Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3471903
Lizzy schreef: zo 26 mei 2024, 12:02 Ja, ik heb net de huisartsenpost gebeld. Antwoordapparaat "voor medische spoedgevallen kunt u bellen met". Ja, dit is geen medisch spoedgeval natuurlijk... Ik lig niet dood te bloeden...
Neen, maar als je nu wat moet doen en niet morgen moet je dat wel weten.

Ik weet van meerdere mensen met Lyme dat het wel te behandelen was geweest als ze er snel bij waren geweest en niet pas jaren later. Nuja, wat is snel? Morgen is ook snel zou ik denken.

Ik zou persoonlijk niet naar de spoeddienst gaan, maar even bellen om te vragen of je nu wat moet doen of het kan wachten misschien wel.

En dat rode, zelf nooit een teek gehad dat ik weet muv die die ik voelde vast-bijten vorig jaar, maar bij een hond is een klein bultje normaal, dus lijkt mij niet raar dat je als mens ook wel reageert.
#3471907
Je moet een tekenbeet vergelijken met een andere insectenbeet. Dat wordt rood en dik en het jeukt. Dat is heel normaal. Ik zou wel inderdaad een foto maken en eventueel aftekenen met een pen. Ook iets opsmeren tegen insectenbeten. Ik zou zelf geen ab gaan nemen en zeker niet een eenmalige dosis. Bij lyme moet je juist een lange ab kuur nemen. Wel gewoon goed in de gaten houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3471912
Siberienne schreef: zo 26 mei 2024, 08:57 Ik heb het nog nooit meegemaakt bij mezelf, ik denk dat ik toch vooral af zou wachten, maar het is een mogelijkheid om preventief 1 tablet doxycycline te vragen aan je huisarts.

https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... iekte.html
Ik vind het wel interessant, dank je Siberienne. Profylaxe. Mmm. Morgen ff mijn huisarts bellen.
#3471920
Lizzy schreef: zo 26 mei 2024, 17:39 Ik vind het wel interessant, dank je Siberienne. Profylaxe. Mmm. Morgen ff mijn huisarts bellen.
Doe dat. En de rode plek er nu direct omheen, jeukt die? Meest waarschijnlijk is dat een reactie op de teek zelf. Meestal komt de rode vlek door Lyme (erythema migrans) juist later opzetten. Juist als mensen soms de teek alweer vergeten zijn. De incubatie tijd is 1-2 weken, uitlopend tot wel 2maanden. De eerste rode plekken zijn dus vaak de lokale ontstekings reactie op de teek en niet de Lyme
#3471921
hannabelgje schreef: zo 26 mei 2024, 14:29 Je moet een tekenbeet vergelijken met een andere insectenbeet. Dat wordt rood en dik en het jeukt. Dat is heel normaal. Ik zou wel inderdaad een foto maken en eventueel aftekenen met een pen. Ook iets opsmeren tegen insectenbeten. Ik zou zelf geen ab gaan nemen en zeker niet een eenmalige dosis. Bij lyme moet je juist een lange ab kuur nemen. Wel gewoon goed in de gaten houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Als je Lyme hebt is 1 tablet niet genoeg maar om de eerste bacteriën te doden die de teek uitgespuugd heeft, volstaat wel 1 tablet. Zie ook de link in mijn vorige bericht aan Lizzy. Dat is meer profylaxe dan behandeling van een ziekte.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door