Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Stond ze voorheen wel samen met anderen in de wei? Waarom nu niet?

Hoe lang heeft het geduurd eer dit gedrag begon toen ze aan huis stond?

Had ze maatjes op haar oude plek?

Wellicht mist ze toch wat structuur in de vorm van een dagindeling... staat ze nu 24 uur per dag op dezelfde plek?
Door Hope
Ze stonden op de pensionstal allemaal apart. Vriendjes had ze niet, de paarden konden door de hoge omheiningen feen fysiek contact hebben

Ze staan nu apart om ze te laten kennismaken. Misschien ben ik te voorzichtig en kunnen ze gewoon al samen?

Ze is hier een week geweest voor ze dit begon te doen. De dagindeling is als volgt:
07.30 voeren (brok, hooi ligt onbeperkt ter beschikking)
08.00 - 12.30 weiland met veel gras (bouw het rustig op)
12.30 terug naar kaler stuk
14.00 werken (longeren, wandelen, grondwerk of zo)
18.00 voeren
22.30 voeren
Door eelke
Hope schreef: Ze stonden op de pensionstal allemaal apart. Vriendjes had ze niet, de paarden konden door de hoge omheiningen feen fysiek contact hebben

Ze staan nu apart om ze te laten kennismaken. Misschien ben ik te voorzichtig en kunnen ze gewoon al samen?

Ze is hier een week geweest voor ze dit begon te doen. De dagindeling is als volgt:
07.30 voeren (brok, hooi ligt onbeperkt ter beschikking)
08.00 - 12.30 weiland met veel gras (bouw het rustig op)
12.30 terug naar kaler stuk
14.00 werken (longeren, wandelen, grondwerk of zo)
18.00 voeren
22.30 voeren
En ze staat nu heel de dag te ijsberen? Ook zowel op de wei als op de paddock? Is er, als je terug denkt, een aanleiding geweest?

Ik denk dat ze je ze gewoon samen zou kunnen zetten. Op een groot stuk, op de wei? Waar ben je bang voor? Ik ken je paarden natuurlijk niet dus lastig advies geven daarin.
Door spikkel
Misschien een tip voor je Hope, onze paarden hebben een Paddock Paradise om hun stukje zomerweide. Langs de rand van de hooiweide hebben we een breed pad gemaakt zo'n 200 mtr lang. Ik voer ze aan dit pad kleine plukjes hooi zodat ze moeten lopen om te eten. Voorts hebben ze een zand paddock waar ze kunnen rollen spelen en we kunnen er grondwerk doen. Juist de paden zorgen er voor dat ze overal heen kunnen, de paden en paddock zijn met elkaar verbonden en zorgt tevens voor minder stress en verveling.
Door Kaela
Paddock paradise is inderdaad heel erg leuk en indien haalbaar zeker doen! Bewegen is en blijft voor gezonde en zieke paarden het aller belangrijkste! Ook op kleine schaal levert het al super veel meer beweging (en dus vermaak) op! Als ze heel specifiek op 1 plek ijsbeert, zou ik op die plek iets doen. Een draadje overdwars, dat stukje even afzetten. Grote kans dat ze het dan elders gaat doen, maar ook grote kans dat je het even doorbreekt.

Daarnaast zou ik ze zeker samen gaan zetten. Tenzij je een gegronde reden hebt het niet te doen, is samen altijd leuker en beter dan alleen.

Je dagindeling lijkt me verder prima en je bent goed bezig! Het heeft voor jullie allemaal tijd nodig om te wennen. Paarden zijn enorm gewoonte dieren en nieuwe gewoontes kosten tijd.
Door Hope
Kaela schreef: Paddock paradise is inderdaad heel erg leuk en indien haalbaar zeker doen! Bewegen is en blijft voor gezonde en zieke paarden het aller belangrijkste! Ook op kleine schaal levert het al super veel meer beweging (en dus vermaak) op! Als ze heel specifiek op 1 plek ijsbeert, zou ik op die plek iets doen. Een draadje overdwars, dat stukje even afzetten. Grote kans dat ze het dan elders gaat doen, maar ook grote kans dat je het even doorbreekt.

Daarnaast zou ik ze zeker samen gaan zetten. Tenzij je een gegronde reden hebt het niet te doen, is samen altijd leuker en beter dan alleen.

Je dagindeling lijkt me verder prima en je bent goed bezig! Het heeft voor jullie allemaal tijd nodig om te wennen. Paarden zijn enorm gewoonte dieren en nieuwe gewoontes kosten tijd.
De reden dat ik ze apart heb gezet is ze tijd te geven even aan elkaar te wennen, maar ik geloof op zich wel dat het goed zit.
Verder ben ik bang dat ze gaan kleven en ik ze niet meer uit elkaar kan halen. Dat er paniek uitbreekt als ik met één van de twee een wandeling ga maken. Nu zou de shetlander op zich wel zorgen dat ze nooit helemaal alleen zijn.

