Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3087122
De Keuringsdienst van Waren heeft ooit een aflevering gedaan over walnootolie, die vond ik echt schokkend.... De walnoten die varkenshouders nog niet aan hun varkens willen voeren omdat ze rot/schimmelig/ellendig zijn worden hiervoor gebruikt. De olie wordt net zolang geraffineerd tot er geen smaak meer aan zit, dus ook geen rotte schimmel smaak en dan wordt er walnoot essence aan toegevoegd zodat het een walnoot smaak krijgt  :-X

Zo maak je van afval een product wat geld oplevert.... en dat is in heel veel gevallen een mooi iets maar niet als het om voeding gaat vind ik  :(
Door BusKay
#3087124
sella schreef: Ja onze moestuin lag op een vervuild perceel, dat bleek achteraf.
Maar goed, dan nog kan je wel nog altijd de smaak prefereren.
Overigens liggen we pal onder de aanvliegroutes van schiphol, dus dat telt ook op.
In ieder geval weet ik heel zeker wat ik wel of niet toevoeg aan mijn groenten, zelfs met omgevingsvervuiling.
Wil je daar blijven wonen?? Ik zou denk ik gek worden... wetende dat ik op een plek woon die eigenlijk alleen ongezond voor mij zou zijn. Werk, familie... zijn dat de items die je daar houden?? Denk als het kan om jezelf...

Even terug naar producten... roomboter, olijfolie en zonnebloemolie zijn de drie vetten waar ik mee werk en dus eet.
De overigen gaan al komen ze gratis het huis in zo de kliko in.....
El_Kato schreef: De Keuringsdienst van Waren heeft ooit een aflevering gedaan over walnootolie, die vond ik echt schokkend.... De walnoten die varkenshouders nog niet aan hun varkens willen voeren omdat ze rot/schimmelig/ellendig zijn worden hiervoor gebruikt. De olie wordt net zolang geraffineerd tot er geen smaak meer aan zit, dus ook geen rotte schimmel smaak en dan wordt er walnoot essence aan toegevoegd zodat het een walnoot smaak krijgt  :-X
Zo maak je van afval een product wat geld oplevert.... en dat is in heel veel gevallen een mooi iets maar niet als het om voeding gaat vind ik  :(
Walnoten kosten ook slechts 5 euro per kilo ... een zakje ongepeld. Dan koop ik toch liever pecannoten die ik als één van de vijf noten standaard in huis heb

Vraagje.... ik heb de keus tussen een aanbieding aardappelen Lidl 10 kg voor 1,46 euro of de aardappel op de markt.. Bintje of Eigenheimer of Doré a 0,60 euro per kilo....welke zou jij kiezen en waarom??
Laatst gewijzigd door BusKay op di 17 mar 2015, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#3087165
BusKay schreef: Wil je daar blijven wonen?? Ik zou denk ik gek worden... wetende dat ik op een plek woon die eigenlijk alleen ongezond voor mij zou zijn. Werk, familie... zijn dat de items die je daar houden?? Denk als het kan om jezelf...
Nee, dat was de apart gehuurde moestuin
#3087177
Martine-Tom schreef: gelukkig zijn er merken die het wel doen: http://www.appelaere.nl/de-appelaere/het-sap/
Ooow, die heb ik weleens gedronken toen ik een keer in Zeeland was! Smaakte naar appel! ;D Al is 'gepasteuriseerd' natuurlijk niet hetzelfde als 'vers'... Maar zonder gekheid: als pasteurisatie voldoende is om appelsap twee jaar houdbaar te maken, waarom maken andere producenten er dan zo'n lastig proces van (dat proces dat jij hier ergens beschreef)? Rare wereld toch, deze. :(
Door Martine-Tom
#3087180
Anne in Duitsland schreef: Ooow, die heb ik weleens gedronken toen ik een keer in Zeeland was! Smaakte naar appel! ;D Al is 'gepasteuriseerd' natuurlijk niet hetzelfde als 'vers'... Maar zonder gekheid: als pasteurisatie voldoende is om appelsap twee jaar houdbaar te maken, waarom maken andere producenten er dan zo'n lastig proces van (dat proces dat jij hier ergens beschreef)? Rare wereld toch, deze. :(
psies, tuurlijk is het niet vers-vers maar dit lijkt me al stukken gezonder dan appelsientje en consorten.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3087181
Anne in Duitsland schreef: Ooow, die heb ik weleens gedronken toen ik een keer in Zeeland was! Smaakte naar appel! ;D Al is 'gepasteuriseerd' natuurlijk niet hetzelfde als 'vers'... Maar zonder gekheid: als pasteurisatie voldoende is om appelsap twee jaar houdbaar te maken, waarom maken andere producenten er dan zo'n lastig proces van (dat proces dat jij hier ergens beschreef)? Rare wereld toch, deze. :(
omdat het ergens toch meer geld opleverd.
Het vervoer is dan goedkoper.
Zou het zo zijn dat je voor poedersap ook rotte vruchten kunt gebruiken?

