Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lothlórien
[quote="Martine-Tom"]
Ik denk dat met jouw formaat hond het allemaal wat sneller op is ook  ;)
Als ik mijn Bomann vol leg met bijv rund spiervlees, heb ik genoeg snacks voor 2 maanden als het niet meer is, ik vries het nu ook in, toen ik dat niet deed kon ik iedere keer de helft of meer wegmikken  :-X
Ik gooi het in weekporties ongeveer in de vriezer en ontdooi het in een open bakje. Dat werkt hier prima, niet zompig ofzo, gewoon kurkdroog zoals het de vriezer in ging.
[/quote]

Als je gedroogde spul na een maand of 2 niet goed meer is, dan is het niet op de juiste manier gedroogd.
Langer drogen, dat sowieso. Echt veel langer. Ik droog vlees sowieso altijd minimaal 24 uur, vaak langer, afhankelijk van het formaat. Tot het keihard is en niet meer indrukbaar. En als je een temperatuursinstelling hebt, droog dan op een wat lagere temperatuur. Op hoge temperatuur 'schroeit' hij sneller aan de buitenkant droog dicht en dan blijft er veel vocht in, dat lastiger verdampt. Op lagere temperatuur gaat het vocht er makkelijker uit, dus hoe tegenstrijdig het dan ook klinkt: dat zal de totale droogtijd niet erg verlengen.
Door Martine-Tom
Bomann is niet instelbaar, en voor mij werkt dit prima, drogen kost ook geld (Stroom) en de vriezer staat er toch  :)
Overgens gaat alles er hier ook minimaal 24 uur in.
Door Lothlórien
Ach ja, de Bomann, die maakt het inderdaad behoorlijk heet. Een droger gebruikt overigens maar heel weinig stroom, veel minder dan mensen vaak denken  :)
Mijn Stöckli staat rustig 48 uur aan voor een paar duppies totaal....
Door Martine-Tom
Ik heb het wel eens uitgerekend, vond het verder niet zo schokkend, maar het werd hier als argument aangedragen, dan denk ik...tja mijn vriezer draait sowieso 24/7 dus als je het zo wil zien is het goedkoper om half te drogen en in de vriezer te mikken...droogkosten komen immers extra erop.
Ik vind het gewoon makkelijk zo, ruimte in de vries is er altijd wel, meestal droog ik 10 kilo achter elkaar door en meng het dan door elkaar en gooi dat in porties in de vriezer  :)
Door Martine-Tom
[quote="Naat"]
Ja klopt. Het is hier wel vrij snel op  ::)
[/quote] ;D
Door Dwarreltje
Bij mij gaan de oren toch wel zo'n 36 uur de droger (Sedona) in op 68 graden. Het haar eraf halen heb ik alleen de eerste keer gedaan, nu snijd ik alleen de scalpel tussen de oren doormidden, zodat ik één oor tegelijk kan voeren. Er verbrandt niets, maar het stuk vlees aan de basis van het oor wil nog wel eens dik/vet zijn en wat langer nodig hebben. Zou het zonde vinden als één niet goed gedroogd oor de rest beschimmeld.
Eendennekken droog ik en dan de vriezer in. Puur omdat het me niet lukt al het vet eraf te krijgen, waardoor het zeker gaat schimmelen. En niet drogen is geen optie, want ik droog zodat ze wat te knagen hebben. Ongedroogd is een nek hapslikweg. Gedroogd zitten ze er een lekker tijdje op te knagen.
En inderdaad: voor wat snacks is er altijd wel plaats in een vriezer die sowieso aanstaat. Als ik zie wat ik bespaar door zelf te drogen...
Door kiara
ik heb er nu nou zeker 36 uur kippen loop ppotjes in (bohman) maar is nog niet goed dat duurt ewel erg lang,hiervoor had ik gans looppootjes en dat was 24 uur,hebben jullie dat ook :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door