Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Zo hé, wat fijn om te lezen wat je allemaal voor haar doet en dat het jullie duidelijk wat oplevert!! Balen van de spieren, is dit opvallend ná de osteopathische behandeling? Dan zou ik nog even weer contact opnemen om te zien wat hij/zij daarvan zegt. 
Door Hope
DJ en Doerak schreef: Zo hé, wat fijn om te lezen wat je allemaal voor haar doet en dat het jullie duidelijk wat oplevert!! Balen van de spieren, is dit opvallend ná de osteopathische behandeling? Dan zou ik nog even weer contact opnemen om te zien wat hij/zij daarvan zegt.
Nee, daarna was het juist beter, maar dat is nu twee maanden geleden en ik vind het wel snel om haar nu weer te laten behandelen. Zit eerder te denken aan een fysiotherapeut of masseur.
Door Corine1981
Doe je aan rechtrichten nu?? Want ieder paard (of ander dier/mens) is natuurlijk scheef,  maar dit kun je goed weg trainen.
Wanneer het echt zo extreem is (geworden?) na behandeling door je osteo zit er nog iets niet goed. Ik zou iig bellen voor overleg.

Wel fijn dat het thuis houden zo goed bevalt,  lijkt me ook heerlijk!
Door sella
Ik zou ook even overleggen met de osteo.
Ik moet nu even elke 4 weken met Buffel heen, dit omdat hij helemaal vast zat door de operatie, en dat moet in meerdere behandelingen los gemaakt en gehouden worden.
En ik weet dat het bij paarden soms ook wel gebeurd, als ze een forse disbalans hadden.
Door Hope
Ik zal vandaag de osteopaat eens bellen, kijken wat ze zegt. Ik ben benieuwd!
Wat is het warm, en wat ziten er veel dazen! Gelukkig kunnen ze de schuilstal in!
Door marina
Ik hem in combi met een osteo/chiro goede ervaring met een masseur van happy athlete. Geeft bij 1 van mijn paarden echt een forse verbetering.
Verder klinkt het als een paradijs bij jou! Heerlijk om ze aan huis te.hebben he!
Door Hope
Corine1981 schreef: Doe je aan rechtrichten nu?? Want ieder paard (of ander dier/mens) is natuurlijk scheef,  maar dit kun je goed weg trainen.
Wanneer het echt zo extreem is (geworden?) na behandeling door je osteo zit er nog iets niet goed. Ik zou iig bellen voor overleg.

Wel fijn dat het thuis houden zo goed bevalt,  lijkt me ook heerlijk!
Ik ben druk op zoek naar iemand die me dat kan leren, klinkt echt goed! Ik doe nu alleen de oefeningen die een klasgenoot mij heeft geleerd, maar die komt uit Friesland en ik zit zo ongeveer in Limburg. Niet handig dus...
marina schreef: Ik hem in combi met een osteo/chiro goede ervaring met een masseur van happy athlete. Geeft bij 1 van mijn paarden echt een forse verbetering.
Verder klinkt het als een paradijs bij jou! Heerlijk om ze aan huis te.hebben he!
Kijk, dat is interessant! Wanneer laat je dan wie komen?
Door marina
Ja das een goeie vraag. Hangt heel erg van het probleem af, zoals jij het omschrijft en als eens osteo gedaan zou ik liever iemand voor de spieren mee laten kijken. Dan ben je zo optimaal/breed mogelijk aan het behandelen.
Ik heb overigens geen paard met KS, maar wel een met een ernstig ongeluk in het verleden. Chiro hielp in het begin heel goed, dat doe ik nu gemiddeld 1keer per jaar. En de masseur zoals het uitkomt, meestal als ik haar weer wat vast vind houden in haar lijf of wat minder soepel vind lopen.

Mijn andere paard laat ik 1 keer per jaar checken door een osteo en die heeft daar voldoende aan.
Door Hope
marina schreef: Ja das een goeie vraag. Hangt heel erg van het probleem af, zoals jij het omschrijft en als eens osteo gedaan zou ik liever iemand voor de spieren mee laten kijken. Dan ben je zo optimaal/breed mogelijk aan het behandelen.
Ik heb overigens geen paard met KS, maar wel een met een ernstig ongeluk in het verleden. Chiro hielp in het begin heel goed, dat doe ik nu gemiddeld 1keer per jaar. En de masseur zoals het uitkomt, meestal als ik haar weer wat vast vind houden in haar lijf of wat minder soepel vind lopen.

Mijn andere paard laat ik 1 keer per jaar checken door een osteo en die heeft daar voldoende aan.
p

