Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Een maand geleden vroeg onze buurman of ik op de kippen wilde passen (met Leo natuurlijk). Hij ging een weekje op vakantie. Dag 1 zag ik al dat 1 kip boven bleef, in het nachtverblijf. De dag erop weer. Dus heb ik haar opgepakt en buiten gezet. Ze begon toen wel een beetje te scharrelen maar het zat me toch niet lekker dus heb haar opgepakt.

Ik zal jullie niet met de details vermoeien :-X :-X :-X :-X maar wat we aan de onderkant aantroffen was dermate ernstig dat Leo haar in wilde laten slapen. Ik wilde dat niet dus we hebben haar in bad gedaan met haar onderkant, helemaal schoon gemaakt ( :puke: ) en de overgebleven wond dik in de honingzalf gezet. Ook hebben we haar in de schuur bij ons gezet in een grote bench.

Goed, iedere dag wond schoongemaakt, honingzalf erop en vandaag zijn we zo ver dat de wond dicht is en de korsten zo goed als weg zijn (er zit nog 1 stukje van 2 mm). Ze mag dus weer terug naar de buurman, hij heeft nog 8 andere kippen. Ze moet ook echt weer terug want met dat warme weer krijgen wij vliegen in de schuur en de muizen welen tierig, de schuur stinkt enorm naar muizenzeik.

Maar nu de vraag: hoe introduceren wij haar het beste terug in haar groep? Vroeger zou ik haar gewoon (als de rest op stok is) erbij hebben gezet. Maar nu vraag ik het maar even, anno 2025 ;D
Door frodo quin
Hoe lang is ze weg geweest? Heb je haar de hele tijd volledig gescheiden gehouden?

Als ze niet lang weg geweest is zou ze gewoon terug in dd groep moeten kunnen. Als ze tussenin elkaar nog gezien hebben al helemaal.

Ik zou biet in de nacht samen zetten. Je weet maar nooit. Gewoon overdag terwijl je een oogje in het zeil kan houden. Draadje er tussen gaat normaal niet nodig zijn als ze niet te lang weg geweest is, maar om die reden dus in de gaten houden.
Door Lizzy
frodo quin schreef: za 31 mei 2025, 14:29 Hoe lang is ze weg geweest? Heb je haar de hele tijd volledig gescheiden gehouden?

Als ze niet lang weg geweest is zou ze gewoon terug in dd groep moeten kunnen. Als ze tussenin elkaar nog gezien hebben al helemaal.

Ik zou biet in de nacht samen zetten. Je weet maar nooit. Gewoon overdag terwijl je een oogje in het zeil kan houden. Draadje er tussen gaat normaal niet nodig zijn als ze niet te lang weg geweest is, maar om die reden dus in de gaten houden.
Ze is 4 weken weg geweest en heeft bij mij alleen gezeten. Ze was goed gewond.

OK, dank je voor je reactie!
Door frodo quin
Lizzy schreef: za 31 mei 2025, 18:57 Ze is 4 weken weg geweest en heeft bij mij alleen gezeten. Ze was goed gewond.

OK, dank je voor je reactie!
Ow ja, dat is wel een tijdje. Ze zullen haar wel herkennen hoor, maar het kan zijn dat de pikorde toch weer wat gaat rommelen.

Ik zou zelf twijfelen of ik zou beginnen met een draadje tussen of zonder draadje maar dan zou ik wel zorgen dat ze indien nodig onmiddelijk wel achter draad gezet kan worden. Voor mij zou het afhangen van de karakters van de kippen of ik toch eerst met zou proberen.

Edit: en zeker goed in de gaten houden.
Door pearlsofpassion
Ik zou dat doen als een nieuwe introductie.

Hoe groot is de ren bij buurman? Zouden ze voor een dagje los in de tuin kunnen?

Als er veel ruimte is ( minstens 50m2) gaat het meestal prima om ze overdag bij elkaar te laten. Gewoon in de buurt blijven en pas ingrijpen als er echt gepikt wordt om te verwonden. Bij evt gevecht uit elkaar halen, maar meestal gebeurt dat niet.
Op voorhand een dag al een in de buurt laten lopen zodat ze door de draad heen elkaar al eens kunnen zien en horen is altijd voordelig. Of in een.bench oid..

