Maar zolang ik een werkhond zoek en de goede lijnen kan vinden blijf ik zeker bij de Mechelse herder.
Juist doordat er zoveel rotte appels tussen zitten en steeds meer ziektes voorkomen (o.a. Door inkruisen van Tervuren met maagkanker) en daarbij omdat ik een hond wilde die puur generatie op generatie geselecteerd was op werkcapasiteit ipv uiterlijk wilde ik geen stamboom mechel meer.
Ik heb toen gekozen voor een x Mechelse of te wel een mix van Mechelse herder / Hollandse herder / dog en waarschijnlijk ook pitbull.
Groot maar toch super snel en wendbaar hij loopt het behendigheid parcour sneller uit dan mijn border collie. (Oké hij verbuigt de paaltjes iedere keer

En ondanks dat hij de werkdrift van een mechel heeft en de dominantie van een dog is het voor mij een super hond niet altijd makkelijk te trainen maar wel erg gaaf.
Ook qua uiterlijk vind ik hem veel mooier dan de showlijn en sommige werklijnen.
Nou is hij zo zelfverzekerd dat hij gewoon nooit word lastiggevallen en angstige, gillende of snauwerige honden loopt ie zo voorbij dus loslopen in het bos gaat ook prima.
En eens in de zoveel tijd als ik dan een keer een stukje oploop met iemand met (vreemde) hond dan speelt hij daar zelfs mee.
En voor de border collie geld het zelfde ik vind het mits goed opgevoed hele leuke honden maar helaas zijn er te veel medische problemen in het ras en in mijn zoektocht naar een pup ben ik zo veel borders tegengekomen die niet geschikt zijn om mee te werken dat ik zeker geen border collie durfte te nemen.
De gezondheid en de gehei,e wereld daarvan bij de border collie was voor mij een paar jaar terug ook de rede om het nestje van mijn hond af te blazen.
En toch omdat ik weet dat de meeste mensen niet met dit type hond kunnen omgaan loopt ik bijna altijd om als ik borders of herders zie lopen.
Dus leukste ras nee daarvoor word er te slecht mee gefokt en is het karakter vaak te ingewikkeld voor voor veel mensen om goed mee om te kunnen gaan.