Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3080184
keetje schreef: Dank je wel,gelukt hoor, ik ben flieft!! :smitten: :smitten: :smitten:

Ik heb een zwak voor rooien. We hebben nu 2 rode poezen en 1 rode kater.
2 rode poezen; dat is wel bijzonder toch? Totaal geen verstand van kattenkleuren, maar ik begreep dat rode poezen niet zo vaak voorkwamen om eoa reden?
Door Ruisje
#3080227
Inge en Bono schreef: 2 rode poezen; dat is wel bijzonder toch? Totaal geen verstand van kattenkleuren, maar ik begreep dat rode poezen niet zo vaak voorkwamen om eoa reden?
Rode poezen zijn net zo bijzonder als rode katers! Er is een rooie of schilpadkleur moeder en een rooie vader voor nodig. ;)
Door Shanti en co
#3080251
Ruisje schreef: Rode poezen zijn net zo bijzonder als rode katers! Er is een rooie of schilpadkleur moeder en een rooie vader voor nodig. ;)
Daar ben ik het niet mee eens.
Het gen voor rood ligt op het X-chromosoom, een kater XY en een poes XX. Een rode poes heeft een rode vader en een rode of lapjes/schildpad moeder terwijl een rode kater alleen maar een rode/schildpad moeder nodig heeft.
Uit een kruising van een rode/schildpad moeder met een zwarte vader kunnen geen rode poezen komen maar wel rode katers.
Door Ruisje
#3080265
Thessa en Shanti schreef: Daar ben ik het niet mee eens.
Het gen voor rood ligt op het X-chromosoom, een kater XY en een poes XX. Een rode poes heeft een rode vader en een rode of lapjes/schildpad moeder terwijl een rode kater alleen maar een rode/schildpad moeder nodig heeft.
Uit een kruising van een rode/schildpad moeder met een zwarte vader kunnen geen rode poezen komen maar wel rode katers.
Met wat ik schreef bedoelde ik wat er nodig is om een rode poes te krijgen.
Dat rode poezen net zo bijzonder zijn als rode katers, was bedoeld als dat rode poezen niet zeldzamer zijn als rode katers. ;)
Het gen voor kleur (rood of zwart) ligt op het x-chromosoom.
Leer mij niks over kattengenetica. ;)
Ruisje schreef: Rode poezen zijn net zo bijzonder als rode katers! Er is een rooie of schilpadkleur moeder en een rooie vader voor nodig. ;)
Wellicht had ik het wat duidelijker op moeten schrijven. ;)
Door Shanti en co
#3080283
Ruisje schreef: Met wat ik schreef bedoelde ik wat er nodig is om een rode poes te krijgen.
Dat rode poezen net zo bijzonder zijn als rode katers, was bedoeld als dat rode poezen niet zeldzamer zijn als rode katers. ;)
Het gen voor kleur (rood of zwart) ligt op het x-chromosoom.
Leer mij niks over kattengenetica. ;)
Wellicht had ik het wat duidelijker op moeten schrijven. ;)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met rode poezen zijn niet zeldzamer. Uit minder combinaties kan een rode poes komen. Er zijn minder rode poezen dan rode katers en dat maakt ze zeldzamer.
Door Ruisje
#3080348
Thessa en Shanti schreef: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met rode poezen zijn niet zeldzamer. Uit minder combinaties kan een rode poes komen. Er zijn minder rode poezen dan rode katers en dat maakt ze zeldzamer.
Rode poezen kunnen geboren worden uit een schildpad of rode poes èn een rode kater.
Rode katers kunnen geboren worden uit een schildpad of rode poes èn een rode of zwarte kater.
Als er meer zwarte dan rode katers zijn is de kans inderdaad kleiner op een rode poes, maar anders is er geen verschil. Ik heb jaren katten gefokt en vaak hadden de poezen de schilpadkleur (die vind ik het mooist :) )Met een rode kater kreeg ik gemiddeld altijd evenveel rode poezen als katers.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3080404
Ruisje schreef: Rode poezen kunnen geboren worden uit een schildpad of rode poes èn een rode kater.
Rode katers kunnen geboren worden uit een schildpad of rode poes èn een rode of zwarte kater.
Als er meer zwarte dan rode katers zijn is de kans inderdaad kleiner op een rode poes, maar anders is er geen verschil. Ik heb jaren katten gefokt en vaak hadden de poezen de schilpadkleur (die vind ik het mooist :) )Met een rode kater kreeg ik gemiddeld altijd evenveel rode poezen als katers.
Je hebt wel gelijk, maar je vergeet een deel mogelijkheden om rode katers te krijgen. Rode katers hebben een moeder met een rood gen nodig (schildpad of rode poes), de vader mag echter elke kleur hebben die hij wil.  Rode poezen moeten altijd 2 rode genen krijgen (anders worden ze schildpad) van beide ouders en dus moeten beide ouders al een rood gen hebben (moeder dus rood of schildpad, vader rood).  De kansen dat rode katers geboren worden uit alle mogelijke combinatie's ligt dus hoger dan de kans dat daaruit rode poezen komen. Als je natuurlijk vertrekt van een oudercombinatie waar beide ouders rood dragen (vb een schildpad moeder en rode vader) ligt de kans op rode poezen even hoog als de kans op rode katers.  Maar bij alle andere combinatie's ligt de kans dat een poes rood is, een stuk lager dan dat een kater rood is. 
Dat komt omdat poezen zowel effen als schildpad kunnen zijn, terwijl katers altijd ofwel rood ofwel zwart moeten zijn (wanneer ze een schildpad moeder hebben). Maar er zijn ook nog andere kleuren dan rood en zwart he. ;)
Door Ruisje
#3080415
pearlsofpassion schreef: Je hebt wel gelijk, maar je vergeet een deel mogelijkheden om rode katers te krijgen. Rode katers hebben een moeder met een rood gen nodig (schildpad of rode poes), de vader mag echter elke kleur hebben die hij wil.  Rode poezen moeten altijd 2 rode genen krijgen (anders worden ze schildpad) van beide ouders en dus moeten beide ouders al een rood gen hebben (moeder dus rood of schildpad, vader rood).  De kansen dat rode katers geboren worden uit alle mogelijke combinatie's ligt dus hoger dan de kans dat daaruit rode poezen komen. Als je natuurlijk vertrekt van een oudercombinatie waar beide ouders rood dragen (vb een schildpad moeder en rode vader) ligt de kans op rode poezen even hoog als de kans op rode katers.  Maar bij alle andere combinatie's ligt de kans dat een poes rood is, een stuk lager dan dat een kater rood is. 
Dat komt omdat poezen zowel effen als schildpad kunnen zijn, terwijl katers altijd ofwel rood ofwel zwart moeten zijn (wanneer ze een schildpad moeder hebben). Maar er zijn ook nog andere kleuren dan rood en zwart he. ;)
Alle mogelijke combinaties zijn er dus maar twee - schildpad of rode moeder.
Welke andere kleuren zijn er dan rood en zwart? Alle kattenkleuren zijn afgeleide van rood of zwart en wit telt niet mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3080608
En een gewone grijze tabby dan?
Is dat afgeleid van zwart?
Ik had vroeger een kater en die was eigenlijk niet grijs-zwart tabby maar eerder rood-zwart tabby. Heel speciaal.
En silvertabby, is dat ook van zwart? 
Maar goed, zelfs als het allemaal van zwart afgeleid is, komen de afgeleiden van zwart dan een stuk meer voor dan de rode.  Onder de HTK's zie je toch meer zwart-witte en tijgerkleuren en dan rode katten.  Rood is erg populair, dus komt steeds meer voor, maar er zijn zeker niet zoveel rode en creme katten onder de HTK's als alle andere kleuren.  Andere van rood afgeleide kleuren dan rood en creme komt vrijwel niet voor onder HTK's.  Onder raskatten kan je geen goede kansberekening doen, want daar wordt door de mens gekozen welke oudercombinatie's gemaakt worden.

