Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
doranto schreef: zo 20 apr 2025, 09:40
Ik had die net via facebook gezien. Goed dat er iemand publiekelijk benoemt hoe belachelijk dit is zonder het probleem te ontkennen. Want een probleem is er wel degelijk. Veel groter als wat over het algemeen naar buiten komt, maar de oplossing geen eieren uit eigen tuin.... Nja :-X
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: ma 14 apr 2025, 06:54 De annex is af :mbounce: Nuja niet af, maar wel dicht. Er zou dus niemand meer in mogen kunnen. Zaterdag ochtend de ren open gemaakt, dus het moest die dag wel af. Van 7 u30 tot als het donker was doorgedaan. Dat is niet gelukt, maar gisteren is het gelukkig wel af geraakt.

Er gaat wat mis met het dak, het water loopt niet weg maar verzamelt in het midden, dus dat moet nog gefixt worden. Het telkens omhoog duwen zodat het weg loop is geen goede techniek op termijn ::) Ik was vergeten een stuk van de laatste plaat te zagen dus nu mag ik dat gaan proberen terwijl het er op ligt en er moet nog een balk onder het dak buiten de ren komen zodat het beter vast zit voor zware wind. Verder nog de grond goed leggen en de nieuwe struiken planten en dan op termijn nog verder inrichten.
Lekker veel ruimte zo! Is het gelukt alle laatste karweitjes af te ronden?
Door Anne in Zweden
Stoppen jullie echt met het eten van jullie eigen eitjes? Ik niet. Nou wonen wij wel iets gunstiger qua vervuilende omgeving, maar toch. Ik weet niet of een mens nou zoveel minder pfas binnenkrijgt als hij de eieren van zijn eigen kippen laat staan, als die troep toch al overal in zit.
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: zo 20 apr 2025, 13:03 Lekker veel ruimte zo! Is het gelukt alle laatste karweitjes af te ronden?
Het meer en deel moet ik nog doen. Andere dringendere zaken momenteel. Maar de struiken zijn wel geplant en de grond ligt overal over de gaas. Rode bessen struik lukt deze keer ook niet. Ze eten hem weer kaal. Ik ga daar dus ook nog tijdelijk een draadje rond moeten zetten. Kipjes lijken blij met de extra ruimte. Moet ze soms echt roepen om uit de ren te komen.
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: zo 20 apr 2025, 13:05 Stoppen jullie echt met het eten van jullie eigen eitjes? Ik niet. Nou wonen wij wel iets gunstiger qua vervuilende omgeving, maar toch. Ik weet niet of een mens nou zoveel minder pfas binnenkrijgt als hij de eieren van zijn eigen kippen laat staan, als die troep toch al overal in zit.
Neen. Nuja, ik eet geen eieren maar voer ze wel aan de honden, kippen en kat. En ja, ik maak mij zorgen over PFAS en al het andere gif. Ik heb elke dag een knoop in mijn maar als ze hier spelen en rennen, want hier wordt veel gif gebruikt. In de beken die officieel gevarenzone zijn mogen ze ook niet in, maar ik kan hen moeilijk opsluiten, niet meer voeren (zit echt niet alleen in eieren) en niet meer laten ademen. Ik geef toe dat ik liever in een schonere omgeving zou wonen, maar dat is niet iets wat nu kan. Geen eieren van mijn kippen voeren is dus niet iets wat in mijn ogen veel uitmaakt.
Door Cathelijn
En als het via de grond en wormen in de kippen en eieren komt, dan zit het vast ook in heel veel wilde vogels en andere dieren :'( . Dat mensen zichzelf, hun kinderen en hun omgeving maar blijven vergiftigen om geld te verdienen: ik kan er met mijn verstand niet bij :'(
Door pearlsofpassion
Ik vind het vreselijk dat er overal gif is.
Maar dat is niets nieuws. Je ziet het ze er elk jaar op spuiten.
Dat wist ik als kind al....
Druk in maken doet het niet verdwijnen. Je kan er niets aan veranderen. Dus probeer ik me er zo weinig mogelijk druk in te maken.

Maar ik wordt wel kwaad van het feit dat ze al die giffen gewoon blijven gebruiken, hetzij in de landbouw, hetzij particulier. Dus als ik iemand weer met de sproeispuit aan de gang zie, wordt ik wel kwaad. Hoe hypocriet is dat ook.
Maar ik heb wel liever dat het ergens op een oprit toegepast wordt dan op een stuk grond waar daarna mijn eten op geteeld wordt. En dat is wel wat op grote schaal gebeurt.
Ik heb het dan over vb glufosaat ipv pfas. Maar ook over zoveel andere giffen die toevallig ( nog) niet in de media komen.