Paddock paradise wil ik t.z.t zeker gaan doen! We hebben nu ongeveer een hectare grond, maar de omheining moet dit najaar echt vervangen. Dan wil ik dan gewoon zo'n paradise maken, of kan dat ook nu al maar dan simpel met prikpaaltjes?
Door Kaela
Tja, kleven. Ik heb liever een paard dat kleeft, dan een paard dat om dat te voorkomen alleen moet leven. Zal wel meevallen denk ik, want ze is al zo lang gewend alleen met jou bezig te zijn. Kleven zie je vooral bij paarden die al hun hele leven in groepen staan en hechte vriendschappen hebben. Kan wel zijn dat ze in het begin even wat kleverig wordt, omdat het allemaal nieuw is. Maar dan leert ze ook wel weer dat ze na het werk echt wel weer bij haar vriendinnetje terug mag.

Als je de mogelijkheid heb, verzin dan vast iets met prikpaaltjes. Het hoeft niet heel spannend, maar simpelweg in het stuk land waar ze staan een aardig grote rechthoek of vierkant af zetten. Als ze elkaar nog niet zo goed kennen, zou ik de track zeker een meter of 4 a 5 breed houden, dan kunnen ze altijd om elkaar heen. En de hoeken kun je schuin doen, zodat ze mooi door de bochten kunnen en daar ook net wat meer ruimte voor passeren hebben. Dan mooi hooi en water verspreiden, zodat ze reden hebben om wat heen en weer te scharrelen.
En je kan ze elke dag een paar uurtjes in het middenstuk laten grazen, of als je ze nog geen kennis hebt laten maken om en om op de track en in het midden.
Door Hope
Kaela schreef: Tja, kleven. Ik heb liever een paard dat kleeft, dan een paard dat om dat te voorkomen alleen moet leven. Zal wel meevallen denk ik, want ze is al zo lang gewend alleen met jou bezig te zijn. Kleven zie je vooral bij paarden die al hun hele leven in groepen staan en hechte vriendschappen hebben. Kan wel zijn dat ze in het begin even wat kleverig wordt, omdat het allemaal nieuw is. Maar dan leert ze ook wel weer dat ze na het werk echt wel weer bij haar vriendinnetje terug mag.

Als je de mogelijkheid heb, verzin dan vast iets met prikpaaltjes. Het hoeft niet heel spannend, maar simpelweg in het stuk land waar ze staan een aardig grote rechthoek of vierkant af zetten. Als ze elkaar nog niet zo goed kennen, zou ik de track zeker een meter of 4 a 5 breed houden, dan kunnen ze altijd om elkaar heen. En de hoeken kun je schuin doen, zodat ze mooi door de bochten kunnen en daar ook net wat meer ruimte voor passeren hebben. Dan mooi hooi en water verspreiden, zodat ze reden hebben om wat heen en weer te scharrelen.
En je kan ze elke dag een paar uurtjes in het middenstuk laten grazen, of als je ze nog geen kennis hebt laten maken om en om op de track en in het midden.
Daar zit wat in, dan zet ik ze toch maar eens samen.
Paddock paradise is nu wat lastig omdat overal flink gras staat. Maar goed, een track langs 1 drinkpunt in plaats van emmers water sjouwen zou zeker fijn zijn, en met wat creativiteit kunnen ze dan ook altijd in de schuilstal. Ik ga eens puzzelen morgen.

Beweging krijgt ze nu genoeg, dat dan weer wel  ::)
Door Kaela
Hope schreef: Daar zit wat in, dan zet ik ze toch maar eens samen.
Paddock paradise is nu wat lastig omdat overal flink gras staat. Maar goed, een track langs 1 drinkpunt in plaats van emmers water sjouwen zou zeker fijn zijn, en met wat creativiteit kunnen ze dan ook altijd in de schuilstal. Ik ga eens puzzelen morgen.

Beweging krijgt ze nu genoeg, dat dan weer wel  ::)
Kijk, altijd het positieve zien, heel goed  ;D.

Geintje hoor, ik snap dat je het ijsberen wil doorbreken. Ik hoop voor je dat het samen zetten goed gaat en dat het helpt!

Ennuh, een paar kiekjes zouden dan best leuk zijn!
Door spikkel
Wat ook leuk is, is rare dingen af en toe op de track of paddock zetten, een gekleurde ton of een oude paraplu(goed vastmaken), ik heb dit weleens gelezen om de cirkel (gedrag etc) te doorbreken. Ik doe het zelf ook weleens, je zou ook kleinmazige hooinetten kunnen ophangen zodat ze wat langer met eten bezig zijn en dus ook minder verveling hebben.
Door Hope
Ze staan nu met z'n drieën op een groot stuk grasland dat twee weken rust heeft gehad.
Ze doen het super samen, geen enkele strijd. Gadrienette is de leidster, Tess vind het prima.

