Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kromfohrlanders
Ik ben aan het kijken voor een vleesmolen om zelf orgaan-mixen en gewone kvv te maken.

Orgaan wordt hier doorgaans slecht gegeten. Doutze is sowieso liefhebber van kvv, lekker makkelijk.. ::)

Maar waar moet ik dan op letten. Welke is goed voor orgaan, maar ook geschikt voor karkassen ed?
En kan zoiets dan ook groenten mix maken?
Helemaal niet veeleisend hoor.. ;D
Maar heb zoiets nog nooit gekocht of gebruikt dus twijfel enorm wat wijsheid is.

Ik wil om ervoor te zorgen dat mijn kieskeurige krengen alles binnen krijgen wat ze nodig hebben deels kvv en deels gewoon barf gaan voeren.
En die kvv dan gewoon zelf maken ivm hun allergien.

Karen.
Voor vleesbot moet je een krachtig genoege motor hebben en een schijf met extra grote gaten. Dus niet wat er standaard bij zit, doorgaans. Bij orgaan gebruik je dan een kleinere schijf.

Voor groentemix gebruik je normaal een keukenmachine of sapcentrifuge. Sommige keukenmachines kunnen wel een zacht kippenruggetje malen maar veel verder dan dat komen ze meestal niet. Dat is gewoon er niet voor gemaakt. Dus die combi is wat lastig.

Ik heb een Kenwood (2000 pro geloof ik) vleesmolen en ik ben daar zeer tevreden van. De schijven die je voor handmolens (vb westmark 8) apart kan kopen, passen erop.
Deze molens zijn heel erg goed. Hoe duurder hoe sterker hoe groter de opening. Maar de goedkoopste kan in principe al het normale vleesbot met gemak aan dus kip, eend, konijn, kwartel, vis, parelhoen, jonge ribben, haasrib/voorbout. Daarmee automatisch ook al het spiervlees en al het orgaan. Groentenmix deed ik altijd los. Ik vind het vlees dan zurig worden als je het direct doet. https://www.maximakitchenequipment.com/ ... leesmolen/
Verder koop een accu snoeischaar om je vleesbot makkelijk kleiner te maken als je bijvoorbeeld kiest voor kipkarkassen, dat past er niet direct doorheen. Dus of je koop klein in zoals veugels en nekken maar als je meer wilt dan is het of nu serieus geld uitgeven voor een machine met een grote opening (dan moet je de duurste maxima hebben) of je koopt een accu snoeischaar of je hebt blaren op je vingers van een reguliere snoeischaar.Ik haalde uit de vriezer waar ik kvv van wilde maken en mengde dat al wat tijdens het malen en daarna met een snoepschep deed ik het in bakjes van de chinees. Ergens hier op BP zijn daar nog wel foto's van te vinden.
Ik meng ook tijdens het malen.
Al maak ik verschillende smaken als ik een grotere hoeveelheid maal.
Dan maal ik eerst alle orgaan, kuikens, vis ed. Die mix is voor alle smaken gelijk en verdeel ik over emmertjes. Daar gaat dan vb parelhoenkk met kalkoenvlees bij in de ene en in een andere emmer vb fazantbout met ganzenvlees enz... Dan moet ik erna nog wel wat mengen.
Kleine moeite om het even apart te malen en zo verschillende smaken te hebben.
Na bijna 10 jaar barf zijn ze zo verwend dat ze niet graag een week hetzelfde eten. :P
Als je grotere hoeveelheden maalt (ik maak max 4kg per keer) is 1 orgaanmix natuurlijk niet nuttig en kan je't er beter onder malen. Kvv mengen is vrij hard labeur.
Dank jullie wel!
Het gaat mij vooral om het orgaan en eventueel spiervlees en simpelere karkassen om de KVV compleet te krijgen.
Ik wil ze sowieso wel voldoende kauwwerk aan kunnen blijven bieden dus het betere/hardere botwerk kan ook gewoon los.

Karen
Door Lizzy
Naar mijn beleving spelen niet alleen de hardheid van de vleesbotten een rol bij de keuze voor een vleesmolen: ook de hoeveelheden. Als je echt permanent KVV wilt maken en grotere hoeveelheden (voorraadje): dan fikt een goedkoop molentje op een gegeven moment door. Ik heb een joekel van een vleesmolen, deze (Diamond):

Afbeelding

En die maalt echt niet gemakkelijk haaskarkas of ribben (ik heb ook een iets te fijne schijf). Maar ik kan wel grote hoeveelheden vlees en vleesbot malen, dat boeit 'm niks. Beveiligd tegen oververhitting ook. Groentemix maak ik er niet mee, daar heb ik de Champion Juicer voor. Ik gebruik 'm overigens zelden, hooguit als ik pups heb maar het is fijn om 'm te hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door