Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

orinake schreef: ik doe volgens mij wat verkeerd hoor...
Behalve sla kruiden en radijzen heb ik nog niets kunnen oogsten  ???
Hier ook sla, kruiden. En rabarber, asperge en shiitake.
Verder staat er ook niet zoveel. Beetje weinig tijd.  :(
Wortel ziet er wel goed uit, kan binnenkort gegeten worden. Bietjes groeien zoals gewoonlijk niet, het blad wordt door de vogels opgegeten. In de kas staan de pepers van meneer, die doen het wel goed dacht ik.  :)

Kruisbes en Japanse wijnbes gaan ook goed. Rozenbottel is te laat gesnoeid, dus geen bloemen/vruchten dit jaar.  :(

Gelukkig hebben we zoals gewoonlijk wel heel veel witte vlieg in de haagbeuk naast het terras!  :biggrin2:
Joehoe, mijn eerste broccoli piept te voorschijn!

Afbeelding

En we gaan dit jaar niet op vakantie, dus ik kan hem op tijd oogsten  :biggrin2:

De aangekochte gourgette doet het super. Ik wist niet dat de plant moet gaan liggen, dus echt handig in een pot is dat niet. Ik heb hem daarom van de steunstokjes afgehaald en een bedje gegeven:

Afbeelding

De druif heeft voor het eerst sinds we hem geplant hebben druifjes. Hij is puur bedoeld als beschutting voor de vogels, dus die druifjes zijn een bijkomend voordeel. Ben benieuwd of ik per ongeluk een druif gekozen heb die lekker is.

Afbeelding

De bak met aardbeien barst zo ongeveer uit zijn voegen en zit vol bloemen en baby aardbeien:

Afbeelding

En als laatste de pottenverzameling met tomaat, lenteui, rucola, een kool (bloemkool of spruitje), veldsla, lola rosso en een bakje waar ik nog een keer bloemkool, spruit en lenteui in heb gezaaid.

Afbeelding

Het is vandaag somber weer, dus de foto's zijn wat grauw en met flits gemaakt. Maar al met al ben ik weer dik tevreden met mijn kleine tuintje!
Veldsla ben je te vroeg mee. Das najaars gewas. Aardbeien zou ik na volgende week (langste dag) niet meer plukken. Plant dan met rust laten, word hij volgend jaar sterker.
Courgette kun je opbinden. Als de vruchten niet op de grond liggen kunnen ze ook geen plekken krijgen.
Nadia schreef: Veldsla ben je te vroeg mee. Das najaars gewas. Aardbeien zou ik na volgende week (langste dag) niet meer plukken. Plant dan met rust laten, word hij volgend jaar sterker.
Courgette kun je opbinden. Als de vruchten niet op de grond liggen kunnen ze ook geen plekken krijgen.
Uh, veldsla hebben we deze week gegeten en groeit nu nog iets verder, dan kan ik nog een keertje oogsten. Aardbeien hebben we nog niets van gehad, dus als die gaan komen, pluk ik ze, want die heb ik om op te eten.  ;). Ik ga volgend jaar toch een MM bak maken, ik denk dat ik daar de stekjes die de planten van dit jaar maken in ga zetten. Dit zijn ook stekjes van vorig jaar.

De gourgette was opgebonden en dan vonden de stengels duidelijk niet leuk. Die stonden op het punt om te knakken onder het gewicht van de vruchten. Ik zal nog eens even zien wat het handigste is. Ze groeien zo hard nu, als dat zo doorgaat kan ik de eersten met een week of hooguit 2 oogsten.
Het kan ook wel veldsla. Heb dat 2 jaar geleden ook zo vroeg gezaaid. Maar ik vind het wel erg interessant en waardevol om te telen naar seizoen. Dus dan nu nog geen veldsla.
Als je je aardbei nu met rust laat heb je grote kans dat deze volgend jaar eerder langer en meer aardbeien geeft.
Maar het is natuurlijk geheel aan jou.
Ik speel enkel de tips door welke mij ter oren zijn gekomen. Wat een ieder daar mee doet is aan hun.
Gisteren wat laat naar de moestuin gegaan. Wilde eigenlijk in de ochtend gaan. Maar verbouwen kwam tussendoor.
Toen even zo'n 90 bonen geplant. Courgette gemest, geschoffeld, veel peulen weer geplukt en toen was het donker :p
Bij niet te strenge winters, overleeft de veldsla. In het vroege voorjaar (feb) knip ik dan alles wat er nog staat boven de grond af. Na 2 a 3 weken kan ik dan verse veldsla oogsten (als het weer zacht blijft). Misschien niet het juiste seizoen, maar toch zonde om aan de kippen te voeren.
Hier doen de peulen het ook uitstekend. De tuinbonen hebben voor het eerst sinds jaren last van luis. Gisteren de plantjes maar goed afgesopt. Ze zijn nog te klein om te toppen, maar er zitten al heel veel (grote) bonen aan. De kapucijners staan er ook goed bij. De sperziebonen doen het nog wat minder, maar dat komt wel goed als de temperatuur weer wat aangenamer wordt.
De paprika's kan ik ook beginnen te oogsten en de eerste tomaten beginnen te kleuren. Rucola doet het ook prima, maar de gewone sla begint door te schieten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door