Maar je bent het er toch over eens dat in het geval dat alle katers rood zouden zijn, de kans op rode poezen even groot zou zijn als de kans op rode katers.  Maar alle niet-rode katers trekken de kansberekening dus in het voordeel van de katers tov de poezen.  Als de vader een andere kleur heeft, en die kans is dus in verhouding met de kater-populatie, kan er wel een rode kater uitkomen maar geen rode poes.
Door Ruisje
#3080865
pearlsofpassion schreef: En een gewone grijze tabby dan?
Is dat afgeleid van zwart?
Ik had vroeger een kater en die was eigenlijk niet grijs-zwart tabby maar eerder rood-zwart tabby. Heel speciaal.
En silvertabby, is dat ook van zwart?
Tabby is een aftekening/patroon veroorzaakt door het agouti-gen. De kat heeft een grijs/bruin/oranje 'grondkleur' en de kleur van de aftekening zelf. Die kleur van de aftekening is de werkelijke kleur die wordt vererfd. Tabbies kunnen zwart, rood en afgeleide kleuren zijn. Jouw vroegere kater was dus een black tabby. :) Wel of geen aftekening wordt niet geslachtsverbonden doorgegeven.
Een silvertabby is zwart, rood of een afgeleide daarvan, de kleur van de aftekening/patroon dus. Een black silver tabby is dus zwart. Het zilver wordt veroorzaakt door het inhibitor-gen. Met uitzondering van een smoke kat zijn alle zilver katten tabbies/agouties, ook de abessijn. ;)
pearlsofpassion schreef: Maar goed, zelfs als het allemaal van zwart afgeleid is, komen de afgeleiden van zwart dan een stuk meer voor dan de rode.  Onder de HTK's zie je toch meer zwart-witte en tijgerkleuren en dan rode katten.  Rood is erg populair, dus komt steeds meer voor, maar er zijn zeker niet zoveel rode en creme katten onder de HTK's als alle andere kleuren.  Andere van rood afgeleide kleuren dan rood en creme komt vrijwel niet voor onder HTK's.  Onder raskatten kan je geen goede kansberekening doen, want daar wordt door de mens gekozen welke oudercombinatie's gemaakt worden.
Van kansberekenen heb ik niet zoveel verstand, maar een goede kansberekening maken waarbij mensen gekozen hebben hun HTK wel of niet te castreren en vrij buiten te laten lopen kan ook niet. Als er veel zwart-witte of zwarte cyperse katten in een buurt lopen zegt dat alleen wat over de kleur van de ongecastreerde katten die er lopen. Bij mijn broer vroeger in de buurt liepen bijna alleen maar grijze (blauw) en blauw/creme katten. Daaruit kun je afleiden dat er tenminste 2 ongecastreerde zwarte, rode of schildpad katten met het dilution-gen, al dan niet zichtbaar, rondliepen.
De kansberkening onder raskatten bij gekozen combinaties kan wel, er zijn maar 2 oudercombinates die rode poezen kunnen geven. Dus de combinate rode poes met een rode kater heeft 50% kans op rode poesjes en bij een schildpad poes met rode kater is de kans 25% (schildpad- en rode poesjes, en rode- en zwarte katertjes.)
pearlsofpassion schreef: Maar je bent het er toch over eens dat in het geval dat alle katers rood zouden zijn, de kans op rode poezen even groot zou zijn als de kans op rode katers.  Maar alle niet-rode katers trekken de kansberekening dus in het voordeel van de katers tov de poezen.  Als de vader een andere kleur heeft, en die kans is dus in verhouding met de kater-populatie, kan er wel een rode kater uitkomen maar geen rode poes.
Als alle katers rood zouden zijn en alle poezen rood of schildpad is kans op rode poesjes zoals ik hierboven schreef; 50% bij rode moeders, 25% bij schilpad moeders.
Als er een kansberekening zou worden gemaakt met een groep van evenveel katers en poezen van elke kleur èn ongecastreerd dan zouden er inderdaad minder rode poesjes  geboren worden. Maar de kans is dan even groot dat er minder zwarte poesjes worden geboren. De rode poes is dan even 'zeldzaam' als de zwarte poes. ;)
Een kansberekening van een kattenpopulatie waarbij alle katten meetellen, maar waarvan 80-90% gecastreerd is en dus afvallen kan m.i. geen reële uitkomst geven.

