Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3471823
En toen heb ik zomaar telgang gereden vandaag. Zoooo super gaaf. Het lang pad was mooi droog en we gingen galop oefenen. Maar ja, als je op een vijfganger zit en pas voor de tweede keer in je paardrij cariere de kans hebt. Dan moet je hem grijpen!
Door eelke
#3471824
Hoe doe je dat eigenlijk? Stap, draf en galop ken ik, maar hoe krijg je je paard in telgang? (uhh, de optie moet er in ieder geval op zitten, zo ver ben ik wel).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3471825
eelke schreef: vr 24 mei 2024, 16:13 Hoe doe je dat eigenlijk? Stap, draf en galop ken ik, maar hoe krijg je je paard in telgang? (uhh, de optie moet er in ieder geval op zitten, zo ver ben ik wel).
Heel goed! Je paard moet de gangen hebben, anders lukt het niet.

Telgang doe je vanuit galop. In de galop strekt een paard (net als een hond trouwens) helemaal uit. Voorbenen naar voren. Als je op dat moment de telganghulpen geeft, dan sorteren de benen zich en “leg” je je paard in de telgang. En de hulpen zijn eigenlijk heel eenvoudig, eerst zit je in de galop wat voorover en om te gaan telgangen ga je juist diep in het zadel zitten en wat achterover zitten. En met je teugels help je het hoofd iets omhoog.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden! Dat is vast duidelijker.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3471826
Dit is een filmpje van een race vanuit een startbox. We doen ook “wie doet alles het meest netjes en correct” proeven, maar bij een race telt alleen snelheid.

Vanuit de startbox galopperen ze aan en dan zie je de ruiters al snel vrij overdreven achterover gaan zitten. Dat is wanneer ze naar de telgang gaan. En daarna telt maar een ding: hard!

Door eelke
#3471827
Gaaf! Het ziet er alleen zo maf uit, zeker als je gewoon draf en galop gewend bent. maar de hulp is dus achterover en teugels omhoog, kort samengevat. En achterover ook niet helemaal, maar vooral je bekken kantelen zo te zien? Want ze zitten ook nog wel voorover, qua hoofd en schouders.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3471829
eelke schreef: vr 24 mei 2024, 16:40 Gaaf! Het ziet er alleen zo maf uit, zeker als je gewoon draf en galop gewend bent. maar de hulp is dus achterover en teugels omhoog, kort samengevat. En achterover ook niet helemaal, maar vooral je bekken kantelen zo te zien? Want ze zitten ook nog wel voorover, qua hoofd en schouders.
Ja eerst wat meer achterover en als ze eenmaal gaan proberen nog iets van aërodynamica te doen.

En ja, heel eerlijk, het ziet er gewoon mal uit. Heel vaak trekken de ruiters ook nog hele moeilijke hoofden erbij, dat maakt het extra leuk. En de paarden worden er kneitertje heet van, dus het is ook niet altijd vanzelfsprekend dat je weer stopt.
Door frodo quin
#3471838
Nog nooit tellengang gezien. Ziet er heel bijzonder uit. Naargelang het perspectief lijkt het op heel hard stappen of een kruising tussen draf en galop. Heel bijzonder!
Door Cathelijn
#3471846
Kaela schreef: vr 24 mei 2024, 15:25 En toen heb ik zomaar telgang gereden vandaag. Zoooo super gaaf. Het lang pad was mooi droog en we gingen galop oefenen. Maar ja, als je op een vijfganger zit en pas voor de tweede keer in je paardrij cariere de kans hebt. Dan moet je hem grijpen!
Jee wat gaaf! Ik was al helemaal hyper van een leuke volte in galop dus kan me de kick helemaal voorstellen :D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3471848
Cathelijn schreef: vr 24 mei 2024, 22:03 Jee wat gaaf! Ik was al helemaal hyper van een leuke volte in galop dus kan me de kick helemaal voorstellen :D
Dat snap ik helemaal! Een leuke volte in galop is ook heerlijk! Dat is voor mij dan weer ver buiten bereik. Zo’n leuke telganger is namelijk weer minder goed in bochten!
Door Cathelijn
#3471857
Kaela schreef: za 25 mei 2024, 06:48 Dat snap ik helemaal! Een leuke volte in galop is ook heerlijk! Dat is voor mij dan weer ver buiten bereik. Zo’n leuke telganger is namelijk weer minder goed in bochten!
Ieder zijn kwaliteiten :cool:
Door rosmin
#3472002
Ze zijn thuis, Marsh & Mellow,
nu al de bijnamen, Marsie & Melootje
en ze zijn heerlijk ondeugend,vrij en speels en errug leuk.
Had ik al gezegd dat ze door de keuken rennen, ondeugend, vrij en erg speels zijn en heel erg leuk zijn ? ;D
Foto’s volgen, echt stil zitten doen ze niet ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door