Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

kiara schreef: Ik denk ook dat er 1 heel belangrijk ding word vergeten nl: het risico dat je loopt met zoveel kilo's
Het mag officieel niet en de mensen die het doen lopen dus ook nog risico op op zijn minst een prent
En dan ook de prenten die je op kan lopen op je rit ( ja kan je denken eigen schuld) maar het word hier in Nederland soms zo onduidelijk aangegeven dat je het gewoon niet meer weet
Dan nog de slijtage van je eigen auto ( als je geen auto huurt)
Nou dat vind ik nogal wat, en dan zitten er sommige mensen te miepen dat je misschien een "zak centje "over houd nou als je dit allemaal bij elkaar optelt is het een schip van bij leggen
Maakt niet uit maar heb er respect voor ! Ik wel
Ik ben er nog steeds niet achter waarom het niet zou mogen?

En tja, een boete heb ik ook al eens gehad tijdens een ritje, maar dat vind ik wel eigen verantwoordelijkheid. Een ander kan er niks aan doe dat ik blijkbaar niet genoeg oplet en een beetje te hard rijdt.
Volgens mij heeft dat met de Voedsel en waren autoriteit te maken, hygiëne van de volksgezondheid enzo. Er word hier ook al verwezen naar dozen met lekkende karkassen en bloedsporen daar kunnen natuurlijk wel onhygiënische situaties uit ontstaan. Ik ben er niet helemaal zeker van maar denk dat je een fikse bekeuring kan krijgen en dat de partij die je vervoert vernietigd wordt/kan worden.

Overbelading is ook iets waar je voor bekeurd kan worden en je mag wat je te veel mee had niet meer verder vervoeren.

Volgens mij heb ik ook wel eens een topic gelezen van iemand die verzamelpunt was. Daar lag een paar honderd kilo verpakt in de voortuin en dat moest toen op last van de politie weggehaald worden en wanneer het weer geconstateerd zou worden zou ze een bekeuring krijgen.
kiara schreef: Ik denk ook dat er 1 heel belangrijk ding word vergeten nl: het risico dat je loopt met zoveel kilo's
Het mag officieel niet en de mensen die het doen lopen dus ook nog risico op op zijn minst een prent
En dan ook de prenten die je op kan lopen op je rit ( ja kan je denken eigen schuld) maar het word hier in Nederland soms zo onduidelijk aangegeven dat je het gewoon niet meer weet
Dan nog de slijtage van je eigen auto ( als je geen auto huurt)
Nou dat vind ik nogal wat, en dan zitten er sommige mensen te miepen dat je misschien een "zak centje "over houd nou als je dit allemaal bij elkaar optelt is het een schip van bij leggen
Maakt niet uit maar heb er respect voor ! Ik wel
Weet je, misschien moet jij eens niet zo hard miepen en oordelen over zaken waar je totaal geen weet van hebt, maar wel denkt te hebben omdat je misschien ook een keertje hebt meegedaan.

