Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door johanna25
Gisteren mijn Wusthof diamant ovale (dus niet ovenschalen) aanzetstaal gebruikt voor mijn hardere messen, met 4 halen een top resultaat.
Meteen maar 4 andere veel gebruikte messen aangezet, ook top.

Super aankoop.....
Door -Annemarie-
Mevroi Kruim schreef: Een keramische slijpert van Ikea en een vergelijkbaar model van de DHZ-winkel.
Afbeelding
+ 3  (een Fiskars)

Werkt prima, ook voor de molenmesjes die ik in de keuken gebruik. Moet je dus niet zonder te kijken in de lade graaien, want dan heb je ineens een mesje vrij diep in je vinger zitten.  ::) :P
Door johanna25
zelf flink gezocht naar zo'n fiskars slijper, maar niet kunnen vinden.
ik weet dat die het erg goed kunnen...........
Door sella
Wij hebben een 3 weg keramische messenslijper en een aanzetstaal. wij gebruiken het aanzetstaal tussendoor en willen ze niet meer door tomaat heen snijden ect dan gaan ze weer de 3 stappen door. Afgeschreven messen worden weer gebruikt en snijden heerlijk.
Door -Annemarie-
johanna25 schreef: zelf flink gezocht naar zo'n fiskars slijper, maar niet kunnen vinden.
ik weet dat die het erg goed kunnen...........
Ik heb 'em bij de Welkoop gekocht, maar dat is al wel een jaar of 3 geleden.

Misschien via i-net nog te krijgen?  :)
Door Mevroi Kruim
-Annemarie- schreef: + 3  (een Fiskars)

Werkt prima, ook voor de molenmesjes die ik in de keuken gebruik. Moet je dus niet zonder te kijken in de lade graaien, want dan heb je ineens een mesje vrij diep in je vinger zitten.  ::) :P
Lang leve de magnetische messenstrip van Ikea  O0

De enige messen waarvoor ik een ovale slijpert gebruik zijn de hoefmessen. Die zijn gebogen en gaan dus niet door de Fiskars (dat is idd het merk  :D). En elke keer als de hoefsmid komt mag hij ook ff professioneel slijpen want ik bak er niks van. Dan is een Fiskars een stuk handiger.

En zie hier de Fiskars slijpert vandaag besteld, morgen in huis  :biggrin2:
Door johanna25
sella schreef: Wij hebben een 3 weg keramische messenslijper en een aanzetstaal. wij gebruiken het aanzetstaal tussendoor en willen ze niet meer door tomaat heen snijden ect dan gaan ze weer de 3 stappen door. Afgeschreven messen worden weer gebruikt en snijden heerlijk.
Wees voorzichtig met de 1e van de 3 stappen, in 99 % van de gevallen volstaat stap 2 en stap 3.
stap 1 is voor compleet vernielde messen, en haalt een aardig laagje van je mes af.
Verder voor het gebruik voor het snijden van wild mag er een voelbare lichte braam op je snijvlak zitten.

Groeten Bob
Door johanna25
Dat is mazzel, ik heb er ook wel met koks over gepraat maar het meeste via internet opgezocht.
Voor het zelfde geld verniel je je mes.
Bij mij zit op de 3 traps slijper op step 1 een beschermkapje, en in de beschrijving de uitleg van dit rigoreuze slijpgedeelte.

Ik heb dit steentje nu twee keer gebruikt om van een keuken kartelmes een slachtmesje te maken, door de kartels er af te slijpen en dat lukte wonderwel erg goed.
3 haaltjes aan iedere kant en de klus was klaar.

Ik heb de chefs choice cc 120 een prijzig maar volgens velen erg goed machientje.
Door pike
johanna25 schreef: Wees voorzichtig met de 1e van de 3 stappen, in 99 % van de gevallen volstaat stap 2 en stap 3.
stap 1 is voor compleet vernielde messen, en haalt een aardig laagje van je mes af.
Verder voor het gebruik voor het snijden van wild mag er een voelbare lichte braam op je snijvlak zitten.

Groeten Bob
Kan je uitleggen waarom? en bedoel je dan rauw wild of gegaard?
Door johanna25
flin schreef: heb zoiets:

Afbeelding

niet te vaak gebruiken, hij vreet metaal  8)

daarna de braampjes eraf met t aanzetstaal
een aanzetstaal zet alleen de braampjes netjes op een rij, geen slijpwzh dus, na enige tijd staan de braampjes weer scheef en kan je ze met een aanzetstaal weer rechtzetten.

een iets grovere braam geeft een mooiere snede bij wild.

bob
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door