Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Sieglinde
keetje schreef: Maar als jij een kat een buitendier vind waarom neem je hem dan als huisdier?

Luna is ook een echte buitenhond, je maakt haar niet blijer dan lekker op de hei te laten rauzen. Ook als ik de voordeur open zou zetten en zou zeggen, Luna, zoek de poesjes (geintje) Luna vrij,.... dan gaat ze ook. Via de stoep de straat over, naar de overburen, hun tuin in, op hun grasveldje even door de hoefjes voor een plasje, dan tussen hun hortensia's hurken en de mooie stevige drol neerleggen. Daarna naar de tuin van hun buren, even lekker graven tussen de tulpenbolletjes. Dan daarna lekker door naar de volgende straat alwaar ze een kat tegen komt en lekker even opjaagt, tot binnen in de keuken van het huis waar de kat heenvlucht. En dan, nadat ze even het biefstukje van het aanrecht gepakt heeft gaat lounchen op hun nieuwe leren bankstel.

Zie je het voor je? Ik denk dat Luna misschien dan een veel gelukkigere hond is. En dan, als ze aangereden wordt door een auto als ze weer de straat oversteekt om misschien weer richting huis te gaan, en ik erheen snel om nog net te zien hoe ze haar laatste adem uitblaast en ook te zien hoe de radeloze bestuurder van de auto met tranen in zijn ogen naar het zieltogende lijf van MIJN hond staat te kijken, ik tenminste wel weet dat ze een paar erg gelukkige jaren gehad heeft.

Ik vind dat zo'n drog-argument, sorry, maar dat maakt me bijzonder kriegelig. Ik had het boven in een eerder bericht al aangegeven. Ik vind het egoïstisch om een ander met jouw huisdier en poep/pies en andere onhebbelijkheden op te zadelen alleen omdat jij vind dat 5 gelukkige jaren buiten beter zijn dan 10 (volgens jou) ongelukkige jaren binnen.

Het is JOUW huisdier en neem dan de verantwoordelijkheid om dat dier ook bij je te houden.
Ik heb Luna netjes aan de lijn, en mijn 3 katten zitten de hele dag ongelukkig te zijn in hun afgeschermde tuin maar ik weet wel dat ANDEREN geen last hebben van MIJN huisdieren.
X2
Door Inge en Bono
Die €30.000 waar komt dat vandaan  ???  Ik heb nog nooit gehoord dat men vindt dat iemand €30.000 (of een dergelijk bedrag op de bank) moet hebben om een huisdier gelukkig te maken. Wel tijd en aandacht....
Inouchka schreef: maar ik vind het eigenlijk een egoïstische gedachte dat katten niet naar buiten kunnen, alleen maar omdat wij als mens er wel eens "last" van hebben en omdat wij "bang" zijn dat ze onder de auto terecht kunnen komen... Ja er zitten echte terroristen bij, hier hebben wij er ook we last van zo eentje, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een dier is en geen inboedel accessoire... 
Inge en Bono schreef: Een hond is ook geen ''inboedel accessoire'', toch?
Ik begrijp niet waarom het egoïstisch is, dat ik geen kat wil aanrijden  :-\ En heel eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ik egoïstisch zou zijn, als ik geen overlast wil van andermans HUISdier.... Toen ik nog honden had, kon ik de balkondeur niet openlaten; veel te bang dat een van de buurtkatten naar binnen zou lopen. Lu was niet bepaald dol op katten.... Ik zorgde er voor dat niemand overlast had van mijn honden....