Er zijn mensen in de V&A actief die er wel degelijk meer uithalen dan een zakcentje. Vind IK dat erg, nee, van mij hoeft niemand met tig kilo's vlees te sjouwen, de risico's te lopen enz voor een zolder vol " bedankt hé". Van mij mag iedereen de vervoerskosten rekenen die hij/zij wil, want voor mij zijn vervoerskosten ook meer dan de litertjes gedeeld door de kilometertjes. De voordelen hoeven niet alleen maar voor de afnemers te zijn, de rijders mogen ook hun voordeel hebben. Van mij mag je er ook een marge opzetten om eventuele onvoorziene kosten op te vangen c.q. als beloning voor het vele werk.  Maar hou in dat laatste geval dan alleen niet zo stug vast aan dat vrijwilligerswerk. Want als als echt ALLEMAAL vrijwilligerswerk was, dan hoefden mensen die de toegang ontzegt is uit de V&A mij/ons niet te bedreigen of wat dan ook om de handel weer te kunnen slijten. Dan hoefde ik niet verrot gescholden te worden voor Nazi of kampbeheerder als een topic niet was toegestaan enz. Het was toch immers voor nop, dus wat is dan je verlies?
Dus respect voor de rijders, ongeacht welke van mijn kant...zeker, want zelf doe ik het al niet meer. Maar verder komt alles wat ik hier zeg voort uit de jarenlange ervaringen met de MENSEN in de V&A en dan vooral diegene met de grootste muilen en dat ga jij...als iemand die nog te beroerd is om de aanwijzingen/regels te lezen en toe te passen in de V&A niet als "gemiep" weg zetten.
kiara schreef: Laat maar het word weer is verkeerd begrepen
Tja, als je eerst schrijft dat het niet mag zonder uitleg, en daarna weer schrijft ja ik weet dat het niet mag maar misschien niet handig om te schrijven hier, dan geeft dat toch ook vraagtekens?
Als iets niet mag dan mag het niet, en dan kun je die regeltjes toch gewoon hier wegzetten?
El_Kato schreef: Volgens mij heeft dat met de Voedsel en waren autoriteit te maken, hygiëne van de volksgezondheid enzo. Er word hier ook al verwezen naar dozen met lekkende karkassen en bloedsporen daar kunnen natuurlijk wel onhygiënische situaties uit ontstaan. Ik ben er niet helemaal zeker van maar denk dat je een fikse bekeuring kan krijgen en dat de partij die je vervoert vernietigd wordt/kan worden.

Overbelading is ook iets waar je voor bekeurd kan worden en je mag wat je te veel mee had niet meer verder vervoeren.

Volgens mij heb ik ook wel eens een topic gelezen van iemand die verzamelpunt was. Daar lag een paar honderd kilo verpakt in de voortuin en dat moest toen op last van de politie weggehaald worden en wanneer het weer geconstateerd zou worden zou ze een bekeuring krijgen.

Ja dat zou zeker een ding kunnen zijn. Maar ik vraag me dan af waar de grens ligt? Want of ik nu voor mezelf naar degomeat rijd, 15 km, en ik haal daar 100 kilo alleen voor mezelf, of naar VSE (ik dacht 100 km?) en haal daar 400 kilo, ook voor anderen, maar dat kan ik duidelijk laten zien, wat maakt dan het verschil?
Ik zou best een lijntje willen rijden maar dat gaat moeilijk zonder auto en rijbewijs.. mijn vriend heeft ook geen rijbewijs of auto..
Daarbij zit ik nog op school en kan ik niet zomaar even vrij nemen. Ik heb nu 2x meegedaan. En ben super te vreden!
Ik denk dat het met dit soort gewichten nog niet zo veel uitmaakt. Je kan het dan waarschijnlijk idd goed laten zien voor wie wat is en daarbij zitten er genoeg op het forum bij wie die hoeveelheden in een maand/2 maanden op is. Daarbij heeft VSE het keurig verpakt in dozen of je het nou bevroren of vers mee hebt.

Wanneer het een omvang heeft als zijnde bedrijfsmatig dan word het anders. Welke omvang als zijnde bedrijfsmatig gezien kan worden durf ik niet te zeggen maar ik denk dat je die kant op gaat als je boven de 500 kg gaat vervoeren dan wordt het lastig zeggen dat het alleen voor jezelf is of voor jezelf en de buurvrouw. Het zal dan misschien ook weer schelen of het keurig in dozen verpakt zit of dat er lekkende zakken achterin liggen. En dan nog denk ik dat bv een Ramses met een keurige boekhouding kan laten zien (bestel excel) voor wie ze wat meeneemt. En als ze dan ook nog kan laten zien dat er geen of minimaal geld aan overgehouden wordt ook al heeft ze 1.500 kg mee in de auto dat het niet bedrijfsmatig kan zijn. Ik denk dat als het als bedrijfsmatig aangewezen wordt je aan allerlei vervoersregelgeving moet voldoen.

