Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
Wie heeft de gouden tip.
Ik moet af en toe Nooshi haar nageltjes ( laten) knippen. Ze worden erg lang en scherp, en ze komt niet buiten.
In het begin heb ik het zelf geprobeerd maar dat was al geen succes. Toen heb ik het de dierenarts laten doen. Je weet echt niet wat je meemaakt. Mijn lieve sociale poezeltje veranderd in een ware tasmanian devil.
Ze blaast, bijt, krabt als een dolle. Zelfs de nekvel greep heeft geen effect. Eenmaal thuis gekomen is ze gelukkig wel weer snel haar lieve zelf.
Ik vind dit echt een probleem, wil eigenlijk niet iedere keer die vreselijke stress bij de da.
Als we gewoon kroelen mag ik best haar voetjes vasthouden, vindt ze niet erg. Maar als ze ook maar denkt dat er geknipt gaat worden, gaat ze door het lint.
Wat nu??
Door hannabelgje
Heb je geen krabpaal? Ik heb nog nooit nagels hoeven knippen van mijn katten. Die houden ze zelf bij aan de krabpaal (en mijn meubels enz). En ze horen lang en scherp te zijn. Het zijn tenslotte wapens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Ingeborg1958
Ik heb meerdere krabpalen en die gebruikt ze goed! Maar ze blijft veel haken met haar nagels en ze worden echt vlijmscherp. Knippen is noodzaak bij een binnen kat...
Door pearlsofpassion
Nou, hier werden ze ook niet altijd geknipt bij de binnenkatten. En die van Hannah zijn trouwens ook binnenkatten. :-\
Wel het actievere soort.

Ik heb mijn katten wel eens uit noodzaak een tijdje in een kleine studio gehad. En toen werd het nodig. Idd steeds tikken als ze rondlopen en in dekentjes blijven haken als ze gewoon erover lopen. Erna bleef dat natuurlijk nodig want eens je een keer knipt, groeien de nagels sneller. Maar nu heb ik het wel alweer jaren niet meer gedaan. Afgebouwd.

Als ze er al zo'n schrik van gepakt heeft en er al nekvel bij te pas gekomen is, wordt het heel moeilijk, vrees ik...
Je zou kunnen gaan trainen. Klicker werkt ook bij katten. Of gewoon haar gewend raken dat je aan haar nagels zit. Dan zou je eens voorzichtig kunnen kijken of ze vijlen minder eng vind. Maar meteen stoppen als ze terugtrekt. Alles om te verhinderen dat ze daar ook bang van wordt.

Kaela is goed in grenzen opzoeken van wat een dier lichamelijk OK vind. Ttz om het dier te leren dat je zijn/haar grenzen respecteert en zo toch tot mooie resultaten te komen.. Van bij Oscar. Want zoals je zelf merkt kom je met dwang nergens. Misschien kan zij je nog wat tips geven.
Door Rik01
Een krabpaal zorgt voor gezonde nagels. Inderdaad niet voor botte. Het zorgt voor het makkelijk verwijderen van de oude nagels ('vervellen').

Ik friemel hier altijd heel veel aan de pootjes en ook de nageltjes. Gewoon uitdrukken e.d. Ook als je ze niet knipt. Zeker als je katten hebt die op schoot liggen en/of het knuffelen toelaten moet je lekker veel oefenen ;D En als het friemelen aan de pootjes normaal wordt dan kun je op een gegeven moment bij een nagel een heel klein puntje afknippen. Werkelijk alleen het puntje (halve mm). Als ik teveel friemel of er te lang mee bezig ben dan worden ze hier ook nerveus. Maar gelukkig ben ik dan al bijna klaar :D
Door pluk
Ik heb Scott (maar dat is een hond) geleerd om te krabben aan een plaat met een stuk schuurpapier.
Geen idee of je dat een kat kunt leren...
Door Too
Ik knip wel , ik heb van die eikels die op schoot liefdevol perforeren, stevig afzetten bij de afsprong en daarbij zelfs spijkerbroek doorboren of gezellig onder de dekens kruipen en zich dan aan je vasthaken... ik ben een watje dat erken ik volmondig maar daar word ik heel niet blij van.

Poezen worden ook niet heel blij van knippen maar ze weten inmiddels ook dat het ALTIJD beloond wordt met hele foute snoepjes, zelfs als ze mopperend van t aanrecht springen (In principe zet ik ze op de grond) draaien ze zich meteen om om met blije hoge trilstaarten de beloning op te eisen :biggrin2:

Ik zet poes op t aanrecht , druk haar met mijn linkeronderarm tegen mijn buik , linkerhand pakt een voetje duwt zachtjes de nagel iets naar buiten en een snelle knip met t schaartje . Rechtsachter is op deze manier t onhandigst maar te doen
In t begin was t soms maar 1 nagel per keer en dat was ook goed

