Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑do 25 mar 2021, 07:34 Hier wel. Ik word daar beetje simpel van, in Noorwegen spreken ze de d meestal niet uit, soms wel en dat geldt ook voor de t. En als er dt staat spreek je de t-klank wel uit, maar bij alleen d niet en zo zijn er nog wat regels. En ik doe het nog steeds foutNou, dan is Hongaars toch veeeeeeeel makkelijker...![]()
MillyMol schreef: ↑do 25 mar 2021, 10:33 Nou, dan is Hongaars toch veeeeeeeel makkelijker...![]()
Alle letters worden altijd op dezelfde manier uitgesproken en om de lange klinkers te benadrukken zijn er letters met leestekens: á, é, í, ó, ö, ő, ú, ü, ű.
In alle woorden ligt de nadruk altijd op de eerste lettergreep.
Dat is zo’n beetje het enige makkelijke aan de taal.![]()
MillyMol schreef:ja hoor uitspraak is rete makkelijk: iedereen in koor :
Nou, dan is Hongaars toch veeeeeeeel makkelijker...![]()
Alle letters worden altijd op dezelfde manier uitgesproken en om de lange klinkers te benadrukken zijn er letters met leestekens: á, é, í, ó, ö, ő, ú, ü, ű.
Dat is zo’n beetje het enige makkelijke aan de taal.
MillyMol schreef: ↑do 25 mar 2021, 10:33 Nou, dan is Hongaars toch veeeeeeeel makkelijker...O leuk, dat is dan net als Fins (zijn ook verwante talen natuurlijk)! Klemtoon op de eerste lettergreep, en iedere letter heeft dezelfde waarde, dus 1 letter wordt kort uitgesproken, 2 letters lang. Hartstikke makkelijk. Totdat in de praktijk blijkt dat de diverse dialecten hun eigen uitspraakregels hebben, en dat de spreektaal sowieso totaal anders is dan de geschreven taal. Heb je net geleerd dat 'we hebben gedaan' in het Fins 'olemme tehneet' is, zegt iedereen overal, met uitzondering van het journaal en de president: 'me ollaan tehty'. Aargh!![]()
Dat is zo’n beetje het enige makkelijke aan de taal.![]()
hannabelgje schreef: ↑di 30 mar 2021, 08:53 Mijn papa (bouwjaar 45) krijgt 9 april zijn eerste prikje. Ik ben er blij om. Hij is zo'n knurft dat ie er gewoon niet aan denkt om afstand te houden. Hij gaat pfizer krijgen.Fijn voor je paps en voor jou! Mijn moeder krijgt vrijdag de 2de. Ben ik ook blij mee, kan ze eindelijk weer een beetje vrijer gaan leven.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
pearlsofpassion schreef: ↑di 30 mar 2021, 10:55 Mijn vader valt ook in de risicogroep. Maar totaal nog geen zicht op een prik...Waar woont je vader? De eerste lichting bij de huisarts vordert nu wel. Volgens mij moet Groningen en Friesland nog aan de beurt komen om te bestellen voor de 63 en 64 jarigen. Het gaat nu wel snel.
Hij is 63 dus net niet bij de eersten.![]()
pearlsofpassion schreef:Mijn vader valt ook in de risicogroep. Maar totaal nog geen zicht op een prik...Volgens mij kijken ze daar bij ons totaal niet naar. Mijn moeder van 70 valt ook in de risicogroep maar die moet gewoon wachten tot haar bouwjaar aan de beurt is.
Hij is 63 dus net niet bij de eersten.