Het zou wat zijn als alle honden de hele dag buiten liepen en
bij de buren naar binnen kropen en daar op bed gingen liggen. Of eten van het aanrecht pikten. Of op het tapijt poepen en dat onder de bank begraven. Misschien tegen de tafelpoot aan plassen of anders het tvmeubel aanknagen... Want ja jeetje; dat doen sommige honden graag. Zou toch egoïstisch zijn ze dat te misgunnen....
Door Ligaa
Ik denk dat iedereen hier het beste met zijn kat en hond voor heeft. Of dat nu binnen of buiten is. Ik geef het geld liever uit aan goede medische zorg, voeding, speelgoed etc. Dan aan een overkapping op de tuin die in deze buurt niet echt nodig is. Ze zijn hier niemand echt tot last en ze hebben de vrijheid om eindeloos achter elkaar aan te rennen en dat doen ze ook. In het voorjaar springen de muizen hier de grond uit, die 2 muizen die ze in de week vangen zullen wel geen drastische daling van de populatie teweegbrengen. Maar goed dat is een aaanname. ::)

Ik snap trouwens ook niet zo goed dat er zoveel medelijden is met een automobilist die een dier aanrijdt.. En waarom dan specifiek met betrekking tot katten. Er worden ook honden aangereden die de straat over rennen. Er worden ook kinderen aangereden en dan ia de automobilist bijna zonder uitzondering de schuldige. Maar als je kat wordt aangereden had je hem binnen moeten houden? En als automobilist heb je binnen de bebouwde kom ook goed uit te kijken, bijv. Voor fietsers, kinderen en overstekende voetgangers. Vaak mag je in de woonwijk ook maar 30, dus dan moet het echt wel een naar ongeluk zijn wil je dat een kat aanrijden. Er zijn ook mensen die dat gewoon niks kan schelen. Ik zou liever wat blikschade hebben dan ren kat aanrijden. Ik moet ook wel eens uitkijken voor een kat, maar ook wel eens voor een hond die losloopt. Tja, wie is er nou slechter bezig? Dat blijft een eeuwige discussie. L :-\
Door Borke
Ik denk dat het allemaal te maken heeft met het al dan niet willen nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen kat(ten).

Het afzetten van een tuin kost geen 30.000 Euro.

30 jaar geleden vonden wij een kat die was aangereden door een ander,. Die  kat (die wij niet kenden)hebben we toen meegenomen naar onze DA.
Hij leefde nog toen we hem in de auto tilden en was overleden bij de DA.
Arme kat.
Degene die hem aanreed had er misschien niets van, maar ik weet nog goed hoe het was om het arme dier te vinden  :'(
Door keetje
Ligaa schreef: Ik denk dat iedereen hier het beste met zijn kat en hond voor heeft. Of dat nu binnen of buiten is. DaIk geef het geld liever uit aan goede medische zorg, voeding, speelgoed etc. dan aan een overkapping op de tuin die in deze buurt niet echt nodig is. Ze zijn hier niemand echt tot last en ze hebben de vrijheid om eindeloos achter elkaar aan te rennen en dat doen ze ook. In het voorjaar springen de muizen hier de grond uit, die 2 muizen die ze in de week vangen zullen wel geen drastische daling van de populatie teweegbrengen. Maar goed dat is een aaanname. ::)

