Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
Wederom super bedankt voor jullie mee denken en adviezen. De DA zei vanmorgen heel eerlijk dat ik op dit gebied echt veel meer aan ervaren fokkers dan aan een DA heb. Nu heb ik wel wat ervaren fokkers die ik ken, maar laten ze dit (gelukkig voor hen) nou nooit aan de hand gehad hebben. Ik vind het zo super dat jullie hier mee denken, zelfs telefonisch bereid zijn een luisterend oor te bieden en mee te denken. Ik ben jullie echt dankbaar!  :-*

De situatie hier: nog steeds te regelmatige ontlasting maar de spuitpoep is er door de finidiar gelukkig af. Ze heeft ook niet meer over gegeven dus wat dat nou vanmorgen was? We geven nog regelmatiger nog kleinere beetjes te eten. En weten jullie wat het bizarre is? Sinds maandag (na de acupunctuur en toen haar diarree is begonnen) eet ze wel weer uit haarzelf en komt ze zelfs om eten vragen, drinkt ze uit haarzelf en ze trekt ook veel meer naar de puppen toe. Vanmiddag sprong ze in ene weer op de bank om met mijn zoontje te knuffelen, iets wat ze altijd tot vervelens toe deed maar sinds de puppen niet meer. Kortom, zij lijkt zich beter te voelen, hoewel dat natuurlijk voor geen meter rijmt met hebben van diarree (hoeveelheid of soort voeding is niet anders geworden nu ze zelf eet). Ze is wel veel afgevallen in een paar dagen. De pups groeien nog steeds, zijn nog steeds tevreden, vanmiddag was de eerste meneer de kist uit gekropen en moeders was zoals een moeder dat denk ik hoort te doen helemaal druk met dat pupje dat daar niet hoort, was gewoon mooi om te zien.
Dus waar doe ik nou goed aan? Volledig afspenen dus niet, zo ver is duidelijk, bijvoeren misschien maar ja, ze begint er nu ein-de-lijk op aan te trekken. En bijvoeren zou dan betekenen dat ze er minder bij mag denk ik?
Door Erna
Ik ben echt een leek op het gebied van alternatieve geneeskunde maar kan het niet zijn dat de diarree en het overgeven een gevolg is van de acupunctuur...dat de slechte dingen ff uit haar lijf moesten zeg maar en dat het nu opwaarts gaat?
Door tessa
Wat een stress he, ik leef met je mee!
Mijn laatste nest is met de fles grootgebracht en ik heb ze zo rond e drie weken geleerd om van een schoteltje of plat schaaltje te drinken.
Ik doe dan een heel klein laagje erin zodat net de bodem bedekt is en zodra ze gaan likken giet ik er steeds een klein beetje bij, zo verslikken ze zich niet zo snel.
Als je een bakje vol doet, duwen/ vallen ze er met hun snuit in en dat vinden ze niet leuk, dus haken af.
Dit vind ik makkelijker dan flessen, vooral het gevaar op verslikken en dus longontsteking vind ik eng bij flessen.