Ik vind al heel lang sappen uit pak niet meer lekker, en dat komt door dat 'poedersap'.
Heb overigens ooit ergens vers geperst sinasappelsap besteld. Echt niet  :-X Ja de helft van het glas de rest was met die sirooptoelie aangemengt. Dat proef je zo!
Door BusKay
#3087183
Martine-Tom schreef: psies, tuurlijk is het niet vers-vers maar dit lijkt me al stukken gezonder dan appelsientje en consorten.
De Appelaere maakt ook niet bekend wat hij verder toevoegt... ik wil niet zeggen dat het slecht is maar het klinkt te mooi... verkleurd niet, blijft goed, smaak ok.... 5 euro per liter??

Lol... bij appelsientje valt spontaan je tandglazuur naar beneden  ;D ;D
Laatst gewijzigd door BusKay op di 17 mar 2015, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3087452
El_Kato schreef: De Keuringsdienst van Waren heeft ooit een aflevering gedaan over walnootolie, die vond ik echt schokkend.... De walnoten die varkenshouders nog niet aan hun varkens willen voeren omdat ze rot/schimmelig/ellendig zijn worden hiervoor gebruikt. De olie wordt net zolang geraffineerd tot er geen smaak meer aan zit, dus ook geen rotte schimmel smaak en dan wordt er walnoot essence aan toegevoegd zodat het een walnoot smaak krijgt  :-X

Zo maak je van afval een product wat geld oplevert.... en dat is in heel veel gevallen een mooi iets maar niet als het om voeding gaat vind ik  :(

V.w.b. 'schone' olie, deze staat op ons verlanglijstje: https://www.piteba.com/nld/index_nld.asp  :)
#3087496
-Annemarie- schreef:
V.w.b. 'schone' olie, deze staat op ons verlanglijstje: https://www.piteba.com/nld/index_nld.asp  :)
En bedankt  ::) mijn portemonnee  is blij met jou  >:(

We gaan hem dus volgende maand kopen  :-\ vriendlief zei gelijk ja toen ik hem liet zien  :o
Het is echt wel een duren hobby dat BPen  :-X
Pas nog de haarzeep wat weer heeft geleid naar zelf zeep maken en nu dit weer  :'(

Ach een troost het gaat wel goed samen, eerst zelf de olie persen en er dan zeep van maken blijven we lekker bezich  :biggrin2:  :P :D
#3087499
Om nog een bij dragen aan dit topic, dat van die rommel weet ik al langer.
Moet je eens een opleiding biologische agrariërs ondernemer doen, ga je gelijk van lucht willen leven daarna  :-X
Zo veel shit over de "gangbaren" voedsel verbouwing en bereiding als je daar over je heen krijgt  :nerves:

Dat is ook de reden van mijn jaren langen droom om zelfvoorzienend te worden, allen dan weet je echt wat er op je bord ligt  ;)

En alle mensen die bewust kinderloos zijn, jullie zijn helde  :flowers:
Ik meen het echt, zouden meer mensen moeten doen.
Zouden we ook veel leuker kinderen van krijgen als alleen mensen die ze echt willen en er ook de tijd voor hebben ze nemen  :)

In mijn omgeving ken ik namelijk al 4 mensen die eigenlijk geen kinderen wouden maar ze toch hebben, die kinderen zijn blij joh  :-X
Gebruikersavatar
Door pike
#3087506
BusKay schreef: Wellicht wordt er kleurstof in de kool gespoten voor een mooi kleurtje of om hem eerder te kunnen oogsten?
De kleurstof zou ongezond kunnen zijn of de maximum toegestane hoeveelheid overschrijden??
Net als de rode paprika die niet rood is maar eigenlijk groen geoogst word en door de kleurstof rood gemaakt wordt.

stuitte bij verder zoeken op het volgend artikel: http://www.ahealthylife.nl/8-voedingsmiddelen-die-je-beter-kunt-laten-staan/
Waar heb je die wijsheid vandaan?

Rode kool bevat van nature een kleurstof, anthocyaan. Die kleurstof verandert van kleur als er een zure of basische stof aan wordt toegevoegd. Hij is paars in een neutraal milieu, wordt rood tot violet in een zuur milieu en blauw tot groen in een basisch milieu. Je kan in je eigen keuken makkelijk enkele proefjes doen.
Anthocyaan is dan wel weer een kleurstof die aan voedingsmiddelen mag worden toegevoegd en zijn eigen e-nummer heeft (net als bijvoorbeeld betanine - bietenrood) maar ze hoeft dus echt niet in de rode kool te worden gespoten want die zit er al vol mee (net als die rode biet van nature vol zit met bietenrood).

Een onrijpe paprika is groen, bruin, wit of paars. Een rijpe groene paprika bestaat niet. Een groene paprika is altijd onrijp en als hij langer aan de plant mag blijven en lekker door kan rijpen verkleurt hij later naar rood en wordt dan lekker zoet. Je hebt ook soorten die rijpen naar purper, chocoladebruin, geel of oranje.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door