Is even invulling van mijn kant overigens ben niet bekend met die regelgeving  ;)
eelke schreef: Je hebt zeker een punt.
Van mij moet ook niemand iets, maar ik vind het wel opvallend. Want als je zelf die ritjes doet, voel je die druk van weer iets moeten plannen wel. En ja, daar ben je natuurlijk ook zelf helemaal bij.
Maar goed, als je eerst 2 jaar hoort, wanneer ga je weer, mijn vriezers zijn bijna leeg, ik heb weer nodig, dan is het gek dat in het jaar daarna wanneer je niet kunt, er niemand het dan nog zo nodig heeft.
En ik heb het ook niet over een klein groepje, ik reed 400 kg per keer, een aantal keer wel meer dan reed ik met de aanhanger. Ik denk dat er 20-30 mensen regelmatig meebestelden.

En een zakcentje, euh nee. Hoogstens een paar euro die dan op ging aan de Mac. Dus inderdaad voor de lol.

Dus eigenlijk is de conclusie dat wij dus inderdaad zo gek zijn om zoiets een hele dag te doen, da's ook een openbaring hoor!  ;D
Nou ja, weet je, je zegt het zelf ook al wel. Het is voor jou ook een hele klus geweest. Dag op pad, aanhanger huren enz. Moet je maar net willen en kunnen. Ik heb een klein autotje. Ik kan écht geen 400 kilo daarin krijgen. Ik heb ook geen trekhaak. Dan moet ik een auto gaan huren. Je moet bestellingen inventariseren (als ik de topics in de V&A zie raak ik al van de leg, Pietje wil dit, Klaasje wil dat toch niet meer, Jantje vraagt of je nog aan product X kan komen enz enz enz), betalingen regelen.

En ik weet niet hoe het een paar jaar terug was, maar de hoeveelheid leveranciers die door heel NL leveren zijn ook toegenomen. Je betaald er vaak wat meer bij, maar hoe makkelijk is het om bij 1 leverancier een compleet menu te bestellen en het diepgevroren voor de deur afgeleverd te krijgen. Dat scheelt nogal met de enorme hoeveelheid moeite die bij een lijntje komt kijken. Dan is het maar net of mensen de producten goed genoeg vinden, de prijs aantrekkelijk genoeg of dat je er nergens anders aan kan komen.
Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik me eigenlijk nogal verbaas over dit topic....

Ten eerste wil ik toch even gezegd hebben dat de Vraag & Aanbodhoek een klein onderdeel is van Barfplaats. Als je daar dus gratis of semi-gratis lijntjes rijdt voor de mensen, is dat in mijn ogen geen bijdrage aan "het forum". Oftewel, Barfplaats is niet Vraag en Aanbod, Vraag en Aanbod is niet Barfplaats.

Verder vind ik het onvoorstelbaar wat een verwachtingen mensen hebben. Van de lijntjesrijders en van de bestellers. Voor mij is het rijden van een lijntje iets zakelijks. En het mee bestellen idem dito. Jij biedt iets aan, ik wil het hebben, klaar. Dat is de deal. En als jij dingen doet die feitelijk niet reëel zijn (ik zeg maar even wat, je staat dagenlang vlees te verpakken en alle vetrandjes weg te snijden en je vraagt daar ook nog eens de bodemprijs en je krijgt dan ook nog eens zeikerds aan je deur): dan is de deal gewoon niet goed. Ik denk dat voor zowel de rijders als de bestellers de deal goed moet zijn en goed moet voelen.

