Ik vind het trouwens wel een beetje jammer dat de mensen die hun katten buiten laten lopen (dus niet 24/7 naar buiten schoppen om zich aan de verantwoordelijkheid te onttrekken) hier nu een beetje worden afgeschreven als degenen die geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun huisdieren. Ik probeer altijd het beste te doen en te regelen voor mijn dieren, en ieder heeft daar een ander beeld bij. Er wordt alleen maar gesproken over de nadelen (hoewel het vast ook moeilijk is om de voordelen te zien als je in een buurt woont waar dagelijks zoveel katten worden aangereden, maar daar woon ik dus níet) terwijl er ook nadelen zijn aan het binnenhouden van je katten, en voordelen aan het buiten laten lopen van je katten. En dan vooral voor het individu, want voor mij maakt het niet uit of ze lekker binnen liggen of spelen (dus niet klieren, me het behang van de muur krabben, elkaar het leven zuur maken, hyperactief heen en weer rennen van boven naar beneden etc.) of dat ze zich buiten vermaken. Als ze het zo fantastisch vinden binnen zouden ze niet naar buiten gaan, en andersom. Ze vinden het beide fijn. Er gebeuren ook dagelijks ongelukken op de snelweg, maar niet meer met de auto gaan? Hoewel er vast mensen zijn die uit angst voor een ongeluk de trein pakken, niet lullig bedoeld naar diegenen.

En niet alleen op de snelweg. Aan alles wat je doet hangt een risico en kleven nadelen.
Maar ik denk dat ik hier niet meer ga reageren, de toon wordt me een beetje te grimmig en ik heb het gevoel dat ik me nogal aan het verdedigen ben, en dat vind ik een beetje jammer.

Jullie vinden het zielig dat mijn katten vrij buiten rennen en vliegen en donderjagen en uitwaaien, ik vind het zielig dat er katten zijn die op een verdieping en een balkon zitten en nooit de vrijheid van lekker buiten rennen hebben. Inderdaad heel zielig als ze aangereden worden, en misschien bedenk ik me dan inderdaad wel, dat weet ik nog niet. Ja ik heb ze ook liever 20 jaar bij me dan 10, maar op dit moment wil het er bij mij nog niet in dat ik ze voor hun eigen plezier de hele dag binnen zou opsluiten (of de tuin af zou zetten/een ren zou maken, je sluit ze hoe dan ook voor hun leven lang op terwijl ze anders gewend zijn).