Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

TomsBorders schreef: wat me verder opvalt is dat de discussie over uiterlijk wel gevoerd wordt maar het gedrag van bijvoorbeeld die flyball honden (die er op zich goed gebouwd uit zien) vind ik een andere vorm van ongezond, maarja.
Ben ik wel met je eens, maar gedrag mbt tot sport en opwinding is iets wat niets te maken heeft met fokkerij en overkoepelende organisaties. Dat is de verantwoording van de baas en te veranderen door andere keuzes te maken.

Ik kijk om die reden niet graag meer naar de flyball en behendigheid. Ook omdat het op vloerbedekking plaatsvindt, ik snap dat niet.
Kaela schreef:Ben ik wel met je eens, maar gedrag mbt tot sport en opwinding is iets wat niets te maken heeft met fokkerij en overkoepelende organisaties. Dat is de verantwoording van de baas en te veranderen door andere keuzes te maken.

Ik kijk om die reden niet graag meer naar de flyball en behendigheid. Ook omdat het op vloerbedekking plaatsvindt, ik snap dat niet.
nouja, zolang we dat maar gewoon laten gaan en niet bediscusieren verandert er ook niet zoveel volgens mij want als ik zie hoe ze opgefokt worden dan heb ik niet het gevoel dat ze het zelf door hebben dat dat mentale instabiliteit veroorzaakt.
Kaio schreef:Ik vind het niet echt alleen maar een dicussie over uiterlijk, maar meer over gezondheid. Ja een uiterlijk wat de gezondheid van de hond belemerd, en dat is eigenlijk best wel ziek van ons mensen.
hmm, misschien is uiterlijk iets te breed genoemd ja maar het feit dat er op uiterlijke kenmerken wordt gefokt is wel de veroorzaker van deze dalende gezondheid en dat heeft alles te maken met het feit dat mensen op uiterlijk aan het fokken zijn bij een ras waar dat eerst niet gedaan werdt. Daarnaast dat ze zoveel kenmerken tegelijk kiezen die ze willen veranderen in een erg korte tijd. Evolutionair gezien is dat gewoon killing want daar is een stelregel: 1 eigenschap veranderen over ongeveer 7-15 generaties. Niet 25 eigenschappen over 10 generaties en daarna weer 15 andere eigenschappen over 5 generaties etc.
Het zijn geen smartphones waar je een software update voor krijgt, het zijn producten van evolutie en die kan je niet zodanig behandelen.
TomsBorders schreef:nouja, zolang we dat maar gewoon laten gaan en niet bediscusieren verandert er ook niet zoveel volgens mij want als ik zie hoe ze opgefokt worden dan heb ik niet het gevoel dat ze het zelf door hebben dat dat mentale instabiliteit veroorzaakt.
Van mij mag er over gediscussieerd worden alleen ging dit topic niet over Crufts en behendigheid/flyball en hoe gestoord honden daar van kunnen worden. Dit ging specifiek over het overdrijven van uiterlijke kenmerken binnen de rashonden, waarbij honden last krijgen van zichzelf.
hmm, misschien is uiterlijk iets te breed genoemd ja maar het feit dat er op uiterlijke kenmerken wordt gefokt is wel de veroorzaker van deze dalende gezondheid en dat heeft alles te maken met het feit dat mensen op uiterlijk aan het fokken zijn bij een ras waar dat eerst niet gedaan werdt. Daarnaast dat ze zoveel kenmerken tegelijk kiezen die ze willen veranderen in een erg korte tijd. Evolutionair gezien is dat gewoon killing want daar is een stelregel: 1 eigenschap veranderen over ongeveer 7-15 generaties. Niet 25 eigenschappen over 10 generaties en daarna weer 15 andere eigenschappen over 5 generaties etc.
Het zijn geen smartphones waar je een software update voor krijgt, het zijn producten van evolutie en die kan je niet zodanig behandelen.
Ik ben met je eens dat op deze manier honden fokken echt killing is. De Duitse Herder mensen hebben daar de hond mee. En dat maakt het zo erg. En op den duur hebben ze ook zichzelf ermee (maar dat ontkennen ze vast nog stellig). Want dit gaan de honden niet nog 20 jaar volhouden. Dit pleurt op korte termijn om. Linksom of rechtsom.
Lizzy schreef:Van mij mag er over gediscussieerd worden alleen ging dit topic niet over Crufts en behendigheid/flyball en hoe gestoord honden daar van kunnen worden. Dit ging specifiek over het overdrijven van uiterlijke kenmerken binnen de rashonden, waarbij honden last krijgen van zichzelf.
ja daar heb je gelijk in, maar het is me vooral opgevallen dat op alle crufts discussie fora dat onderwerp niet gehanteerd wordt, alsof het normaal is, daarom die opmerking wss.
Lizzy schreef:Ik ben met je eens dat op deze manier honden fokken echt killing is. De Duitse Herder mensen hebben daar de hond mee. En dat maakt het zo erg. En op den duur hebben ze ook zichzelf ermee (maar dat ontkennen ze vast nog stellig). Want dit gaan de honden niet nog 20 jaar volhouden. Dit pleurt op korte termijn om. Linksom of rechtsom.
ja, vooral dat ontkennen en doen kan ik gewoon niet bij. het bewijs is toch overduidelijk? of ligt dat aan mij?
ik vind het niet mooi, maar dat kan aan smaak te wijten zijn maar wat ik sowieso zie is dat het niet gezond is, daar is weinig subjectiefs aan lijkt me?
Onee, de crufts dierenartsen zeggen dat ze gezond zijn verklaard, dat was hun argument toch steeds? volgens mij wordt zo'n DA geroyeerd als ie iets anders beweert (ondanks dat ie gelijk zal hebben).
maarja ik ben maar zo'n debiel...
fransbulletje schreef:Als je hiermee de franse en engelse bulldoggen bedoelt ja dan is de keuze echt gemaakt op het karakter van de bullen.
Wij hebben 22 jaar franse bulldoggen en gelukkig nooit ademhalingsproblemen gehad. Onze fransjes lopen met gemak een uur zonder problemen zelfs onze Jules van 9,5 jaar kan dit en hijgt dan niet eens.

