- do 14 aug 2014, 14:19
Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik me eigenlijk nogal verbaas over dit topic....
Ten eerste wil ik toch even gezegd hebben dat de Vraag & Aanbodhoek een klein onderdeel is van Barfplaats. Als je daar dus gratis of semi-gratis lijntjes rijdt voor de mensen, is dat in mijn ogen geen bijdrage aan "het forum". Oftewel, Barfplaats is niet Vraag en Aanbod, Vraag en Aanbod is niet Barfplaats.
Verder vind ik het onvoorstelbaar wat een verwachtingen mensen hebben. Van de lijntjesrijders en van de bestellers. Voor mij is het rijden van een lijntje iets zakelijks. En het mee bestellen idem dito. Jij biedt iets aan, ik wil het hebben, klaar. Dat is de deal. En als jij dingen doet die feitelijk niet reëel zijn (ik zeg maar even wat, je staat dagenlang vlees te verpakken en alle vetrandjes weg te snijden en je vraagt daar ook nog eens de bodemprijs en je krijgt dan ook nog eens zeikerds aan je deur): dan is de deal gewoon niet goed. Ik denk dat voor zowel de rijders als de bestellers de deal goed moet zijn en goed moet voelen.
Maar nee, je mag er eigenlijk niks aan verdienen, of je mag er alleen een zakcentje aan verdienen. Maar meer dan een zakcentje is asociaal. En dan mogen de mensen niet klagen. Die moeten dankbaar zijn dat je het voor hun mee neemt. En als er dan wat stuk gaat, verwacht men dat iedereen mee betaald. En als iemand wel lekker aan zijn of haar lijntje verdiend, is een deel van de mensen daar heimelijk pissig over. En als er dan iets mis gaan, mag de besteller ook niet klagen. En als een rijder niet meer wil rijden, verwacht een deel van de mensen eigenlijk dat andere mensen (bestellers) het overnemen. En waar blijft de eeuwige dankbaarheid?! Want tenslotte heeft de lijntjesrijder zoveel risico genomen!
Het spijt me, maar ik vind dat mensen irreële verwachtingen hebben. Over het hele Vraag en Aanbod gebeuren.
Maar goed, als je dan al verwachtingen hebt, spreek ze uit. Laat mensen weten wat je biedt en wat zij van jou wel/niet kunnen verwachten. Als ik 20 kg bestel en 20 kg betaal, verwacht ik ook 20 kg te krijgen. Dat verwacht ik van Albert Heijn, dat verwacht ik van een lijntje. Maar als dat niet is wat je leveren kan, laat het weten. Zeg dat je gratis rijdt en mensen niet bij jou kunnen reclameren. Ofzo.
Wel verwachtingen hebben, ze niet uitspreken en boos of verdrietig of teleurgesteld zijn over verwachtingen die niet uit komen: daar heb je alleen jezelf mee. OK, en ons. En in dit geval Angelique in het bijzonder (voor wie het pas echt liefdewerk-oud-papier is, het moeten opruimen van de V&A hoek, het moeten managen van alle (irreële) verwachtingen. En dan wordt zij soms nog voor rotte vis uitgemaakt ook...).