Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Alba
Berna schreef: Brrrrr...ik hou er dus niet van als een ras show en werklijnen heeft. Hele slechte zaak! Dan klopt er dus iets niet bij de rasomschrijving en showkeurmeesters.

Je ziet dit ook heel goed bij setters. Triest om te zien. Het zou niet zo mogen zijn.
Waarom zou dat dan weer alleen aan de showkeurmeesters liggen?
Meestal volgt hierop dat het ook ligt aan de fokkers die graag showen met hun hond en dus op de standaard fokken.
Het ligt natuurlijk net zo goed aan de mensen die de nadruk voor bijna de volle 100% op de werkeigenschappen leggen en het daarbij geen klap kan schelen of die hond in de verste verte nog op de standaard lijkt. Ze willen er een stamboom bij zodat ze deel kunnen nemen aan officiële proeven.

Het een is niet beter of slechter dan de ander, en het is niet de ene of de andere kant z'n schuld.
Ik zie het probleem ook niet zo. Natuurlijk is het jammer als er binnen een ras zo'n scheiding is maar dat is de keuze geweest van fokkers decennia geleden, om bizar veel nadruk te leggen op 1 klein onderdeeltje van de standaard. Het staat alle huidige fokkers vrij om de lijnen weer bij elkaar te brengen als ze dat willen.
Door Martine-Tom
Alba schreef: Waarom zou dat dan weer alleen aan de showkeurmeesters liggen?
Meestal volgt hierop dat het ook ligt aan de fokkers die graag showen met hun hond en dus op de standaard fokken.
Het ligt natuurlijk net zo goed aan de mensen die de nadruk voor bijna de volle 100% op de werkeigenschappen leggen en het daarbij geen klap kan schelen of die hond in de verste verte nog op de standaard lijkt. Ze willen er een stamboom bij zodat ze deel kunnen nemen aan officiële proeven.

Het een is niet beter of slechter dan de ander, en het is niet de ene of de andere kant z'n schuld.
Ik zie het probleem ook niet zo. Natuurlijk is het jammer als er binnen een ras zo'n scheiding is maar dat is de keuze geweest van fokkers decennia geleden, om bizar veel nadruk te leggen op 1 klein onderdeeltje van de standaard. Het staat alle huidige fokkers vrij om de lijnen weer bij elkaar te brengen als ze dat willen.
Om even een makkelijk voorbeeld te pakken, de duitse herder, de show herder kan never nooit meer zijn originele functie uitoefenen, dat vind ik dan weer wel een ding. Show en werklijnen, so be it maar als de hond niet eens meer in staat zou zijn om zijn oorsponkelijke functie te vervullen gaat het wel heel ver, dat zou toch ook een ding moeten zijn in de rasbeschrijving...
Door Alba
Martine-Tom schreef: Om even een makkelijk voorbeeld te pakken, de duitse herder, de show herder kan never nooit meer zijn originele functie uitoefenen, dat vind ik dan weer wel een ding. Show en werklijnen, so be it maar als de hond niet eens meer in staat zou zijn om zijn oorsponkelijke functie te vervullen gaat het wel heel ver, dat zou toch ook een ding moeten zijn in de rasbeschrijving...
Oh het is ook niet alsof ik showlijnen prefereer hoor. Die kiezen dus vaak weer 1 mini dingetje qua uiterlijk uit en bouwen daarop verder. Ook niet goed.
Ik heb me er nooit in verdiept maar volgens mij voldoen die rare glijbaan herders allang niet meer aan de standaard. Die platte snotters bande bullen staan waarschijnlijk ook niet zo in de standaard. Bij de Poedel wordt toch duidelijk gevraagd om een gekrulde vacht en juist op show zijn ze tot op t laatste moment geföhnd alsof een krulletje een diskwalificerende fout zou zijn. Schiet mij maar lek hoor, ik snap t niet.

De werklijnen kunnen dan misschien wel de taak nog vervullen maar is dat zaligmakend als hij voor de rest nauwelijks nog op de standaard lijkt?
En dan heb ik 't alleen over bouw, nog niet over karakter.
Als je het over welzijn hebt, zie ik qua bouw bij werklijnen wel honden die zó slecht in elkaar zitten (als hond, niet eens als zijnde een speciaal ras) dat je je ook achter de oren kan krabben in hoeverre die eigenaren echt welzijn voor ogen hebben.

