Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Siberienne schreef: do 01 mei 2025, 09:34 Oh wow, je hebt echt een hoop werk verricht! Gaaf hoor, helemaal top.

Hier groeit eea ook, voornamelijk nog binnen, vroeg voorjaar maar ik durf toch niet te veel te gokken nog. Maar dit weekend gaat er eea naar buiten. Ik heb binnen komkommer, courgette, tomaat, chilipeper, broccoli, erwten, sojabonen, boerenkool en zonnebloemen staan. De boerenkool die ik al buiten had gepland was meteen opgegeten door slakken … buiten staat pluksla, radijs, venkel, wortel, aardappelen, prei en lente-uitjes, maar die laatste is geen echt succes nog. Denk dat ik die nog maar een keer ga zaaien. De appelboompjes en pruim lopen nu uit. De bieslook, lavas en oregano en tijm hebben de winter overleefd. Vorige zondag ongelofelijk veel taai onkruid verwijderd (vooral hoefblad en paardenbloemen, m’n uit de rotstuin en de wilde frambozen die tussen mijn bessenstruiken willen gaan groeien). Plan is om dit weekend steunen in elkaar te gaan knutselen voor bonen en erwten, die wil ik in het oude aardappel bed gaan zetten maar ik vrees een beetje voor te veel slakken daar… effe bedenken wat ik daar tegen kan doen. Wordt vervolgd !
Een vriendin van mij voert ook al járen een strijd tegen de slakken, elke tip had ze al geprobeerd maar niks werkte.
Nu was ik bij haar op bezoek en ze vertelde dat ze van die plastic cloches heeft die ze ('s avonds?) over de planten zet, zodat ze wel licht krijgen maar er geen slakken bij kunnen komen.
Ik kom ze tegen onder de naam kweekstolp of cloche.
- pien - schreef: do 01 mei 2025, 11:53 Een vriendin van mij voert ook al járen een strijd tegen de slakken, elke tip had ze al geprobeerd maar niks werkte.
Nu was ik bij haar op bezoek en ze vertelde dat ze van die plastic cloches heeft die ze ('s avonds?) over de planten zet, zodat ze wel licht krijgen maar er geen slakken bij kunnen komen.
Ik kom ze tegen onder de naam kweekstolp of cloche.
Dank voor de tip! Ik heb een grote bak met een minikasje, is een soort mage cloche 😅. Ik ga hier eens kijken
Het hoogste punt is bereikt! We hebben vandaag met stokken een “huisje” voor de bonen gebouwd. En gelijk de bonen gezaaid. Voor bij het pad langs nog bloemen gezaaid. Ziet het er straks vrolijk uit.
IMG_6579.jpeg
IMG_6579.jpeg (7.24 MiB) 350 keer bekeken
Eigenlijk gaat alles als een tierelier. Gezien de voorspellingen gaan we komende week het grasveld klaar maken om te kunnen gaan zaaien. Dan kan het steeds goed natregenen. Dat maakt het buiten zetten van de tomaten en cougettes iets lastiger. Doe ik dat nu of wacht ik tot het echt wat warmer is? Ze beginnen hun potjes wat te ontgroeien, dus ik kan ook weer niet te lang wachten.
Kaela schreef: zo 18 mei 2025, 18:28 Het hoogste punt is bereikt! We hebben vandaag met stokken een “huisje” voor de bonen gebouwd. En gelijk de bonen gezaaid. Voor bij het pad langs nog bloemen gezaaid. Ziet het er straks vrolijk uit.

IMG_6579.jpeg

Eigenlijk gaat alles als een tierelier. Gezien de voorspellingen gaan we komende week het grasveld klaar maken om te kunnen gaan zaaien. Dan kan het steeds goed natregenen. Dat maakt het buiten zetten van de tomaten en cougettes iets lastiger. Doe ik dat nu of wacht ik tot het echt wat warmer is? Ze beginnen hun potjes wat te ontgroeien, dus ik kan ook weer niet te lang wachten.
Ik heb 4 tomatenplanten in de grote potten gezet die buiten blijven staan, een courgette in de grote pot gezet en 1 op het land. En nu voorspellen ze voor volgende week 8C … dus heb ik de rest van de tomaten nog maar even in reserve gehouden binnen …. En draaien de duimen voor de courgette…

Mooie steunen voor de bonen, ik moet ook nog zoiets fabrieken.
Hier is het zo droog en schraal dat eea niet echt lekker groeit (sla enzo) maar het voordeel: weinig slakken… en perfecte tijd om onkruid te wieden want dat de wortels daarvan drogen ook lekker uit.

