Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Angelique schreef: Ik heb ook een tijdje bij dat diergeneesmiddel.nl besteld en na mij 1ste bestelling (novacam) kreeg ik een arts aan de lijn die wilde weten voor welke hond en voor welke kwaal dit voorgeschreven was en na dit besproken te hebben kreeg ik het geleverd. Dit is al wel zo'n 2 jaar geleden, maar ik hoefde dus niet een papiertje oid van mij da te overleggen.
Aangezien dit een doorn in het oog was en het niet volgens de regelen der kunst is is het aanzienlijk strenger geworden vanuit de instanties.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diergeneesmiddel

Er zijn niet voor niets artsen die geleerd hebben welk middel waarvoor en hoe indicatie + dosering. Anders kan iedere jan doedel wel diagnoses stellen en geneeskunde uitvoeren  ;)

Als je trouwens als da een middel aflevert die door een andere da is voorgeschreven en het dier wordt ziek/gaat dood dan kan je als afgevende da verantwoordelijk gesteld worden. Immers stelt de wet dat je als arts de diagnose moet stellen en de daarbij behorende medicatie.
Lijkt ver te gaan maar het gebeurd wel vaker dat de ene arts een andere diagnose stelt als de andere arts met de daarbij gepaarde keuze medicatie.
Te hoge kosten ach ja dat is al jaren zo maar wat ik nu mee maakte daar zet ik toch mijn vraag tekens bij.

Ik heb een kat met HCM en zij moet dus Atenolol slikken. Tot voor kort betaalde ik voor een doosje van 30 tabletten € 3,00 prima te doen. Nu waren ze op en moest ik opeens € 4,50 voor hetzelfde doosje betalen. Wat een prijsverhoging van 50%!!! Ze hebben het nog bij de balie na gekeken maar volgens hun klopte de nieuwe prijs. Poes kan niet zonde dus je koopt het toch wel maar normaal kan ik dat niet vinden.
Laatst gewijzigd door Samjo op di 29 apr 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fido schreef: Aangezien dit een doorn in het oog was en het niet volgens de regelen der kunst is is het aanzienlijk strenger geworden vanuit de instanties.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diergeneesmiddel

Er zijn niet voor niets artsen die geleerd hebben welk middel waarvoor en hoe indicatie + dosering. Anders kan iedere jan doedel wel diagnoses stellen en geneeskunde uitvoeren  ;)

Als je trouwens als da een middel aflevert die door een andere da is voorgeschreven en het dier wordt ziek/gaat dood dan kan je als afgevende da verantwoordelijk gesteld worden. Immers stelt de wet dat je als arts de diagnose moet stellen en de daarbij behorende medicatie.
Lijkt ver te gaan maar het gebeurd wel vaker dat de ene arts een andere diagnose stelt als de andere arts met de daarbij gepaarde keuze medicatie.
Dat het een doorn in het oog was kan ik me voorstellen. Maar gut, als je zoals toendertijd een da van mij, mij 50 pillen rimadyl levert en mij dan de hele pot van 100 laat betalen omdat zij met een aangebroken pot bleef zitten, dan moet je niet raar kijken als men het elders gaat bestellen. Waarbij die betreffende da niets anders kon verzinnend an miepend at ik haar die winst niet gunde. Net als die da's die weigeren om b.v. een Novacam voor je te bestellen omdat ze zelf nou eenmaal graag Metacam verkopen, waardoor je als klant gewoon veel meer kwijt bent. Machtmisbruik noem ik dat. Laten we nou niet doen alsof NSAIDS voor honden nou ineens bosjes met dooie honden oplevert als er niet bij ieder flesje een da-consult tussen zit. En een rondje langs div artsen kan div diagnoses opleveren, maar een op zeker vastgestelde spondylose of hd krijgt bij al die artsen  een NSAIDje mee. Dus laten we het leven niet ingewikkelder maken dan het is.
Fido schreef: Zo werkt dat niet. In verhouding wordt er minder verkocht aan diergeneesmiddelen dan humane geneesmiddelen. De kosten aan ontwikkeling en registratie zijn gelijk en moet er toch uit gehaald worden.
Zodra een geneesmiddel is geregistreerd voor een bepaald dier moeten da dat middel gebruiken en voorschrijven. Doe je dat niet dan overtreed je de wet en ben je als dierenarts (of als paraveterinair) strafbaar. Het is geen onwil of kassa vullen het is de wet waar we ons aan moeten houden  ;)
Niet mee eens? Dan goed nadenken waar je de volgende keer op gaat stemmen  :biggrin2:
(Ik zou het niet weten, helaas)
Maar het is wel lonend toch? Een medicijn zoals Phenobarbital, daar hoefde niet veel aan ontwikkeld te worden door AST, gewoon pilletje draaien van een stofje wat al tig jaar bestond en waar de eigenaar met epilepsiehond/kat niet op leeg hoefde te lopen. Totdat Phenoral werd geregistreerd en men ineens en masse over moest op dat spul. Heel fijn voor de da's zo'n bescherming van je markt door de wet en als klant mag je daarvoor de rekening betalen
Angelique schreef: Dat het een doorn in het oog was kan ik me voorstellen. Maar gut, als je zoals toendertijd een da van mij, mij 50 pillen rimadyl levert en mij dan de hele pot van 100 laat betalen omdat zij met een aangebroken pot bleef zitten, dan moet je niet raar kijken als men het elders gaat bestellen. Waarbij die betreffende da niets anders kon verzinnend an miepend at ik haar die winst niet gunde. Net als die da's die weigeren om b.v. een Novacam voor je te bestellen omdat ze zelf nou eenmaal graag Metacam verkopen, waardoor je als klant gewoon veel meer kwijt bent. Machtmisbruik noem ik dat. Laten we nou niet doen alsof NSAIDS voor honden nou ineens bosjes met dooie honden oplevert als er niet bij ieder flesje een da-consult tussen zit. En een rondje langs div artsen kan div diagnoses opleveren, maar een op zeker vastgestelde spondylose of hd krijgt bij al die artsen  een NSAIDje mee. Dus laten we het leven niet ingewikkelder maken dan het is.
Dat bedoelde ik dus. Hier dus een da die metacam geeft en weigert een goedkoper merk te geven. Andere da verkoopt loxicom, kost minder dan de helft. Die praktijk kent mijn hond, omdat ik daar jaren klant ben geweest. Bij elke da waar ik kom zal ik voor artrose een nsaid krijgen, daar is niets gevaarlijks aan. Sterker nog, ik heb opiaten op voorraad, tramadol. Voor het geval dat het nodig is. Kijk dat men daar lastiger over doet. Nou niet dus leert de ervaring. Ik doe blijkbaar moeilijker over de tramadol dan dat de da's doen. Krijg vaker te horen niet twijfelen en gewoon geven hoor terwijl ik gewoon zie dat mijn hond het op dat moment niet nodig heeft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door