Nogmaals, ik kies geen kant (hoeft ook niet in mijn ras) maar zie aan alle kanten zaken die mij niet erg aanstaan. Vingertje wijzen is dus weinig nuttig.
Berna schreef: Brrrrr...ik hou er dus niet van als een ras show en werklijnen heeft. Hele slechte zaak! Dan klopt er dus iets niet bij de rasomschrijving en showkeurmeesters.

Je ziet dit ook heel goed bij setters. Triest om te zien. Het zou niet zo mogen zijn.
Je hebt  setters die uit 'showlijnen' komen die ook hun jachtvergunning hebben en prima kunnen jagen.
De Engelse setter komt voor uit 2 lijnen waarvan de ene kant zeer veel lijkt op de huidige jachtsetter  de andere op de showsetter.
Door Berna
Ik weet niet wat je onder jachtvergunning verstaat. Maar gemiddelde showsetter heeft echt geen flauw benul van zijn afkomst. Uitzonderingen daar gelaten.

Volgens mij zie je meer rassen die niet meer kunnen werken dan een werkhond met en slechte bouw.
Wat ik niet begrijp, daarom ook de verwijzing naar de shows, is dat honden die absoluut niet meer een functionele bouw hebben toch showkampioen worden. Kan me niet voorstellen dat zo'n exterieur in de ras omschrijving staat.

Dat een werkhond de looks van het ras moet hebben staat buitenkijf. Mijn reu, die op werk gebied echt super presteerd, heeft geen perfect exterieur. Hij is te athletisch gebouwd. Verder zit hij perfect in elkaar, kan ook niet anders, want zonder goed exterieur (gangwerk) kan er nooit goed gepresteerd worden.
Ik heb er geen moeite mee dat mijn hond nooit een show zal winnen. Waar ik wel moeite mee heb is een wanneer een hond met de looks van een Bordeauxdog wint. Die hond kan nooit het werk doen waar ze voor gefokt waren.

Wij zeggen altijd gekscherend; ze moesten een showkm eens aan de rand van het veld laten kijken. Dan zou hij zien wat een functionele bouw is.
En zo geldt ook voor setter, cockers, herders en doggen.

Ander voorbeeld is natuurlijk de labrador. De field trial lab lijkt absoluut niet meer op de gewone lab. Alleen maar om ze sneller te maken. Dergelijke hondjes zitten perfect in elkaar....maar op shows scoren ze niet zo.

Blijkbaar kan te athletisch wel reden zijn om lager te beoordelen. Maar te groot, te log, te veel vacht en te vet zijn dat niet. Vind ik best vreemd.
Kortom; slechte zaak als een ras een duidelijke scheiding krijgt. Maar blijkbaar prefereren veel mensen hier een hond uit werklijn. Vooral omdat de bouw doorgaans meer solide is en het karakter in de regel ook stabieler.
Lizzy schreef: Waarom de Dalmaat?
Omdat ze zo lief zijn. En zo vrolijk. En zo guitig. En zo rete eigenwijs, soms. En zo veelzijdig. En zo sportief. En zo atletisch. En zo mooi. En zo lief. Oh, dat had ik al gezegd :biggrin2:. En ze zijn gewoon zo niet saai! Ik kan me geen leukere hond voorstellen.
+1  En zo lief  :biggrin2: :smitten: :smitten: :smitten:
Berna schreef: Ik weet niet wat je onder jachtvergunning verstaat. Maar gemiddelde showsetter heeft echt geen flauw benul van zijn afkomst. Uitzonderingen daar gelaten.

Volgens mij zie je meer rassen die niet meer kunnen werken dan een werkhond met en slechte bouw.
Wat ik niet begrijp, daarom ook de verwijzing naar de shows, is dat honden die absoluut niet meer een functionele bouw hebben toch showkampioen worden. Kan me niet voorstellen dat zo'n exterieur in de ras omschrijving staat.

Dat een werkhond de looks van het ras moet hebben staat buitenkijf. Mijn reu, die op werk gebied echt super presteerd, heeft geen perfect exterieur. Hij is te athletisch gebouwd. Verder zit hij perfect in elkaar, kan ook niet anders, want zonder goed exterieur (gangwerk) kan er nooit goed gepresteerd worden.
Ik heb er geen moeite mee dat mijn hond nooit een show zal winnen. Waar ik wel moeite mee heb is een wanneer een hond met de looks van een Bordeauxdog wint. Die hond kan nooit het werk doen waar ze voor gefokt waren.