Sinds een jaar een engelse bulldog erbij , wat een geweldig ras. Nee ik zoek ze niet uit op uiterlijk maar ben gewoon verliefd op dit ras. Denk dat de meeste mensen wel een ras hebben waar ze voor vallen.
Onze engelse bulldog is geen dik varkentje snakkend naar adem, hij wandelt iedere dag met gemak een uur.
Als pup heeft hij meegedaan op show waar een keurmeester aangaf hem vooral niet te zwaar te laten worden want 80% van de engelse bullen is te dik.
Oliver is niet te dik, mooi gespierd van voren en smaller naar achteren toe maar de types in de ring op show zijn veel groter, korter en vierkant. Het zijn wel de kampioenen die daar staan :-X
Het is super fijn dat jou honden dat kunnen, maar dat hoort toch niets bijzonders te zijn? Elke hond hoort toch gewoon een uur of wat mee te kunnen, te kunnen rennen en hun ding te kunnen doen?

Er zijn zo veel rassen waar het bijzonder bij is als ze ouder dan een bepaalde leeftijd worden, waarbij die leeftijd gewoon laag ligt (8-10 jaar). Er zijn zoveel rassen waarbij het meer uitzondering dan regel is dat er normale lichaamsbeweging gegeven kan worden. Er zijn zoveel rassen waar bepaalde gezondheidsproblemen zoals oorontstekingen of oogproblemen door hangende oogleden en al dat soort dingen meer regel dan uitzondering zijn.

Het wordt de hoogste tijd dat er beseft wordt dat dat niet normaal is. Dat je dat gewoon niet moet willen.

