Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Martine-Tom schreef:Tetanus is ook zo'n leuke. Daar lijkt elk ziekenhuis weer zijn eigen regels voor te hanteren...

Ja,inderdaad. Ik ben vorig jaar behoorlijk gebeten in mijn onderbeen door een loslopende herder toen ik mijn eigen hond wilde beschermen. Ik ging naar de huisartsen post in het weekend die dienst had en het is gehecht en ik kreeg geen tetanus prik( wilde ik ook niet) en toen ik er naar vroeg, gaf ze aan dat praktijk en ziekenhuis dat zelf mogen weten. Was ik nu naar de huisarts een dorp verderop gegaan als die dienst had gehad, had ik hem wel gehad zei ze. Nou, zo zie je maar weer....
Door Martine-Tom
Diego schreef:Ja,inderdaad. Ik ben vorig jaar behoorlijk gebeten in mijn onderbeen door een loslopende herder toen ik mijn eigen hond wilde beschermen. Ik ging naar de huisartsen post in het weekend die dienst had en het is gehecht en ik kreeg geen tetanus prik( wilde ik ook niet) en toen ik er naar vroeg, gaf ze aan dat praktijk en ziekenhuis dat zelf mogen weten. Was ik nu naar de huisarts een dorp verderop gegaan als die dienst had gehad, had ik hem wel gehad zei ze. Nou, zo zie je maar weer....
Mijn moeder kreeg een ongeluk met de brommer, open beenwond, straatvuil erin. Tetanus was al 25 jaar geleden. Met de ambu bij de hap afgeleverd en beiden vonden het niet nodig tetanus te geven.
Mijn tetanus was 7 jaar oud, ik werd door mijn kat gekrabt en moest 1 injectie van de huisarts.
Tetanus van een vriendin was 6 jaar oud, gebeten door een hond, zij moest 2 keer voor de tetanus.

Allemaal in Goes, allemaal in hetzelfde jaar gebeurd, enige verschil zijn de behandelende huisartsen.
Martine-Tom schreef: Tetanus is ook zo'n leuke. Daar lijkt elk ziekenhuis weer zijn eigen regels voor te hanteren...
Toen ik in Barneveld naar school ging adviseerden ze ook om tetanus te halen. Wij hebben dat toen uit gezocht en toen bleek dat het advies van GGD hoogleraar was dat als je als kind normaal geënt was je tot minimaal je 20 ste levensjaar beschermd zou moeten zijn. En als er incidenten plaatsvonden dan werd je sowieso geboosterd. Toen er een jaquar in mijn vingers had gehangen ben ik in het zkh inderdaad geboosterd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Tetanus was trouwens eentje die bij die kinkhoest bij zat.
Hier komen ze met kinkhoest af vanaf 28 weken zwangerschap. Maar het is maar sinds een aantal jaar omdat de ziekte terug meer voorkomt. Het is dus ook niet echt geregeld en afhankelijk van of je arts je erop wijst of niet.
Rode hond is bij mij trouwens niet naar gevraagd.
ik vind het een zeer moeilijke vraagstelling maar het is sowieso teveel wat ze willen enten en het bewijs van noodzaak van de herhalingen ontbreekt nog altijd, maar er is een better safe then sorry policy op dit moment. Daarnaast zijn de data die laten zien dat het afneemt allemaal trends die ongeveer 1 a 2 jaar voor de enting procedures ingaan al zijn ingestart, namelijk door wat betere natuurlijke immuniteit. De korte duur van DOI studies en Risk Factor studies met vrij kleine populaties maken het voor mij niet beter.
Of er echt trends zijn of dat het een onderbuik gevoel is weet ik niet, maar de frequentie van voedselallergiën bij jonge mensen is bijvoorbeeld de laatste jaren best wel intens te noemen. Komt dit omdat we het nu pas herkennen? of dat ze volgestopt zijn met van alles of is er toch een relatie met overmatig vaccineren. We moeten super mensen worden lijkt het wel, nooit meer ziek kunnen worden eigenlijk wat we creeeren zijn onnatuurlijke wezens die zo zwak zijn dat ze zonder hulpmiddelen niet meer kunnen overleven, want daar zit de winst uiteindelijk. Ik ben minimaal geent, net als mijn zus in tegenstelling tot mijn stiefzus. Mijn zus en ik zijn eens in de 10 jaar ziek als je enkele kinderziektes ervan af trekt, mijn stiefzus letterlijk 6 a 10 keer per jaar (terwijl haar ouders ook nooit ziek zijn). Geheel een anecdote die lostaat van wetenschappelijke onderbouwing maar dat geen geïsoleerd voorbeeld is. Op mijn werk was in 1 maand iedereen ziek geweest behalve ik (en ze vroegen of ik me niet even ziek wou melden voor de cijfers, ja daaag).
Of je de griepprik moet halen? ik zou het nooit doen, ze gokken in de lente welk virus er komt, maken dan alles, redelijke onzuivere vaccins en stoppen dan de naald in veel ouderen die al een lagere immuniteit hebben, gevolg is een lichte daling in het aantal griepgevallen, een lichte daling in andere ziektes in verhouding tot dezelfde populatie zonder entingen. Maarja, de personen die dat publiceren worden aan de schandpaal gehangen en de info wordt weggeveegt. Meerdere mensen die ik ken zijn uit het RIVM register gehaald omdat een farmaceut klachten had.