Wij zeggen altijd gekscherend; ze moesten een showkm eens aan de rand van het veld laten kijken. Dan zou hij zien wat een functionele bouw is.
En zo geldt ook voor setter, cockers, herders en doggen.

Ander voorbeeld is natuurlijk de labrador. De field trial lab lijkt absoluut niet meer op de gewone lab. Alleen maar om ze sneller te maken. Dergelijke hondjes zitten perfect in elkaar....maar op shows scoren ze niet zo.

Blijkbaar kan te athletisch wel reden zijn om lager te beoordelen. Maar te groot, te log, te veel vacht en te vet zijn dat niet. Vind ik best vreemd.
Kortom; slechte zaak als een ras een duidelijke scheiding krijgt. Maar blijkbaar prefereren veel mensen hier een hond uit werklijn. Vooral omdat de bouw doorgaans meer solide is en het karakter in de regel ook stabieler.
Mijn showsetter snapt prima waar ze voor gemaakt is!
Tijdens het praktijkspeuren zie je ook duidelijk dat ze een setter is.
Het gaat om het orweja? Certificaat en bepaalde licenties. Maar aangezien ik niet show en niet jaag weet ik het niet precies .
Monique77 schreef: Voor ons is de labrador toch wel de ideale hond !! Door de gezondheidsproblemen zijn wij afgelopen jaar eens gaan kijken of we niet een ander ras zouden nemen, omdat we de "gok" bij een labrador niet meer durfde te nemen.
Er kwamen een aantal rassen naar voren die ons erg pakte, maar we bleven toch telkens weer terugkomen op de Lab !!
De labrador heeft toch meer het uiterlijk wat wij willen, hebben het karakter wat wij willen (het serieuze karakter met regelmatig de clown-acties), zijn ideale gezinshonden, zijn heerlijk baasgericht en kunnen aan de andere kant toch ook heerlijk hun middelvinger opsteken als ze ergens geen zin in hebben. Er zit dus wel een kop op wat zorgt dat hij niet gehoorzaam geboren zal worden, en daar houden wij wel van  ;D

Hond nummer 3 gaat dus absoluut weer een lab worden, maar we zijn wel van mening dat er genoeg labjes niet de looks/het karakter bezitten waar wij voor zijn gevallen bij de lab ....
Zo zijn een aantal lijnen erg nerveus/plakkerig aan de baas, en daar hebben wij minder mee ... Wij houden meer van open honden die ook zeker zelf een stukje karakter hebben !
Ook zie je in een aantal lijnen agressie, en ook dat vinden wij geen vooruitgang.
Tenslotte de looks, daar zit veel variatie in bij de labrador .... Wij houden van het iets grovere type in bone (waarmee wij dus niet vet bedoelen!) en zien teveel honden die in onze ogen meer op hazewind honden lijken  :-\

Dus ondanks dat de lab ons hart gestolen heeft vinden wij zeker niet alle labradors geweldig, en geeft het ons een leuke uitdaging om een lab te vinden die voor ons aansluit bij het beeld "De Labrador"  :smitten:

En vraag me eigenlijk af hoe dat met andere eigenaren zit ... Gaan jullie onvoorwaardelijk voor het ras en vinden jullie elk hond van het ras leuk, of hebben jullie ook een scheiding in het ras zoals bij bv de labrador ?
+ 1

Ook wij zijn gevallen voor de labrador, ooit overwogen om een golden retriever te nemen, maar afgehaakt door z'n vacht, dus gegaan voor de labrador, en we vinden het ras heerlijk, wel net zoals Monique met grote maren.

Mijn ouwetje heeft niet het eeuwige leven(helaas), dus ook wij zijn al aan het rondneuzen waar als er weer een labje komt deze vandaan zou kunnen komen. Ook wij willen een grove, wij noemen het de engelse type, niet nerveuze, en geen dwerg. Je ziet dat er fokkers zijn die de labrador blijkbaar handzamer willen maken dus lagere labjes. Veel gezondheidsproblemen in het ras, en idd agressie word een groter probleem. Meerdere fokkers gesproken/gezien 10 jaar geleden, en ja ondanks dat een fokker ons aansprak qua fokken, afgehaakt op het karakter van het teefje wat een nestje zou krijgen, niet iedere labrador vinden wij leuk. Er zijn er helaas genoeg die niet de looks hebben maar zeker ook niet het karakter van een labrador, zal zeker komen omdat er veel broodfok rondloopt.
Ik vind het ontzettend moeilijk om binnen de labradorwereld een fokker te vinden die qua uiterlijk en karakter en dan ook nog gezondheids aspect binnen onze keuze kan vallen. Waarschijnlijk word de volgende een zwarte, maar als de combi goed is kan het ook een blonde/bruine zijn. Als er mensen tips hebben m.b.t. goede fokkers, hoor ik ze graag  ;)