Nog een paar daagjes volhouden en dan kunnen ze al veel meer zelf.
Dat Lizzy mager wordt ziet er misschien naar uit, maar echt, dat trekt supersnel weer bij.
Ik heb fok teven gezien die echt een soort biaffra hondjes waren, ondanks dat ze veel voer kregen, maar na een korte tijd zagen die er weer prima uit, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Succes!
Door orinake
Pfffff het blijft een sukkelstraatje he.
Arme Lizzy.
Nu als ze meer naar de pups trekt zou ik haar laten doen.
Bijflessen kan je altijd doen, het kan alleen maar een ondersteuning bieden he :)
Door kaszi
Aangezien je nu schrijft dat Lizzy weer wat beter is en ze zich zelf ook beter voelt zou ik het nog even aanzien.
Op 3 weken kan je eventueel een papje geven met bambix (zo doe ik het bij pups die wat stagneren in groei) uit een schaaltje, na een paar keer kunnen ze daar heel goed mee weg. 
Door Jantina
Maandag zijn ze drie weken, als het lukt om ze het weekend door te krijgen (en lukt dat niet dan heb ik melk in huis hoor, en flesjes) met alleen moedermelk wil ik maandag eens wat melk op een schoteltje aan gaan bieden. De pups ontwikkelen nu ook razendsnel, komen ook echt al naar je toe, af en toe de kist uit tijgeren dus ik denk dat ze dat over een paar dagen best eens zouden kunnen...
Om Lizzy een beetje te ontzien, dus dat er minder vraag is waardoor zij minder gaat produceren, hoe vaak zou ik de pups dan wat melk aan kunnen bieden? 3x? Bijvoorbeeld 6 uur 's ochtends, 14 uur 's middags en 21 uur 's avonds?
En ik giet dan bij op het schoteltje tot ze genoeg hebben of moet ik er een maximum aan stellen?
Door miik
Joy had bij haar eerste nestje niet zoveel melk.
Ik ben daar met 21 dagen gemalen spiervlees gaan bij voeren. Heel fijn gemalen en dan een likje op de rand van een schoteltje (omdat ik zag dat de pupjes steeds de rand in de bek namen). Ik gaf ze een paar keer per dag een heel klein beetje.
Na een paar dagen zie je dat de ontlasting gaat veranderen van gelig (melk) naar donker (door vast voer). Pas als ik zie dat de ontlasting is omgeschakeld ga ik meer geven.
Dit heb ik nu steeds zo gedaan, ook bij mn nestjes kittens en dat werkt erg goed (liever wel later dan die 21 dagen...)
Door var Stolthet
Yrsa had in haar eerste nest 9 pups en ondanks dat ze voldoende melk had zag je aan haar dat ze het gewoon niet aan kon. Op dag 14 zijn we toen 2 voedingen per dag over gaan nemen van haar met Farmfoodpuppymelk en rauwe geitenmelk en de puppen waren vol en tevreden en Yrsa kon het weer aan. Dit hebben we volgehouden tot aan de 4 weken en toen met zeer fijn gemalen spiervlees en rauwe geitenmelk een papje gemaakt en de pupppen afgespeend.
Door Hanny
Mijn advies is om gewoon niets te doen. Lizzy heeft melk en ja ze wordt mager. Een teef, die zoogt verliest wel vaker wat van haar stralende uiterlijk en soms verliest ze ook nog haar vacht. Dan zie je helemaal hoe afgeleefd ze er uit zien. Ze heeft ook nog wat zuinig gegeten en diarree gehad, tja het zou een wonder zijn als ze vet en mollig zou zijn.
De puppen wegen, die gaan iets minder hard in gewicht omhoog, dat is logisch, ze hoeven geen olifant te worden. Ik weeg om te controleren, of er nog voldoende melk gegeven wordt, dan weet ik, wanneer er opgetreden moet worden. Trouwens, als de puppen niet onnodig jammeren om melk, zal het wel goed genoeg zijn.
Maandag zijn ze al drie weken, iedere dag is er eentje langer op weg naar de vier. Misschien haal je midden volgende week, of nog iets langer.
Dan geef je ze, of een flesje, of een bakje met wat melk. Ik meng pupmelk met wat vleesvoeding, zodat je een dikke drab hebt. We praten over een theelepeltje vleesvoer met een slobbertje melk per pup. Doe dat op een bordje voor allemaal samen en laat ze even oefenen. Als ze kunnen eten, voer ik ze uit aparte bakjes.
Ze zullen nog steeds graag bij Lizzy willen drinken, helemaal goed, als Lizzy dat ook wil, zo niet, hebben de puppen pech.
Melk bij Lizzy wordt vanzelf minder, niet mee bemoeien. Moeilijk voor je, maar dingen gewoon laten, werkt helemaal goed.

Veel plezier de komende tijd,
Hanny
Door hannabelgje
Lizzy schreef: Aha, jij hebt die ervaring dus ook met Contralac :-X. Werd jouw hond er ook zo beroerd van, geestelijk?
Ze kreeg het omdat ze heel erg schijnzwanger was en dat was geestelijk zwaar, maar met de contralac werd ze echt gek. Het is normaal al een enorme stresskip, maar my God wat een zielig hoopje hond werd het van de contralac. Alleen maar rondlopen en janken. Niks was goed, echt doffe doffe ellende. Niet eten, niet slapen alleen stress en stress. Gelukkig was het weekend en was ze niet alleen. Ze is toen ook 's nachts bij mij boven geweest.
Door Lizzy
hannabelgje schreef: Ze kreeg het omdat ze heel erg schijnzwanger was en dat was geestelijk zwaar, maar met de contralac werd ze echt gek. Het is normaal al een enorme stresskip, maar my God wat een zielig hoopje hond werd het van de contralac. Alleen maar rondlopen en janken. Niks was goed, echt doffe doffe ellende. Niet eten, niet slapen alleen stress en stress. Gelukkig was het weekend en was ze niet alleen. Ze is toen ook 's nachts bij mij boven geweest.
Ja, dit is zo'n beetje ook mijn ervaring met Bisq :-X

Wat een zooi, dat spul. Eigenlijk bijna erger dan de kwaal....
Door Lizzy
Een schoteltje met dunne melk... Ik denk niet dat dit gaat werken. De kans is groot dat de puppen daar in gaan zwemmen. En er verder niks mee doen. En dan moet je het dik maken met Bambix, en dan wordt het net behangstijfsel. En gezond is dat ook al niet, die Bambix meuk. Of je moet de melk dikker maken met vlees. Ik zou dat dan verkiezen boven die vieze gore Bambix meuk, eerlijk gezegd. Hoewel ik er zelf een fles in zou duwen, totdat ze het wel fatsoenlijk op kunnen likken. En mijn puppen konden dat echt pas op dag 24. En dan had ik de melk iets dikker gemaakt met eierdooiers en geitenyoghurt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door