Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Frodo quin, hoe gaat het nu met de kipjes?
Hanna, nou inderdaad hé, wat een prijzen... Ben wat dat betreft blij dat we nu maar 1 kleine hond hebben. Zij eet 120 gram kvv op een dag, dat is nog goed te doen.
Siberienne :-*
Door frodo quin
zurca schreef: di 17 jun 2025, 15:32 Frodo quin, hoe gaat het nu met de kipjes?
Hanna, nou inderdaad hé, wat een prijzen... Ben wat dat betreft blij dat we nu maar 1 kleine hond hebben. Zij eet 120 gram kvv op een dag, dat is nog goed te doen.
Siberienne :-*
Niet zo goed :'(
Ze zijn sinds deze voormiddag terug thuis en waren heel blij om thuis te zijn.

Van minst erg naar ergst:
Margriet heeft een ontsteking in de buik. Waarschijnlijk idd door een kapot ei enkele dagen ervoor. Was nog niet ernstig en met ab knapt ze waarschijnlijk wel op.

Aster hebben we uiteindelijk ook een echo van gedaan. Zij had veel vocht in de buik, maar geen bacteriële infectie. Zowel hart als cystes op de eierstok kon. Intern leggen was zo goed als uitgesloten. Bleek cystes te zijn. Ze heeft voor nu een implantaat en voorlopig zorgt dat dat het iig niet erger wordt. Da liet weten dat ze idealiter nog geopereerd wordt om ze te verwijderen, maar dat het meestal ook terug komt. Ik weet niet of ik dat zie zitten.

Roos heeft een hoop tumoren. Ooit aan een eierstok begonnen maar uitgezaaid naar pancreas en darmen. Daar valt niets meer aan te doen. Enkel ondersteunen met pijnstilling als dat nodig is en als de levenskwaliteit niet goed meer is haar laten gaan. En natuurlijk kook ik nog steeds voor haar en komt ze tussenin extra binnen in huis om te eten. Door haar zicht zijn granen en legkorrel moeilijker dan natte voeding.

Dus ja, een hoop tranen en barstende hoofdpijn, maar wel blij dat ze alle drie nog naar huis zijn kunnen komen.
Door Aquillo
frodo quin schreef: di 17 jun 2025, 17:04 Niet zo goed :'(
Ze zijn sinds deze voormiddag terug thuis en waren heel blij om thuis te zijn.

Van minst erg naar ergst:
Margriet heeft een ontsteking in de buik. Waarschijnlijk idd door een kapot ei enkele dagen ervoor. Was nog niet ernstig en met ab knapt ze waarschijnlijk wel op.

Aster hebben we uiteindelijk ook een echo van gedaan. Zij had veel vocht in de buik, maar geen bacteriële infectie. Zowel hart als cystes op de eierstok kon. Intern leggen was zo goed als uitgesloten. Bleek cystes te zijn. Ze heeft voor nu een implantaat en voorlopig zorgt dat dat het iig niet erger wordt. Da liet weten dat ze idealiter nog geopereerd wordt om ze te verwijderen, maar dat het meestal ook terug komt. Ik weet niet of ik dat zie zitten.

Roos heeft een hoop tumoren. Ooit aan een eierstok begonnen maar uitgezaaid naar pancreas en darmen. Daar valt niets meer aan te doen. Enkel ondersteunen met pijnstilling als dat nodig is en als de levenskwaliteit niet goed meer is haar laten gaan. En natuurlijk kook ik nog steeds voor haar en komt ze tussenin extra binnen in huis om te eten. Door haar zicht zijn granen en legkorrel moeilijker dan natte voeding.

