Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

orinake schreef: Afbeelding

de eerste snackpaprika's :) en er hangen er nog heel wat aan :)
Gisteren nog courgette gekocht en een grote paprika ook.
Morgen nog wat dingen uitzaaien als Fanne thuis komt.
En vrijdag waarschijnlijk naar Floralux, even kijken of zij nog leuke dingen hebben ;)
Jammie!!
He he,  ik heb geen moestuin maar een tuin vol fruitheesters. En ik heb een andere passie, die ik hier graag onder de aandacht zou willen brengen (en moestuin liefhebbers misschien op goede en goedkope ideeën brengt). Ik hoop dat het mag, anders hoor ik het wel.
Heel veel groeten bevatten zaadjes die je prima kan planten om het jaar daarop gratis nieuwe groente te kweken. Maar die zaadjes zijn ook erg welkom voor het project "zaden voor voedsel". Er zijn veer projecten in africa (bijv bij scholen, kindertehuizen) waar ze met ons keukenafval hun eigen eten kunnen verbouwen. Hopelijk zijn er in deze groep ook mensen die het leuk vinden hier aan mee te doen. Het kost niets, ze werken voor hun eigen eten,  er wordt geen geld verspild aan organisaties van goede doelen en het is leuk/zivol om te doen.
Het is een NL/BE project. Voor info www.zadenvoorvoedsel.be of Facebook: zaden voor voedsel.
PollekeD schreef: He he,  ik heb geen moestuin maar een tuin vol fruitheesters. En ik heb een andere passie, die ik hier graag onder de aandacht zou willen brengen (en moestuin liefhebbers misschien op goede en goedkope ideeën brengt). Ik hoop dat het mag, anders hoor ik het wel.
Heel veel groeten bevatten zaadjes die je prima kan planten om het jaar daarop gratis nieuwe groente te kweken. Maar die zaadjes zijn ook erg welkom voor het project "zaden voor voedsel". Er zijn veer projecten in africa (bijv bij scholen, kindertehuizen) waar ze met ons keukenafval hun eigen eten kunnen verbouwen. Hopelijk zijn er in deze groep ook mensen die het leuk vinden hier aan mee te doen. Het kost niets, ze werken voor hun eigen eten,  er wordt geen geld verspild aan organisaties van goede doelen en het is leuk/zivol om te doen.
Het is een NL/BE project. Voor info http://www.zadenvoorvoedsel.be of Facebook: zaden voor voedsel.
Wat een mooi initiatief!  :)  Ik sla het gelijk op.

koekje schreef: Ik ga deze week de tweede batch pepers plukken en ze dan drogen, om er chilivlokken van te malen. Er valt niet tegenop te eten en Vera vindt ze te pittig.
Leuk! Hier wil het nog niet zo vlotten.  :(  Sambal maken is ook lekker! En blijft best lang goed in schone potten.
Ja, klinkt heel wat heh. Ik heb een kantenklare peperplant voor mn verjaardag gehad  :biggrin2:
Het zijn cayennes die eraan hangen, maar desondanks zijn ze bijzonder potent. Om sambal te maken is het net niet genoeg en daar heb ik momenteel ook niet genoeg fut en tijd voor.
Afbeelding

Stiekem ben ik wel trots op mn allereerste zelfgekweekte doperwtjes ooit! (Niet dat het moeilijk was haha maar toch).

Vandaag de eerste broccoli geoogst, die eten we morgen. Ook de andijvie aardbeien bietjes en aardappels blijven maar komen! Van ellende heb ik maar aardbeien saus en jam moeten maken, ik kwam er bijna in om zoveel zijn het er Afbeelding

Vandaag ook de zwarte bessen geplukt, een goede vriendin maakt hier sap van voor ons. Verder gaat alles eigenlijk heel erg goed! Ik heb tot nu toe nog niks te klagen :)
Dat klinkt allemaal goed !!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik ga 1 spitskool kwijtraken aan rupsjes, we hebben er al 2 op en er staan nog 2 die er goed uitzien  :) :) 

Ik las een stukje terug iets over de hoogte van tomatenplanten. Ik heb gelezen dat je ze beter kunt toppen als er 4 trosjes tomaten aan hangen. Zelf heb ik 8 groene kleine kogeltjes  :biggrin2:

De mussen in de tuin hier zijn dol op mijn andijvie, boerenkool en snijbiet. Da's jammer  :-\ 
Afkloppen, dit jaar nog geen last van ongewenste mee-eters. 8) Wel veel met netten en gaas in de weer hoor. Gisteren de eerste bloemkool gegeten. Ook hier jam van de aarbeien gemaakt en wat ingevroren. Kilo's komen er vanaf, bizar.
Nynke schreef: Ik las een stukje terug iets over de hoogte van tomatenplanten. Ik heb gelezen dat je ze beter kunt toppen als er 4 trosjes tomaten aan hangen. Zelf heb ik 8 groene kleine kogeltjes  :biggrin2:
Wat zou dat toppen voor nut hebben? ik heb dat nog nooit gedaan en altijd een goed oogst gehad.
:D We hebben afgelopen weekend ook een deel van onze tuin ingericht als moestuin, en heb zaterdag nog op de valreep wat zaadjes kunnen planten (veel was ik al te laat voor)

Dat komt gewoon nu al op  :o
Tuinkers en rucola sla gaan als een malle !!!!!!!!!!!

Verder hebben we nog worteltjes, radijsjes en veel kruiden  ... Paprika/tomaat/framboos/aardbei en bramen hebben we maar struikjes gepoot, hoewel de oude bewoners ook al genoeg fruit door de tuin hadden staan (bramen, aalbessen, druiven, aardbeien en framboos)

Ik vind het geweldig, elke dag checken en verzorgen .... Super leuk hihi
Ik heb flesjes water in de potten gestoken om te voorkomen dat de boel (heel snel) uitdroogt. Geen idee of het voldoende zal zijn, maar alle beetjes helpen.

Afbeelding

Afbeelding

De aardbeien staan nu onder net, er zitten heel veel aardbeien aan en ze gaan bijna verkleuren. Heb ook even een kiekje gemaakt van de borstels.

Afbeelding

Afbeelding

De oppertuinman houdt alles scherp in de gaten!

Afbeelding
petralita schreef: Wat zou dat toppen voor nut hebben? ik heb dat nog nooit gedaan en altijd een goed oogst gehad.
De redenatie is dat je beter 4  goede rijpe trossen kunt hebben per stam dan 8 kleine trossen die niet allemaal rijp worden. Geloof ik.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door