Ik snap dat het heel heel moeilijk is om de beslissing te maken maar het lijkt me duidelijk dat we in 50 jaar zoveel vaccins hebben gemaakt dat we eigenlijk helemaal niets weten van de daadwerkelijke effecten en dat het daarvoor niet zo veel slechter zou geweest zijn als de andere omstandigheden gelijk waren.
Onze antibiotica hobby heeft ook vooral voor narigheid gezorgd, A mensen kunnen moeilijk zonder, B bacteriën kunnen er wel tegen nu, en dat in nog geen 100 jaar.

Mijn ervaring met de farmaceutische industrie (en ik heb veel collega's die er gewerkt hebben, heb er zelf een tijdje rondgehangen en wordt er nog heel vaak voor uitgenodigd om bij ze te komen te werken) is dat het weinig wetenschap is, en weinig eerlijkheid en openheid, en veel geld om ideeen te betalen.
TomsBorders schreef:ik vind het een zeer moeilijke vraagstelling maar het is sowieso teveel wat ze willen enten en het bewijs van noodzaak van de herhalingen ontbreekt nog altijd, maar er is een better safe then sorry policy op dit moment. Daarnaast zijn de data die laten zien dat het afneemt allemaal trends die ongeveer 1 a 2 jaar voor de enting procedures ingaan al zijn ingestart, namelijk door wat betere natuurlijke immuniteit. De korte duur van DOI studies en Risk Factor studies met vrij kleine populaties maken het voor mij niet beter.
Of er echt trends zijn of dat het een onderbuik gevoel is weet ik niet, maar de frequentie van voedselallergiën bij jonge mensen is bijvoorbeeld de laatste jaren best wel intens te noemen. Komt dit omdat we het nu pas herkennen? of dat ze volgestopt zijn met van alles of is er toch een relatie met overmatig vaccineren. We moeten super mensen worden lijkt het wel, nooit meer ziek kunnen worden eigenlijk wat we creeeren zijn onnatuurlijke wezens die zo zwak zijn dat ze zonder hulpmiddelen niet meer kunnen overleven, want daar zit de winst uiteindelijk. Ik ben minimaal geent, net als mijn zus in tegenstelling tot mijn stiefzus. Mijn zus en ik zijn eens in de 10 jaar ziek als je enkele kinderziektes ervan af trekt, mijn stiefzus letterlijk 6 a 10 keer per jaar (terwijl haar ouders ook nooit ziek zijn). Geheel een anecdote die lostaat van wetenschappelijke onderbouwing maar dat geen geïsoleerd voorbeeld is. Op mijn werk was in 1 maand iedereen ziek geweest behalve ik (en ze vroegen of ik me niet even ziek wou melden voor de cijfers, ja daaag).
Of je de griepprik moet halen? ik zou het nooit doen, ze gokken in de lente welk virus er komt, maken dan alles, redelijke onzuivere vaccins en stoppen dan de naald in veel ouderen die al een lagere immuniteit hebben, gevolg is een lichte daling in het aantal griepgevallen, een lichte daling in andere ziektes in verhouding tot dezelfde populatie zonder entingen. Maarja, de personen die dat publiceren worden aan de schandpaal gehangen en de info wordt weggeveegt. Meerdere mensen die ik ken zijn uit het RIVM register gehaald omdat een farmaceut klachten had.

