Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hope
spikkel schreef: Als ze genoeg gras tot beschikking hebben, geef dan geen biks bij, vooral de shetlanders zijn daar gevoelig voor.
Korte sprietjes gras zitten inderdaad vol met suiker. Strookbegrazing is een idee, maar ook lastig omdat hoe verder het draadje wordt verzet, hoe meer afgevreten het raakt en krijg je meer korte stoppels.
Met een hectare ter beschikking kan ik het echt een strook laten. Lekker vlot doorschuiven en het kalere stuk weer afzetten voor rust.
Ze krijgen nu geen brokken. Sinds vandaag Tessa ook niet, want ook die staat nu op langer gras. Valt ze af kan ik dan altijd nog gaan bijvoeren. Nu maar even aan het gras wennen lijkt me.
Door Kaela
Vena legt het mooi uit. Ik ben daardoor wel fan van strookbegrazing, maar ik zou dan het gehele graasoppervlakte opschuiven. Dus niet alleen aan de kant waar het hoge gras staat een strook bij geven, maar ook aan de kant waar het kort gegraasd is een strook weer afzetten. Dan kan dat stuk tot rust komen en herstellen. Anders blijven ze daar toch weer grazen en dat is veel belastender voor je gras. Hoe gezonder je gras, hoe beter voor je paardjes.

Als er altijd zoveel mest over is gegaan, is een jaar niet bemesten helemaal niet verkeerd. Je zou de mest van je paarden tot compost kunnen laten worden het komende jaar, zodat je volgend jaar compost er over kan doen. Dat is behalve voeding, ook nog veel meer een bodemverbeteraar.

Er komt wel veel bij kijken he  :biggrin2:, maar het is net als met baby's, je krijgt er zoooooo veel voor terug!
Door Hope
Kaela schreef: Vena legt het mooi uit. Ik ben daardoor wel fan van strookbegrazing, maar ik zou dan het gehele graasoppervlakte opschuiven. Dus niet alleen aan de kant waar het hoge gras staat een strook bij geven, maar ook aan de kant waar het kort gegraasd is een strook weer afzetten. Dan kan dat stuk tot rust komen en herstellen. Anders blijven ze daar toch weer grazen en dat is veel belastender voor je gras. Hoe gezonder je gras, hoe beter voor je paardjes.

Als er altijd zoveel mest over is gegaan, is een jaar niet bemesten helemaal niet verkeerd. Je zou de mest van je paarden tot compost kunnen laten worden het komende jaar, zodat je volgend jaar compost er over kan doen. Dat is behalve voeding, ook nog veel meer een bodemverbeteraar.

Er komt wel veel bij kijken he  :biggrin2:, maar het is net als met baby's, je krijgt er zoooooo veel voor terug!
Jazeker komt er veel bij kijken, maar het is ook zo onwijs genieten! Heerlijk!
Net in de stromende regen drollen staan ruimen en ondertussen naar de paarden gekeken. Zo'n klusje is dan toch snel gedaan  ;)

Het is lekker nadenken. Normaal deed ik gewoon wat me verteld werd. Nu ga ik meer zoeken naar wat ik zelf fijn vind. Ik heb ze nu gewoon bij elkaar staan, alleen de schuilstal is afgesloten. Jammer met dit weer, maar het is een langwerpige stal met maar 1 uitgang en ze dreven elkaar erin vast. Voor er paniek uitbreekt moeten ze nog maar even fijn op de wei aan elkaar wennen.
Goed plan?
Door Kaela
Hope schreef: Jazeker komt er veel bij kijken, maar het is ook zo onwijs genieten! Heerlijk!
Net in de stromende regen drollen staan ruimen en ondertussen naar de paarden gekeken. Zo'n klusje is dan toch snel gedaan  ;)

Het is lekker nadenken. Normaal deed ik gewoon wat me verteld werd. Nu ga ik meer zoeken naar wat ik zelf fijn vind. Ik heb ze nu gewoon bij elkaar staan, alleen de schuilstal is afgesloten. Jammer met dit weer, maar het is een langwerpige stal met maar 1 uitgang en ze dreven elkaar erin vast. Voor er paniek uitbreekt moeten ze nog maar even fijn op de wei aan elkaar wennen.
Goed plan?
Ja, goed plan. En als je het gezien dit weer niet fijn vindt, kan je ze altijd nog weer deels van de tijd scheiden. Maar gezien de temperaturen lijkt me dat niet snel nodig.
Fijn dat je nu kan doen wat je zelf wilt. En he, ja paard staat voor het eerst in ?? jaar met vriendjes! Chapeau! Een beter cadeautje kan je haar niet geven!
Door Hope
Kaela schreef: Ja, goed plan. En als je het gezien dit weer niet fijn vindt, kan je ze altijd nog weer deels van de tijd scheiden. Maar gezien de temperaturen lijkt me dat niet snel nodig.
Fijn dat je nu kan doen wat je zelf wilt. En he, ja paard staat voor het eerst in ?? jaar met vriendjes! Chapeau! Een beter cadeautje kan je haar niet geven!
Voor het eerst in twee jaar. Daarvoor op een andere stal gestaan maar weggegaan omdat de groepen teveel wisselden en Tess altijd de pineut was. Altijd opgejaagd, in de hoek gedreven, klappen gehad, bijtwonden overal. Tot ze probeerde om door het ijzeren hek naar buiten te rennen. Hek krom, vier benen die open lagen, borst gekneusd. Toen vond ik het mooi geweest. Ik vond het dus beter dat ze alleen stond dan op een plaats waar veel gewisseld wordt. Maar hier is dat lekker niet en mogen ze fijn samen blijven.
Door Kaela
Ja op zulke plekken is alleen een beter alternatief. Niet aan als er steeds gejaagd wordt en er gewonden vallen. Dan is het des te fijner als ze nu fijne contacten kan leggen!
Door Hope
Nou hier dan de kiekjes:

