Ik geef hem 's ochtends zijn eigen brokjes (blaasgruisdieet al bijna zijn hele leven) en 's middags wat KVV van de hond. Nu vraag ik me alleen af of dat wel goed is, dat het van de hond is?
Moderators: koekje, pearlsofpassion
pearlsofpassion schreef: Beter dan zijn blaasgruisdieet alleszinds.Nierbelastend, hè? Hmmm.... hij plast en drinkt de laatste tijd absoluut abnormaal veel... Zal ik hem dan echt volledig om kunnen gaan zetten? Ja, dan koop ik natuurlijk katten KVV, uiteraard, maar ik dacht, ik probeer eerst dit maar eens. Ik ga gelijk een rolletje of wat meebestellen!
Nee serieus.
Je kan een kat wel hondenkvv geven, maar ik zou het niet blijven doen. Je moet ook eens kijken, de meeste katten lusten geen pens (misschien daarom dat hij het voorheen niet lustte) en dat zit al eens in hondenkvv. Het is verder niet slecht voor katten hoor.
Als je voldoende diersoorten afwisselt is het denk ik geen probleem, maar kattenkvv heeft natuurlijk wel de voorkeur.
Ik meen dat verder wel, van dat blaasgruisdieet. Blaasgruisvoer bevat methionine om de urine aan te zuren (dat is de werking), maar dat werkt om de lange duur erg nierbelastend. Vers vlees is van nature urineverzurend, dus dat heeft echt wel de voorkeur.
Zeker bij zo'n oude kat, zullen zijn nieren je heel dankbaar zijn als hij volledig vers krijgt.
Er zijn niet zoveel katten die op vers voer nog blaasgruis krijgen (heb het dan wel over struviet natuurlijk, maar aangezien je het gewoon over blaasgruisvoer had, ging ik ervanuit dat het daarover ging? ).
josefientje schreef: Sinds Sofie, van 11, over is op kvv plast ze héél veel. Drinken doet ze weinig. Op deze site heb ik gelezen dat dat te maken heeft met de hoeveelheid vocht in het kvv. Dat lijkt me ook wel logisch.Dat kan maar 1 van de 2 in combi met ineens, zomaar vanuit het niks iets eten wat ze nooit deden (vraatzucht) is echt reden om het te controleren, zeker bij een oudere...oude kat!
Drinkt je kater erg veel dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar alleen veel plassen kan te maken hebben met het verse vlees, is mijn ervaring.
Limpy schreef: Waar baseren jullie op dat die kat ineens vraatzucht heeft?Hij doet een moord voor iets wat hij nooit moest.
Hij is wat warrig/dement, daardoor kunnen smaakpapillen ook ineens radicaal veranderen - hier ook al meerdere keren meegemaakt met demente, oude katten.
Neemt niet weg dat het vele drinken+plassen wel in de gaten gehouden moet worden.
Limpy schreef: Maar das iets v/h ene uiterste naar het andere uiterste gaan, als je daar nou i/h midden mee gaat zitten en er iets mee doet dmv de kat te controleren op e.e.a. bij een senioren-apk klinkt het iets genuanceerderIk zeg gewoon wat ik zie en probeer te helpen en mee te denken, een kat van 19 die zich ineens anders gedraagt is imho altijd reden tot opletten, en aangezien dit in mijn persoonlijke ervaringen zit meld ik dat.