Ik snap dat het heel heel moeilijk is om de beslissing te maken maar het lijkt me duidelijk dat we in 50 jaar zoveel vaccins hebben gemaakt dat we eigenlijk helemaal niets weten van de daadwerkelijke effecten en dat het daarvoor niet zo veel slechter zou geweest zijn als de andere omstandigheden gelijk waren.
Onze antibiotica hobby heeft ook vooral voor narigheid gezorgd, A mensen kunnen moeilijk zonder, B bacteriën kunnen er wel tegen nu, en dat in nog geen 100 jaar.

Mijn ervaring met de farmaceutische industrie (en ik heb veel collega's die er gewerkt hebben, heb er zelf een tijdje rondgehangen en wordt er nog heel vaak voor uitgenodigd om bij ze te komen te werken) is dat het weinig wetenschap is, en weinig eerlijkheid en openheid, en veel geld om ideeen te betalen.
Zo voel ik het dus ook aan.
Maar de vraag voor mij blijft staan: wat doe ik met de entingen van mijn kinderen.
Echt niet eenvoudig. Zowel enten als niet enten heeft risico's en hoe bepaal ik wat te nemen en wat niet.

Ik denk wel dat er nog een heleboel andere mogelijke oorzaken zijn voor allergien ed. Al komt het meestal wel op hetzelfde neer: het immuunsysteem onderuit halen en steeds verder van de natuur af gaan staan.

Dat mijn jongste zoontje nu al aan de AB zit, staat mij ook op zijn zachtst gezegd niet aan in die optiek.
Ik vraag me af wat een invloed dat allemaal na gaat laten op zijn immuunsysteem.
Ik denk er sterk aan zijn entingen wat te verlaten en weet wel zeker dat er bij hem ( en de evt volgenden) maar 1 spuit per keer in komt. Geen twee cocktails tegelijk.

Verder ga ik er eens achteraan proberen gaan hoe dat zit met passieve immuniteit via borstvoeding. Want straks zet je nog vaccins die op dat moment niet alleen nutteloos zijn omdat ik hem nog sterk bescherm via de melk, maar wie weet zelfs niet aanslaan daardoor.

Ik vraag me af of ik de Rota zo niet voor niets gegeven heb bij mijn oudste. Ik wist het niet, maar mijn ma vertelde deze week dat ik als kind met Rota in het zh heb gelegen en dus zeker antistoffen heb. En Laurens kreeg nog volledig borstvoeding toen hij die entingen kreeg.
Over tetanus: paarden dragen heel vaak tetanus met zich mee. Daarom word iedereen die intensief werkt met paarden geadviseerd om goed te enten. Advies is dan eens per tien jaar. Tetanus komt bij paarden gewoon echt nog vaak voor. Bij honden is dat stukken minder en daarom krijg je na een hondenbeet niet altijd een prik. Ook bij straatvuil niet. Maar paarden, dat is serieus een risico.

