Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door star
Ik vindt mijn hondenras niet het leukst omdat er zo veel rotte appels tussen zitten.
Maar zolang ik een werkhond zoek en de goede lijnen kan vinden blijf ik zeker bij de Mechelse herder.
Juist doordat er zoveel rotte appels tussen zitten en steeds meer ziektes voorkomen (o.a. Door inkruisen van Tervuren met maagkanker) en daarbij omdat ik een hond wilde die puur generatie op generatie geselecteerd was op werkcapasiteit ipv uiterlijk wilde ik geen stamboom mechel meer.

Ik heb toen gekozen voor een x Mechelse of te wel een mix van Mechelse herder / Hollandse herder / dog en waarschijnlijk ook pitbull.
Groot maar toch super snel en wendbaar hij loopt het behendigheid parcour sneller uit dan mijn border collie. (Oké hij verbuigt de paaltjes iedere keer :-X
En ondanks dat hij de werkdrift van een mechel heeft en de dominantie van een dog is het voor mij een super hond niet altijd makkelijk te trainen maar wel erg gaaf.
Ook qua uiterlijk vind ik hem veel mooier dan de showlijn en sommige werklijnen.

Nou is hij zo zelfverzekerd dat hij gewoon nooit word lastiggevallen en angstige, gillende of snauwerige honden loopt ie zo voorbij dus loslopen in het bos gaat ook prima.
En eens in de zoveel tijd als ik dan een keer een stukje oploop met iemand met (vreemde) hond dan speelt hij daar zelfs mee.

En voor de border collie geld het zelfde ik vind het mits goed opgevoed hele leuke honden maar helaas zijn er te veel medische problemen in het ras en in mijn zoektocht naar een pup ben ik zo veel borders tegengekomen die niet geschikt zijn om mee te werken dat ik zeker geen border collie durfte te nemen.
De gezondheid en de gehei,e wereld daarvan bij de border collie was voor mij een paar jaar terug ook de rede om het nestje van mijn hond af te blazen.

En toch omdat ik weet dat de meeste mensen niet met dit type hond kunnen omgaan loopt ik bijna altijd om als ik borders of herders zie lopen.

Dus leukste ras nee daarvoor word er te slecht mee gefokt en is het karakter vaak te ingewikkeld voor voor veel mensen om goed mee om te kunnen gaan.
nova schreef: Voor mij bestaat er maar een ras: de Bernersennen hond Amerikaanse /  Old English Bulldog. Waarom?
Omdat 
ik geen  felle hond wil
geen kleine hond wil,
geen naakte hond wil
geen  hond wil die om alles blaft.
geen hond met zwerfgedrag wil.

hij mag wel een beetje lomp zijn,
hij moet een kindervriend zijn, en voor de overige gezinsleden moet het een echte gezinshond zijn

Ik zou nog wel even kunnen doorgaan, maar berners buldoggen zijn zacht van karakter, slim, leergierig,  prachtig van uiterlijk, en bovenalles; onvoorwaardelijk trouw aan hun  baas. :smitten: :smitten: :smitten:
Door dit alles is een berner bulldog een hond  naar mijn hart

Alleen als ik  de  fysieke kracht  van een berner amerikaanse / old english bulldog niet meer aan kan, dan zou ik  kijken voor een hond  van  een kleiner ras franse bulldog misschien  ::).
Prachtige beschrijving waarin ik me helemaal vinden kan maar dan dus voor bulldog  :)
Bulldog wordt beschreven als een moeilijk ras maar mijn ervaring is juist dat als je consequent bent ze zeer goed te trainen zijn en je er een super hond aan hebt  :smitten:
Door Kaela
star schreef: Mijn "juf" bij wie ik prive agility les heb heeft zelf een stamboom langhaar mechel dus het kan zeker wel.
Er is in Nederland een fokker die met stamboom langhaar mechelse herders fokt.
Een stamboom langhaar mechel? Dat kan niet, de rasbeschrijving zegt: Vacht Korte vacht; rosgevlamd met zwart masker (van de site van de raad van beheer). De langharen zijn de tervuren en de groenendaler. De mechel heeft nou juist per see een korte vacht.

Die stambomen, zijn dat dan werk-stambomen, of echt stambomen vanuit de raad van beheer?
Door star
Kaela schreef: Een stamboom langhaar mechel? Dat kan niet, de rasbeschrijving zegt: Vacht Korte vacht; rosgevlamd met zwart masker (van de site van de raad van beheer). De langharen zijn de tervuren en de groenendaler. De mechel heeft nou juist per see een korte vacht.

