelde ook koud aan), dus ik heb haar met wat hooi en houtkrullen afgedekt en ben gaan ontbijten en daarna boodschappen gaan doen. Bij thuiskomst heb ik door het raam in de gang even in het kippenhok gekeken (het winterhok is aan de gang vastgebouwd), en toen zat ze nog steeds in haar doosje met krullen, maar wel wakker en behoorlijk alert. :o En toen ik daarnet het hok in ging om schoon te maken, keek ze zowaar geïnteresseerd om zich heen. En ze wil ook eten: ik heb wat blikvoer, wat korrels, een paar meelwormpjes en wat samengepakte sneeuw op haar bordje gelegd, en toen ik daarnet weer door het raam keek, zag ik haar tevreden zitten pikken. :smitten:

Ik overweeg of ik een warmtelamp bij haar ophang, maar dat is nogal een gedoe met verlengingskabels dus dat moet ik even uitvogelen.

Ik heb niet de illusie dat ze morgen weer door het hok sprint, waarschijnlijk is ze echt aan haar laatste levensdagen bezig, maar het is toch fijn om te zien dat ze een beetje is opgeknapt vergeleken met gisteren.

Wordt - hopelijk - vervolgd.
Door frodo quin
Heb je haar al pijnstilling gegeven? Metacam of gelijkaardig bedoel ik. Kan als ontstekingsremmer natuurlijk ook effectief helpen, maar ik denk vooral aan het pijnstillende aspect.

Met warmtelampen moet je wel echt opletten. Die veroorzaken makkelijk brand als er een stofje op komt. Radiatoren met muurbevestiging zouden veel veiliger zijn. Is het geen optie om haar mee naar binnen te brengen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door