Bij verwondingen door een paard krijg je daarom altijd standaard een enting omdat tetanus wel echt heel gevaarlijk is natuurlijk.
Martine-Tom schreef:Mijn moeder kreeg een ongeluk met de brommer, open beenwond, straatvuil erin. Tetanus was al 25 jaar geleden. Met de ambu bij de hap afgeleverd en beiden vonden het niet nodig tetanus te geven.
Mijn tetanus was 7 jaar oud, ik werd door mijn kat gekrabt en moest 1 injectie van de huisarts.
Tetanus van een vriendin was 6 jaar oud, gebeten door een hond, zij moest 2 keer voor de tetanus.

Allemaal in Goes, allemaal in hetzelfde jaar gebeurd, enige verschil zijn de behandelende huisartsen.
Dit is misschien een verklaring waarom je moeder niet en jij en een vriendin wel. Hoe wel die 2x dan wel een beetje vreemd is:
"Tetanus, ook wel kaakklem of wondkramp genoemd, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani,[1] die algemeen in aarde en straatvuil (vroeger speelde paardenmest hierin een belangrijke rol) voorkomt. De spore van de bacterie kan bij een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden, (trappen in een roestige spijker) ook bij beten door dieren kan men tetanus krijgen, omdat de tetanusbacterie het best groeit in een zuurstofarme omgeving. Ook brandwonden zijn vooral in ontwikkelingslanden berucht. De incubatietijd bedraagt gemiddeld 3 tot 21 dagen." Bron: Wikipedia

Paardenmest, staat er, dat is dus waar Hope het over heeft, tetanus komt bij paarden vaak voor. Paardenmest lag vroeger natuurlijk veel op straat, tegenwoordig nog maar zelden.
Door Martine-Tom
src_esther schreef:Dit is misschien een verklaring waarom je moeder niet en jij en een vriendin wel. Hoe wel die 2x dan wel een beetje vreemd is:
"Tetanus, ook wel kaakklem of wondkramp genoemd, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani,[1] die algemeen in aarde en straatvuil (vroeger speelde paardenmest hierin een belangrijke rol) voorkomt. De spore van de bacterie kan bij een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden, (trappen in een roestige spijker) ook bij beten door dieren kan men tetanus krijgen, omdat de tetanusbacterie het best groeit in een zuurstofarme omgeving. Ook brandwonden zijn vooral in ontwikkelingslanden berucht. De incubatietijd bedraagt gemiddeld 3 tot 21 dagen." Bron: Wikipedia

Paardenmest, staat er, dat is dus waar Hope het over heeft, tetanus komt bij paarden vaak voor. Paardenmest lag vroeger natuurlijk veel op straat, tegenwoordig nog maar zelden.
Dat is interessant, zoveel wist ik er niet van.
Blijft nog steeds staan dat ik dus maar 1 prik moest, en mn vriendin toen 2. En dat terwijl er 15 jaar werkingsduur voor staat...
Hope schreef:Over tetanus: paarden dragen heel vaak tetanus met zich mee. Daarom word iedereen die intensief werkt met paarden geadviseerd om goed te enten. Advies is dan eens per tien jaar. Tetanus komt bij paarden gewoon echt nog vaak voor. Bij honden is dat stukken minder en daarom krijg je na een hondenbeet niet altijd een prik. Ook bij straatvuil niet. Maar paarden, dat is serieus een risico.

Bij verwondingen door een paard krijg je daarom altijd standaard een enting omdat tetanus wel echt heel gevaarlijk is natuurlijk.
Maar als je nu ruim binnen die 10 jaar valt, moet je dan ook een prik als je een risicowonde oploopt?
Je zou toch verwachten dat dat dan voldoende zou zijn?

Diepe sneden van vb prikkeldraad of doornen in de vrije natuur kunnen het trouwens ook doen. Maar wel meer dan een schrammetje.
En de wonde goed laten doorbloeden en daarna afdekken zou ook al heel veel risico verminderen.

