Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

zurca schreef: ma 21 jul 2025, 11:53 Kan je bij tomatenplanten de kop eruit knippen?
Hier zijn ze dus ook ontploft, ze groeien inmiddels deels buiten het kasje, er zit daar nog geen raam ;D Maar binnen zitten ze inmiddels ook tegen het dak, is de kop eruit knippen dan een optie?
20250630_194826.jpg
Hier is het nog bescheiden in vergelijking met hoe het nu, 3 weken later, is.
Die staan ook erg dicht op elkaar. Risicovol voor de plaag.
Nu lijkt het of ik geobsedeerd ben, maar eens je ze gehad hebt zal je het wel snappen. En dat is ook gewoon het belangrijkste topic voor een tomatenkweker. Dat zie je overal. Daarom is dieven ook zo belangrijk.

Voor wie het kan zien, mijn.favoriete programma ooit is in heruitzending op Eén ( Belgische tv). " Het goeie leven".Gisterenavond rond 22u was de aflevering over de tomatenkweek als ik het mij niet vergis.
Heerlijk programma over ultiem genieten van het leven. En moestuinieren en goed eten. Aanrader!
En je kan er dus veel tips uit leren ook.
Ik zal gaan snoeien PoP. Ook al zijn mijn planten kurkdroog, want we gieteren in buisjes die we in de grond hebben geslagen bij de wortels. Heel fijn systeem. Maar als ze nu blijven groeien zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer. En een plaag heb ik natuurlijk zeker geen zin in. Zal wel even kiekjes maken voor en na het snoeien!
Vorig jaar had ik een aantal planten in de volle grond in de tuin staan, struiktomaten. Ging heel goed, tot ze in een enorme stortbui tegen de grond gingen, heb geprobeerd ze toen op te binden, maar helaas toch te laat en bijna alle tomaten weg kunnen gooien, en dat leek op Phytophora. Want dat bedoel jij toch hè PoP, tomatenplaag https://www.compo.be/nl/advies/plantenv ... tophthora-
Ik had de mobiel in de auto laten liggen, maar ik heb onze hele onkruidzak vol gesnoeid van de drie tomatenplanten. Je kan er nu van alle kanten af weer goed doorheen kijken. Of het genoeg is weet ik niet, maar ik heb mijn best gedaan.
pearlsofpassion schreef: wo 23 jul 2025, 05:22 Die staan ook erg dicht op elkaar. Risicovol voor de plaag.
Nu lijkt het of ik geobsedeerd ben, maar eens je ze gehad hebt zal je het wel snappen. En dat is ook gewoon het belangrijkste topic voor een tomatenkweker. Dat zie je overal. Daarom is dieven ook zo belangrijk.

Voor wie het kan zien, mijn.favoriete programma ooit is in heruitzending op Eén ( Belgische tv). " Het goeie leven".Gisterenavond rond 22u was de aflevering over de tomatenkweek als ik het mij niet vergis.
Heerlijk programma over ultiem genieten van het leven. En moestuinieren en goed eten. Aanrader!
En je kan er dus veel tips uit leren ook.
Oh die wil ik zeker kijken. Bedankt voor de tip.
Courgette vraag: vanwege de slakken staat mijn courgette plant in een pot, met een rek om tegenop te groeien maar dat doet de plant niet. Twee prima courgettes geoogst maar wat er nu aan zit lijkt te verdrogen en wordt geel. Ik geef elke dag water, staat deel van de dag in de zon, en het is heet geweest. Wat denken jullie? Meer water? Mest? Minder zon?
IMG_7876.jpeg
IMG_7876.jpeg (3.43 MiB) 64 keer bekeken
Ze worden geel en verdrogen omdat ze niet bevrucht zijn. Dat kan je helpen door de mannelijke bloem over de vrouwelijke te wrijven.
Heb je maar 1 plant? Dan kan je wel eens hebben dat er niet vaak genoeg mannen en vrouwen tegelijk zijn. Ik heb om die reden altijd meerdere planten.
Klimmen doen ze inderdaad niet uit zichzelf maar je kan hem wel opbinden. Dat werkt prima. Ik kan niet zien hoe groot je pot is, er vanuit gaande dat die aardig groot is, courgette houdt van natte voeten, minder van natte bladeren. Beetje bijmesten mag als je dat sinds het planten niet meer hebt gedaan.
Kaela schreef: wo 23 jul 2025, 15:00 Ze worden geel en verdrogen omdat ze niet bevrucht zijn. Dat kan je helpen door de mannelijke bloem over de vrouwelijke te wrijven.
Heb je maar 1 plant? Dan kan je wel eens hebben dat er niet vaak genoeg mannen en vrouwen tegelijk zijn. Ik heb om die reden altijd meerdere planten.
Klimmen doen ze inderdaad niet uit zichzelf maar je kan hem wel opbinden. Dat werkt prima. Ik kan niet zien hoe groot je pot is, er vanuit gaande dat die aardig groot is, courgette houdt van natte voeten, minder van natte bladeren. Beetje bijmesten mag als je dat sinds het planten niet meer hebt gedaan.
Inmiddels begint plant 2 ook bloemen te krijgen. Er kwamen eerst bijna alleen vrouwelijks bloemen aan en toen een paar mannelijk, blijkbaar is het toen wel goed gegaan, maar ga nu even beter opletten - dank!

Ja is een grote pot en makkelijk om op de bodem te gieten. Ik geef 1x pw ongeveer wat bokashi vloeistof erbij. Gaat goedkomen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door