Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Naära schreef: Huiden zijn super geworden! Lagen vanochtend kurkdroog in de machine.
De visjes... tja, vet en vastgeplakt. En als je ze voorzichtig los wilt halen van het rooster heb je opeens alleen nog een kop in je handen, haha.

Ik ga in ieder geval op zoek naar een visboer hier die huiden wil geven (en geen koppen), want die huiden vind ze gedroogd heerlijk! En ze drogen ook fijn en snel.
Beetje late reactie maar ik heb geen bohmann maar een rommelsbacher met dichte schalen. Bij vis, longen, etc. knip ik bakfolie op maat en de machine blijft lekker schoon.

Karin
Ik ben hard aan het nadenken over de aanschaf van een droger, ook omdat het me leuk lijkt om oa mn eigen italiaanse kruidenmix te maken en wat andere dingetjes. Wat ik nog niet gelezen heb is of iemand ervaring heeft met het vacumeren van produkten na droging en de houdbaarheid hiervan. Dat leek me namelijk ook wel een idee.
Iemand ervaring?
ik heb net ook de boman bestelt maar zou graag een beetje richtlijn willen weten hoelang bv pensreepjes of hart of stukjes kip ongeveer hoor,kan het nl nergens vinden, en als je dat gedroogde spul in de dierenwinkel koopt zit het gewoon in een plastic zak zou je het bv gewoon kunnen bewaren in zo'n diepvriesdoosje  (die van blokker heb er zat nl) uiteraard niet in de vriezer :D
En enig idee waar je die hele kleine visjes voor de kat kan kopen om te drogen?
En wat vind een kat eigenlijk wat dat betreft lekker?
Ik droog vaak long in de bohmann en dat duurt ongeveer 9 u.
Ik doe de helft  in een zipzakje en dan in de vriezer en wat ik in de koelkast bewaard in een tupperware bakje met wat droge rijst.
Als het dan niet helemaal droog zou zijn ga het niet schimmelen ;)
Thea schreef: Ik droog vaak long in de bohmann en dat duurt ongeveer 9 u.
Ik doe de helft in een zipzakje en dan in de vriezer en wat ik in de koelkast bewaard in een tupperware bakje met wat droge rijst.
Als het dan niet helemaal droog zou zijn ga het niet schimmelen ;)
wat is een zipzakje ??? dus het moet wel in koelkast?
maar hoe weet je nou dat het klaar is hoe zie je dat? ben totaal onervaren :-\ en stel dat het er te lang inzit en dan kan je het weggooien?
Er komt trouwens wel een tijdsklok op,en misschien kan manlief er een thermostaatje in maken zei die al,die is nogal handig,dat zou helemaal mooi zijn heb je een goedkope machine en toch de mogenlijk heden van een wat duurdere,maar laten we eerst maar is kijken of dat lukt ;)
kiara schreef: wat is een zipzakje ??? dus het moet wel in koelkast?
maar hoe weet je nou dat het klaar is hoe zie je dat? ben totaal onervaren :-\ en stel dat het er te lang inzit en dan kan je het weggooien?
Er komt trouwens wel een tijdsklok op,en misschien kan manlief er een thermostaatje in maken zei die al,die is nogal handig,dat zou helemaal mooi zijn heb je een goedkope machine en toch de mogenlijk heden van een wat duurdere,maar laten we eerst maar is kijken of dat lukt ;)
Zipzakje is zo'n hersluitbaar diepvrieszakje ;) Maar kan natuurlijk ook in een plastic bakje in de vriezer ;)
En sommige bewaren het ook in een wechfles met wat droge rijst korrels.
Maar ik zet het gewoon voor mijn eigen idee in de koelkast ;)
Als het droog is breek je het makkelijk. Staat het telang word het (bijna) zwart :-\
Maar denk erom bij Bohmann dat ie vaak erg warm is dus de roosters regelmatig wisselen.
Ik doe bv na 2 u het onderste rooster naar boven en de bovenste naar onderen ect.
Zou heel mooi zijn als je man er een thermostaat op kan zetten.
Het is in het begin gewoon uitproberen en zeker regelmatig kijken.
Want ook de omgevingstemperatuur heeft invloed ;D
Ik droog bv kippenvlees of hart in ca. 8 uur. Bewaar het in een open bakje. Bij mij is het nog nooit gaan schimmelen maar ligt er natuurlijk ook aan hoelang je het wilt bewaren. Na een mnd is er hier nog geen schimmel in elk geval. Pens droog ik in ca 10 uur maar ligt er ook aan hoe dik de stukken zijn.
Ik heb lamslong pas nog in 14 uur gedroogd. Een paar stukjes waren nog niet droog van binnen. Die doe ik dan nog 2 uur. Ik bewaar het in een tupper ruimtespaarder en doe in zo'n losse thee filterzakje wat zout en niet dat dicht. Dat gooi ik erbij. Je kan er idd ook rijst bij doen. Kippenekken heb ik 30 uur in totaal gedroogd. De bomann heb ik tussendoor een paar keer een paar uur laten afkoelen. Dat was dus weekendwerk. Hertepees heb ik in 14 uur gedroogd. Dat was ook een succes. Die waren erg snel op want meer hondjes van genoten. Binnenkort ga ik paardenhart drogen.
Naomi M. schreef: Ik heb lamslong pas nog in 14 uur gedroogd. Een paar stukjes waren nog niet droog van binnen. Die doe ik dan nog 2 uur. Ik bewaar het in een tupper ruimtespaarder en doe in zo'n losse thee filterzakje wat zout en niet dat dicht. Dat gooi ik erbij. Je kan er idd ook rijst bij doen. Kippenekken heb ik 30 uur in totaal gedroogd. De bomann heb ik tussendoor een paar keer een paar uur laten afkoelen. Dat was dus weekendwerk. Hertepees heb ik in 14 uur gedroogd. Dat was ook een succes. Die waren erg snel op want meer hondjes van genoten. Binnenkort ga ik paardenhart drogen.
dat is nogal wat 30 uur :o ik wou daar mee beginnen maar kan beter iets makkelijkers pakken denk ik :biggrin2:
had je ze niet gemept :-\
denk dat ik eerst de kvv soepballetjes probeer en pens en hart
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door