Friemelend op de bank knippen maakte dat ze al mijn gepruts steeds met argwaan ontvingen en wegliepen dat vond ik vervelend vandaar dat ik het zo doe.
Door Too
Overigens als mijn dames vrij buiten liepen dan zou ik me moeten neerleggen bij de gaten in mijn lijf
In dat geval hebben ze ze veel te hard nodig en zou ik slechts dat 1 tikkende achterteentje af en toe inkorten
Door pearlsofpassion
Kleintje die liet het vroeger onder luid protest en af en toe een schijnbeet, wel toe. Maar die kon ik met snoepjes niet belonen hoor. Mevrouw trok een arrogant gezicht alsof ze wilde zeggen: ik wordt NIET omgekocht! >:(
;D

Ik leer men katten trouwens het melken in m'n benen of armen af. Ik vind het ook zo vreselijk, en ik wil er ontspannen van kunnen genieten als ze komen knuffelen. Dus ik leer het ze al als kitten af door steeds het pootje te verleggen of zachtjes op de teentjes te drukken als ze gaan melken. In het begin is dat een werk van lange adem maar het loont snel..
Is steeds gelukt, al had ik bij Luis wel m'n twijfels want dat was een heel hevige melker. Nu nog melk deze in de lucht bij het knuffelen.
En ze hebben ook altijd mandjes en knuffels waarop ze het wel kunnen doen als ze eens de nood hebben. Dat lukt heel goed. En ik vind het een kleine beperking van hun natuurlijk gedrag. Maar wel eentje die ervoor zorgt dat we beide van elkaar kunnen genieten.
Door dinky89
Hier geen tip maar wel een exemplaar dat ook wild wordt wanneer je iets 'moet' doen terwijl ze normaal een enorme knuffelkont is.
Nog nooit nagels geknipt bij een kat, alleen vroeger bij de konijnen. Het is hier af en toe in kleed blijven hangen maar dat is kwestie van jammer dan. Zie haar ook regelmatig met de pootverzorging bezig naast het krabben aan de krabpaal.

De tip van pluk om in huis iets ruwe te hebben om overheen te lopen klinkt wel als een fijne oplossing.
Geen idee in hoeverre nooshi aan een tuigje te wennen is maar anders zou je mogelijk op die wijze veilig stukjes buiten kunnen lopen om het scherpste er af te halen?
Door Too
Gun mij wat dichterlijke vrijheid PoP,
En er staat hier niemand onbegrensd op mij te stampen ("ga maar zitten" hebben we hiervoor, ter herinnering) maar er prikt nog steeds met enige regelmaat geheel per ongeluk een loeischerpe nagel in mensenvel
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: vr 29 okt 2021, 15:55 Nou, hier werden ze ook niet altijd geknipt bij de binnenkatten. En die van Hannah zijn trouwens ook binnenkatten. :-\
Wel het actievere soort.

Ik heb mijn katten wel eens uit noodzaak een tijdje in een kleine studio gehad. En toen werd het nodig. Idd steeds tikken als ze rondlopen en in dekentjes blijven haken als ze gewoon erover lopen. Erna bleef dat natuurlijk nodig want eens je een keer knipt, groeien de nagels sneller. Maar nu heb ik het wel alweer jaren niet meer gedaan. Afgebouwd.

Als ze er al zo'n schrik van gepakt heeft en er al nekvel bij te pas gekomen is, wordt het heel moeilijk, vrees ik...
Je zou kunnen gaan trainen. Klicker werkt ook bij katten. Of gewoon haar gewend raken dat je aan haar nagels zit. Dan zou je eens voorzichtig kunnen kijken of ze vijlen minder eng vind. Maar meteen stoppen als ze terugtrekt. Alles om te verhinderen dat ze daar ook bang van wordt.

Kaela is goed in grenzen opzoeken van wat een dier lichamelijk OK vind. Ttz om het dier te leren dat je zijn/haar grenzen respecteert en zo toch tot mooie resultaten te komen.. Van bij Oscar. Want zoals je zelf merkt kom je met dwang nergens. Misschien kan zij je nog wat tips geven.
Ik vind het heel lief dat je aan mij denkt. Maar ik heb nog nooit een kat op die manier getraind. Ik denk dat het wel zou kunnen, want katten zijn heel slim. En met alles wat er nu gebeurd is heeft ze nooit een keuze gehad. Dat is voor elk dier naar en ik denk wel dat je elk dier met de sats methode een husbandry training kan geven.

Moet je wel eindeloos geduld hebben en bereid zijn een beetje te pionieren. Als je dat wilt wil ik met alle liefde het idee er achter uitleggen en je op weg helpen.
Door hannabelgje
Too schreef:Gun mij wat dichterlijke vrijheid PoP,
En er staat hier niemand onbegrensd op mij te stampen ("ga maar zitten" hebben we hiervoor, ter herinnering) maar er prikt nog steeds met enige regelmaat geheel per ongeluk een loeischerpe nagel in mensenvel
Gebeurt hier ook regelmatig. De mijne zijn bijzonder lomp......
Ook slopen ze mijn broeken enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Ingeborg1958
Geen idee in hoeverre nooshi aan een tuigje te wennen is maar anders zou je mogelijk op die wijze veilig stukjes buiten kunnen lopen om het scherpste er af te halen?
Nooshi heeft geen probleem met een tuigje. Dat is ze goed gewend. Misschien inderdaad eens stukjes met haar wandelen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door