We zijn hartstikke off-topic aan de gang natuurlijk. :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 02 mar 2015, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3080913
Ruisje schreef: Tabby is een aftekening/patroon veroorzaakt door het agouti-gen. De kat heeft een grijs/bruin/oranje 'grondkleur' en de kleur van de aftekening zelf. Die kleur van de aftekening is de werkelijke kleur die wordt vererfd. Tabbies kunnen zwart, rood en afgeleide kleuren zijn. Jouw vroegere kater was dus een black tabby. :) Wel of geen aftekening wordt niet geslachtsverbonden doorgegeven.
Een silvertabby is zwart, rood of een afgeleide daarvan, de kleur van de aftekening/patroon dus. Een black silver tabby is dus zwart. Het zilver wordt veroorzaakt door het inhibitor-gen. Met uitzondering van een smoke kat zijn alle zilver katten tabbies/agouties, ook de abessijn. ;)
Van kansberekenen heb ik niet zoveel verstand, maar een goede kansberekening maken waarbij mensen gekozen hebben hun HTK wel of niet te castreren en vrij buiten te laten lopen kan ook niet. Als er veel zwart-witte of zwarte cyperse katten in een buurt lopen zegt dat alleen wat over de kleur van de ongecastreerde katten die er lopen. Bij mijn broer vroeger in de buurt liepen bijna alleen maar grijze (blauw) en blauw/creme katten. Daaruit kun je afleiden dat er tenminste 2 ongecastreerde zwarte, rode of schildpad katten met het dilution-gen, al dan niet zichtbaar, rondliepen.
De kansberkening onder raskatten bij gekozen combinaties kan wel, er zijn maar 2 oudercombinates die rode poezen kunnen geven. Dus de combinate rode poes met een rode kater heeft 50% kans op rode poesjes en bij een schildpad poes met rode kater is de kans 25% (schildpad- en rode poesjes, en rode- en zwarte katertjes.)
Als alle katers rood zouden zijn en alle poezen rood of schildpad is kans op rode poesjes zoals ik hierboven schreef; 50% bij rode moeders, 25% bij schilpad moeders.
Als er een kansberekening zou worden gemaakt met een groep van evenveel katers en poezen van elke kleur èn ongecastreerd dan zouden er inderdaad minder rode poesjes  geboren worden. Maar de kans is dan even groot dat er minder zwarte poesjes worden geboren. De rode poes is dan even 'zeldzaam' als de zwarte poes. ;)
Een kansberekening van een kattenpopulatie waarbij alle katten meetellen, maar waarvan 80-90% gecastreerd is en dus afvallen kan m.i. geen reële uitkomst geven.