Ik twijfel hoe ik het moet doen met het gras. We hebben het niet laten bemesten maar de bodem is vruchtbaar en het groeit als kool. Met de koliek van Reus nog vers in het geheugen durf ik ze bijna niet meer op het gras te zetten. Gewoon elke dag een metertje erbij? Het staat echt hoog. Bij Gadrienette komt het tot over de voorknie. Er zit geen mest op, geen drijfmest en geen kunstmest.
Ik vraag me wel af wat beter is. Dat hoge gras, of het "overspannen" gras van een pensionstal waar ze eigenlijk te weinig gras hebben, het erg kort is en ze aan de slag moeten met kunstmest. 
Door eelke
Hmmmm ja dat je dat lastig vind snap ik heel goed!
Wel fijn dat ze samen staan.

Volgens mij was er iets met in stroken grazen... en dan het verhaal van steeds een meter erbij dan eten ze de hele grasstengel, maar gewoon steeds een tijdje op het gehele land eten ze vooral de toppen. Maar wat het voordeel nu ook al weer was?
Door Vena
Heel fijn dat ze nu goed samen gaan!

Bij kort gras grazen de paarden alleen de suikerrijke toppen af en krijgt het gras weinig kans om die suikers om te zetten in moeilijker verteerbare structuren. Nou lijkt het bij kort gras dat de paarden weinig binnen krijgen, maar je verkijkt je er ook op, omdat alle bijgroei meteen wordt opgegeten.

Lang/ouder gras bevat veel meer structuur en is in verhouding gezonder, maar er staat natuurlijk wel veel meer biomassa. Zeker een shetlander zou ik niet onbeperkt laten grazen, want ze kunnen zich echt doodziek eten. Met stroken zorg je ervoor dat het ze wel het volgroeide gras eten, maar ook weer niet teveel in massa, dus dat is op zich wel goed.

Het blijft ook per paard kijken, het ene heeft al die extra's nodig, het andere wordt al dik van een paar sprietjes.

Op zich is een onbemeste weide prima, maar als de bodem echt uitgeput wordt, dan gaat het gras volgens mij ook meer suikers aanmaken en dat is juist ongezond.

Dan speelt de temperatuur ook nog mee voor het suikergehalte van het gras, meer hierover lees je o.a. op (naar beneden scrollen tot bij gras).

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... g.htm 

Succes met je paarden paradijs, lijkt me een droom als je paarden in je tuin wonen!
Door Hope
Vena schreef: Heel fijn dat ze nu goed samen gaan!

Bij kort gras grazen de paarden alleen de suikerrijke toppen af en krijgt het gras weinig kans om die suikers om te zetten in moeilijker verteerbare structuren. Nou lijkt het bij kort gras dat de paarden weinig binnen krijgen, maar je verkijkt je er ook op, omdat alle bijgroei meteen wordt opgegeten.

Lang/ouder gras bevat veel meer structuur en is in verhouding gezonder, maar er staat natuurlijk wel veel meer biomassa. Zeker een shetlander zou ik niet onbeperkt laten grazen, want ze kunnen zich echt doodziek eten. Met stroken zorg je ervoor dat het ze wel het volgroeide gras eten, maar ook weer niet teveel in massa, dus dat is op zich wel goed.

Het blijft ook per paard kijken, het ene heeft al die extra's nodig, het andere wordt al dik van een paar sprietjes.

Op zich is een onbemeste weide prima, maar als de bodem echt uitgeput wordt, dan gaat het gras volgens mij ook meer suikers aanmaken en dat is juist ongezond.

Dan speelt de temperatuur ook nog mee voor het suikergehalte van het gras, meer hierover lees je o.a. op (naar beneden scrollen tot bij gras).

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... g.htm 

Succes met je paarden paradijs, lijkt me een droom als je paarden in je tuin wonen!
Dank je, hier kan ik wat mee!

De bodem is alleen dit voorjaar niet bemest. De vorige bewoners deden dat altijd behoorlijk heftig en dus hebben wij op advies van de loonwerker besloten om nu over te slaan en later een analyse te laten maken. Het is mooi gras. Niet van dat fijne gras met allemaal precies dezelfde sprietjes. Het is mooi stengelig en nu beginnen er wat pluimen in te staan.

De paarden thuis is fantastisch. Het is altijd mijn droom geweest en nu staan ze hier gewoon! Het is alleen ook behoorlijk wennen. Ik vind het best spannend, vooral ook omdat ik altijd op een pensionstal heb gestaan waar ze de dingen toch wel heel anders deden dan ik dat nu doe. Waarbij ik niet zeg dat er dingen niet goed waren, maar thuis heb ik gewoon veel meer ruimte per paard en dus ook veel meer mogelijkheden.
Door spikkel
Als ze genoeg gras tot beschikking hebben, geef dan geen biks bij, vooral de shetlanders zijn daar gevoelig voor.
Korte sprietjes gras zitten inderdaad vol met suiker. Strookbegrazing is een idee, maar ook lastig omdat hoe verder het draadje wordt verzet, hoe meer afgevreten het raakt en krijg je meer korte stoppels.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door