Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef: do 12 jun 2025, 16:34 "Met dit verbod zou de giftige stroom van 4.000 tot 5.000 ton lood die elk jaar in de natuur in de Europese Unie werd gedumpt, moeten worden gestopt. Nadat ze zijn achtergelaten in wetlands, verwarren watervogels zoals ganzen, flamingo’s, zwanen of eenden de hagel met de stenen die ze gebruiken om voedsel te verteren. Ze slikken de hagel in en vergiftigen zichzelf".
Maar een vogel en een hond vergelijken zou wel eens lastig kunnen zijn. Vogels hebben vier magen en verzamelen in hun spiermaag steentjes en kiezels die als het ware hun voedsel kauwen. Het is dan de vraag hoe lang zo’n kogeltje daar blijft en hoeveel effect het spijsverteringsstelsel erop heeft.

Ik weet het niet hoor, maar bij een hond heb ik het idee dat zo’n kogeltje er binnen een dag weer uitkomt. Of het in die tijd lood afgeeft door het spijsverteringsstelsel is dan de grote vraag.
Kaela schreef: do 12 jun 2025, 18:55 Maar een vogel en een hond vergelijken zou wel eens lastig kunnen zijn. Vogels hebben vier magen en verzamelen in hun spiermaag steentjes en kiezels die als het ware hun voedsel kauwen. Het is dan de vraag hoe lang zo’n kogeltje daar blijft en hoeveel effect het spijsverteringsstelsel erop heeft.

Ik weet het niet hoor, maar bij een hond heb ik het idee dat zo’n kogeltje er binnen een dag weer uitkomt. Of het in die tijd lood afgeeft door het spijsverteringsstelsel is dan de grote vraag.
Nee een hond is ook niet te vergelijken met een vogel, helemaal met je eens. Maar goed, ze hebben het niet voor niets verboden, hier in NL en DK.... Ik vind het toch niet zo'n charmant idee, dat onze honden loden kogels binnen krijgen.....
Ik ben in feite een leek op dit gebied maar voor mij blijft er dan toch een volgende beredenering hangen. Als lood in vlees voor mensen verboden is, vanwege loodvergiftiging kans, betekend het wellicht dat lood in vlees toch gifstoffen afgeeft.
Zou het kunnen dat lood een reactie aangaat met de zuren die zich in het spiervlees bevinden en daardoor ook toxisch wordt? Immers gaat het dan toch om oxidatie ofwel aantasting van het metaal?
glimmende kogeltjes zijn rvs zoals wettelijk verplicht is. Lood wordt zwart door oxidatie en ijzer wordt rood door oxidatie . koper wordt groen.
Aangezien diervoedingsproducten dus ook de barfproducten categorie 3 zijn en derhalve uitgesloten worden voor menselijke consumptie, zou het dus in principe mogelijk kunnen zijn dat lood in diervoeding van geschoten wild niet geheel veilig zijn.
Maar dan nog blijft de vraag hoeveel lood concentratie wordt daadwerkelijk gevaarlijk voor je hond of kat?
Aquillo schreef: za 14 jun 2025, 13:39 Ik ben in feite een leek op dit gebied maar voor mij blijft er dan toch een volgende beredenering hangen. Als lood in vlees voor mensen verboden is, vanwege loodvergiftiging kans, betekend het wellicht dat lood in vlees toch gifstoffen afgeeft.
Zou het kunnen dat lood een reactie aangaat met de zuren die zich in het spiervlees bevinden en daardoor ook toxisch wordt? Immers gaat het dan toch om oxidatie ofwel aantasting van het metaal?
glimmende kogeltjes zijn rvs zoals wettelijk verplicht is. Lood wordt zwart door oxidatie en ijzer wordt rood door oxidatie . koper wordt groen.
Aangezien diervoedingsproducten dus ook de barfproducten categorie 3 zijn en derhalve uitgesloten worden voor menselijke consumptie, zou het dus in principe mogelijk kunnen zijn dat lood in diervoeding van geschoten wild niet geheel veilig zijn.
Maar dan nog blijft de vraag hoeveel lood concentratie wordt daadwerkelijk gevaarlijk voor je hond of kat?
Ik vond dit nog wel een interessant stuk; https://www.gwct.org.uk/advisory/lead-a ... 20system10.

Hier staat dat niet de kogeltjes die je vindt het probleem zijn, maar juist de micro fragmenten bij de impact van de kogeltjes die in het vlees terecht komen.

Stuk bevat ook informatie over metingen in verschillende soorten wild.
Aquillo schreef: za 14 jun 2025, 13:39 Ik ben in feite een leek op dit gebied maar voor mij blijft er dan toch een volgende beredenering hangen. Als lood in vlees voor mensen verboden is, vanwege loodvergiftiging kans, betekend het wellicht dat lood in vlees toch gifstoffen afgeeft.
Ik weet nog wel dat mijn familie een keer wild (hert) zat te eten in een duur restaurant. En daar zaten meerdere kogeltjes in, in het vlees. Ik weet dus niet of dit louter bij diervoeding voorkomt?

Die laatste is een goeie vraag en ik weet het antwoord niet....
Siberienne schreef: za 14 jun 2025, 16:22 Ik vond dit nog wel een interessant stuk; https://www.gwct.org.uk/advisory/lead-a ... 20system10.

Hier staat dat niet de kogeltjes die je vindt het probleem zijn, maar juist de micro fragmenten bij de impact van de kogeltjes die in het vlees terecht komen.

OK. Ik word er niet echt meer gerust op, dit artikel gelezen hebbend..... Ik geloof dat ik maar eens ga nadenken over het wild in het menu te reduceren.
Paard hoef je ook al niet te voeren aan je hond. Het meest giftige stukje vlees, paard.