Ik heb trouwens een Bokashi starter set gekocht, en vandaag een emmer gevuld met brandnetel en paardebloem blad. Ben benieuwd wat dat wordt. De grond in mijn tuin kan wel wat stikstof gebruiken…
pearlsofpassion schreef: zo 18 mei 2025, 22:52 Die tomaten kunnen daar wel tegen. Eerst wat afharden, en dan verplanten..
Beter dan ze te lang in een te kleine pot binnen houden. Daar worden ze zwak van.

Courgettes zelfde.
Ik heb de courgettes thuis staan, die kan ik afharden. De tomaten staan nu in de kas. Daar kan ik niet twee keer per dag heen. Dus die moeten in een keer naar buiten helaas. Vrijdag heb ik weer tijd, misschien woensdag ook. Dan maar even zien of ik dan durf ;D
In de kas harden ze ook af hoor. Dat is voldoende.

Als je toch niet zou durven, dan in een groter potje zetten en zeker voldoende licht ( maar dat zal dan wel lukken in de kas).
Courgettes malen niet om regen, integendeel, maar bij tomaten is het wel beter niet voordat ze een week regen voorspellen uit te planten maar erna.
Hier staat alles al een tijdje buiten. De tomaten staan dit jaar wel onder een afdak. Tot nu toe is dat niet nodig geweest, maar de afgelopen jaren was dat wel het geval. Veel meeldauw.

En inderdaad, de slakken vallen goed mee voorlopig. Vorige jaren was dat drama tot en met.
Dat ziet er goed uit, Karin!

Na het rampjaar met de slakken gaat het nu wel beter. In ieder geval wordt niet alles meteen opgegeten.
Nu heb ik ook niet heel veel staan, er waren even wat andere dingen waar de energie aan opging. We hebben al wel heerlijk asperges gegeten, en de rabarber gaat ook goed.
Verder staan er op de proef een paar kikkererwten plantjes, gewoon om eens te kijken wat het doet. De standaard keukenkruiden doen het goed. Fruitboompjes en -struiken stonden mooi in de bloesem, en de eerste appels en peren zijn in de maak.
Gisteren hebben we met vereende krachten het stuk wat gras wordt klaargemaakt.
Morgen ga ik het zaaien en afdekken met een laagje zwarte grond. En dan kan het zaterdag gaan regenen :cool: . Scheelt mij héél veel gieters sjouwen!

Wat zal mijn moppie hier lekker gaan spelen en het zal ons lapje ook fijn een groenere aanblik gaan geven.
IMG_6583.jpeg
IMG_6583.jpeg (6.8 MiB) 242 keer bekeken
Kaela schreef: di 20 mei 2025, 06:50 Gisteren hebben we met vereende krachten het stuk wat gras wordt klaargemaakt.
Morgen ga ik het zaaien en afdekken met een laagje zwarte grond. En dan kan het zaterdag gaan regenen :cool: . Scheelt mij héél veel gieters sjouwen!

Wat zal mijn moppie hier lekker gaan spelen en het zal ons lapje ook fijn een groenere aanblik gaan geven.

IMG_6583.jpeg
Het ziet er nu al heel gezellig uit en het zal enkel mooier worden.
Wat een leuk moestuintje hebben jullie er van gemaakt Karin! Als straks het gras opkomt, de bloemen bloeien, zal het er helemaal gezellig uitzien :)

Ons tuinhuiskasje is nog niet helemaal af maar de moestuinbak is gevuld en staat vol met vanalles, ben benieuwd :)
Vandaag de tomaten en courgettes buiten uitgepland. De plantjes zullen me een tr*t vinden, met alle regen die ze vervolgens te zien hebben gekregen ;D
Ik heb nu nog 1,5 bed over. In het hele bed ga ik denk ik bloemen zaaien. In het halve bed nog even zien. Zouden doperwten nog kunnen?

Her gras piept al boven! Ik kijk het de grond uit. Onze puppy snapte heel goed dat ze er even niet op mocht lopen. Dan kan ik er straks op pele! Precies kind, dan kan je er straks op spelen.
IMG_6715.jpeg
IMG_6715.jpeg (7.38 MiB) 45 keer bekeken
IMG_6714.jpeg
IMG_6714.jpeg (7.28 MiB) 45 keer bekeken
Ik heb vandaag flink in de tuin geklust maar het voelde niet zo als moestuinieren ;) Mijn meneer gaat een carport bouwen en bij het uitgraven van de putten voor de steunen komen er nogal wat keien vrij. Dus eindelijk maar eens een randje gemaakt langs de smalle border achter het huis. Daar staan bessen en bosaarbeitjes en wat bloemen. Was altijd beetje slordig geheel. Ben best trots op mijn best wel rechte lijn.

En nog een deel stenen in de rotstuin gedouwd en daar een randje aan de bovenkant gelegd. En nu is mijn lijf moe…
IMG_7563.jpeg
IMG_7563.jpeg (5.63 MiB) 36 keer bekeken
IMG_7559.jpeg
IMG_7559.jpeg (7.92 MiB) 36 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door