Maar nee, je mag er eigenlijk niks aan verdienen, of je mag er alleen een zakcentje aan verdienen. Maar meer dan een zakcentje is asociaal. En dan mogen de mensen niet klagen. Die moeten dankbaar zijn dat je het voor hun mee neemt. En als er dan wat stuk gaat, verwacht men dat iedereen mee betaald. En als iemand wel lekker aan zijn of haar lijntje verdiend, is een deel van de mensen daar heimelijk pissig over. En als er dan iets mis gaan, mag de besteller ook niet klagen. En als een rijder niet meer wil rijden, verwacht een deel van de mensen eigenlijk dat andere mensen (bestellers) het overnemen. En waar blijft de eeuwige dankbaarheid?! Want tenslotte heeft de lijntjesrijder zoveel risico genomen! 

Het spijt me, maar ik vind dat mensen irreële verwachtingen hebben. Over het hele Vraag en Aanbod gebeuren.

Maar goed, als je dan al verwachtingen hebt, spreek ze uit. Laat mensen weten wat je biedt en wat zij van jou wel/niet kunnen verwachten. Als ik 20 kg bestel en 20 kg betaal, verwacht ik ook 20 kg te krijgen. Dat verwacht ik van Albert Heijn, dat verwacht ik van een lijntje. Maar als dat niet is wat je leveren kan, laat het weten. Zeg dat je gratis rijdt en mensen niet bij jou kunnen reclameren. Ofzo.

Wel verwachtingen hebben, ze niet uitspreken en boos of verdrietig of teleurgesteld zijn over verwachtingen die niet uit komen: daar heb je alleen jezelf mee. OK, en ons. En in dit geval Angelique in het bijzonder (voor wie het pas echt liefdewerk-oud-papier is, het moeten opruimen van de V&A hoek, het moeten managen van alle (irreële) verwachtingen. En dan wordt zij soms nog voor rotte vis uitgemaakt ook...).
Wat ik zo vreselijk jammer vind is dat niets meer voor niets kan,het elkaar helpen aan goedkoop vlees was toch het uitgaanspunt?
Sommigen denken er ook zo over,maar dat zijn er maar weinig.
Ik vind het nogal vervelend dat ik na heel wat werk,geregel en gedoe op de carpoolplaats kom en iemand komt aanrijden,vraagt welke spullen voor hem/haar zijn,ze vervolgens inlaad en zonder ook maar iets te zeggen weg rijd...
Natuurlijk hoef je niet op je knieen te gaan liggen,maar een dankjewel voor de moeite zou wel op z'n plaats zijn.
Wij als vervoerders,hebben ook met spullen van jou gesjouwd.
We hebben eens bij iemand thuisbezorgd,omdat er geen vervoer was,degene was nog te beroerd om z'n eigen spullen uit de auto te halen en stuurde daarna Xerox,die met me mee was een heel vervelend berichtje...
En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen,dat is zo jammer...
Dankbaar hoef je niet te zijn,ik heb het meer over respect.
Robbie, wat jij beschrijft en waar je tegenaan loopt vind ik gewoon binnen de fatsoensnormen vallen hoor.
Een bedankje dat iemand iets voor je mee neemt is toch normaal, en (helpen) uit-/inladen van je eigen spullen ook.
En soms gebeurt het wel eens (daar ben ik me zelf van bewust) dat in de drukte of een speurtocht naar een vermiste doos dat bedankje niet helemaal goed wordt uitgesproken of aankomt bij de sjouwer. Maar dan is er altijd nog een topic, sms of appje om die bedankjes alsnog over te brengen.

Dat niets meer voor niets kan vind ik ook erg lastig en vervelend. Ik voel me erg bezwaard dat ik VVK ga rekenen over de meegenomen kilo's. Maar helaas moet ik het ook doen van een zeer laag inkomen. Als ik dan mijn tijd en auto beschikbaar kan stellen hoop ik dat ik voldoende bijdraag. Meer kan nu helaas niet.
VVK bijdragen is natuurlijk het minste wat meelifters kunnen doen,  Bertine! Waar robbie volgens mij op doelt is dat het jammer is dat steeds meer mensen er echt winst op willen maken. Wat 'consumentengedrag' wel in de hand werkt... want je verdient er toch op?! Maar nou nee, wij dus niet...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door