Dat alles zo opgeklopt wordt in de media en dan 1 stof tijdelijk geviseerd wordt, maar het hele plaatje nog steeds niet verandert, dat vind ik het ergste.

Maar ik laat me dus niet bang maken ivm mn eieren. Want zelfs als daar meer pfas in zit, ben ik ervan overtuigd dat ze nog steeds gezonder zijn. En wat moet je dan wel eten? Aardbeien zitten vb ook vol. Tomaten, aardappels, ga zo maar door.
Ik maak me er wel druk in dat ze duurzame dingen zoals je eigen moestuin en eieren afraden terwijl dat net een deel van de oplossing is om van al dat gif gebruiken af te raken.
Ze zeggen toch steeds dat de boeren niet zonder dat gif kunnen omdat we anders nooit voldoende voedsel kunnen produceren voor iedereen ( vegetarisch eten zou ook al veel helpen), dus moeten we met zijn allen weer meer thuis gaan produceren.
Dat mensen die dat doen geviseerd worden en bang gemaakt, doet mij denken dat er ergens mensen belang bij hebben.
Ik geloof niet dat dat correct is.

Als ik hier eieren weggeef of iets bak voor bezoek, is er nog niemand geweest die van die pfas wakker ligt hoor.
Door doranto
Ik geef de eitjes ook af als we er teveel hebben en niemand heeft nog gezegd dat ze ze niet meer willen. Maar ik laat ze voor mijn eigen gemoedsrust en uit nieuwsgierigheid testen. Als het goed is krijg ik aankomende week de uitslag. Mocht er teveel pfas inzitten weten we dat in ieder geval en kan ik het tegen degenen waaraan we ze afgeven zeggen. Ze kunnen dan nog maar zelf beslissen wat ze willen. Wijzelf en onze honden blijven ze in ieder geval gewoon eten.
Door dinky89
Screenshot_20250427-215250.png
Screenshot_20250427-215250.png (763.13 KiB) 206 keer bekeken
Deze kreeg ik net langs op mijn tijdlijn. Ik denk dat dit heel goed het probleem weergeeft, pfas is overal :-\
Door pearlsofpassion
Ja idd. Zei ik ook al.
Waarom die drukte over de eieren?
Waarom geen drukte over dat het nog steeds gemaakt en gebruikt wordt?

Als je geen pfas wil, moet je gewoon doodgaan. Zelfs op een onbewoond eiland gaan wonen zal je niet vrijwaren. Minderen wel, uiteraard.
Tis net als DDT vroeger...
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: ma 28 apr 2025, 10:01 Ja idd. Zei ik ook al.
Waarom die drukte over de eieren?
Waarom geen drukte over dat het nog steeds gemaakt en gebruikt wordt?

Als je geen pfas wil, moet je gewoon doodgaan. Zelfs op een onbewoond eiland gaan wonen zal je niet vrijwaren. Minderen wel, uiteraard.
Tis net als DDT vroeger...
En dan net voor Pasen... Ik ben inmiddels cynisch genoeg om te denken: ze wilden dat mensen hun paaseieren in de winkel kopen, omdat de eierproducent dan meer verdient. En ik ben ook cynisch genoeg om te denken dat mijn cynisme niet misplaatst is.
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: ma 28 apr 2025, 13:31 En dan net voor Pasen... Ik ben inmiddels cynisch genoeg om te denken: ze wilden dat mensen hun paaseieren in de winkel kopen, omdat de eierproducent dan meer verdient. En ik ben ook cynisch genoeg om te denken dat mijn cynisme niet misplaatst is.
Als we cynisch gaan doen zou ik het eerder over deze boeg gooien: een afleidingsmaneuver om hobbykippen als het probleem te bestempelen zodat men ongemerkt kan doorgaan met vervuilen. PFAS en andere giffen.
Met hobbykippen raak je maar een klein deel van de mensen. Bovendien zijn die niet verenigd in een lobby en al zeker niet zo een krachtige als de chemie, farma en veeteelt...
Door doranto
We hebben zojuist de onderzoeksresultaten ontvangen. Onze eieren blijven ver onder de door de EU gestelde norm. Wij waren ze sowieso blijven eten, maar uiteraard zijn we blij met de uitslag :)
Door Lizzy
doranto schreef: ma 28 apr 2025, 16:35 We hebben zojuist de onderzoeksresultaten ontvangen. Onze eieren blijven ver onder de door de EU gestelde norm. Wij waren ze sowieso blijven eten, maar uiteraard zijn we blij met de uitslag :)
Oh maar dit is wel heeeel fijn! Gefeliciteerd!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door