Ik begrijp best het fokken op uiterlijk en laten we even heel eerlijk zijn, er zitten hier op het forum ook véél meer rashonden dan onbestemde kruisingen. We zijn allemaal op zoek naar een bepaald type hond, om welke reden dan ook. En daar is niets mis mee, zolang de wensen maar niet ten koste gaan van de honden. Rassen genoeg ook die (even los van erfelijke problemen waar alle rassen in meer of mindere mate mee tobben) gewoon functionerende honden geeft. Die niet in de basis een lichaamsbouw hebben waar per definitie veel problemen uit voortkomen. Met gewone neuzen, oren, ogen, poten en ruggen, maar wel in allerlei maten, kleuren en variaties. Het kán wel, men moet het alleen wel willen.
Ik heb niet zo heel veel verstand van ras standaarden of enige echte honden(ras) kennis maar bij deze DH's heb ik altijd het idee dat ze bang/onzeker zijn. Vraag me af waarom ze hun staart zo onder de kont trekken als het ware :-[ :-\

Realiseer me wel dat de (show)fok zo is maar gossie wat sneu, wat slaan we als mens weer door om zo op extremen in uiterlijk te gaan fokken. Krijg de kriebels van dergelijke shows :-X
Aprilsnow schreef:Ik heb niet zo heel veel verstand van ras standaarden of enige echte honden(ras) kennis maar bij deze DH's heb ik altijd het idee dat ze bang/onzeker zijn. Vraag me af waarom ze hun staart zo onder de kont trekken als het ware :-[ :-\

Realiseer me wel dat de (show)fok zo is maar gossie wat sneu, wat slaan we als mens weer door om zo op extremen in uiterlijk te gaan fokken. Krijg de kriebels van dergelijke shows :-X
Ik heb jaren getraind op een vereniging van DH en die staart kan behoorlijk hoog. Een DH heeft van nature de staart laag, maar die showhouding wordt zo aangeleerd. De staart net zo als die rare stand met de achterpoten. Soms dacht ik wel eens: die staart moet zo omdat ze anders omvallen. Maar tijdens lopen zag ik niets vreemds, mijn beauceronkruising draagt als hij ontspannen is de staart ook omlaag met klein krulletje aan het topje. Hangt dan ongeveer ter hoogte van zijn hak en ik heb begrepen (verdiep mij daar zelden in) dat dit een gewenste staartdracht is. Maar verder kan die staart ook enorm hoog. Dat zie ik minder graag dan die lage houding kan ik je zeggen.
Lil schreef:Ik heb jaren getraind op een vereniging van DH en die staart kan behoorlijk hoog. Een DH heeft van nature de staart laag, maar die showhouding wordt zo aangeleerd. De staart net zo als die rare stand met de achterpoten. Soms dacht ik wel eens: die staart moet zo omdat ze anders omvallen. Maar tijdens lopen zag ik niets vreemds, mijn beauceronkruising draagt als hij ontspannen is de staart ook omlaag met klein krulletje aan het topje. Hangt dan ongeveer ter hoogte van zijn hak en ik heb begrepen (verdiep mij daar zelden in) dat dit een gewenste staartdracht is. Maar verder kan die staart ook enorm hoog. Dat zie ik minder graag dan die lage houding kan ik je zeggen.
Dat de staart er lekker ontspannen bij hangt is uiteraard fijner dan een hoge staart (als de dracht zo niet is) maar het komt bij mij zo angstig over. Is erin gefokt (bij de showlijn begrijp ik) maar ljkt alsof ze het leed van de wereld op hun kont dragen. Zoiets.... beetje lastig uitleggen. Vind het vooral heel sneu
TomsBorders schreef: ik vind het niet mooi, maar dat kan aan smaak te wijten zijn maar wat ik sowieso zie is dat het niet gezond is, daar is weinig subjectiefs aan lijkt me?
Onee, de crufts dierenartsen zeggen dat ze gezond zijn verklaard, dat was hun argument toch steeds? volgens mij wordt zo'n DA geroyeerd als ie iets anders beweert (ondanks dat ie gelijk zal hebben).
Het is denk ik maar net wat je definitie van gezond in dit verband is. Ik denk dat wij hier redeneren dat het een toonbeeld van gezondheid voor het ras moet zijn.

