Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hier verpesten we het beiden wat heb jij k de indruk ;D
Bij mijn look zijn zelfs de teentjes van de beginnende bollen aan het schieten door de nattigheid. Alles staat in verhoogde bedden, dus veel droger da' de grond, maar ja...
Siberienne schreef:Vorig jaar gingen al mijn zelfgezaaide tomatenplantjes dood. Nu heb ik er 21 :biggrin2: maar ben ze ook al deels weg aan het geven want ik heb geen kas en niet genoeg potten. Verder twee aubergine planten gekregen van een vriendin die ook in potten bij de zuidmuur van het huis staan, net als de tomaten onder de overhang van het balkon.

In twee bakken erwtjes, prei, lenteuitjes, worteltjes, bietjes, venkel, radijs en pluksla. Deels binnen voorgezaaid en uitgeplant, deels vorig weekend gezaaid.
Het is hier al twee weken warm en droog, dus nog niet veel slakken gezien.
Verder een poging tot aardappelen kweken boven de grond (bed van karton- organisch materiaal van hout tot deels verteerde compost en een laag bemeste grond uit zakken. De eerste plantjes komen boven.

Bezig met een bed voor de courgette planten. De bessenstruiken, aardbeien plantjes en de fruitboompjes doen het best goed. In het wilde deel van de tuin komen overal frambozen op. En de lavas, bieslook, peterselie, citroenmelisse en citroentijm hebben de winter overleefd.

Experimentje : artisjokken, want distels groeien hier erg goed :biggrin2:
Zo, jij bent flink bezig zeg, leuk!
De buurman hier heeft in zijn enthousiasme teveel gezaaid en vroeg mij vandaag of ik nog wat wilde hebben. Ik had nog klein hoekje vrij in mijn bak nadat ik heb geleerd om niet teveel er in te zetten.

Erg gelachen waarom hij mede zoveel had. Hij had o.a. zakje zaadjes gekocht en alles ingezaaid ;D Daarnaast zaadjes van complete tomaat ingezaaid die allemaal opkwamen, vergelijkbaar met paprika :biggrin2: Zijn vrouw had op gegeven moment dat hij maar eens moest stoppen om nog meer te zaaien ;D ;D ;D En dan te bedenken dat hij alleen paar zelfgemaakte verticale tuintjes van pvc buizen heeft gemaakt en een paar potten heeft :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Dit jaar gelukt om een hele berg tomatenplanten groot te brengen, ze gaan nu bloeien maar nu begint het blad op te krullen. Ze staan grotendeels in potten, beschutte plek tegen de zuidmuur van het huis. Vandaag stralend weer, zou dat te veel zon zijn? Kan het kwaad? We vertrekken morgen voor een paar daagjes en ik moet nu beslissen of ik ze nog een andere plek geef met wat meer schaduw 😅 (de ene foto is van een plant in de volle grond die wat meer schaduw heeft over de dag)
IMG_5418.jpeg
IMG_5418.jpeg (5.68 MiB) 1852 keer bekeken
IMG_5417.jpeg
IMG_5417.jpeg (4.72 MiB) 1852 keer bekeken
IMG_5416.jpeg
IMG_5416.jpeg (5.06 MiB) 1852 keer bekeken
Nee, perfect normaal. Ik heb het ook altijd. Sommige rassen doen het ook meer dan andere.
Als ze voldoende water en natuurlijke voeding krijgen is er niets meer dat je kan doen.
Oudere bladeren doen het normaal ook meer dan jongere.

Een tomaat houdt niet van schaduw maar van volle zon. Dus zeker niet verplaatsen.
Ik plant ze wel plat, als het enigzinds kan, dan maken ze meer wortels. Beetje houtas bij de stengel en je krijgt stevige planten en wortels.
Als ze wat geel kleuren kan je best wat stikstof bij geven. Probeer wel kunstmatige mest te vermijden.
Dat onderste blad met de groene nerven maar rest geel zou ook op magnesiumtekort kunnen wijzen. 1 blad is niet erg, maar de hele plant moet zo niet worden.
pearlsofpassion schreef: ma 24 jun 2024, 23:14 Nee, perfect normaal. Ik heb het ook altijd. Sommige rassen doen het ook meer dan andere.
Als ze voldoende water en natuurlijke voeding krijgen is er niets meer dat je kan doen.
Oudere bladeren doen het normaal ook meer dan jongere.

