Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3454175
Dat is een terechte afweging PoP en alleen jij kan die maken. Jij weet hoe het zit en kent je gezin.

Zijn in NL de huizen echt zoveel kleiner? Je hebt hier alles, van piepklein tot reusachtig. Wij hebben nu een ruime 100 vierkante meter en dat zou als we niet thuis moesten werken echt meer als voldoende zijn. Nu met thuiswerken is het een tikje krap. Maar ik vind ook niet dat een normaal woonhuis berekend hoeft te zijn op 2 thuiswerkende volwassenen en kinderen. Dat is iets wat door covid natuurlijk heel erg veranderd is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3454177
Je vind hier uiteraard ook huisjes. En bij jullie ook enorme villa's zonder twijfel.
Maar als ik hier foto's van jullie huizen zie en als ik in NL kom lijkt het mij toch dat ze gemiddeld genomen kleiner zijn ja.

Wij hebben nu een erg groot huis. Dat is zo. En toch een kamer tekort om alle kinderen een eigen kamer te geven. Maar dat ligt niet aan de grootte, wel aan de indeling ( niet geheel doordacht) en het feit dat je maar aan 2 zijden ramen kan hebben in een rijwoning natuurlijk (en een kinderkamer een raam nodig heeft) en dat de kamer boven de garage niet kan dienen omdat de sectionaalpoort erronder en de trap erboven enorm veel lawaai maken. Vooral de poort davert ook echt, daar slaapt niemand doorheen en vind ik dus niet kunnen. Beide veranderen zou nog een optie kunnen zijn als ze echt niet samen op een kamer willen slapen in de toekomst... Momenteel is die kamer voor de katten, hun plekje van rust waar de kinderen niet komen. Tis gelukkig ook wel de kleinste kamer.

Als we zouden bouwen, kan die bovenverdieping echt wel een stuk kleiner dan ze nu is. En dan zou er wss geen garage in zitten omdat dat er niet bij kan. Dat kan je ook perfect later bijbouwen.
Maar er moet wel ruimte voor de fietsen vb. En ze onder een afdak zetten hebben we al slechte ervaringen mee gehad (roest). We hebben nu allemaal nieuwe fietsen want dat doen we vrijwel dagelijks en Vincent wil leren wielrennen dus dat worden dure fietsen die echt binnen moeten kunnen. En zo komen er steeds weer kleine dingen bij waar je eerst niet aan denkt maar die we niet kunnen opgeven. Ruimte om de vriezers te zetten. Nog zo iets. Voor de katten maar vooral voor onszelf hoor.
En al die kleine beetjes, maken uiteindelijk veel...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3454180
Ja huizen in NL zijn over het algemeen stukken kleiner. ( En de hoeveelheid grond erbij ook) Ligt natuurlijk aan budget ook. Maar in België kun je echt groter wonen ook met een kleiner budget. Ook in Duitsland overigens, huizen ook wat groter. Ligt er natuurlijk wel aan waar, de grote steden niet meegerekend. Maar daar zie je in NL ook verschil in, waar de huizen liggen hoe groot/klein ze zijn.


Moeilijke overwegingen allemaal PoP. Maar niks zal ooit helemaal 100% perfect zijn.
Je hebt nog ff voor de vriendinnetjes komen , dan willen ze vast eigen kamers :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door sam28
#3454183
sam28 schreef: wo 07 dec 2022, 19:38 G@dverdeg@dver.
Vandaag was ik bij de sportarts omdat ik nog steeds zo moe blijf. Die heeft me door de molen gehaald. Hart, longen en conditie.
Met alle drie niks mis, prima conditie ook. Er is natuurlijk een maar.

Tijdens de inspanningstest bleek dat ik vanaf een HF van 134 lactaat aanmaak en de boel dus verzuurt. En omdat dit nogal snel gebeurd herstel ik niet. Als ik rustig sta of even naar de wc loop schiet ie naar de 100.
En met 32u werken, fietsen, hardlopen en kickboksen is er dus geen moment van herstel en blijf ik dus zo vreselijk moe en verklaart ook waarom ik steeds chagrijniger word.
Zijn theorie is dat als ik 2 maanden wel beweeg maar niet sport en dus zeker mijn hartslag niet boven die 130 laat uitkomen, ik ga herstellen. Daarvoor moet ik dus ook terug in mijn uren. Zijn voorstel is ziek melden en als ik dat wil tot max 20 uur blijven werken zolang mijn hartslag onder die grens blijft.
2 januari moet ik terug en krijg ik een ECG kastje voor 3 dagen en moet ik een dagboek bijhouden.
Gister kwam het nog niet zo binnen maar vandaag was ik op mijn werk omdat ik vond dat ik prima 5 uurtjes kon werken en heb daar steeds zitten janken, ben naar huis gestuurd door een lieve collega. De rest van de dag was ik ook emotioneel incontinent.
Heb op de groepsapps maar gedeeld wat er aan de hand is, ik heb ook niet zo'n zin in gelul.
Door Too
#3454186
Wat lastig Sam, ik weet dat sporten je uitlaatklep is
Maar als dit nou toch het ei van columbus blijkt te zijn en dat je dan in maart kunt gaan opbouwen
:bigarmhug:
Door Too
#3454187
PoP
Jullie huidige huis klinkt eigenlijk als de meest praktische optie voor nu
Groot huis, ruime tuin en directe toegang tot natuur/buitengebied

