Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
De kippen lopen hier door de moestuin en soms ook door de rest van de tuin, maar er zijn altijd wel stukken waar ze niet mogen komen. Ik zet dan steeds bepaalde stukken af met kippennetten. Maar nu blijkt dat er "iets" de netten doorknaagd. Geen idee wat, maar mijn dure netten zijn na 1 seizoen veranderd in gatenkaas en houden de kippen niet meer tegen. Wat zou ik kunnen doen om de kippen binnen een bepaald gedeelte te houden? Een vaste afrastering is geen optie, omdat het verplaatsbaar moet zijn. Iemand hier die er ervaring mee heeft?
Door pike
Ik heb zelf absoluut geen ervaring, maar buiten het dorp zit een biologische kippenboer (nu alles opgehokt helaas) en die lopen in de weilanden rondom. Dat vinden ze niet genoeg en ze gaan ook het naast gelegen weiland in. Om te voorkomen dat ze van daaruit op de provinciale weg belanden is die kant afgezet met van dat oranje (of is het rood?) schapennet aan prikpaaltjes. Het lijken mij grote gaten maar blijkbaar kunnen/gaan ze daar niet doorheen. Misschien hangt dat ook van het ras af. :-\
Lijkt mij dat er een dier de netten doorknaagt. Het zou handig zijn te weten om welk dier het gaat. Om te weten of er gevaar is voor je kippen en om te weten of vb een afrastering met grotere gaten het dier kan doorlaten (rat, muis, marter vb) waardoor het niet stukgeknaagt moet worden, of dat dat geen zin heeft (egel vb) en je beter een gaaswijdte van 1cm gebruikt (konijnengaas) , zodat ze hun mond er niet door krijgen om het door te knagen.

Ook een draadafrastering kan je op verschillende manieren verplaatsbaar maken. Ik heb vb ooit panelen gemaakt die met haak en oog in elkaar gezet werden. Maar tegenwoordig gebruik ik gewoon stevig gaas dat niet buigt en dat ik dan ofwel aan 2 zijden aan iets vast vastmaakt, ofwel in een cirkel zet, desnoods met een paaltje halverwege voor steun of tegen een boom aan.
Misschien dat je met metalen draadpaneeltjes (voor konijnen worden die veel gebruikt om rennetjes op te zetten) die je kan kopen ook al ver komt. Geen idee of ze die hoog genoeg hebben voor je kippen. Maar wel niet doorknaagbaar natuurlijk.
Door doranto
Geen idee om welk dier het gaat. Ik verwacht iets van een marterachtige ofzo. Het probleem is ook dat het hier best wel groot is. Ik heb gemiddeld zo'n 100 meter net in gebruik om delen af te kunnen zetten.
De kippen niet meer uit de ren laten zou natuurlijk ook nog kunnen maar dat vind ik niet echt een optie, ofschoon de ren best wel groot is. Nu worden ze ingezet als hulpjes om op verschillende stukken onkruid weg te halen. Dat doen ze super! Het is leuk voor de kippen en het scheelt mij veel werk. Dus win-win :)
Door eelke
Gewoon zo'n rol met van dat groene gaas en prikpaaltjes? Dat hield hier de kippen tegen, om de een of andere reden bedachten ze niet dat ze er overheen zouden kunnen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door