Een tomaat houdt niet van schaduw maar van volle zon. Dus zeker niet verplaatsen.
Ik plant ze wel plat, als het enigzinds kan, dan maken ze meer wortels. Beetje houtas bij de stengel en je krijgt stevige planten en wortels.
Als ze wat geel kleuren kan je best wat stikstof bij geven. Probeer wel kunstmatige mest te vermijden.
Dat onderste blad met de groene nerven maar rest geel zou ook op magnesiumtekort kunnen wijzen. 1 blad is niet erg, maar de hele plant moet zo niet worden.
Ok, top, dank voor je advies! Dit is het eerste jaar dat m’n planten het zo goed doen 😅 en dat zou ik graag zo houden!
Siberienne schreef: ma 24 jun 2024, 22:28 Dit jaar gelukt om een hele berg tomatenplanten groot te brengen, ze gaan nu bloeien maar nu begint het blad op te krullen. Ze staan grotendeels in potten, beschutte plek tegen de zuidmuur van het huis. Vandaag stralend weer, zou dat te veel zon zijn? Kan het kwaad? We vertrekken morgen voor een paar daagjes en ik moet nu beslissen of ik ze nog een andere plek geef met wat meer schaduw 😅 (de ene foto is van een plant in de volle grond die wat meer schaduw heeft over de dag) IMG_5418.jpegIMG_5417.jpegIMG_5416.jpeg
Ik heb iets soortgelijk maar erger met de mijne die nog in potjes staan. Diegene die uitgeplant zijn hebben het niet. Ze hebben eens te droog gestaan en ik denk dat het daarvan komt.
Ooooooooh jeeeeeee!

Hier een paar minuten lopen verderop is een moestuin complexje. En nou kwam de buurvrouw vragen of wij misschien belangstelling hebben voor een vrijgekomen stukje. Er mag een hokje op, je mag een grasveld, zitje, speeltoestel, bloemen. Wat je maar wilt. Er mag ook een hekje omheen zodat Nina niet weg kan lopen (of andermans groentes gaat slopen :o ).

Wij al helemaal enthousiast. Maar ja, wat moet dat dan kosten?

Een schokkende 20 euro per jaar!

Dus daar hoeven we het ook niet om te laten.

Het moeilijkste is natuurlijk structureel tijd. Ik ben dol op tuinieren en mijn wederhelft wil zijn spierkracht inzetten voor alle zware klussen. Ik zie Nina voorlopig best met plezier mee gaan. We lopen nu gemiddeld 2-4 uur per dag met haar in de wijk rond te spelen. Dus buiten zijn vinden we hartstikke fijn. Maar gaan we het structureel redden om de boel netjes te houden?

We mogen er even over nadenken en het is ook geen punt als we dit jaar alleen wat maaien en voorbereiden. En dan volgend voorjaar echt aan de slag.

Pffff daar gaan we dus maar eens even een paar nachten goed over slapen.
Kaela schreef: vr 19 jul 2024, 20:58 Ooooooooh jeeeeeee!

Hier een paar minuten lopen verderop is een moestuin complexje. En nou kwam de buurvrouw vragen of wij misschien belangstelling hebben voor een vrijgekomen stukje. Er mag een hokje op, je mag een grasveld, zitje, speeltoestel, bloemen. Wat je maar wilt. Er mag ook een hekje omheen zodat Nina niet weg kan lopen (of andermans groentes gaat slopen :o ).

Wij al helemaal enthousiast. Maar ja, wat moet dat dan kosten?

Een schokkende 20 euro per jaar!

Dus daar hoeven we het ook niet om te laten.

Het moeilijkste is natuurlijk structureel tijd. Ik ben dol op tuinieren en mijn wederhelft wil zijn spierkracht inzetten voor alle zware klussen. Ik zie Nina voorlopig best met plezier mee gaan. We lopen nu gemiddeld 2-4 uur per dag met haar in de wijk rond te spelen. Dus buiten zijn vinden we hartstikke fijn. Maar gaan we het structureel redden om de boel netjes te houden?

