Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Siberienne schreef: za 28 jun 2025, 14:31 Wij kwamen op de ochtendwandeling een eland tegen. Vlakbij huis, het paadje het bos in waar we dagelijks lopen. Nog nooit eerder een gezien daar. Zo gaaf! En dan is Shad trouwens nog best sterk ;)
Dan is hij even vergeten dat hij al een oude man is :biggrin2:
Door frodo quin
Kaela schreef: zo 13 jul 2025, 19:19 De peuter heeft voor het eerst gevoeld dat ze moest plassen en succesvol de wc gebruikt. Ja ja, blij met plas :groupwave2:
Logisch denk ik. Het hele luier gebeuren is toch niet het toppunt van kinderen hebben zou ik denken :biggrin2:
Door frodo quin
- pien - schreef: ma 14 jul 2025, 09:59 Veel plezier, Kim + familie :D

Wat een mooi moment, Kaela :)

Ik word oma !!! Zaterdag was de babyshower voor mijn dochter, die aardig kogelrond (33 weken) en nietsvermoedend door haar beste vriendin was meegetroond voor 'een spontane lunch' en daar waren vriendinnen, collega's en oma's :D Er was een bon (voor een draagzak) en een luiertaart :biggrin2: en lekker eten en veel gezelligheid en rumoer :)

En : ik kreeg weer een update (doen ze goed, ik hoef niet te checken maar krijg een mailtje bij de volgende stap) over de Embark-test van Tola, ze zijn nu aan het uitvogelen welke rassen er in zitten (ze hebben meer dan 350 rassen in de database) , en over maximaal 2 weken krijgen we dan de uitslag :D dus het komt gestaag dichterbij!
Oh, spannend :D :D :D
En leuk dat jouw dochter genoten heeft. En proficiat met het kleinkind natuurlijk.
Door Kaela
frodo quin schreef: ma 14 jul 2025, 20:01 Logisch denk ik. Het hele luier gebeuren is toch niet het toppunt van kinderen hebben zou ik denken :biggrin2:
Haha nee er zijn leukere dingen!

Gefeliciteerd Pien! Nog even spannend, de laatste loodjes. Leuk dat de babyshower zo geslaagd was!
Door - pien -
frodo quin schreef: ma 14 jul 2025, 20:02 Oh, spannend :D :D :D
En leuk dat jouw dochter genoten heeft. En proficiat met het kleinkind natuurlijk.
dankjewel!
Ennn ineens duurt het nog maar maximaal een week tot ik de uitslag krijg :o
En vragen ze me of ik de 'breed reveal party' al heb gepland :biggrin2:
Door frodo quin
- pien - schreef: di 15 jul 2025, 08:34 dankjewel!
Ennn ineens duurt het nog maar maximaal een week tot ik de uitslag krijg :o
En vragen ze me of ik de 'breed reveal party' al heb gepland :biggrin2:
Tijd voor een topic met een hoop foto's zodat we kunnen raden :biggrin2:
Door - pien -
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Dit was nog in Spanje
Afbeelding

;D ;D ;D
Sommige rassen zag ik echt niet aankomen, eigenlijk de meeste :biggrin2:
Het doet me denken aan dat er iets is gebeurd tussen een Cocker en een (straat?)mix, per ongeluk of expres, en dat Tola daarvan het resultaat is.
Ik ben toch wel héél blij dat ik het heb laten uitzoeken :biggrin2:
Er zijn ook nog verwante Cockers gevonden, over de hele wereld, daar ga ik nog even verder naar op zoek :D (10/11%, in de orde van tante of oom/opa en oma, die verwantschap)
Betere foto's heb ik niet, hij doet altijd raar als ik een foto wil maken :P Tis wel een Cocker-formaatje maar iets hoger en wat forser.
Ik was echt in de war door de uitkomst, maar het maakt toch niet uit want ik ben zó blij met m'n Cubo de Basura Espagnol :biggrin2: Heb werkelijk nog nooit zo'n braaf en makkelijk (maar net niet saai :biggrin2: ) hondje gehad : luistert 99,9% van de tijd, houdt van lekker struinen door het bos, is in huis rustig, blaft alleen als het nodig is (waaks), en is ZOOOO LIEFFFF dat ik altijd weer smelt als we knuffelen of hij me aankijkt :smitten: :smitten: :smitten:
Door frodo quin
Sommige zijn verassend, andere minder. Ik heb eerst naar de foto's gekeken zodat ik kon raden en Cocker, een andere spaniel, pitbull en dan mogelijks iets als een labrador en een border collie was mijn gok.

Duitse herder en rottweiler had ik niet verwacht om zijn formaat, maar pekinees haalt dat wel weer naar beneden.