Ik snap trouwens ook niet zo goed dat er zoveel medelijden is met een automobilist die een dier aanrijdt.. En waarom dan specifiek met betrekking tot katten. Er worden ook honden aangereden die de straat over rennen. Er worden ook kinderen aangereden en dan ia de automobilist bijna zonder uitzondering de schuldige. Maar als je kat wordt aangereden had je hem binnen moeten houden? En als automobilist heb je binnen de bebouwde kom ook goed uit te kijken, bijv. Voor fietsers, kinderen en overstekende voetgangers. Vaak mag je in de woonwijk ook maar 30, dus dan moet het echt wel een naar ongeluk zijn wil je dat een kat aanrijden. Er zijn ook mensen die dat gewoon niks kan schelen. Ik zou liever wat blikschade hebben dan ren kat aanrijden. Ik moet ook wel eens uitkijken voor een kat, maar ook wel eens voor een hond die losloopt. Tja, wie is er nou slechter bezig? Dat blijft een eeuwige discussie. L :-\
Ik niet, mijn katten krijgen geen goed voer, geen goede medische zorg en al helemaal geen speelgoed. Dat komt omdat ik dat geld er niet meer voor heb ivm het katproof maken van mijn tuin. Het is het ene of het andere, helaas,..... :'(
Door Inge en Bono
Ligaa schreef: Ik snap trouwens ook niet zo goed dat er zoveel medelijden is met een automobilist die een dier aanrijdt..
Want? Het is niet verschrikkelijk om een levend wezen aan te rijden?
Ligaa schreef:En waarom dan specifiek met betrekking tot katten.
Omdat het in dit topic om loslopende katten gaat?
En, in de 2e plaats; hoe afschuwelijk ik het ook zou vinden om een meeuw aan te rijden; dat is geen huisdier. Dat is geen diertje dat gemist gaat worden door een gezin....
Ligaa schreef:Er worden ook honden aangereden die de straat over rennen. Er worden ook kinderen aangereden en dan ia de automobilist bijna zonder uitzondering de schuldige. Maar als je kat wordt aangereden had je hem binnen moeten houden?
Is er een ouder die zegt ''ja, mijn kind is binnen niet te houden, dus ik laat 'm maar de hele dag op straat''? En een hond is dan meestal losgebroken, of een heel eind op zwerf. Of..... heeft een baas die het blijkbaar een ''aanvaardbaar risico'' vindt dat z'n hond aangereden wordt, of het niet kan schelen....
Je zegt ''is dan de schuldige'' maar het gaat er, wat mij betreft, niet om of je schuldig bént! Maar of je je schuldig vóélt, en ik zou mij dus verschrikelijk voelen als ik een kat aanreed....
Ligaa schreef:En als automobilist heb je binnen de bebouwde kom ook goed uit te kijken, bijv. Voor fietsers, kinderen en overstekende voetgangers. Vaak mag je in de woonwijk ook maar 30, dus dan moet het echt wel een naar ongeluk zijn wil je dat een kat aanrijden. Er zijn ook mensen die dat gewoon niks kan schelen. Ik zou liever wat blikschade hebben dan ren kat aanrijden. Ik moet ook wel eens uitkijken voor een kat, maar ook wel eens voor een hond die losloopt. Tja, wie is er nou slechter bezig? Dat blijft een eeuwige discussie. L :-\
Katten worden niet alleen in woonwijken aangereden. En bovendien; als ik hier de woonwijk inrijd, rijd ik zo'n 15km/u. Het gebeurt mij geregeld dat er een kat vlak voor mij overschiet, 's avonds laat, dus op een moment dat je niet meer hoeft te verwachten dat er kinderen oversteken....
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op zo 01 mar 2015, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ligaa schreef: Ik denk dat iedereen hier het beste met zijn kat en hond voor heeft. Of dat nu binnen of buiten is. Ik geef het geld liever uit aan goede medische zorg, voeding, speelgoed etc. Dan aan een overkapping op de tuin die in deze buurt niet echt nodig is. Ze zijn hier niemand echt tot last en ze hebben de vrijheid om eindeloos achter elkaar aan te rennen en dat doen ze ook. In het voorjaar springen de muizen hier de grond uit, die 2 muizen die ze in de week vangen zullen wel geen drastische daling van de populatie teweegbrengen. Maar goed dat is een aaanname. ::)