Weet niet of jullie ook in het nieuws hebben gezien dat het meeste paardenvlees hier in NL uit de UK/Ierland komt en dat zijn uitgerangeerde racepaarden die stijf staan van de medicatie :-X
Lizzy schreef: za 14 jun 2025, 19:07 Ik weet nog wel dat mijn familie een keer wild (hert) zat te eten in een duur restaurant. En daar zaten meerdere kogeltjes in, in het vlees. Ik weet dus niet of dit louter bij diervoeding voorkomt?

Kogeltjes is zeker niet iets wat alleen bij diervoeding voorkomt. Ik heb ook wel eens ganzen chorizo gehaald bij de wilde slager waar kogeltjes in kunnen zitten. En ja, die zijn we ook wel eens tegen gekomen.
Zeker hagel is nou eenmaal niet goed volledig uit het vlees te verwijderen.

Dit wilde vlees komt uit Nederland of Duitsland (lokaal) en daar wordt niet met lood geschoten maar volgens mij RVS. In ieder geval geen lood. Je moet dus goed kijken waar het wild is geschoten om te bepalen of er mogelijk met lood is geschoten of dat dat in land van herkomst verboden is.
Lizzy schreef: za 14 jun 2025, 19:07 Ik weet nog wel dat mijn familie een keer wild (hert) zat te eten in een duur restaurant. En daar zaten meerdere kogeltjes in, in het vlees. Ik weet dus niet of dit louter bij diervoeding voorkomt?

Dit komt niet louter voor bij diervoeding, ook in wild vlees voor menselijke consumptie kunnen kogeltjes zitten. Kogeltjes worden met sterke magneten opgespoord maar er wordt altijd wel wat gemist. De poelier hoor je daar niet over maar koop je wild in de supermarkt, wat dus verpakt is, dan staat het altijd op de verpakking vermeldt. Net zoals ze bij vis vermelden dat er een graatje in kan zitten. Ik eet zelf graag wild en houd er ook altijd rekening mee.
pike schreef: zo 15 jun 2025, 10:09 Dit komt niet louter voor bij diervoeding, ook in wild vlees voor menselijke consumptie kunnen kogeltjes zitten. Kogeltjes worden met sterke magneten opgespoord maar er wordt altijd wel wat gemist. De poelier hoor je daar niet over maar koop je wild in de supermarkt, wat dus verpakt is, dan staat het altijd op de verpakking vermeldt. Net zoals ze bij vis vermelden dat er een graatje in kan zitten. Ik eet zelf graag wild en houd er ook altijd rekening mee.
Metalen kogeltjes die op te sporen zijn door een magneet vormen ook niet echt een probleem voor de gezondheid. Die looie kogels, dat is een probleem.....
Siberienne schreef: za 14 jun 2025, 16:22 Ik vond dit nog wel een interessant stuk; https://www.gwct.org.uk/advisory/lead-a ... 20system10.

Dank voor deze info. ik zal m grondig doornemen
dinky89 schreef: za 14 jun 2025, 20:13 Kogeltjes is zeker niet iets wat alleen bij diervoeding voorkomt. Ik heb ook wel eens ganzen chorizo gehaald bij de wilde slager waar kogeltjes in kunnen zitten. En ja, die zijn we ook wel eens tegen gekomen.
Zeker hagel is nou eenmaal niet goed volledig uit het vlees te verwijderen.

Dit wilde vlees komt uit Nederland of Duitsland (lokaal) en daar wordt niet met lood geschoten maar volgens mij RVS. In ieder geval geen lood. Je moet dus goed kijken waar het wild is geschoten om te bepalen of er mogelijk met lood is geschoten of dat dat in land van herkomst verboden is.
vwb gekocht wild via de diervoeding handel is me al meerdere keren opgevalen dat de kogeltjes hierin niet altijd rvs zijn. En helaas meldt men niet waar het wildkarkas en restvlees vandaan komt
Aquillo schreef: zo 15 jun 2025, 17:33 vwb gekocht wild via de diervoeding handel is me al meerdere keren opgevalen dat de kogeltjes hierin niet altijd rvs zijn. En helaas meldt men niet waar het wildkarkas en restvlees vandaan komt
Dat doet me denken aan dat verhaal van de besmette hazen, met volgens mij een type brucella bacterie? Daar stond op de verpakking België maar die hazen kwam uit Argentinië, maar werden omgepakt in België…
Siberienne schreef: zo 15 jun 2025, 21:18 Dat doet me denken aan dat verhaal van de besmette hazen, met volgens mij een type brucella bacterie? Daar stond op de verpakking België maar die hazen kwam uit Argentinië, maar werden omgepakt in België…
Deze heb ik nog niet eerder gehoord... Die hond die deze bacterie heeft opgelopen en is dood gegaan: daarvan was bekend dat hij Argentijnse haas had gegeten. En daarna is daar door de fabrikanten wel op gelet en heb ik ook nooit meer van deze besmetting gehoord....?
Aquillo schreef: zo 15 jun 2025, 17:33 vwb gekocht wild via de diervoeding handel is me al meerdere keren opgevalen dat de kogeltjes hierin niet altijd rvs zijn. En helaas meldt men niet waar het wildkarkas en restvlees vandaan komt
Ja, dit is dus niet alleen in de diervoeding maar ook in de mensen voeding, qua wild. Daarom adviseert men niet vaker dan om 1 keer per week wild te eten. Eigenlijk wat Kiezebrink dus ook doet qua diervoeding.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door