De eerste jaren dat wij hier woonden zagen we ook enkel naaktslakken. Die bestreed ik manueel in de moestuin. Je wil nl toch wel iets kunnen oogsten.
En toen die naakslakken dus wat afnemen, kwamen die huisjesslakken plots met heelder legers. Ik weet nog het eerste jaar, ik wist niet wat ik zag! Dan had ik alleen huisjesslakken maar zo veel!

En ze bleven maar komen. Die zijn wel eenvoudiger te pletten, dus dat liep vlotter. En de kippen lusten ze graag, vooral de huisjes.
En nu zijn ze er allebei. In ongeveer dezelfde hoeveelheden.
Ik kan niet zeggen dat het er uitzonderlijk veel zijn. Beetje zelfde of zelfs iets minder dan de voorbije jaren. Maar ik bestrijd ze dan ook al 8 jaar actief. Het zou wel eens een klein beetje een langduriger effect mogen gaan hebben he.
Dat is wel zo hoor. Het wordt elk jaar minder. Vroeger ving ik er om de 2 dagen 60 of 70. Dat is nu wel al even geleden.
Gisteren nog 30 tal bij de konijnen. Die dieren krijgen anders de kans niet om hun groenten op te eten voordat het bedekt zit onder slijm.
Als er ergens structureel eten ligt zijn de slakken daar massaal in de buurt he.