Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Siberienne schreef: wo 06 nov 2024, 19:21 Eens. Wij snappen dat niet. Ook niet hoe racistisch dat land is. Ik las ooit het boek van Rebecca Skloot - the immortal life of Henrietta Lacks en ik kon het niet geloven…. Hoe racistisch nog vrij recent de zorg was.

Een van de meest omstreden medische experimenten komt uit de VS: https://historiek.net/het-tuskegee-syfi ... 1972/1405/

En die tijden worden nu voorgesteld als glorieus groots Amerika ….

IMG_6677.jpeg
Oh gotver. Dat is mottig! 1 van de vele dingen die bepaalde bevolkingsgroepen werden en worden aangedaan, maar deze wist ik niet.

En over nooit de echte geschiedenis doceren. Ik denk dat dat overal zo is. Wij Belgen hebben zo een handen afhakkende koning gehad. Het is niet dat dat volledig uit de geschiedenis lessen werd gehaald, maar het werd wel maar minimaal vermeld. Geschiedenis is altijd iemznds versie van de feiten en bewust of onbewust, afwijken van de eigenlijke feiten doet het altijd. Erg voor de groepen wiens leed zo niet ten volle erkend wordt.
Lizzy schreef: do 07 nov 2024, 08:10 Ik denk dat wij hier wel weten dat democratisch daar hier rechts liberaal is.

Maar het is wel erg naïef van die meneer als ie denkt dat Trump Amerika gaat redden, met Elon Musk samen. Goed, de andere kant van het verhaal is dat wij het hier in Europa eigenlijk niet veel beter doen he, kijkende naar waar hier op wordt gestemd en kijkende naar waarom we tot op het laatst op de US zijn blijven leunen terwijl Europa al even weet dat Trump eraan komt. We hadden 6 jaar geleden al ons eigen plan moeten gaan trekken natuurlijk.
In jouw omgeving beseffen pensen dat misschien, maar als ik rondom mij kijk en met mensen spreek heb ik toch niet die indruk. Het is ook gewoon een heel andere cultuur.

En ja, we doen het hier ook niet geweldig als je kijkt hoe extreem rechts het doet in best wel wat Europese landen. Nuja, niet geweldig vanuit mijn perspectief, een deel van de bevolking denkt daar duidelijk anders over.

De president van een grootmacht heeft gewoon extreem veel macht. Dat heeft een impact op de hele wereld.

Klimaatverdragen gaat ook wel een lastige worden. Al is dat nu blijkbaar ook al een loze belofte.
Lizzy schreef: do 07 nov 2024, 08:10 Ik denk dat wij hier wel weten dat democratisch daar hier rechts liberaal is.

Maar het is wel erg naïef van die meneer als ie denkt dat Trump Amerika gaat redden, met Elon Musk samen. Goed, de andere kant van het verhaal is dat wij het hier in Europa eigenlijk niet veel beter doen he, kijkende naar waar hier op wordt gestemd en kijkende naar waarom we tot op het laatst op de US zijn blijven leunen terwijl Europa al even weet dat Trump eraan komt. We hadden 6 jaar geleden al ons eigen plan moeten gaan trekken natuurlijk.
Ik las laatst over een peiling onder jonge Noorse mannen dat daar bijna de helft Trump gestemd zou hebben. En echt het, Noorwegen is denk een van de meest linkse landen in Europa, zelfs rechts zit hier ver links van de vvd. Stinkend rijk land met een sociaal vangnet om u tegen te zeggen - en ze denken dat een Trump het leven beter zou maken
Maar ik ben bang dat de Trump-stemmers echt nog lelijk op hun neus gaan kijken.
Slapjanus Vance wordt zometeen als 'stroman' naar voren geschoven nadat ze Trump 'unfit' hebben laten verklaren .... en dan kunnen de grote machten achter de gezichtjes hun echte agenda uitrollen.