Dus ja, een hoop tranen en barstende hoofdpijn, maar wel blij dat ze alle drie nog naar huis zijn kunnen komen.
och arme kipjes. wat zwaar voor jullie. sterkte met hun
Door pike
Frodo Quin - Wat een heftige problemen hebben je kippen :'( Sterkte ermee.
Door hannabelgje
Wat sneu voor de kipjes. Ik hoop dat ze toch nog even lekker mogen scharrelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Door zurca
Pfff wat ontzettend rot dat het zo niet goed gaat met de kipjes...had zo gehoopt dat ze wat opgeknapt zouden zijn..
Sterkte hoor, hopelijk is toch nog wat tijd gegund :-*
Door pearlsofpassion
Wat naar voor je Frodo Quin.
Dat valt naar het schijnt jammer genoeg wel vaker voor bij die leghybriden.
De schuld van al dat gefok op de leg. Niet om langer dan een jaar te overleven. Vreselijk vind ik het.

Sterkte met beslissingen nemen. We weten hoe je aan hen gehecht bent. :-\
Door frodo quin
Dank je en dat hoop ik ook Zurca. Gelukkig gedraagt Wolf zich prima met Roos. Dan kan ik haar veilig binnen laten op de warme dagen, ook als ik zelf niet thuis ben.

@ Pop, inderdaad vreselijk hoe mensen zoveel leed kunnen veroorzaken. Niet enkel hoe het in die fabrieken er aan toe gaat, maar ook dmv fokken op een manier die zoveel leed met zich meebrengt. Dat zien we al bij honden en katten, bij nutsdieren wordt er helemaal niet naar hun welzijn gekeken.

Voorlopig doet ze het naar omstandigheden nog redelijk goed, maar dat kan morgen anders zijn of binnen enkele maanden. Dat is niet te voorspellen. En ja dat valt zwaar en zal als het zover is nog zwaarder vallen. Ze is nu heel veel bij mij omdat ze hulp nodig heeft voor sommige dingen en omdat de warmte niet gaat voor haar, dus we worden er niet minder close op.
Bijlagen
IMG_20250620_172404.jpg
IMG_20250620_172404.jpg (2.61 MiB) 180 keer bekeken
Door frodo quin
Roos is vandaag ingeslapen :'(

Ze was de afgelopen dagen minder in form. Het warme weer zal wel niet geholpen hebben. Gisteren was ze echt niet oke. In de lucht pikken als ze haar eten probeerde opeten, een beetje groggy en ik had de indruk last van haar buik. Ik had de da al laten weten dat ze slecht was en dat als het tegen vandaag niet weer wat beter zou zijn ze imo best ingeslapen zou worden.

Ze was zeker niet beter, ondanks dat ze al op de hoogste dosis metacam stond. Ze kon niet goed meer lopen deze ochtend en in de loop van de dag niet meer staan. Mogelijks weer een hersenbloeding erbij, maar ook duidelijk de tumoren die echt ongemak begonnen te geven.

Ik weet wel dat inslapen het enige was wat ik nog voor haar kon doen, maar het blijft een vreselijke beslissing. Ik zal mijn lieve Rosie zo erg missen :'(
Door dinky89
Veel sterkte met het verlies van Roos. Je wist natuurlijk dat het er aan zat te komen maar het blijft altijd een vreselijk besluit om te nemen :-\
Door Anne in Zweden
Ik vind het geweldig hoe je je hebt ingezet voor je kippekind, die foto waarop ze lekker op de bank ligt is zo schattig! En dat je je honden en kippen zo hebt opgevoed dat ze probleemloos bij elkaar kunnen zijn, vind ik bewonderenswaardig! Het is echt jammer dat leghybriden gefokt zijn voor de sprint ipv voor de lange afstand, daar weet ik alles van. Een paar van ons eerste setje van vijf hebben nog drie jaar geleefd nadat ze uit de legfabriek kwamen, maar de meeste hebben minder lang van hun leven in vrijheid kunnen genieten. Maar toch, ze hebben in vrijheid geleefd, hebben zich als een kip mogen gedragen en mogen genieten van het leven, en dat is een prachtig geschenk voor ze geweest.

Sterkte met het verlies van je Roosje - aan jouw goede zorgen heeft het in elk geval niet gelegen. :-*
Door - pien -
Ik ben het helemaal met Anne eens, elke kip zou wensen dat ze haar (laatste) tijd bij jou mocht doorbrengen.
Heel veel sterkte met het gemis van Roos :'( :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door