Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Cougette is inderdaad geen probleem als het gekochte zaden zijn. Zaden van courgette, komkommer en pompoen hou je beter niet om het jaar erop te zaaien. Ze kunnen kruisen met giftige soorten. Voor eens mens dus ook giftig.

Heermoes is giftig in grotere hoeveelheden, geneeskrachtig in kleine hoeveelheden voor mensen en de meeste andere dieren. Mijn moestuin staat er vol van en er zal vast wel eens een stukje in mij, de kippen of honden belanden, maar ik voer of eet het om die reden niet met opzet.

Ik volg in dat je doodrekenen als er betrouwbare richtlijnen zijn niet nodig is. Ik kan trouwens zeggen dat het nooit perfect uit komt. Hoeft ook niet, maar ongeveer juist zitten wel. Toch op de lange termijn.
Door pearlsofpassion
Nou ja, ik let dus nergens op.
En zelfs zou ik dat willen, die dieren doen toch hun eigen zin. Als ik nu groenten geef, laten ze het toch grotendeels liggen. Ze eten liever gras.. ::)
Ik heb eigenlijk nooit merkbaar problemen bij de konijnen die je aan onevenwichtige voeding zou kunnen toeschrijven. Eerder het omgekeerde.

Ik voer ook gewoon gevarieerd ed. Geen regeltjes, gewoon gezond verstand. En ik hou van afwisseling bij al mn dieren.
Het is idd een beetje als bij percentages bij barf, alleen dan zonder het te meten. Je voert telkens uit alle groepen en niet te veel uit dezelfde groep. En binnen de groepen zoveel mogelijk afwisselen. Vandaar ook de tips in dit topic...

Als pompoen giftig wordt, wordt hij naar het schijnt ook erg bitter. Dat zeiden ze toch op het nieuws toen er eens voor gewaarschuwd was na een man die zo in het ziekenhuis kwam met buikpijn.
Ik heb het wel eens gedaan, zaden herplant. Een aantal jaren na elkaar zelfs. Dat waren super goede groeiers en lekkere pompoenen.
Ik proefde idd wel eerst een klein stukje voordat ik ze at of aan de konijnen gaf. Maar steeds nieuw zaad kopen kan uiteraard geen kwaad als je het niet vertrouwt.
Door eelke
Ja maar nu vind ik konijnen ook nog wel meer een soort waarvan ik begrijp dat ze zelf kunnen overleven en nog een beetje in contact staan met de natuurlijk enzo. Instinct en alles.

Van die aardappeltjes hier begrijp ik niet dat ze uberhaupt ergens in het wild zouden kunnen overleven :biggrin2: goed, tamme konijnen in het wild natuurlijk ook bijna nooit, maar daarvan begrijp ik de wilde versie in ieder geval nog. Dat er een wilde variant van de cavia bestaat vind ik eigenlijk een soort van onvoorstelbaar, met die rare lijfjes en korte pootjes van ze.
Door Siberienne
eelke schreef: wo 16 jul 2025, 21:37 Ja maar nu vind ik konijnen ook nog wel meer een soort waarvan ik begrijp dat ze zelf kunnen overleven en nog een beetje in contact staan met de natuurlijk enzo. Instinct en alles.

Van die aardappeltjes hier begrijp ik niet dat ze uberhaupt ergens in het wild zouden kunnen overleven :biggrin2: goed, tamme konijnen in het wild natuurlijk ook bijna nooit, maar daarvan begrijp ik de wilde versie in ieder geval nog. Dat er een wilde variant van de cavia bestaat vind ik eigenlijk een soort van onvoorstelbaar, met die rare lijfjes en korte pootjes van ze.
;D ;D ;D
Je hebt wel een punt - cavia’s zijn geen inheemse dieren. Wat hier groeit zou wel eens niet ‘natuurlijk’ voer voor ze kunnen zijn. De Zuid-Amerikaanse Andes zal toch echt een andere vegetatie hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door