Dank jullie wel voor de antwoorden. Sterkt me toch in hoe ik dacht en hoe ik het wil .
Uit dat boek van Turner en Burgers ken ik ook. Ik vind het heel lastig om dat zo heel duidelijk over te kunnen brengen aan iedereen. Volgnes mij heb je er al een bepaalde basis voor nodig.
Ikzelf doe het eigenlijk al vanaf onze 2e pup zo. Niet zo een precies uitgedacht stappenplan maar het komt wel daar op neer ja. (mede omdat ik ze een zachte vastpakken en houden van armen wilde aanleren voor de sport)
Zino heeft als 2e naam hapsiekedapsie

Was ook wel een echt happertje, ook met aangeven van wanneer hij iets niet wou. Grappige was tijdens zijn kiezen wisselen dat ik vaak mijn vingers manuvreerde naar zijn kies om een beetje op mijn vingers te kauwen (niet te hard dat had ie al door toen).
Het ene puppy bijten is niet het andere. Sommige doen het hard en veel andere amper. Toch dient daar fatsoenlijk mee omgegaan te worden en begeleid naar minder hard bijten. Kan me in een aantal gevallen ook bedenken dat iets in de bek geven ook een fijne oplossing is voor pups die ook bijten omdat ze graag in iets bijten (los van te moe etc)
En kinderen en honden is gewoon altijd managen (meerdere honden soms ook wel!). Het is niet een aflevering van Disney, fantastisch leuke intelligente hond die rondrent samen met kind en daarbij nog mysteries oplost

, wellicht is dat ook een goeie om te gebruiken.