Waarom gaan jullie niet s heel kritisch door deze woning en maken het optimaal voor nu, voor deze fase van jullie gezin :
Doe die verbouwing, plaats die nieuwe keuken misschien wil je in de tuin iets structureels aanpassen, volgens mij was jullue huis niet zo geschikt voir zonnepanelen maar wellicht is daar een out of the box constructie voor etc
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3454193
Balen Sam, zeker omdat het zo'n lekkere uitlaatklep is. Maar aan de andere kant: het is nu wel duidelijk dat er dingen nog niet 100% in orde zijn. En er wordt op je gelet. En er wordt rekening met je gehouden.

@Pop: wat Too zegt. Een nieuwe mooie grote keuken is leuk, maar duur. En een mooi stuk grond zonder huis is best wel frisjes.
Materiaal en arbeid is het afgelopen jaar ongelooflijk duur geworden. Dus zeker als je flink wilt (laten) verbouwen, dan zul je toch de knip moeten trekken. Maar loop dus inderdaad eens door jullie huidige huis en eventuele bijgebouwen en kijk wat de mogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3454194
Wat al gezegd is, jullie zijn de enigen die de week verwerving kunnen maken. Welke mogelijkheden je hebt en wat is het meest ideaal bij jullie situatie. En zo te lezen zitten jullie qua locatie nu echt niet zo verkeerd. En ja, afgelegen is in veel gevallen ideaal, maar met de kleintjes wellicht niet altijd handig.
De huizen in Nederland zijn vaak wel kleiner ja, wij hebben geen groot huis, wel een hoekwoning, dus eigen oprit en een tuin van bijna 200 vierkante meter. Ieder gezin/stel heeft eigen wensen en prioriteiten.
Wij hebben echt nog geluk gehad met verbouwen, de kunststof kozijnen, de veranda dichtmaken, schuttingen vervangen en de keuken was allemaal nog op het juiste moment, dus voor de heftige prijsstijgingen. Maar dan nog tikt het hard aan en wij zijn echt nog niet klaar.

Maar ik wens je veel wijsheid toe Pop, het zijn moeilijke keuzes en het gaat om een hoop geld. Maar het is jullie thuis, dus het moet aan jullie wensen voldoen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3454197
Ja, die plannen om te verbouwen waren we volop mee bezig toen ik op dat stukje grond viel. :biggrin2:
Het is echt wel zo dat of we die verbouwing nu doen of niet, de waarde van huis bij een verkoop ongeveer hetzelfde zou zijn. Door de ligging. En dat pikt dus wel... En wil zeggen dat, als we verbouwen, we er nog minstens 10-15 jaar moeten blijven wonen. Want dan is er echt geen geld voor iets anders.
Maar idd, we kunnen heel gelukkig hier zijn, met verbouwing. Er zijn enkel een aantal moeilijkheden door de drukke straat.
Het stoort mij het meest al we met de caravan op reis willen. Die voor de deur laten staan is echt een risico voor schade. Hetzelfde met de auto trouwens, en er is parkeerplaatsschaarste. Thuis de auto wassen is dus ook compleet onmogelijk.
Ik vind het stom om het raam van de kinderen open te zetten wegens de luchtvervuiling van de straat. Maar het moet wel want ze liggen er met 3 te ademen de hele nacht. Die kamer is wel gigantisch, maar dan nog ruik je dat wel 's ochtends.
Er staat ook een groot bijgebouw van 2 verdiepen op het terras dat het zicht naar de tuin deels ontneemt. Daar kunnen we niet omheen. Misschien het dak (2e verdiep) eraf halen en plat dak maken.

Maar verder is het ideaal. Mits wat verbouwing. Ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin om m'n mooie rennen achter te laten of m'n moestuin ed. En als het zwembad weg is en er wat groen in de plaats komt (misschien zelfs een kas :D) dan wordt het echt heel leuk.
En we hebben echt wel geluk met wat we hebben. Dat besef ik wel hoor.
Er zijn zat mensen die wel bouwen en nog veel groter. Ik verbaas me er steeds over hoeveel echt grote huizen er zijn en wat ze nog nieuw neerzetten. Maar er zijn ook bergen mensen die het met veeeel minder moeten stellen.
Dus nee, ik ben wel tevreden hoor. Wat het ook wordt. :)

Het verhuizen zou echt zijn om van de drukke straat af te zijn, om de caravan thuis te kunnen stallen, om van aan straat naar je tuin te kunnen met iets dat groter is dan een fiets en om je geld in iets te steken dat later dat dan ook weer opbrengt (voor de kinderen). Normaal is investeren in vastgoed een goed idee, in dit huis is dat absoluut zeker niet het geval. Je krijgt niets terug...

