Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
Ja de tip van Karen is wel een goeie inderdaad. Proberen haar binnen te houden en naar de gang te doen als de deur open moet. Maar wel aangelijnd met haar oefenen. Voor het geval dat ze een keer ontsnapt. Na de jaarwisseling gaan we daar maar eens mee aan de slag. Een tuigje is ze gewend dus dat is alvast geen probleem.
Door pearlsofpassion
Ik denk dat een kat die niet gewend is buiten te gaan tot een leeftijd van pakweg 2 jaar, daarna voorzichtiger is als ze eens buiten komt. Hoe ouder, eens ze buiten gaan, hoe voorzichtiger. Als ze jong zijn, zijn ze het zo gewend en dan worden ze roekeloos. Een volwassen kat is rustiger en went niet meer zo snel aan enge dingen buiten. Die blijven dan eerder in de buurt en komen snel terug binnen.
Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het karakter van de kat en of ze alleen is of een durfal vriendje heeft/krijgt.
Ik heb dus ook niet het idee dat wennen een goed idee is, want dat ze daardoor net langer buiten zal blijven als ze ontsnapt. Je kan een kat toch niet leren om verkeer te lezen oid.
Tenzij je haar idd gewoon buiten wil gaan laten. Maar dat heeft idd risico's. Vooral de eerste 2 jaren overlijden veel buitenkatten, maar het kan later zeker ook nog hoor. Het kan ook goed gaan, tot ze heel oud worden. Ik geloof dat het gemiddelde iets van 5 jaar is, maar dat wordt vertekend omdat heel veel nog geen jaar oud worden.

Het is trouwens ook zo dat de meeste mensen denken dat hun katten niet ver gaan, maar als de katten dan een tracker om krijgen blijkt dat ze toch een heel eind weg dwalen. Gemiddeld een km, dacht ik.

Eigen ervaringen: 1 kat overreden toen ze 4 was, 1 verdwenen toen hij 2,5 jaar was, toen was hij al een keer aangereden geweest. Eentje (Kleintje) was een uitzondering, die durfde nog geen fietspad oversteken en bleef ver van elke straat weg. Op haar 5e is ze binnenkat geworden.
Cuzco werd toen hij 5 maand was aangevallen door een buurtkater, zette het toen ik schreeuwde op een lopen en verschool zich onder een struik. Een geluk dat hij veel wit heeft en we hem in het donker daardoor zagen. Die had niet teruggekomen want was volledig in blinde paniek, hij vocht ook tegen ons toen we hem te pakken hadden. Daarna durfde hij niet meer buiten.
Luis wou als jonge kat in 7 sloten tegelijk lopen dus sindsdien bleven de katten gewoon allemaal binnen.
Toen Cuzco en Luis 5 waren hadden we een afgezette tuin. Kleintje wilde toen niet meer buiten, Luis wel, Cuzco het eerste jaar maar een paar minuten per keer.

Vrienden van ons hadden 2 katten. Een sociale en een heel bange. Beide waren gewend aan het tuigje buiten te gaan. Ze zaten jarenlang aan de rollijn buiten. Dat hebben ze zeker 8 jaar zo gedaan. Toen vonden de mensen dat toch heel gedoe (de lijn komt altijd in de knoop en rond stoelpoten ed) en hebben de katten los gelaten. Ze wonen ontzettend rustig, bijna in de natuur, doodlopende straat enz... De sociale is gewoon oud geworden, ging veel de tuin in. De andere is na 2 maand verdwenen en nooit meer teruggezien.

Barfplaats wordt gesponsord door