Je moet dan maar eens aan Leo vragen hoeveel katten hij per week van de weg af moet schrapen en hoeveel honden. Dat verschil is meer dan opmerkelijk hoor. Katten is dagelijkse gang van zaken. Honden echt zelden. En aangereden katten zijn gemiddeld zo rond de 2 jaar oud. En geen 10 a 15. En nee, die worden niet in woonwijken aangereden maar op wegen die door een stad heen lopen, waar 60 en 70 gereden mag worden. En ja, Leo wordt wekelijks meerdere keren uit zijn bed gebeld omdat iemand een kat heeft aangereden en daar huilend blijven wachten tot Leo arriveert om de kat op te halen. Meestal zijn de katten wel direct dood. Door de harde klap tegen hun koppie. En soms ook niet natuurlijk. Dan brengt hij ze naar de dierenarts en worden ze 9 van de 10 keer alsnog geëuthanaseerd.
Door Lizzy
Gaat mij het overigens niet om de medelijden die ik heb met de automobilist (ja, dat heb ik ook) maar wel om de intense medelijden die ik voel met al die duizenden katten die de dood vinden op de weg. Ik vind dat een uiterst miserabele manier voor een dier om de dood te vinden.
Door Borke
Voor sommige mensen is een kat blijkbaar een wegwerpartikel, net zoals honden dat vroeger ook waren.
Je krijgt ze voor bijna niets, ze kosten weinig en als ze weg blijven dan neem je een nieuwe...
Het is "maar een kat"...
Door Ligaa
Het heeft er voor mij persoonlijk mee te maken dat ik een kat het buitenleven niet ontneem. Nee ze zijn niet 24/7 buiten omdat ik dat wil, we hebben een kattenluikje zodat ze op ieder gewenst moment in en uit kunnen lopen. Ze zijn ook graag binnen, maar ze zijn (en zeker met het mooiere weer wat er aan komt) regelmatig een uur of langer weg. Ze lopen 6-8 keer op een dag in en uit als het niet vaker is. Als het nodig was geweest dan had ik van tevoren een afgezette tuin geregeld, maar mijns inziens is het niet nodig (zeker in deze buurt niet) mijn katten deze vrijheid te ontnemen. Hoe dat moet als we ooit verhuizen naar een buurt waar ze moeilijker los kunnen lopen zien we dan wel weer. Mogelijk verhuizen we niet zolang we geen fatsoenlijk huis kunnen krijgen met tuin of rustige buurt waar de katjes hun energie kwijt kunnen.
En als in de toekomst anders blijkt, ben ik ook niet te beroerd mijn mening bij te stellen en mogelijk alsnog te zorgen dat ze niet verder kunnen dan de tuin. Maar tot die tijd lopen onze katten gewoon buiten. Net als uit het voorbeeld met de hamsters: loslopen door de kamer is een risico (vallen, vast blijven zitten, etc., je kunt niet altijd alles voorkomen) maar heeft voor mij toegevoegde waarde aan hun leventje. Mits echt mogelijk, nu kan dat dus gewoon niet (te koud, te krap, te grote kasten). En dan houd ik ze inderdaad in hun kooi. ;)

Hier worden trouwens niet dagelijks katten aangereden. Dat zal dan verschillen per buurt. :)
Door Borke
Ligaa schreef: Het heeft er voor mij persoonlijk mee te maken dat ik een kat het buitenleven niet ontneem. Nee ze zijn niet 24/7 buiten omdat ik dat wil, we hebben een kattenluikje zodat ze op ieder gewenst moment in en uit kunnen lopen. Ze zijn ook graag binnen, maar ze zijn (en zeker met het mooiere weer wat er aan komt) regelmatig een uur of langer weg. Ze lopen 6-8 keer op een dag in en uit als het niet vaker is. Als het nodig was geweest dan had ik van tevoren een afgezette tuin geregeld, maar mijns inziens is het niet nodig (zeker in deze buurt niet) mijn katten deze vrijheid te ontnemen. Hoe dat moet als we ooit verhuizen naar een buurt waar ze moeilijker los kunnen lopen zien we dan wel weer. Mogelijk verhuizen we niet zolang we geen fatsoenlijk huis kunnen krijgen met tuin of rustige buurt waar de katjes hun energie kwijt kunnen.
En als in de toekomst anders blijkt, ben ik ook niet te beroerd mijn mening bij te stellen en mogelijk alsnog te zorgen dat ze niet verder kunnen dan de tuin. Maar tot die tijd lopen onze katten gewoon buiten. Net als uit het voorbeeld met de hamsters: loslopen door de kamer is een risico (vallen, vast blijven zitten, etc., je kunt niet altijd alles voorkomen) maar heeft voor mij toegevoegde waarde aan hun leventje. Mits echt mogelijk, nu kan dat dus gewoon niet (te koud, te krap, te grote kasten). En dan houd ik ze inderdaad in hun kooi. ;)