Oh ja, zonnepanelen liggen er wel op. Het huis is gelukkig hoog genoeg om toch geen last te hebben van de huizen aan de overkant (zuiden).
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3454199
Dat is wel wat frustrerend dan ja, dat met verbouwen de waarde niet omhoog gaat, dat snap ik heel goed. Je doet die verbouwing dan echt voor jezelf en ja, dan heb je er alleen wat aan als je er lang nog blijft wonen. Als dat je intentie is dan is het prima.
En je klinkt ook echt niet alsof je niet blij bent met wat je hebt hoor.
Maar als je zoveel geld er in gaat storten, dan is het logisch dat je goed na gaat denken. Daar is niets mis mee en gelukkig mag dromen en wensen ook altijd nog.
Maar zit er ook niets tussen verbouwen en een stuk grond? Zijn er geen voor jullie interessante huizen te koop?
Door Siberienne
#3454200
Dingen als een dure keuken of badkamer krijg je nooit terug, ook niet bij nieuwbouw. En heel eerlijk: ik vind het knap als jij kan voorspellen hoe de huizenprijzen zich gaan ontwikkelen. In mijn ogen is er nog steeds een enorm zeepbel en is het meer waard worden van huizen geen zekerheid meer.

In plaats van de richten op de fictieve waarde van een huis in de toekomst, kijken wij meer naar ‘wat zijn de lasten die we willen en kunnen dragen zodat we dingen kunnen doen die we leuk vinden’

En over bijkomende kosten; je verteld dat je kinderen nu te voet naar veel dingen toe kunnen, achteraf wonen betekent dan waarschijnlijk ook 2 auto’s en veel meer vervoerskosten? Ook iets om over na te denken
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3454202
Wat confronterend dat je nu inspanning zoveel moet vermijden Sam! Lijkt mij enorm moeilijk, vooral omdat je ook zoveel voldoening haalt uit hardlopen :-* Wees lief voor jezelf en probeer je niet te druk te maken over wat anderen mogelijk zouden kunnen denken.

@PoP: kan mij goed voorstellen dat het gebrek aan een oprit vervelend is wanneer er ook nog schaarste is aan parkeerplekken. Je hebt het over de katten kamer als kamer die nog omgebouwd kan worden tot slaapkamer. Die lawaaideur waar je wakker van kan worden gaat vast niet snel open wanneer iedereen slaapt ;) Hoe ouder de kindjes, hoe later ze gaan slapen dus is dat steeds minder een probleem. Ik wens je veel wijsheid bij het afwegen van de mogelijkheden en keuzes :-*
Door Too
#3454203
Pop
waardevermeerdering voor de kinderen .. dat wordt hopelijk pas over 50 jaar actueel.
Leef nu, bedenk hoe jullie willen leven en wat daar voor nodig is/wat je er voor over hebt.

Misschien willen jullie over 20jaar wel op een heel andere manier leven als de jongens t huis uit zijn, willen jullie een boerderij in Frankrijk, een pied a terre in België en een boot om de wereld rond te zeilen ofzo
Gebruikersavatar
Door sam28
#3454214
dinky89 schreef: do 08 dec 2022, 20:04 Wat confronterend dat je nu inspanning zoveel moet vermijden Sam! Lijkt mij enorm moeilijk, vooral omdat je ook zoveel voldoening haalt uit hardlopen :-* Wees lief voor jezelf en probeer je niet te druk te maken over wat anderen mogelijk zouden kunnen denken.
Thnx , ik heb het er heel ingewikkeld mee. En ik ben ook olympisch kampioen in bedenken wat anderen zouden kunnen denken. Helaas trek ik me dat ook nog eens heel erg aan. Ik heb het hele verhaal op de werk app gegooid en de meeste collegas reageerden met beterschap. Sommigen met meer woorden. Een aantal negeeeden het.
Ik denk dat ik het t ergste vind als ze denken dat ik me aan stel of het psychisch is. Geen idee waarom me dat zo aanvliegt :'(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3454215
sam28 schreef: vr 09 dec 2022, 06:24 Thnx , ik heb het er heel ingewikkeld mee. En ik ben ook olympisch kampioen in bedenken wat anderen zouden kunnen denken. Helaas trek ik me dat ook nog eens heel erg aan. Ik heb het hele verhaal op de werk app gegooid en de meeste collegas reageerden met beterschap. Sommigen met meer woorden. Een aantal negeeeden het.
Ik denk dat ik het t ergste vind als ze denken dat ik me aan stel of het psychisch is. Geen idee waarom me dat zo aanvliegt :'(
Omdat dat belangrijk voor je is. Jouw doorzettingsvermogen is een deel van wie jij bent. En nu je het niet op karakter vol kan blijven houden, ben je bang dat dat iets over jou zegt.

Maar dat is niet zo Sam. Je bent ziek en je lichaam heeft dit plan van aanpak nodig om beter te worden. En jij blijft al die tijd dezelfde kanjer die je al was :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door