We zijn hartstikke off-topic aan de gang natuurlijk. :biggrin2:
Die tabby-vererving is wel heel interessant. Bedankt daarvoor! ;)

Het klopt wat je schrijft hoor, ik kan er geen fouten in ontdekken met wat ik ervan weet.  Ik geloof gewoon dat je de combinatie's waaruit wel rode katers maar geen rode poezen kunnen voortkomen, vergeet.  Net doordat die combinatie's wel bestaan, is de kans op rode katers iets groter dan rode poezen.  Over de gehele populatie.
Als je vooraf uitgaat van een bepaalde oudercombinatie waaruit rode poezen kunnen voorkomen, is de kans op rode katers of rode poezen uit deze combinatie inderdaad even groot. Net als zwarte poezen en katers, zoals je al aangaf.  Maar er zijn niet enkel dit soort oudercombinatie's mogelijk, in een kattenpopulatie. 
En als je uitgaat van een combinatie waar wel rode katers uit kunnen voorkomen, maar geen rode poezen is die kans niet meer gelijk.  Bij de combinatie van een rode poes en zwarte kater vb, zullen alle katers rood zijn, en alle poezen schildpad.  De kans op rode katers (zekerheid) is in dat geval dus veel groter dan rode poezen (geen kans). 
Als je dan de kansberekening neemt over deze beide voorbeeld combinatie's heen. Hoeveel rode poezen en rode katers er voortkomen als je de kittens uit deze twee oudercombinatie's samentelt, dan krijg je dubbel zoveel rode katers als rode poezen.  Je hebt uiteraard een deel schildpadpoezen, terwijl er helemaal geen schildpad-katers zijn... ;)
In een populaties heb je dus verschillende mogelijke combinatie's.  Combinatie's waaruit rode poezen kunnen voortkomen en net zo goed rode katers:  Schildpadmoeder x rode vader, rode moeder x rode vader.  En ook combinatie's waaruit enkel rode katers en geen rode poezen voorkomen: schildpadmoeder x zwarte vader, rode moeder x zwarte vader.  Verder zijn er ook nog combinatie's die natuurlijk enkel zwarte of schildpadkittens geven zoals zwarte moeder x rode vader of zwarte moeder x zwarte vader.  Deze doen hier echter niet ter zake omdat we de verschillen in kans tussen een rode kater en rode poes vergelijken. 
Het feit dat deze combinatie's ook voorkomen, beïnvloed echter wel de kans op bepaalde oudercombinatie's en die hebben dan weer invloed op het voorkomen van rode katers of poezen in de populatie.  Hoe meer zwarte katten tov rode katten in de populatie, hoe meer verschil er in kans op rode katers en rode poezen zit.  Om de eigenlijke kansen uit te rekenen, wordt het dus wel nog een stuk ingewikkelder en afhankelijk van welke populatie de vergelijking plaatsvind. 


Ik greep terug naar HTK populatie's omdat, wanneer men zegt dat rode poezen zeldzamer zijn dan rode katers, dat meestal over HTK's gaat.  Asielkatjes, of kittens van bij mensen thuis. 
Bij raskatten worden de combinatie's door de mensen gekozen en  zijn er soms voorkeuren in kleuren binnen een ras. Dus de kleuren binnen het ras worden beïnvloed ipv dat ze ad random zijn zoals bij loslopende katten.  Het is inderdaad waar dat bij HTK's een groot deel van de katten gecastreerd zijn. Maar tenzij je ervanuit gaat dat bepaalde kleuren eerder gecastreerd worden dan andere, heeft dat geen effect en zijn de kleuren van de ouders die deelnemen aan het voortplanten van de populatie nog steeds ad random (dus geen inmenging van de mens).  Ik geloof niet dat zwarte katten eerder gecastreerd worden dan rode katten... 

En nu stop ik er ook mee, want het is inderdaad heel erg off-topic. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 mar 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door