Nu de paarden een tijd hier samen aan huis staan, en omdat veel mensen hier zo fijn hebben meegedacht, leek een update me wel leuk.
Met Contessa gaat het heel erg goed. Ik heb echt een ander paard.
Paarden aan huis hebben is veel werk maar wat is het heerlijk! Ondertussen hebben we een soort van paddock paradise aangelegd. Allemaal nog met prikpaaltjes, maar het begin is gemaakt. De paarden staan 24/7 buiten. Op de track ligt een zandplek waar ze heerlijk rollen elke dag. Een stuk verder staat een hooiruif, weer een stuk verder hebben ze een schuilstal waar ze vooral overdag dankbaar gebruik van maken als het te gek wordt met de dazen en de warmte. Lopen ze om de schuilstal heen komen ze bij het water, verderop liggen twee soorten likstenen. Ze hebben één weiland met vrij veel kruiden zoals witte klaver, en één weiland met voornamelijk engels raaigras. Van de herfst laten we de helft van het weiland opnieuw inzaaien, want het weiland is best ver 'op'. Het weiland beheer ik door middel van strookgrazen. Zo krijg ik de minste mestplekken.
Het harde werken is wel beloond. Gadrienette bleek spoel, lint en bloedwormen te hebben opgelopen op de vorige stal. Tessa lintwormen.
Gisteren kreeg ik de testresultsten binnen en beide paarden waren nu vrij van wormen! Heb ze één keer ontwormd en verder elke dag de wei schoongemaakt.
Tess is lekker aan het werk. We hebben een veel gevarieerder trainingsschemadan voorheen. Eerder reed ik haar vijf of zes dagen per week in de rijbaan. Nu rijd ik nog niet, en dat ga ik voorlopig ook nog niet doen. Ik train haar twee keer per week aan de dubbele longe, twee keer aan de lange lijnen, één keer ga ik een eind wandelen aan de concordlead en één keer doe ik wat schriktraining, vrijheidsdressuur, loswerken, rechtrichten of wandelen. Gewoon maar net waar we zin in hebben. Vooral het werken met vreemde obstakels is erg fijn. Ze wordt er veel minder rillerig van rond haar lijf. We hebben nog een héél eind te gaan, maar we gaan vooruit. Ik kan nu al met een kleine vlag zwaaien als ik haar aan een leadrope vast heb.
Ze beweegt goed, mooi ontspannen en door het lijf. Ze is fijn relaxed met longeren, al moet ik elke meter nog echt controleren zodat ze niet stiekem weer harder gaat lopen. Sta ik dat namelijk toe gaat ze spannen en komen we weer in de neerwaartse spiraal.
Ze is bij de osteopaat geweest, maar ik merk dat er echt een groot verschil zit in de spieren van de rug. Rechts zijn die mooi zacht, links voelt vele malen harder. Ik maak me hier zorgen om, maar weet niet goed wat ik ermee moet doen. Het verschil is echt heel groot
Verder ziet ze er echt fantastisch uit. Ze blinkt als een spiegel en is een stuk dikker geworden (eindelijk!). Ook haar bespiering veranderd, ze wordt 'ronder'. Rondere billen, rondere rug.
Ik ben blij! Nu alleen nog bedenken wat ik met die spieren moet doen.