Als je dat nog steeds te eng vind, of er wordt toch te heftig gepikt, of de ren is echt klein, dan worden ze best een aantal dagen tot een week naast elkaar gehuisvest voor je probeert hen bij elkaar te laten.
Door Lizzy
Buurman z'n kippenren is 200 m2. En dan met een hok er in geplaatst, waar ze zelf in en uit kunnen.

Ze is terug gezet en dat ging in eerste instantie gesmeerd. Maar ze werd tegen de avond (met graantjes voeren) echt te grazen genomen door alle andere 8 hennen :-X . De buurman heeft haar onmiddellijk opgepakt en in het nachthok gezet. Hij zou het de rest van de avond monitoren. Geen idee of ie vanmorgen al weer heeft gekeken..... Ik hoop er maar het beste van.

Ze was bij mij echt een grote dikke vette glimmende kip geworden. We vonden het ook ontzettend leuk om haar hier te hebben (en ik heb haar verwend met kefir, yoghurt, verschillende groenten en bio graantjes en ze vond het allemaal even lekker) maar ik ben ook weer blij dat ze naar huis is. De hele schuur zat binnen een paar dagen stjok vol met muizen en die hebben de hele schuur weer ondergezeken. Zonnetje erop, stinken als een bunzin :-X . En de strontvliegen he.... OMG, de hele schuur en de tuin (waar ik haar ook in een rennetje los liet met mooi weer) vol met vieze gore groene strontvliegen :-X . Ik wilde in de eerste week zelf weer kippen maar heb besloten er toch niet meer aan te beginnen.

Bedankt voor jullie adviezen!
Door frodo quin
Lizzy schreef: zo 01 jun 2025, 08:59 Buurman z'n kippenren is 200 m2. En dan met een hok er in geplaatst, waar ze zelf in en uit kunnen.

Ze is terug gezet en dat ging in eerste instantie gesmeerd. Maar ze werd tegen de avond (met graantjes voeren) echt te grazen genomen door alle andere 8 hennen :-X . De buurman heeft haar onmiddellijk opgepakt en in het nachthok gezet. Hij zou het de rest van de avond monitoren. Geen idee of ie vanmorgen al weer heeft gekeken..... Ik hoop er maar het beste van.

Ze was bij mij echt een grote dikke vette glimmende kip geworden. We vonden het ook ontzettend leuk om haar hier te hebben (en ik heb haar verwend met kefir, yoghurt, verschillende groenten en bio graantjes en ze vond het allemaal even lekker) maar ik ben ook weer blij dat ze naar huis is. De hele schuur zat binnen een paar dagen stjok vol met muizen en die hebben de hele schuur weer ondergezeken. Zonnetje erop, stinken als een bunzin :-X . En de strontvliegen he.... OMG, de hele schuur en de tuin (waar ik haar ook in een rennetje los liet met mooi weer) vol met vieze gore groene strontvliegen :-X . Ik wilde in de eerste week zelf weer kippen maar heb besloten er toch niet meer aan te beginnen.

Bedankt voor jullie adviezen!
Die opstoot met eten komt omdat ze de pikorde weer moeten bepalen. Na 4 weken apart is ze haar plek kwijt. Waarschijnlijk zal ze onderaan weer moeten aansluiten.

Ja poepen kunnen ze wel he. Ik ruim poepjes op in de ren, dan heb je dat probleem ook niet. Op gras is dat wel beduidend lastiger.
Door pearlsofpassion
Das normaal dat er gepikt wordt bij het eten..
Gewoon eten goed verspreiden of achteraf nog beetje geven als de anderen al verzadigd zijn zodat ze ook kan eten.
Maar dat komt wel goed.

Wij vinden pikken super aggressief maar voor kippen is het dagelijks gedrag, ookal schreeuwen ze moord en brand, dat valt allemaal wel mee. Leuk is het niet om te zien maar ze moeten er even door.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door