Heel fijn dat ze nu goed samen gaan!
Bij kort gras grazen de paarden alleen de suikerrijke toppen af en krijgt het gras weinig kans om die suikers om te zetten in moeilijker verteerbare structuren. Nou lijkt het bij kort gras dat de paarden weinig binnen krijgen, maar je verkijkt je er ook op, omdat alle bijgroei meteen wordt opgegeten.
Lang/ouder gras bevat veel meer structuur en is in verhouding gezonder, maar er staat natuurlijk wel veel meer biomassa. Zeker een shetlander zou ik niet onbeperkt laten grazen, want ze kunnen zich echt doodziek eten. Met stroken zorg je ervoor dat het ze wel het volgroeide gras eten, maar ook weer niet teveel in massa, dus dat is op zich wel goed.
Het blijft ook per paard kijken, het ene heeft al die extra's nodig, het andere wordt al dik van een paar sprietjes.
Op zich is een onbemeste weide prima, maar als de bodem echt uitgeput wordt, dan gaat het gras volgens mij ook meer suikers aanmaken en dat is juist ongezond.
Dan speelt de temperatuur ook nog mee voor het suikergehalte van het gras, meer hierover lees je o.a. op (naar beneden scrollen tot bij gras).
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... g.htm
Succes met je paarden paradijs, lijkt me een droom als je paarden in je tuin wonen!