Die stambomen, zijn dat dan werk-stambomen, of echt stambomen vanuit de raad van beheer?
Stambomen van raad van beheer. Zei en haar man zitten in het bestuur van de Belgische herder vereniging en ze loopt agility wedstrijden via de NBHV dus ze zal vast wel weten dat ze een stamboom mechel heeft.
Door Kaela
star schreef: Stambomen van raad van beheer. Zei en haar man zitten in het bestuur van de Belgische herder vereniging en ze loopt agility wedstrijden via de NBHV dus ze zal vast wel weten dat ze een stamboom mechel heeft.
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind het toch een beetje raar...
Kaela schreef: Een stamboom langhaar mechel? Dat kan niet, de rasbeschrijving zegt: Vacht Korte vacht; rosgevlamd met zwart masker (van de site van de raad van beheer). De langharen zijn de tervuren en de groenendaler. De mechel heeft nou juist per see een korte vacht.

Dat kan zeker wel....uit 2 kortharige stamboom mechels kan zomaar een pup uit het nest lang haar hebben, net als bij Duitse herders soms witte pups geboren worden (daar is de swiss white shepherd/canadese witte herder uit voort gekomen) en zo kunnen bij langharige pyreneese herders ineens een kortharige pup in het nest zitten. En voor zo'n pup krijg je gewoon een stamboom. Net als dat hier in de buurt een labrador met stamboom rondloopt die ook langharig is. Raar maar waar....genen...
Door Berna
star schreef: Stambomen van raad van beheer. Zei en haar man zitten in het bestuur van de Belgische herder vereniging en ze loopt agility wedstrijden via de NBHV dus ze zal vast wel weten dat ze een stamboom mechel heeft.
Als het goed is zit er een stempel op het stamboom; uitgesloten van fokkerij.

Komt in de vizsla ook voor. Men heeft het gen zelfs gevonden en de meeste fokkers testen honden of ze al dan niet drager zijn van het gen. Als je een nest hebt met een langharige pup, dat kan dus alleen als je drager x drager hebt. Krijgt de pup een stempel op het stamboom.
Door Lil

Ik vind het in zoverre raar dat een fokker mij zij dat indien hij in een nest tervuerense een pikzwarte kreeg, ze hierbij groenendaeler in de stamboom schreven. Dusse ikke niet meer snappen.
Door Kaela
suzanne 1 schreef: Dat kan zeker wel....uit 2 kortharige stamboom mechels kan zomaar een pup uit het nest lang haar hebben, net als bij Duitse herders soms witte pups geboren worden (daar is de swiss white shepherd/canadese witte herder uit voort gekomen) en zo kunnen bij langharige pyreneese herders ineens een kortharige pup in het nest zitten. En voor zo'n pup krijg je gewoon een stamboom. Net als dat hier in de buurt een labrador met stamboom rondloopt die ook langharig is. Raar maar waar....genen...
Ja het kán wel. Maar het hele idee van de 4 variëteiten is toch dat de mechel een korte vacht heeft, de tervuren lang en bruin is, de groenendaeler lang en zwart en de laeckense ruw. Als je dan een langharige mechel hebt, dan is het toch een tervuren...
Lil schreef: Wat jammer, de Stabbijtjes die ik ken hebben dat wel allemaal.
Ik ben sinds de start van dit topic voor de gein jachttraining gaan uitproberen en ik wil hierbij even al mijn woorden terug nemen over mijn Stabij zonder werklust. Hij had een schurfthekel aan gehoorzaamheidstraining, maar in de jachttraining kan hij helemaal zijn ei kwijt en vindt hij het ineens prachtig om te werken. Heel fanatiek zelfs, ongelofelijk. Ik merk dat hij daarmee ook gewoon het plezier heeft ontdekt in samenwerken, waardoor andere training nu ook beter gaat. En ik ben inmiddels helemaal verslingerd aan de jachttraining, wat ontzettend leuk is dat!  :D
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op vr 30 mei 2014, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Roosjes3 schreef: Wat jammer, de Stabbijtjes die ik ken hebben dat wel allemaal.

Ik ben sinds de start van dit topic voor de gein jachttraining gaan uitproberen en ik wil hierbij even al mijn woorden terug nemen over mijn Stabij zonder werklust. Hij had een schurfthekel aan gehoorzaamheidstraining, maar in de jachttraining kan hij helemaal zijn ei kwijt en vindt hij het ineens prachtig om te werken. Heel fanatiek zelfs, ongelofelijk. Ik merk dat hij daarmee ook gewoon het plezier heeft ontdekt in samenwerken, waardoor andere training nu ook beter gaat. En ik ben inmiddels helemaal verslingerd aan de jachttraining, wat ontzettend leuk is dat!  :D
Wat maakt dit berichtje me ontzettend blij!  :D :D :D
Lizzy schreef: Waarom de Dalmaat?
Omdat ze zo lief zijn. En zo vrolijk. En zo guitig. En zo rete eigenwijs, soms. En zo veelzijdig. En zo sportief. En zo atletisch. En zo mooi. En zo lief. Oh, dat had ik al gezegd :biggrin2:. En ze zijn gewoon zo niet saai! Ik kan me geen leukere hond voorstellen.
Niks meer aan toe te voegen ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door