Gadrienette;
Afbeelding

Contessa:
Afbeelding

Eerste kennismaking:
Afbeelding

En nu samen:
(even zoeken naar Dinky  ;))
Afbeelding

Er heerst rust. Ze doen het echt super samen. Ze liggen om en om lekker te slapen, er is geen ruzie, geen gegil, geen gejaag... Alleen Gadrienette is super hengstig geworden hahaha.
Geen idee hoe ik die foto's kleiner geplaatst krijg  :-\
Ik heb nergens verstand van, maar wil alleen even zeggen dat ik dit een waanzinnig interessant topic vind! En echt geweldig hoe iedereen zijn expertise inbrengt en hoe jullie samen nadenken over de beste oplossingen. Ik leer iedere keer weer een hope hoop!
Door Hope
Kaela schreef: Hele leuke foto's Hope! Leuk om er nu een beeld bij te hebben!
Corine1981 schreef: Het heeft niets met het eigenlijke onderwerp te maken, maar wat een sjieke hoofdjes hebben je zwarte dames.
Dank je!
Door Hope
Nu de paarden een tijd hier samen aan huis staan, en omdat veel mensen hier zo fijn hebben meegedacht, leek een update me wel leuk.

Met Contessa gaat het heel erg goed. Ik heb echt een ander paard.
Paarden aan huis hebben is veel werk maar wat is het heerlijk! Ondertussen hebben we een soort van paddock paradise aangelegd. Allemaal nog met prikpaaltjes, maar het begin is gemaakt. De paarden staan 24/7 buiten. Op de track ligt een zandplek waar ze heerlijk rollen elke dag. Een stuk verder staat een hooiruif, weer een stuk verder hebben ze een schuilstal waar ze vooral overdag dankbaar gebruik van maken als het te gek wordt met de dazen en de warmte. Lopen ze om de schuilstal heen komen ze bij het water, verderop liggen twee soorten likstenen. Ze hebben één weiland met vrij veel kruiden zoals witte klaver, en één weiland met voornamelijk engels raaigras. Van de herfst laten we de helft van het weiland opnieuw inzaaien, want het weiland is best ver 'op'. Het weiland beheer ik door middel van strookgrazen. Zo krijg ik de minste mestplekken.
Het harde werken is wel beloond. Gadrienette bleek spoel, lint en bloedwormen te hebben opgelopen op de vorige stal. Tessa lintwormen.
Gisteren kreeg ik de testresultsten binnen en beide paarden waren nu vrij van wormen! Heb ze één keer ontwormd en verder elke dag de wei schoongemaakt.

Tess is lekker aan het werk. We hebben een veel gevarieerder trainingsschemadan voorheen. Eerder reed ik haar vijf of zes dagen per week in de rijbaan. Nu rijd ik nog niet, en dat ga ik voorlopig ook nog niet doen. Ik train haar twee keer per week aan de dubbele longe, twee keer aan de lange lijnen, één keer ga ik een eind wandelen aan de concordlead en één keer doe ik wat schriktraining, vrijheidsdressuur, loswerken, rechtrichten of wandelen. Gewoon maar net waar we zin in hebben. Vooral het werken met vreemde obstakels is erg fijn. Ze wordt er veel minder rillerig van rond haar lijf. We hebben nog een héél eind te gaan, maar we gaan vooruit. Ik kan nu al met een kleine vlag zwaaien als ik haar aan een leadrope vast heb.

Ze beweegt goed, mooi ontspannen en door het lijf. Ze is fijn relaxed met longeren, al moet ik elke meter nog echt controleren zodat ze niet stiekem weer harder gaat lopen. Sta ik dat namelijk toe gaat ze spannen en komen we weer in de neerwaartse spiraal.

Ze is bij de osteopaat geweest, maar ik merk dat er echt een groot verschil zit in de spieren van de rug. Rechts zijn die mooi zacht, links voelt vele malen harder. Ik maak me hier zorgen om, maar weet niet goed wat ik ermee moet doen. Het verschil is echt heel groot  :-\

Verder ziet ze er echt fantastisch uit. Ze blinkt als een spiegel en is een stuk dikker geworden (eindelijk!). Ook haar bespiering veranderd, ze wordt 'ronder'. Rondere billen, rondere rug.

Ik ben blij! Nu alleen nog bedenken wat ik met die spieren moet doen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door