Monique77 schreef:
Voor ons is de labrador toch wel de ideale hond !! Door de gezondheidsproblemen zijn wij afgelopen jaar eens gaan kijken of we niet een ander ras zouden nemen, omdat we de "gok" bij een labrador niet meer durfde te nemen.
Er kwamen een aantal rassen naar voren die ons erg pakte, maar we bleven toch telkens weer terugkomen op de Lab !!
De labrador heeft toch meer het uiterlijk wat wij willen, hebben het karakter wat wij willen (het serieuze karakter met regelmatig de clown-acties), zijn ideale gezinshonden, zijn heerlijk baasgericht en kunnen aan de andere kant toch ook heerlijk hun middelvinger opsteken als ze ergens geen zin in hebben. Er zit dus wel een kop op wat zorgt dat hij niet gehoorzaam geboren zal worden, en daar houden wij wel van 
Hond nummer 3 gaat dus absoluut weer een lab worden, maar we zijn wel van mening dat er genoeg labjes niet de looks/het karakter bezitten waar wij voor zijn gevallen bij de lab ....
Zo zijn een aantal lijnen erg nerveus/plakkerig aan de baas, en daar hebben wij minder mee ... Wij houden meer van open honden die ook zeker zelf een stukje karakter hebben !
Ook zie je in een aantal lijnen agressie, en ook dat vinden wij geen vooruitgang.
Tenslotte de looks, daar zit veel variatie in bij de labrador .... Wij houden van het iets grovere type in bone (waarmee wij dus niet vet bedoelen!) en zien teveel honden die in onze ogen meer op hazewind honden lijken 
Dus ondanks dat de lab ons hart gestolen heeft vinden wij zeker niet alle labradors geweldig, en geeft het ons een leuke uitdaging om een lab te vinden die voor ons aansluit bij het beeld "De Labrador" 
En vraag me eigenlijk af hoe dat met andere eigenaren zit ... Gaan jullie onvoorwaardelijk voor het ras en vinden jullie elk hond van het ras leuk, of hebben jullie ook een scheiding in het ras zoals bij bv de labrador ?
+ 1
Ook wij zijn gevallen voor de labrador, ooit overwogen om een golden retriever te nemen, maar afgehaakt door z'n vacht, dus gegaan voor de labrador, en we vinden het ras heerlijk, wel net zoals Monique met grote maren.
Mijn ouwetje heeft niet het eeuwige leven(helaas), dus ook wij zijn al aan het rondneuzen waar als er weer een labje komt deze vandaan zou kunnen komen. Ook wij willen een grove, wij noemen het de engelse type, niet nerveuze, en geen dwerg. Je ziet dat er fokkers zijn die de labrador blijkbaar handzamer willen maken dus lagere labjes. Veel gezondheidsproblemen in het ras, en idd agressie word een groter probleem. Meerdere fokkers gesproken/gezien 10 jaar geleden, en ja ondanks dat een fokker ons aansprak qua fokken, afgehaakt op het karakter van het teefje wat een nestje zou krijgen, niet iedere labrador vinden wij leuk. Er zijn er helaas genoeg die niet de looks hebben maar zeker ook niet het karakter van een labrador, zal zeker komen omdat er veel broodfok rondloopt.
Ik vind het ontzettend moeilijk om binnen de labradorwereld een fokker te vinden die qua uiterlijk en karakter en dan ook nog gezondheids aspect binnen onze keuze kan vallen. Waarschijnlijk word de volgende een zwarte, maar als de combi goed is kan het ook een blonde/bruine zijn. Als er mensen tips hebben m.b.t. goede fokkers, hoor ik ze graag
Zelf zou ik nog willen kijken of de Ierdie(Ierse wolfshond) een plek bij ons zou kunnen krijgen, maar ook daar zijn zoveel gezondheidsproblemen, dat het waarschijnlijk hetzelfde probleem zou worden om een gezonde en goede pup te vinden, mijn man heeft (nog) niets met Ierdies, dus die optie zal wel afvallen.