Hier worden trouwens niet dagelijks katten aangereden. Dat zal dan verschillen per buurt. :)
Dit had ik ook precies zo kunnen schrijven 30 jaar geleden :-\
Nadat we 2x een kat kwijt geraakt zijn - nooit geweten wat er gebeurd is - ben ik wel anders gaan denken  :'(
Door Inouchka
Je hoeft natuurlijk niet alles letterlijk over te nemen van wat men schrijft, maar om mij even duidelijk te maken... Niet iedereen heeft de financiële ruimte om zich dusdanig aan te passen aan hun kat en om andere tevreden te stellen... Het is toch echt wat een ander wil horen ook alleen maar leest en daarom ook telt!! xD... Moeite steken in jou kat, zie ik niet wanneer je een huisdier om wil toveren tot een binnenkat... Ik vind de moeite die ik in mijn huisdier steek: goed voer voorzien (barf) een knuffel wanneer mijn kat dit wens, hun voorzien van een goede algemene verzorging,... Ze kunnen naar buiten wanneer ze willen en willen ze wel binnen blijven doe ik daar ook niet moeilijk om.. veel belangrijker dan een buitenren te bouwen omdat er mensen zijn die niets anders te doen hebben, dan zich te ergeren aan iemands huisdier, er zullen altijd situaties zijn dat een huisdier overlast veroorzaakt... Of het nu doodrijden is en men de kat moet schrapen van straat, of mijn kat via andermans tuintje moet om bij het weiland te komen, of ze geen katten kunnen zien en ruiken... Mijn hond, die blaft wanneer ze vreemde honden voor het eerst ziet ook soms met honden die ze kent uit onzekerheid, diegene in mijn naaste omgeving weten dat, maar omdat andere zich eraan kunnen storen, moet ik men hond maar binnen houden? Nooit meer gaan wandelen of nog erger der stembanden laten verwijderen?? Hoever moet het eigenlijk gaan voordat andere tevreden zullen zijn met de oplossing die je wil en kan bieden... Als echt iedereen zijn of haar kat binnen zou houden, ben eens benieuwd hoelang ze hier blij om zullen zijn.. Want ik denk namelijk dat er dan een hele overlast zal komen van muizen en andere ongedierte... Maarja dan gebruiken ze voor het gemak gif,maar pas op, want je hond of kat aan het lijntje zou die maar eens te pakken kunnen krijgen en op deze manier blijf je bezig...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 01 mar 2015, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ligaa
Ik vind het trouwens wel een beetje jammer dat de mensen die hun katten buiten laten lopen (dus niet 24/7 naar buiten schoppen om zich aan de verantwoordelijkheid te onttrekken) hier nu een beetje worden afgeschreven als degenen die geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun huisdieren. Ik probeer altijd het beste te doen en te regelen voor mijn dieren, en ieder heeft daar een ander beeld bij. Er wordt alleen maar gesproken over de nadelen (hoewel het vast ook moeilijk is om de voordelen te zien als je in een buurt woont waar dagelijks zoveel katten worden aangereden, maar daar woon ik dus níet) terwijl er ook nadelen zijn aan het binnenhouden van je katten, en voordelen aan het buiten laten lopen van je katten. En dan vooral voor het individu, want voor mij maakt het niet uit of ze lekker binnen liggen of spelen (dus niet klieren, me het behang van de muur krabben, elkaar het leven zuur maken, hyperactief heen en weer rennen van boven naar beneden etc.) of dat ze zich buiten vermaken. Als ze het zo fantastisch vinden binnen zouden ze niet naar buiten gaan, en andersom. Ze vinden het beide fijn. Er gebeuren ook dagelijks ongelukken op de snelweg, maar niet meer met de auto gaan? Hoewel er vast mensen zijn die uit angst voor een ongeluk de trein pakken, niet lullig bedoeld naar diegenen. ;) En niet alleen op de snelweg. Aan alles wat je doet hangt een risico en kleven nadelen.
Maar ik denk dat ik hier niet meer ga reageren, de toon wordt me een beetje te grimmig en ik heb het gevoel dat ik me nogal aan het verdedigen ben, en dat vind ik een beetje jammer.  :-\ Jullie vinden het zielig dat mijn katten vrij buiten rennen en vliegen en donderjagen en uitwaaien, ik vind het zielig dat er katten zijn die op een verdieping en een balkon zitten en nooit de vrijheid van lekker buiten rennen hebben. Inderdaad heel zielig als ze aangereden worden, en misschien bedenk ik me dan inderdaad wel, dat weet ik nog niet. Ja ik heb ze ook liever 20 jaar bij me dan 10, maar op dit moment wil het er bij mij nog niet in dat ik ze voor hun eigen plezier de hele dag binnen zou opsluiten (of de tuin af zou zetten/een ren zou maken, je sluit ze hoe dan ook voor hun leven lang op terwijl ze anders gewend zijn).
Door Lizzy
Blijf gerust waar je bent hoor!