Zelf zou ik nog willen kijken of de Ierdie(Ierse wolfshond) een plek bij ons zou kunnen krijgen, maar ook daar zijn zoveel gezondheidsproblemen, dat het waarschijnlijk hetzelfde probleem zou worden om een gezonde en goede pup te vinden, mijn man heeft (nog) niets met Ierdies, dus die optie zal wel afvallen.
Werklijn hoeft niet altijd de meeste oorspronkelijk vorm te hebben, zeker bij de cocker spaniel is dat niet zo dit is een cocker uit 1882:

Afbeelding

eentje uit 1935:
Afbeelding

Dit is een cockers uit de showlijn vandaag de dag:
Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn werklijn cockers:
Afbeelding

Afbeelding

De rasstandaard schrijft, als klein voorbeeld, voor dat de ooraanzet ter hoogte van de ogen hoort te zitten. Bij de werklijn is de ooraanzet veel hoger en ligt bijna gelijk aan het schedeldak.
Laatst gewijzigd door M@rina op wo 15 jan 2014, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
MarijeEnBoomer schreef: En zoals Alba zegt voldoen veel jachtsetters niet aan de rasstandaard.
Dat maakt ze niet minder mooi/goed maar daarom zullen ze geen show winnen omdat ze daar naast de rasstandaard worden bekeken.
Toch is dat vreemd. Gisteren vergadering gehad van de Jachthonden Wedstrijd Raad. Ook met jullie RV erbij. Er was een vraag of het niet achterhaald is dat gecastreerde reuen geen wedstrijden mogen lopen. Antwoord was 'nee' omdat de wedstrijden bedoeld zijn als hulpmiddel bij de fokkerij.
Hoe vreemd is het dan dat een goede werkhond van een bepaald ras blijkbaar niet meer exterieurmatig aan de eisen voldoet? Ik ben het wel met Berna eens dat er ergens iets niet goed is gegaan wat de werkhonden betreft... Maar vraag me niet wie schuldig is. Ik heb dit gelukkig bij de Petits niet, maar bij de Teckels wel. De gemiddelde show dwerg teckel vind ik ronduit afschuwelijk.
Jantina schreef: Toch is dat vreemd. Gisteren vergadering gehad van de Jachthonden Wedstrijd Raad. Ook met jullie RV erbij. Er was een vraag of het niet achterhaald is dat gecastreerde reuen geen wedstrijden mogen lopen. Antwoord was 'nee' omdat de wedstrijden bedoeld zijn als hulpmiddel bij de fokkerij.
Hoe vreemd is het dan dat een goede werkhond van een bepaald ras blijkbaar niet meer exterieurmatig aan de eisen voldoet? Ik ben het wel met Berna eens dat er ergens iets niet goed is gegaan wat de werkhonden betreft... Maar vraag me niet wie schuldig is. Ik heb dit gelukkig bij de Petits niet, maar bij de Teckels wel. De gemiddelde show dwerg teckel vind ik ronduit afschuwelijk.
Ik was het niet  ;D
Door Berna
Jantina schreef: Hoe vreemd is het dan dat een goede werkhond van een bepaald ras blijkbaar niet meer exterieurmatig aan de eisen voldoet?
Dat is dus mijn punt.
MarijeEnBoomer schreef: Ik was het niet  ;D
Ik ook niet ;D
Door star
Roosjes3 schreef: Dat wist ik niet! Dus eigenlijk heeft ze een Tervuerense?  ;)
Ik vind het hele mooie honden, de werklijnen dan. Eén van de mooiste rassen naar mijn smaak. Toch zou ik er zelf niet snel aan beginnen. Ik hou van zachtaardige en hondvriendelijke honden... Ik geniet van leuke en positieve hond-hond interactie en heb het idee dat herders daar over het algemeen gewoon niet zo van houden... helaas.
Mijn "juf" bij wie ik prive agility les heb heeft zelf een stamboom langhaar mechel dus het kan zeker wel.
Er is in Nederland een fokker die met stamboom langhaar mechelse herders fokt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door