Toen Whoofer overleed, dacht ik serieus dat ik kapot zou gaan. 202spots heeft me van de ondergang gered en ze weet dat waarschijnlijk zelf niet eens. Maar ze vertelde dat ik naar de sterrenhemel moest kijken en dan zou Whoofer haar aanwezigheid wel bekend maken en laten zien welke ster ze geworden was. Ik ging 's nachts op mijn vensterbank in mijn slaapkamer zitten, keek naar boven en daar knipperde een ster. Mijn Whoofer. En zo heb ik alle heldere nachten naar Whoofer gekeken.
Dory vertelde me ook dat er een nieuwe hond in mijn leven zou komen en dat de dood van Whoofer (of elke andere hond) ook weer zorg draagt voor een nieuwe hond die in je leven en in je hart kunt komen. Ze maken plaats voor een nieuwe liefde in je leven. Dory zei het veel mooier.
Zo erg als bij Whoofer heb ik daarna niet meer gerouwd. Als ik nu nadenk over wat er toen gebeurde (en dat is 9 jaar geleden), moet ik weer huilen. Kan ook nog steeds niet over het gebeuren praten zonder te moeten huilen. Dat komt ook, Whoofer was nog jong (net geen 10 jaar), het was redelijk onverwachts (ze was wel ziek maar gingen we 's morgens met haar in haar kar nog naar Dodenwaard en zei de dierenarts daar "zo, die gaat nog niet dood zeg, ze ziet er zo gezond als een vis uit en haar bloedbeeld zegt hetzelfde!"), namen we haar 's avonds dood mee naar huis.
Toen Brutus en Pinkel dood gingen was dat vreselijk verdrietig. Maar zij waren beide oud, op en versleten. Zij hadden een voltooid leven. En voor mij maakt dat qua verdriet wel een groot verschil. Als morgen een van mijn jonge honden iets zou overkomen, draag me dan maar weg........... Dat trek ik gewoon niet.
Maar ik vind persoonlijk; van iedere hond houd je op je eigen manier. En niet alleen de hoeveelheid "houden van" bepaald hoeveel verdriet je hebt. Ook de omstandigheden er om heen. Een hond die voor je ogen doodgereden wordt op 7 jarige leeftijd heeft misschien meer impact dan je hond die uit ouderdom uit zichzelf in haar mandje is ingeslapen. Of niet. Of juist andersom. Of beide even erg. Dat bepaald mijn/jouw hart, wat het meest zeer doet.
Ik wil mezelf graag steeds opnieuw open te stellen voor geluk, opnieuw te houden van een huisdier. En ik ga er helemaal niet vanuit dat dit meer of minder zal zijn, ik meet dat niet af. Het zal altijd anders zijn. En dat is ook maar goed ook. Ik zoek ook geen vervanger van Whoofer of Brutus of Pinkel. Zij zijn geweest. Zij horen bij mijn verleden. Bij mijn toekomst horen Linga, Biscuit, Fritzi en Frou Frou. En kinderen (hoop ik) van Fritzi en Frou Frou. Bij mijn toekomst horen alle honden die in mijn leven gaan komen. Mijn hart is groot genoeg om levenslang van honden te houden die op mijn pad komen, al dan niet zelf op mijn pad gestuurd

. Honden geven mij zoveel, ik kan het niet eens onder woorden brengen. Maar zonder honden is mijn leven niet compleet.