Want de wending die dit topic nu gaat krijgen is voor mij een "heel gauw wegwezen" moment.

Doei!
Door Inouchka
Ligaa schreef: Ik vind het trouwens wel een beetje jammer dat de mensen die hun katten buiten laten lopen (dus niet 24/7 naar buiten schoppen om zich aan de verantwoordelijkheid te onttrekken) hier nu een beetje worden afgeschreven als degenen die geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun huisdieren. Ik probeer altijd het beste te doen en te regelen voor mijn dieren, en ieder heeft daar een ander beeld bij. Er wordt alleen maar gesproken over de nadelen (hoewel het vast ook moeilijk is om de voordelen te zien als je in een buurt woont waar dagelijks zoveel katten worden aangereden, maar daar woon ik dus níet) terwijl er ook nadelen zijn aan het binnenhouden van je katten, en voordelen aan het buiten laten lopen van je katten. En dan vooral voor het individu, want voor mij maakt het niet uit of ze lekker binnen liggen of spelen (dus niet klieren, me het behang van de muur krabben, elkaar het leven zuur maken, hyperactief heen en weer rennen van boven naar beneden etc.) of dat ze zich buiten vermaken. Als ze het zo fantastisch vinden binnen zouden ze niet naar buiten gaan, en andersom. Ze vinden het beide fijn. Er gebeuren ook dagelijks ongelukken op de snelweg, maar niet meer met de auto gaan? Hoewel er vast mensen zijn die uit angst voor een ongeluk de trein pakken, niet lullig bedoeld naar diegenen. ;) En niet alleen op de snelweg. Aan alles wat je doet hangt een risico en kleven nadelen.
Maar ik denk dat ik hier niet meer ga reageren, de toon wordt me een beetje te grimmig en ik heb het gevoel dat ik me nogal aan het verdedigen ben, en dat vind ik een beetje jammer.  :-\ Jullie vinden het zielig dat mijn katten vrij buiten rennen en vliegen en donderjagen en uitwaaien, ik vind het zielig dat er katten zijn die op een verdieping en een balkon zitten en nooit de vrijheid van lekker buiten rennen hebben. Inderdaad heel zielig als ze aangereden worden, en misschien bedenk ik me dan inderdaad wel, dat weet ik nog niet. Ja ik heb ze ook liever 20 jaar bij me dan 10, maar op dit moment wil het er bij mij nog niet in dat ik ze voor hun eigen plezier de hele dag binnen zou opsluiten (of de tuin af zou zetten/een ren zou maken, je sluit ze hoe dan ook voor hun leven lang op terwijl ze anders gewend zijn).
Een dikke +10 want zo voel ik me ook...

Sent from my iPhone using Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door