Ik ben absoluut geen conspiracy denker, maar Trump en Vance kan je nu niet de helderste lampjes in de boom noemen .... en ik vermoed dat de Amerikanen dichterbij agenda 2025 zit als dat ze zelf willen.
Siberienne schreef: do 07 nov 2024, 22:08 Ik las laatst over een peiling onder jonge Noorse mannen dat daar bijna de helft Trump gestemd zou hebben. En echt het, Noorwegen is denk een van de meest linkse landen in Europa, zelfs rechts zit hier ver links van de vvd. Stinkend rijk land met een sociaal vangnet om u tegen te zeggen - en ze denken dat een Trump het leven beter zou maken
Dat meeeeen je niet? Met als reden...? In welke zin dan beter? Hoe dan?
Siberienne schreef: do 07 nov 2024, 22:08 Ik las laatst over een peiling onder jonge Noorse mannen dat daar bijna de helft Trump gestemd zou hebben. En echt het, Noorwegen is denk een van de meest linkse landen in Europa, zelfs rechts zit hier ver links van de vvd. Stinkend rijk land met een sociaal vangnet om u tegen te zeggen - en ze denken dat een Trump het leven beter zou maken
Daar schrik ik dus wel van. Een soort opgang can machocultuur of?
Lizzy schreef: vr 08 nov 2024, 07:53 Dat meeeeen je niet? Met als reden...? In welke zin dan beter? Hoe dan?
Het eikeltje dat ze interviewden had het over ‘traditionele normen en waarden’ in tegestelling tot het ‘woke’ gedachtengoed.

En dat Trump empathisch is en lief voor kinderen en minderheden maar te zwart afgeschilderd wordt in de Noorse media.

‘ Veel mannen willen graag trainen in de sportschool, thuiskomen met een sappige biefstuk en vervolgens naar buiten gaan en in een dikke auto rijden die diesel pompt. Als die dingen door rechts worden gewaardeerd en door links negatief worden besproken, stappen veel mensen over naar de andere kant, zegt Winther.’
Siberienne schreef: vr 08 nov 2024, 17:27 Het eikeltje dat ze interviewden had het over ‘traditionele normen en waarden’ in tegestelling tot het ‘woke’ gedachtengoed.

En dat Trump empathisch is en lief voor kinderen en minderheden maar te zwart afgeschilderd wordt in de Noorse media.

‘ Veel mannen willen graag trainen in de sportschool, thuiskomen met een sappige biefstuk en vervolgens naar buiten gaan en in een dikke auto rijden die diesel pompt. Als die dingen door rechts worden gewaardeerd en door links negatief worden besproken, stappen veel mensen over naar de andere kant, zegt Winther.’
En zijn ze de Noorse politiek misschien gewoon kei beu? Want Trump vertegenwoordigt ook wel die groep, denk ik. Mensen die het gewoon kots beu zijn, de politiek.
Siberienne schreef: vr 08 nov 2024, 17:36 Overigens moest ik wel heel hard lachen om de foto bij het bericht, want ik dacht bij mezelf, dit vind ik nou niet echt het toonbeeld van stoere mannelijkheid maar ja, het is dan ook een filosofie student…IMG_1177.jpeg
;D ;D ;D Dat is inderdaad niet direct een beeld dat je bij zulke macho praat verwacht :biggrin2:

Ik hoop vooral dat Trump niet al teveel chaos achter zal laten maar wel zodanig dat zijn achterban inziet dat praatjes geen gaatjes vullen.
Trump heeft het de vorige keer voor de gemiddelde amerikaan best goed gedaan.
Hij heeft ook geen oorlog begonnen en dat heeft hem populair gemaakt.
Biden heeft niet gedaan wat hij beloofd heeft.

