Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

doranto schreef: di 25 jun 2024, 13:01 Ik zie hier de laatste tijd regelmatig beekjuffers in de tuin. Dat is eigenlijk voor het eerst. Voorheen zag ik ze alleen aan het water hier een stukje verderop. Deze soort doet het hier in iedergeval goed momenteel.
Even opgezocht, volgens mij is het de weidebeekjuffer.
Fraai zijn die! Blauw de mannetjes en groen de vrouwtjes. Ze vliegen hier nu veel langs de Berkel.
MarijeEnBoomer schreef: di 25 jun 2024, 11:07 Heb je veel slakken?
Ik heb allemaal bijenhotels en die waren druk bezet…..
Toen kwamen de slakken en aten alle larven op >:(
Aanzienlijk minder bijen dan andere jaren op onze passiebloem bijvoorbeeld dus ik geef die kut slakken die met miljoenen zijn dit jaar de schuld!
Dood aan de slakken >:(
Valt eigenlijk mee, niet meer dan anders.....

Bedoel je dood aan naaktslakken of alle slakken? Ik vind die huisjesjongens nogal schattig eigenlijk hahaha
Lizzy schreef: wo 26 jun 2024, 07:15 Valt eigenlijk mee, niet meer dan anders.....

Bedoel je dood aan naaktslakken of alle slakken? Ik vind die huisjesjongens nogal schattig eigenlijk hahaha
Echt? :o
Nou hier heb ik onder het vogelvoederhuisje zelfs een opvang plateautje moeten hangen, omdat de vogels het voer wat anders op de grond valt niet eens meer op konden eten vanwege de laag slakken die daarop zat. Zo heb ik er meer dan 30 opgeraapt, maar nog geen half uurtje later zit er weer zo'n zelfde hoeveelheid! Het voer plakte gewoon aan elkaar van alle slijm. Het krioelt hier werkelijk van die beesten. Met wandelen moet je ook goed opletten om niet uit te glijden :-X
Laatst gewijzigd door doranto op wo 26 jun 2024, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: wo 26 jun 2024, 07:15 Valt eigenlijk mee, niet meer dan anders.....

Allemaal Liz, ik maak geen onderscheid ;D
Die met de huisjes heb ik in actie gezien als larven eters dus die kunnen zeker de dans niet ontspringen ;D
pike schreef: di 25 jun 2024, 14:47 Hoe kan een slak bij de eitjes of larven van metselbijen komen? De toegang tot de eitjes/larven zit toch dichtgemetseld :???:

En honingbijen zijn geen metselbijen dus als je honingbijen op de passiflora mist komt dat niet door slakken. Metselbijen vliegen al vroeg, behoeven vroegbloeiers (bv bloesembomen als appel en peer) en ze sterven na de ei-afzetting. In juni zie je die dus gewoon niet meer.
Ik denk dat ze via de muur omhoog kruipen.
Ik heb echt slakken uit de ‘kokertjes’ gehaald. Alleen hun huisje zag je ongeveer nog en als je dat pakte kwam er een hele slak uit zo’n kokertje tevoorschijn :puke:

Ja en kijk hoe mooi ze zijn!
Bijlagen
IMG20240515215341.jpg
IMG20240515215341.jpg (2.79 MiB) 1007 keer bekeken
MarijeEnBoomer schreef: wo 26 jun 2024, 08:25 Ik denk dat ze via de muur omhoog kruipen.
Ik heb echt slakken uit de ‘kokertjes’ gehaald. Alleen hun huisje zag je ongeveer nog en als je dat pakte kwam er een hele slak uit zo’n kokertje tevoorschijn :puke:
Oohh ieuw!
Ja ze zijn wel met veel dit jaar, en nogal klimmerig.

Ze lusten mijn sla niet, dus ik vind ze niet erg.
MarijeEnBoomer schreef: wo 26 jun 2024, 08:25 Ik denk dat ze via de muur omhoog kruipen.
Vreemd hoor. Hier zie ik geen huisjesslakken alleen naaktslakken. Verschilt dus echt per locatie.
De eerste jaren dat wij hier woonden zagen we ook enkel naaktslakken. Die bestreed ik manueel in de moestuin. Je wil nl toch wel iets kunnen oogsten.
En toen die naakslakken dus wat afnemen, kwamen die huisjesslakken plots met heelder legers. Ik weet nog het eerste jaar, ik wist niet wat ik zag! Dan had ik alleen huisjesslakken maar zo veel! :o En ze bleven maar komen. Die zijn wel eenvoudiger te pletten, dus dat liep vlotter. En de kippen lusten ze graag, vooral de huisjes.

En nu zijn ze er allebei. In ongeveer dezelfde hoeveelheden.
Ik kan niet zeggen dat het er uitzonderlijk veel zijn. Beetje zelfde of zelfs iets minder dan de voorbije jaren. Maar ik bestrijd ze dan ook al 8 jaar actief. Het zou wel eens een klein beetje een langduriger effect mogen gaan hebben he.
Dat is wel zo hoor. Het wordt elk jaar minder. Vroeger ving ik er om de 2 dagen 60 of 70. Dat is nu wel al even geleden.
Gisteren nog 30 tal bij de konijnen. Die dieren krijgen anders de kans niet om hun groenten op te eten voordat het bedekt zit onder slijm.
Als er ergens structureel eten ligt zijn de slakken daar massaal in de buurt he.
Het krioelt hier van de naaktslakken maar kan niet zeggen dat ik er last van heb. Ze hebben veel afval te eten dat scheelt denk ik wel. En als ze een van mijn tuinplanten wegvreten tja dat is dan pech maar die komt er dan ook niet meer in. Zo blijven de vraatbestendige soorten over.
Oh ja en dat wr een slak in een gaatje kruipt betekent bij mij niet automatisch dat die slak dan ook bijenbroed eet. Ik heb daar echt twijfels over. Ze kruipen nou eenmaal graag in donkere plekjes weg.
in onze lavendel zitten ook echt wel fors minder hommels en bijen dan vorig jaar.
Misschien door al die nattigheid? De steekvliegen en dazen zijn nu al volop van de partij nl :-X Erg vroeg dit jaar en erg veel :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door