Die dierenartsen redeneren wellicht dat als ze niet dood neer vallen of zwaar epileptisch o.i.d. zijn op dat moment, dan zijn ze gezond.

Dat klinkt onzinnig, maar bij mensen gaat dat bij keuringen ook zo.
Als een vrachtwagenchauffeur met zwaar overgewicht naar een aanstellingskeuring gaat bij een bedrijfsarts, maar hij kan wel lopen, heeft geen suiker of extreem hoge bloeddruk oid, dan wordt hij goed gekeurd. Immers op dat moment kan hij functioneren.
In mijn ogen net zo onzinnig, maar zo gaat het wel...
Borke schreef:Het is denk ik maar net wat je definitie van gezond in dit verband is. Ik denk dat wij hier redeneren dat het een toonbeeld van gezondheid voor het ras moet zijn.

Die dierenartsen redeneren wellicht dat als ze niet dood neer vallen of zwaar epileptisch o.i.d. zijn op dat moment, dan zijn ze gezond.

Dat klinkt onzinnig, maar bij mensen gaat dat bij keuringen ook zo.
Als een vrachtwagenchauffeur met zwaar overgewicht naar een aanstellingskeuring gaat bij een bedrijfsarts, maar hij kan wel lopen, heeft geen suiker of extreem hoge bloeddruk oid, dan wordt hij goed gekeurd. Immers op dat moment kan hij functioneren.
In mijn ogen net zo onzinnig, maar zo gaat het wel...
ja ik weet het, maar het lijkt of die mensen het niet weten ofzo en dat als argument gebruiken van, hey er is toch niets mis met mijn hond, dierenarts heeft het zelf gezegd dan denk ik, the fuck... plank voor je xxxxx harses. een functioneel exterieur is prima maar al dat onfunctionele exterieur wat je bij 99% van de rassen ziet, bah
TomsBorders schreef:ja ik weet het, maar het lijkt of die mensen het niet weten ofzo en dat als argument gebruiken van, hey er is toch niets mis met mijn hond, dierenarts heeft het zelf gezegd dan denk ik, the fuck... plank voor je xxxxx harses. een functioneel exterieur is prima maar al dat onfunctionele exterieur wat je bij 99% van de rassen ziet, bah
Naaaah Tom.......... 99% ? Ik denk eerlijk gezegd dat je hier met een procent of 85 overdrijft.
Aprilsnow schreef:Dat de staart er lekker ontspannen bij hangt is uiteraard fijner dan een hoge staart (als de dracht zo niet is) maar het komt bij mij zo angstig over. Is erin gefokt (bij de showlijn begrijp ik) maar ljkt alsof ze het leed van de wereld op hun kont dragen. Zoiets.... beetje lastig uitleggen. Vind het vooral heel sneu
Nee nee dat is er niet ingefokt. Die staart hangt gewoon ontspannen als ze wandelen en dan heb je zo'n achterlijke showstand. Die rare stand van die achterpoten maakt dat de staart de grond raakt alsof het een derde poot is. Maar die staart hangt hetzelfde als dat ze gewoon met de achterpoten naast elkaar staan. Maar die gekke stand wordt heel wat aan getraind, de meeste honden hebben de neiging de poten weer normaler te zetten (duhuh) en als ze de poten kennen gaan ze de staart van de bodem tillen (ja duh). Dat bedoel ik met aangeleerd. Die stand is gewoon gek op een show. Die staart hangt normaal.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door