Wij zien dat anders hier in het westen.
Het is anders als je vanop een afstand kijkt dan wanneer je erin zit.
Idd, net zoals Wilders bij jullie.
Lizzy schreef: vr 08 nov 2024, 17:58 En zijn ze de Noorse politiek misschien gewoon kei beu? Want Trump vertegenwoordigt ook wel die groep, denk ik. Mensen die het gewoon kots beu zijn, de politiek.
Neu. Als ik het vergelijk met bv Nederland wordt er veel minder op de overheid gemopperd. Nou krijgt men ook nog steeds wel veel van de overheid. Heet hangijzer in de politiek is het hoge ziekteverzuim wat de overheid klauwen met geld kost, maar met hele sterke vakbonden kan er nog niet eens gesproken worden over minder dan 100% loon in het eerste jaar ziek zijn…

Maar er is wel een weerstand tegen maatregelen voor het klimaat, ik geloof dat vorig jaar nog iets van de helft van de Noren niet geloofde in klimaatverandering door de mens, dat begint langzaam wel te veranderen nu ook Noorwegen gevolgen gaat merken.

In het Facebook groep van ons dorp wordt altijd vooral gemopperd over dat de sneeuwschuivers te laat zijn en het onderhoud van de wegen slecht is, maar dat is niet anders dan anders geloof ik.

Tijdens corona viel me juist enorm op hoe braaf iedereen naar de overheid luisterde en op de overheid vertrouwde.
pearlsofpassion schreef: vr 08 nov 2024, 20:15 Trump heeft het de vorige keer voor de gemiddelde amerikaan best goed gedaan.
Hij heeft ook geen oorlog begonnen en dat heeft hem populair gemaakt.
Biden heeft niet gedaan wat hij beloofd heeft.

Wij zien dat anders hier in het westen.
Het is anders als je vanop een afstand kijkt dan wanneer je erin zit.
Idd, net zoals Wilders bij jullie.
Neen, maar als je de bron in de afspraak mag geloven wel twee keer bevel gegeven tot het afvuren van kernbommen. Volgens die persoon is dat toen tegengehouden en hebben ze het uit zijn hoofd kunnen praten.

Ik denk dat het nadeel wel is dat hij de komende jaren meer macht heeft. Als je als president ook de andere politieke organen aan jouw kant hebt kan je nu eenmaal meer doen.
Siberienne schreef: vr 08 nov 2024, 20:36 Neu. Als ik het vergelijk met bv Nederland wordt er veel minder op de overheid gemopperd. Nou krijgt men ook nog steeds wel veel van de overheid. Heet hangijzer in de politiek is het hoge ziekteverzuim wat de overheid klauwen met geld kost, maar met hele sterke vakbonden kan er nog niet eens gesproken worden over minder dan 100% loon in het eerste jaar ziek zijn…

Maar er is wel een weerstand tegen maatregelen voor het klimaat, ik geloof dat vorig jaar nog iets van de helft van de Noren niet geloofde in klimaatverandering door de mens, dat begint langzaam wel te veranderen nu ook Noorwegen gevolgen gaat merken.

In het Facebook groep van ons dorp wordt altijd vooral gemopperd over dat de sneeuwschuivers te laat zijn en het onderhoud van de wegen slecht is, maar dat is niet anders dan anders geloof ik.

Tijdens corona viel me juist enorm op hoe braaf iedereen naar de overheid luisterde en op de overheid vertrouwde.
Blijkbaar is er de afgelopen jaren een bepaalde beweging bezig die enorm naar klassieke rolpatronen terug wil. Man de baas en boven vrouw,... Dat is vooral iets wat aanhang vindt bij jeugd. Meer bij mannelijke jeugd had ik de indruk, maar ook bij jonge vrouwen. Wat dit juist veroorzaakt weet ik niet. Zorgwekkend vind ik het helemaal.

Mijn eigen gevoel is dat het veel met een hoog spanningsniveau te maken heeft waar velen last van hebben. Een manier om veiligheid te zoeken. Het zijn ook tijden met veel verandering. Denk aan coronamaatregelenen impact daarvan, maar ook klimaatuitdagingen, sterk geglobaliseerde wereld, veel druk op jongeren om heel ambitieus te zijn,...

Nu volg ik nauwelijks actualiteit, dus het is meer een idee bij een beetje van wat ik mee krijg dan een goed onderbouwde redenering hoor.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door