Ik ben trouwens ooit gebeten geweest door een pony op de manege en helemaal niets gehad. Erg eigenlijk. Want ik weet zelfs niet zeker of die enting op dat moment wel in orde was...
Verder eens een wilde eekhoorn, heb ik ook niets laten aan doen. En die beet gewoon los door mijn pink heen...
Best wel een risico als ik het zo hoor...
Martine-Tom schreef:Dat is interessant, zoveel wist ik er niet van.
Blijft nog steeds staan dat ik dus maar 1 prik moest, en mn vriendin toen 2.
Ja, dat is zeker raar. Zij vond het zelf niet vreemd en heeft het dus niet nagevraagd? Heeft misschien met de duur tussen de vaccinaties te maken. Ik kan me voorstellen dat als het 20 jaar na de laatste tetanus prik was, er 2 nodig zijn? Geen idee, misschien dat Siberienne dat weet?
Als ik zo de symptomen lees wil je echt geen infectie met tetanus oplopen... :nerves:
Martine-Tom schreef:En dat terwijl er 15 jaar werkingsduur voor staat...
Niet 15 maar 10 jaar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetanus#B ... ofylaxe.29
pearlsofpassion schreef:Maar als je nu ruim binnen die 10 jaar valt, moet je dan ook een prik als je een risicowonde oploopt?
Je zou toch verwachten dat dat dan voldoende zou zijn?

Diepe sneden van vb prikkeldraad of doornen in de vrije natuur kunnen het trouwens ook doen. Maar wel meer dan een schrammetje.
En de wonde goed laten doorbloeden en daarna afdekken zou ook al heel veel risico verminderen.

Ik ben trouwens ooit gebeten geweest door een pony op de manege en helemaal niets gehad. Erg eigenlijk. Want ik weet zelfs niet zeker of die enting op dat moment wel in orde was...
Verder eens een wilde eekhoorn, heb ik ook niets laten aan doen. En die beet gewoon los door mijn pink heen...
Best wel een risico als ik het zo hoor...
Daarom twijfel ik ook aan de preventieve enting. Ik heb nu al een paar keer wat gehad. Eerst die vreselijke klap: tetanus. Ik was toen tien en ze durfden het niet aan zonder omdat ik zo op het randje lag dat ik het niet zou redden om nog tegen een infectie te vechten. Prima, logisch. Daarna een riek door mijn been (vriend stond naast me te mesten, schoot uit en ik had een pin van zijn riek dwars door mijn been). Ik was een jaar of 13. Diepe steekwond met paardenmest dus tetanus gehad want ja, werkte die enting nog wel goed? Op mijn 19e weer tetanus gehad i.v.m een bijtwond (van een paard). De laatste is in het ziekenhuis gegeven en bij de huisarts herhaald na twee weken. Theoretisch zou ik nu opnieuw moeten omdat ik de laatste tien jaar geleden heb gehad. Mijn ervaring is echter dat, als er wat gebeurd, ze meteen twijfelen aan de werking van een oude enting. Ze zetten hem veel liever dan ter plekke nog een keer. Paarden krijgen zelfs elk jaar een enting.
Ik ben me bewust van de risico's dus kan altijd naar de huisarts gaan bij een verwonding maar ik heb ook nooit bijwerkingen gehad van de enting. Moeilijk dus.

En dan gaat het nog over mezelf, niet over mijn kind. Maar tetanus zou ik dus, in onze situatie waarbij er contact is met paarden en vast ook met mest, mijn kind zeker laten enten tegen tetanus.
Tuurlijk moet je je kind tegen tetanus laten enten. Daar twijfel ik toch alleszinds niet over.
Of die er perce op 12 weken al in moet.... Maar hier zit die in de cocktail en dat vind ik zo moeilijk!

Laat je zowiezo geen kinkhoest zetten over 3 maand? Want als je daaraan twijfelt zou ik eerst maar eens navragen of je die alleen kan krijgen. Anders zit de tetanus er toch al bij in, in de cocktail.
Ok in Nl is dat vast ook weer anders dan in Be...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door