De osteopaat is geweest, er zat nog best wat vast. We hebben ook wat rekoefeningen gekregen.
Tessa wil terug naar de pensionstal. Ze wordt nat  ;D
Tess prinses!
Hope schreef: één weiland met vrij veel kruiden zoals witte klaver, en één weiland met voornamelijk engels raaigras. Van de herfst laten we de helft van het weiland opnieuw inzaaien, want het weiland is best ver 'op'.
Weet je al wat voor grasmengsel je wil? Engels raaigras staat bekend om z'n hoge fructaangehalte. Niet echt wenselijk voor paarden, zeker niet voor pony's, die eerder gevoelig zijn om hoefbevangen te worden  ;). Een schrale wei is niet verkeerd, tenzij je wil gaan hooien.
Door Hope
Jacoba schreef: Weet je al wat voor grasmengsel je wil? Engels raaigras staat bekend om z'n hoge fructaangehalte. Niet echt wenselijk voor paarden, zeker niet voor pony's, die eerder gevoelig zijn om hoefbevangen te worden  ;). Een schrale wei is niet verkeerd, tenzij je wil gaan hooien.
Nee, ik weet nog niet welk grasmengsel, maar in ieder geval een speciaal mengsel voor paarden. En dan ook nog een mengsel met een laag fructaangehalte. Dat is niet alleen fijner voor onze pony, maar ook voor Tessa met haar gevoeligheid voor spierbevangenheid. Engels raaigras is leuk, maar niet voor hier. Ik zat meer te denken een mengsel met verschillende grassoorten en kruiden. Het probleem wat we hier hebben is dat er nu op het 'slechte' stuk eigenlijk alleen paardenbloemen, klaver, zuring en distels staan. Niet echt een weiland dus  ;)
Door Hope
We zijn hier weer een tijdje verder en het gaat echt buiten verwachting goed.
Als ik haar zie lopen denk ik: ik wil erop! Maar geduld is een schone zaak en ik heb afgesproken dat ik pas in november weer ga rijden. Waarom november? Dan hebben we een half jaar de tijd genomen na de inspuiting van de rug. In oktober zullen er nog rugfoto's worden gemaakt om te kijken hoe het er bij staat. Ik heb zelf zomaar het idee dat het een rustiger beeld zal zijn dan de foto's van maart, maar ik wil zeker weten dat ik er goed aan doe om er op te klimmen.

Ondertussen wordt er hier veel werk verzet. Ik ben me heel erg bewust geworden van de neerwaartse spiraal waar we jaren in hebben gezeten. Tess is echt een zenuwpees. Het is een beetje een kip of het ei verhaal. Was er eerst de pijn en daarna de angst of andersom? Hoe dan ook betekend angst dat ze haar hoofd omhoog gooit en haar rug wegdrukt en ze daarmee pijn in haar rug krijgt, waardoor ze nóg meer gaat spannen. Die cirkel moet ergens doorbroken worden natuurlijk.
Ik ben naast het fysieke werk als longeren, rechtrichten, lange lijnen en concord-lead ook veel bezig met vrijheidsdressuur waarin ik oefeningen kies die goed zijn voor de rug en lendenen, met horse-agility om op een andere manier te kijken naar coördinatie en samenwerking, ik werk veel met balkjes die ik in verschillende vormen leg (een U bijvoorbeeld, een L of een Z en dan voor- en achteruit er doorheen) waardoor ze moet gaan nadenken waar ze haar benen moet laten. Horse-agility vraagt ook wat van andere spiergroepen, is lekker speels en vrolijk en zorgt voor veel afwisseling.
We werken met zeiltjes om haar over verschillende ondergronden te laten lopen en ik werk op verschillende bodems. Zand en gras, netjes geharkt of juist wat ongelijk. Op het zeiltje leg ik plastic flesjes om wat geluid te produceren en haar te leren dat ze niet in paniek hoeft te raken als ze wat rond haar voeten voelt. Ik besef nu pas dat ze zoveel in keurig aangeharkte binnenbanen heeft gelopen dat ze geen idee meer heeft wat ze met een ongelijke bodem aan moet.

Verder gebruik ik verschillende dingen om haar minder rillerig te maken en haar te leren dat ze niet in paniek hoeft te raken. Vlaggen, ballonnen, ratels, noem het maar op. Het resultaat mag er zijn!
Het werk aan de lange lijnen is voor mij fysiek enorm zwaar maar het is ontzettend leuk. We kunnen zo meer rechtuit met haar werken i.p.v. steeds op de volte. We kunnen veel schakelen en ik kan haar losmaken in de hals.

En, met speciale dank aan Kaela: ik heb een nieuwe hoefsmid.
Natuurlijk bekappen is niet mijn ding en zal dat waarschijnlijk ook niet worden. Toch ben ik me veel meer gaan verdiepen in de voet van het paard en de gevolgen van de verschillende manieren van bekappen en/of beslaan. Ik heb nu een 'natural balance' smid en ik merk echt verschil! Het voorbeen is wat eerder weg en de straal ziet er veel beter uit, wordt ook harder.

Ik geloof echt dat we op de goede weg zijn!
En ach, hoe dan ook hebben we de grootste lol! Hier nog even een heel kort filmpje van wat we nu onder andere doen. Binnenkort ga ik een filmpje maken met ook de beelden erbij van januari, februari, maart en april.

https://www.youtube.com/watch?v=1M8jBF9nlis&feature=youtu.be
Wooooooooooooooooooooow wat goed! Wat een ontwikkeling voor jullie! Filmpjes zien er heel goed uit! Ik heb niet veel verstand van beweging beoordelen, maar ik zie een paard dat ontspannen en met goede wil aan het werk is en dat is top! Dat beeld kun je niet krijgen als ze heel veel pijn zou hebben.

En dan ook nog een andere smit  :biggrin2:. Hartstikke mooi dat je op dat vlak ook verbetering ziet!

Echt fijn dat het zo goed uitpakt! Spannend wat het straks gaat worden als je gaat rijden. Liefste zie je dat stukje natuurlijk ook weer erbij komen. Maar zelfs als dat het niet (of niet meer zoals je zou willen) gaat worden, dan nog hebben jullie nu een basis en is er nu ook meer dan alleen rijden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door