Het genetisch verwantschap is zeer waarschijnlijk geen bloedverwantschap. Emma had een hoop honden die voor meer dan 30% verwant waren. Eentje daarvan zou heel goed kunnen echte familie zijn. Anderen waarschijnlijk niet of toch niet heel dicht. Al moet ik wel zeggen dat haar formaat wel logischer zou zijn met Amerikaanse lijnen, maar er zitten natuurlijk ook gewoon meer Amerikaanse honden in hun database.

Als je enkel ras hebt weet je geen coi he?
Door - pien -
frodo quin schreef: wo 16 jul 2025, 14:52 Sommige zijn verassend, andere minder. Ik heb eerst naar de foto's gekeken zodat ik kon raden en Cocker, een andere spaniel, pitbull en dan mogelijks iets als een labrador en een border collie was mijn gok.

Duitse herder en rottweiler had ik niet verwacht om zijn formaat, maar pekinees haalt dat wel weer naar beneden.

Het genetisch verwantschap is zeer waarschijnlijk geen bloedverwantschap. Emma had een hoop honden die voor meer dan 30% verwant waren. Eentje daarvan zou heel goed kunnen echte familie zijn. Anderen waarschijnlijk niet of toch niet heel dicht. Al moet ik wel zeggen dat haar formaat wel logischer zou zijn met Amerikaanse lijnen, maar er zitten natuurlijk ook gewoon meer Amerikaanse honden in hun database.

Als je enkel ras hebt weet je geen coi he?
Wat is coi?

Ze hebben het over verwant zijn aan, maar dat het wel anders zit dan bij mensen.
Dat ze verwant zijn als bijv. oom of tante maar dat dat niet betekent dat de genoemde hond ook een oom of tante is :confused1:
En een heel verhaal waardoor ik alsnog niet weet hoe het zit ::)
Dat heeft te maken dat honden(rassen) uit een kleinere genenpoel komen dan mensen?
Dan is er ook nog iets met wolfiness ;D ?
En je kunt in contact komen met de baasjes van de verwante honden. Even prakkizeren wat en of ik daarmee opschiet.
Laatst gewijzigd door - pien - op wo 16 jul 2025, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
- pien - schreef: wo 16 jul 2025, 15:40 Wat is coi?

Ze hebben het over verwant zijn aan, maar dat het wel anders zit dan bij mensen.
Dat ze verwant zijn als bijv. oom of tante maar dat dat niet betekent dat de genoemde hond ook een oom of tante is :confused1:
En een heel verhaal waardoor ik alsnog niet weet hoe het zit ::)
Coi: coëfficiënt of inbreeding - mate van inteelt. Bij veel inteelt in een ras is %% gelijk DNA hoger dan bij weinig inteelt.
Door frodo quin
COI is inderdaad zoals Siberienne zegt de inteeltcoëfficiënt. Die toont de mate van verwantschap tussen beide ouderdieren. Hoe lager hoe beter dus.

Bij wilde dieren wordt hoger dan 10% als problematisch gezien. Bij honden, zeker rashonden, maar vazk ook straathonden zit dat vazk hoger. Beetje afhankelijk van ras. Bij dobbermanns in de USA is 40% niet abnormaal.

Een goede fokker betekent ook de coi voor nestplanning. Meestal nog op basis van stamboom, al kan het nu dus ook met DNA. DNA is bijna altijd hoger dan stamboom. Om een ras tot stand te laten komen wordt er namelijk veel inteelt gedaan. De honden waarvan men begint te rekenen zijn dus niet onverwant, maar daar wordt wel vanuit gegaan bij het berekenen. Ook zitten er gaten en kloppen stambomen ook niet volledig als je wat verder terug gaat.

Emma haar coi is 11%. Die van de gemiddelde labrador 16%. Dat er een beetje golden bij haar door zit helpt daar ongetwijfeld in.

Quin haar stamboom coi is beduidend lager over10 generaties, maar of haar echte (genetische) dat ook is is maar de vraag. Die van haar moeder is extreem laag. Die van haar vader is met 20% best wel hoog.

Ik heb het zelf gevraagd gezoen de hoge percentages van verwantschap die Emma had met een aantal honden. Of dat dat nog toeval kon zijn of toch niet. Ze konden daar niet met zekerheid op antwoorden. Ze kunnen wel onderzoeken of ouder kind en broer zus effectief dat zijn, maar verder is bij honden te moeilijk omdat binnen een ras de gelijkenissen qua dna ook toevallig hoog kunnen zijn. Ik vermoed in het geval van Emma dat het wel iets zal zijn als uit dezelfde lijnen komen. Het is wel erg hoog, maar dat is wel mijn invulling, zij doen dus geen uitspraak.

Ik heb trouwens geen reactie gehad van andere baasjes. Je moet het ook toevallig maar gaan kijken he. Ik kan mij voorstellen dat je dat na een tijdje niet meer doet.

Wolfiness is een beetje lastig idd. Het heeft niets met wolven te maken maar met hoeveel van hun genen er terug gaan tot de eerste honden. Dat is normaal heel laag zoals je je kan voorstellen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door