We mogen er even over nadenken en het is ook geen punt als we dit jaar alleen wat maaien en voorbereiden. En dan volgend voorjaar echt aan de slag.

Pffff daar gaan we dus maar eens even een paar nachten goed over slapen.
De manier van tuinieren maakt ook veel uit in hoeveel tijd het kost. 20 euro is echt twee keer niets. Ik hoor vaak prijzen van 200 tot 400. Ik zou er gewoon voor gaan :biggrin2: Het zal ook niet om een hectare gaan ofzo en is ook erg leerzaam voor een kind
frodo quin schreef: vr 19 jul 2024, 21:11 De manier van tuinieren maakt ook veel uit in hoeveel tijd het kost. 20 euro is echt twee keer niets. Ik hoor vaak prijzen van 200 tot 400. Ik zou er gewoon voor gaan :biggrin2: Het zal ook niet om een hectare gaan ofzo en is ook erg leerzaam voor een kind
Ja dat is ook zo. Het gaat om een stuk van 6 bij 11 meter en dan zou de helft hokje-zitje-gras worden. En de andere helft dan planten. Ik denk dat ik dan in elk geval een paar verhoogde bakken wil, voor het overzicht. En dan misschien een stukje volle grond. Dat is nieuw voor mij en het is kleigrond, dus dat lijkt me wel een uitdaging. Er staat al een perenboom en die mag dan sowieso blijven. Nog een paar boompjes of fruitstruikjes lijkt me ook leuk.

Kijk om de opbrengst gaat het me eigenlijk niet eens. We hebben geen grote vriezer en zijn maar met zijn drietjes. Dus ik hoef echt geen jaarvoorraad te kweken. En ik zou er ook graag wat mooie bij-vriendelijke bloemen bij zetten.

Er is ook een hele grote kas waar je dan 2 vierkante meter in krijgt. Oh men, de tomatenplanten stonden er drie meter hoog, geweldig!!!
En er staan een paar bijenkasten. Oh ik vind het helemaal leuk!
Whaaaa :D doen joh! Wat lijkt me dat heerlijk. Zou willen dat ik daar tijd voor kon maken, een moestuin in mijn eigen tuin schiet er al bij in helaas…
Erg leuk voor Nina ook denk ik zo.

Als je er echt niet meer tegenaan kan maaien en snoeien dan kom je hier maar een pony of een schaap lenen :biggrin2:
Kaela schreef: vr 19 jul 2024, 21:27 Ja dat is ook zo. Het gaat om een stuk van 6 bij 11 meter en dan zou de helft hokje-zitje-gras worden. En de andere helft dan planten. Ik denk dat ik dan in elk geval een paar verhoogde bakken wil, voor het overzicht. En dan misschien een stukje volle grond. Dat is nieuw voor mij en het is kleigrond, dus dat lijkt me wel een uitdaging. Er staat al een perenboom en die mag dan sowieso blijven. Nog een paar boompjes of fruitstruikjes lijkt me ook leuk.

Kijk om de opbrengst gaat het me eigenlijk niet eens. We hebben geen grote vriezer en zijn maar met zijn drietjes. Dus ik hoef echt geen jaarvoorraad te kweken. En ik zou er ook graag wat mooie bij-vriendelijke bloemen bij zetten.

Er is ook een hele grote kas waar je dan 2 vierkante meter in krijgt. Oh men, de tomatenplanten stonden er drie meter hoog, geweldig!!!
En er staan een paar bijenkasten. Oh ik vind het helemaal leuk!
Heb je al gehoord over de no dig methode. Je hebt daar wel meerdere opties in. Dan is de klei ook niet zo een probleem. Ook veel minder werk eens je de compost ter plaatse hebt.

Jaloers op de kas. Hier belooft het niets te worden met de tomaten en paprika. Augurk en komkommer gaat nu nog oke, idem als courgette, maar de heeft er vat op.
Absoluut ja zeggen! Hoe vaak krijg je de kans om zo dicht bij huis zoiets te vinden? En zeker in een wijk die aardig "versteend" is.
Zelf heb je de ruimte niet echt aan huis en voor jou en Nina kan het ook een prachtige plek worden om dingen te ontdekken.

Ik heb geen groene vingers, bij mij gaat een plastic plant nog dood.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door