Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik heb ook gewoon die goedkope van de aximax. En ja, je kan idd ook voor menselijke consumptie doen.
Ik gebruik trouwens hier 3 ringen voor "hondenvoer" en bewaar 2 ringen voor mezelf, om fruit en kruiden mee te drogen!
Hmm, als ik mijn eigen biltong kan maken met zo'n apparaat dan vind ik het toch zeker wel de moeite van het overwegen waard hoor.
Weet alleen nog niet waar ik hem kwijt zou moeten want ons huis is zooo vol  :-X
Kun je die apparaten ook gewoon aan laten staan als je niet thuis bent of is dat gevaarlijk??

Enne bedankt voor de links, 25 euro is inderdaad niet duur!
Door 202Spots
Linda_Bonbon schreef: Hmm, als ik mijn eigen biltong kan maken met zo'n apparaat dan vind ik het toch zeker wel de moeite van het overwegen waard hoor.
Weet alleen nog niet waar ik hem kwijt zou moeten want ons huis is zooo vol :-X
Kun je die apparaten ook gewoon aan laten staan als je niet thuis bent of is dat gevaarlijk??

Enne bedankt voor de links, 25 euro is inderdaad niet duur!
De mijne staat in de garage en ik laat 'm daar gewoon de hele dag draaien..
En zelf er van eten??
De Spots moeten blij zijn als er wat van de gedroogde kippen filet voor hun over blijft :P :P :P
dancingdaydream schreef: voor zover ik weet alleen online..

202spots, jij eet dus zelf ok de gedroogde kip? hoe zit t dan met de salmonella?
ja dat vroeg ik me ook af..... is gedroogd vlees helemaal geschikt voor menselijke consumptie? ivm salmonella en andere bacterien en ziektes?? is het net zo veilig als gebakken of gekookt? als dat zo is wil ik echt zo'n ding hebben :)
Door May Linn
Linda_Bonbon schreef: ja dat vroeg ik me ook af..... is gedroogd vlees helemaal geschikt voor menselijke consumptie? ivm salmonella en andere bacterien en ziektes?? is het net zo veilig als gebakken of gekookt? als dat zo is wil ik echt zo'n ding hebben :)
Ik heb even gegoogled want was ook wel nieuwsgierig.
Ik lees verschillende temperaturen waarop salmonella dood gaat van 55graden tot 74graden.
55graden haalt de droogmachine zeker wel, 74graden weet ik niet, maar zal ws tegenaan hangen. Als het zeker wil weten zal je het zelf even moeten onderzoeken.
Hier lees ik meer over menselijk voedsel drogen: http://www.hiking-info.net/forum/viewthread/223/
Door Beppie1
De onderkant droogt dan niet...... (als er geen lucht langs kan droogt het niet)

Ik heb zoo gelachen, had 2 wkn geleden een gesprek met iemand over zelf drogen... 2 dgn later was de Bohmann besteld, en die droogt zich rot(voor 2 shibels, waarvan 1 nog pup haha... hoezo we verwennen ze teveel ;))
Door Bien
pas maar op.. binnen de kortste keren heb je er 2 staan ;-)

hahaha, ik laat em overigens nooit aan als ik slaap of als ik niet thuis bent.. vind het toch een beetje een eng idee.. stel dat... brrr niet aan denken.

Komend weekend moet ik weer aan de slag, struisvogel, eendevoeten, runderlong, runderluchtpijp!

Ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien!
ik quote even van dat hiking forum:

"Bij het drogen van vlees moet men er enkel goed op letten dat de temperatuur (van de oven of het droogapparaat) minstens 72°C is, zo worden alle potentieel gevaarlijke kiemen vernietigd. Ook niet te hoog gaan, het is de bedoeling het vlees te drogen niet te bakken!"

"Vroeg mij maar af of die 70° zo belangrijk is, omdat men in Canada het vlees na de jacht fileert en te drogen hangt op droogrekken in de zon. Ons vlees zal misschien wel wat minder vers zijn… En ze zullen ginder misschien ook iets minder hygiënisch zijn"

"De vraag is welke temperatuur de zon creeërt. Uit wetenschappelijk onderzoek van de VS blijkt dat vlees minstens 70°C nodig heet om ‘veilig’ te drogen. Ze raden zelfs aan de temperatuur nog wat hoger te doen oplopen en daarna wat te verminderen."

"Zelf heb ik hier ondertussen al 3 pakjes gedroogd maalvlees (zonder vet!) klaarliggen.
2 verschillende soorten rund en 1 lam
Ik heb het vlees eerst in bouillon gaargekookt en daarna dmv het droogmachine gedroogd.
Dat werkt uitstekend."

Conclusie.... De meeste denken dat boven de 70 graden drogen goed genoeg is voor het doden van bacteriën, en de laatste zegt dat als je het eerst kookt het helemaal goed moet gaan.
Wij drogen regelmatig mager rundvlees voor onszelf in een Bomann. Geen idee tot welke temperatuur die gaat.  :-\
Kruiden of zout/peper/knoflook erop anders is het wat flauw van smaak. Je kunt ook eerst marineren maar dan blijven de vleesreepjes wat vettig/vochtig. Wij koken het niet van tevoren, ben niet zo bang voor bacteriën in rundvlees wat gewoon uit de supermarkt komt.  ;)  Bovendien snij je het in dunne reepjes, dus het vlees wordt echt wel door-en-door droog.
Lijkt me ook dat de meeste smaak er dan wel af is, na het koken.......... zelfs in bouillon.  :-\

Hier staat 'ie ook gerust aan als we een paar uur weg zijn. En als 'ie 's middags pas aan gaat en het spul nog niet klaar is als we naar bed gaan dan gaat er een timer tussen voor de laatste paar uurtjes.  :)
Door Beppie1
Bien schreef: pas maar op.. binnen de kortste keren heb je er 2 staan ;-)
Die staan er dus ook hier hahahahahaha!!!!!!!

Ik ben alleen even kwijt waarom jullie over die bacteriën spreken....voor de honden???

Als ik veel droog, dan vries ik het in....maar kip ed(droog ik langer dan 10 uur) dat houd ik schimmel en 'wildgroei' vrij een week of 4 goed
Het hert van de winter(ohhhh ik kan niet wachten tot ik weer mag bestellen van dat wild uit Mill....) heb ik echt MAANDEN buiten de koeling goed gehouden....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door